Forsvarssjefens militærfaglige råd 2011

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Takkatt
    RESERVIST
    • 2007
    • 1873

    #421
    Som sagt, ikke uenig i det Bestefar, også når det gjelder logikken om investeringer. På den andre siden er ikke investeringer noe garanti for fortsatt eksistens. Det finns det mange eksempler på....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • AGR416

      #422
      Nå roter du til diskusjonen AGR. Poenget er at 2.bn er mindre egnet enn de avdelinger FSJ ville satse på i høyintensiv strid.
      Det er en generalisering, og en feilaktig sådan. Har ingen ting med å rote til diskusjonen å gjøre. Det stemmer heller ikke med måten avdelingen blir fremstilt i propen på.

      Påstander blir fremsatt, da ønsker jeg å høre grunnlaget for påstandene. Spesifikke punkter. Ikke sekkeposter som ildkraft og mobilitet....
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Takkatt
        RESERVIST
        • 2007
        • 1873

        #423
        Vet ikke helt om jeg forstår deg rett AGR, dette er jo så åpenbart, men i alle fall, det er dette jeg har tid til:

        Mek.bn har i utgangspunktet større yteevne i de fleste stridsformer med unntak av strid der lendet gjør det umulig å føre fram stridskjøretøy. Det får de gjennom Strv og CV90. De viktigste faktorene er:

        Tyngre våpen
        Flere tunge våpen
        Lengre rekkevidde på våpen
        Bedre presisjon
        Høyere skuddtakt på tunge våpen. (Strv/PV)
        Kjøretøymonterte, tunge våpen
        Bedre mobilitet/ størr...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • AGR416

          #424
          Du klarer nok en gang å ikke svare på spørsmålet. Det du lister opp er faktorer som helt klart spiller inn på hvilke oppdrag vi kan løse bra og hvilke oppdrag vi ikke er godt egnet til å løse, samtidig som de spiller inn på HVORDAN vi løser oppdragene. Du svarer derfor ikke på HVILKE oppdrag det er snakk om.

          Du nevner tidligere i tråden ureflektert tullprat og korrekt fakta og gjennomtenkt analyse, som del av dine svar til meg.

          Vel, når argumentet er at 2Bn ikke er like godt egnet i høyintensi...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Last edited by <i>Gjest</i>; DTG 271623 Mar 12, 16:23.

          Kommentér

          • Frost
            RESERVEBEFAL
            * VETERAN *
            • 2006
            • 4227

            #425
            Opprinnelig skrevet av Takkatt
            Siden vårt land ikke er spesielt egnet for tunge stridskjøretøy kunne 2bn hatt en fordel gjennom mobilitet, men det har man ikke med M-113 og SISU.
            Beklager for litt off topic

            Med tanke på alderen, så har M-113 en ganske bra mobilitet og fremkomelighet. Der CV90 kommer seg frem, kommer som regel M-113 seg frem. Så der er jeg uenig....
            [/QUOTE]
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Iron within

            Kommentér

            • Takkatt
              RESERVIST
              • 2007
              • 1873

              #426
              Det var et talende eksempel AGR. Begge bilene utklasser den andre på det bruksområde den er konstruert for. Slik er det imidlertid ikke i vår diskusjon. 2bn har ikke materiellmessig fordel på noen områder bortsett fra noe redusert vekt. Det kan gi visse taktiske fordeler, men de overskygges av faktorer nevnt i forrige innlegg

              Jeg tror de fleste forstår at jeg snakker om materiellmessige forutsetninger. Det blir meningløst å diskutere treningsnivå, taktiske beslutninger, lederskap etc

              Som s...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • AGR416

                #427
                Som sagt, mindre gode forutsetninger i alle stridsformer bortsett fra i terreng hvor man ikke kan framføre stridkjøretøy. DVS:

                Angrep mot etablerte stillinger, uansett motstander
                Angrep mot improviserte stillinger, uansett motstander
                Oppholdende strid, uansett motstander.
                Forsvar i etablerte stillinger, uansett motstander
                Forsvar i improviserte stillinger, uansett motstander
                Motangrep fra defensiv stilling
                SIBO offensiv og defensiv.
                Ildoverfall og bakhold, uansett motsta...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Takkatt
                  RESERVIST
                  • 2007
                  • 1873

                  #428
                  Oj, hvilken kraftsalve AGR, jeg sitter hardt rammet i min stol og småler. Du anklager meg altså for å liste stridsformer når jeg skrev at jeg angir stridsformer:-). Jeg tror de fleste forstår at jeg forsøkte å utdype med ulike situasjoner og omstendigheter. Må innrømme at din avslutning don’t twist my words framkalte et lite ekstra smil.

                  De fleste fikk nok med seg at jeg skrev at 2bn kan ha en fordel i terreng hvor stridskjøretøy ikke kan framføres. Om du går, flyr eller blir båret av en mari...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • 9echo
                    OF-1 Løytnant
                    S-4 (Log.off)
                    Sponsor

                    ** MOD **
                    • 2011
                    • 1837

                    #429
                    2.bn er også oppsatt med LTK-S og -V, bare til opplysning....
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Moderator

                    Kommentér

                    • AGR416

                      #430
                      Oj, hvilken kraftsalve AGR, jeg sitter hardt rammet i min stol og småler. Du anklager meg altså for å liste stridsformer når jeg skrev at jeg angir stridsformer:-). Jeg tror de fleste forstår at jeg forsøkte å utdype med ulike situasjoner og omstendigheter. Må innrømme at din avslutning don’t twist my words framkalte et lite ekstra smil.
                      Når har jeg bedt om utdypning om stridsformer? Ikke i det hele tatt, og det du burde bitt deg merke i er at jeg påpekte din manglende ev...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Last edited by <i>Gjest</i>; DTG 281000 Mar 12, 10:00.

                      Kommentér

                      • AGR416

                        #431
                        Takkatt.....?...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • AGR416

                          #432
                          Ok, for å drive litt ønsketekning rundt 2.Bn, i og med at den ikke blir mek.

                          Man burde satse på en enhetlig kjøretøyplatform, supplert med LTK S/V.

                          Den ideelle platformen i mitt hode er da BV. Men, BV206 er ikke spesielt gunstig mtp mangel på pansring, så BvS10 Viking er et gunstig valg:

                          http://en.wikipedia.org/wiki/BvS_10
                          http://www.army.mod.uk/equipment/fig...les/1486.aspx/
                          [url]http://www.baesystems.com/product/BAES_020035/bvs10---armored-transport-for...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Last edited by <i>Gjest</i>; DTG 091613 Apr 12, 16:13.

                          Kommentér

                          • Takkatt
                            RESERVIST
                            • 2007
                            • 1873

                            #433
                            Men der jo det jeg har sagt hele tiden AGR.

                            Svenskene har forresten bestilt BV S10 med planer om bruk i Afghanistan. Britene har imidlertid hatt litt dårlig erfaring med det.

                            Når det gjelder diskusjonen over så regner jeg den for avsluttet. Vi er jo egentlig enige, men bruker ulik tilnærming. Etter mitt syn er det mer beskrivende og rasjonelt å uttrykke seg i generelle termer enn spesifikke oppdrag.

                            Jeg regner med at du ikke mener at en mekbn har dårligere forutsetninger for å løse opp...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Last edited by <i>Gjest</i>; DTG 092107 Apr 12, 21:07.

                            Kommentér

                            • hvlt
                              OF-2 Kaptein
                              S-5 (Planoff.)

                              Sponsor

                              ** MOD **
                              • 2006
                              • 23979

                              #434
                              Det er jo faktisk en del av en av drømmene mine som jeg har beskrevet i en annen tråd. En av mine drømmer er en norsk bataljon som kunne gå temmelig "sømløst" inn i 3 Commando Brigade, Royal Marines, uten særlig særegen norsk logistikkstøtte. Akkurat som en bataljon i det nederlandske Korps Mariniers i dag kan gå inn i 3 Commando Brigade (som "skifter navn" til UK/NL Landing Force når den nederlandske bataljonen inngår).

                              Det vil stort sett si at bataljonen må i sin helhet bruke britisk mater...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                              Moderator

                              Kommentér

                              • Takkatt
                                RESERVIST
                                • 2007
                                • 1873

                                #435
                                Ble en smule redigeringsfeil over, men med litt strukturalistisk, litterær tilnærming blr det sikkert lesbart....
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • hvlt
                                  OF-2 Kaptein
                                  S-5 (Planoff.)

                                  Sponsor

                                  ** MOD **
                                  • 2006
                                  • 23979

                                  #436
                                  Jeg kan nevne at Royal Marines har et eget "All Arms Commando Course" som er obligatorisk for alle som skal være med i 3 Commando Brigade og som ikke tilhører Royal Marines (dette er trening og tester som inngår i den vanlige soldat- eller offisersutdannelsen til Royal Marines). 3 Commando Brigade har en del avdelinger som tilhører British Army og ikke Royal Marines (bl.a. en artilleribataljon og et ingeniørkompani, og nylig også en infanteribataljon), og alt befal og mannskaper i disse må bestå...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  • hvlt
                                    OF-2 Kaptein
                                    S-5 (Planoff.)

                                    Sponsor

                                    ** MOD **
                                    • 2006
                                    • 23979

                                    #437
                                    Her (lenke) er fact sheet om All Arms Commando Course for utenlandske forsvar....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • AGR416

                                      #438
                                      For et innblikk i opptaket til å bli RM Commando, kan denne dokumentaren anbefales:

                                      http://www.amazon.co.uk/Commando-The.../dp/B0010Y9XZI...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                      Kommentér

                                      • Takkatt
                                        RESERVIST
                                        • 2007
                                        • 1873

                                        #439
                                        Ved nærmere ettertanke var vel mitt forslag at en av de lette bn skulle være prof/vervet.

                                        Commando nivå et fint oppnåelig etter 9mnd førstegangstjeneste, men man må ha motiverte soldater og et velsmurt system. Det tror jeg ikke vil være et problem.

                                        Personlig synes jeg man skal satse på tyngre oppsetting enn RM. Den kan lett skaleres ned om den skal inngå i 3th. Eksempelvis til å bare bære 81mm BK....
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • hvlt
                                          OF-2 Kaptein
                                          S-5 (Planoff.)

                                          Sponsor

                                          ** MOD **
                                          • 2006
                                          • 23979

                                          #440
                                          Da vi opererte med Royal Marines i 1977 (vinteren 1977 ble en 81 mm BK-tropp og en 120 mm Wombat RFK-tropp fra Royal Marines underlagt støttekompaniet i Bn 3/Brig N flere uker, både under trening i Åsegarden leir, under skarpskyting på Blåtind skytefelt og til slutt under øvelse Kald Vinter, så vi fikk samarbeidet svært mye med dem) fraktet de da 81 mm BK på kjøretøy. Den gangen brukte de Snow Trac, en pr. BK-lag. De hadde mye mindre lastekapasitet enn våre BV-202, så de brukte i svært stor grad...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                          Moderator

                                          Kommentér

                                          • Takkatt
                                            RESERVIST
                                            • 2007
                                            • 1873

                                            #441
                                            Jo, jeg tenkte på min kjepphest 120mm. Med kjøretøy som bærer. I Stryker bn har man begge, men muligens er dette bare for BK-gruppen som inngår i hvert gevkp. Har ingen aning om hvordan de legger opp ammunisjon i forhold til dette.

                                            Hørte forresten at det er utviklet GPS styrte 81mm, men husker ikke om det var helt ny ammo eller kit....
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • Rittmester
                                              Trådstarter
                                              OF-2 Rittmester
                                              S-1 (Pers.off.)

                                              Sponsor

                                              * VETERAN *
                                              ** MOD **
                                              • 2006
                                              • 35334

                                              #442
                                              Fra tråden om pansrede hjulkjøretøy:
                                              Opprinnelig skrevet av Rittmester
                                              Enig i at taktisk mobilitet, spesielt vinterstid, er vanskelig forenlig med hjulkjøretøy.

                                              Imidlertid er jeg litt optimistisk dersom man klarer å få til et konsept hvor HMKG og 2 Bn er likt organisert, utrustet og trent. Som nevnt på en annen tråd gir det liten mening å ha forskjellige bataljonstyper dersom vi kun har tre kampbataljoner. Derimot er fire bataljoner med to lette og to tunge et mer interessant konsept, og man kan oppnå ...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • hvlt
                                                OF-2 Kaptein
                                                S-5 (Planoff.)

                                                Sponsor

                                                ** MOD **
                                                • 2006
                                                • 23979

                                                #443
                                                I Danmark har ett kompani, Vagtkompaniet, av Den Kongelig Livgarde alt vakthold. Men dette er et stort kompani på ca. 300 mann. Den Kongelige Livgarde er et regiment som består av Vagtkompaniet (som igjen inkluderer tamburkorpset), en bataljon som er en øvingsavdeling og to vervede mekaniserte infanteribataljoner, som er ordinære manøverbataljoner i den danske hær. I tillegg kommer Den Kongelige Livgardes Musikkorps, et profesjonelt musikkorps på 36 musikere, eneste militære musikkorps i Danma...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                Moderator

                                                Kommentér

                                                • Claus madsen
                                                  RESERVEBEFAL
                                                  • 2008
                                                  • 137

                                                  #444
                                                  Der er i DK fire fuldtids musikkorps. Udover livgardens http://dklm.dk/, er der yderligere fra Hæren Prinsens Musikkorps http://www.prinsensmusikkorps.dk/, Slesvigske Musikkorps http://www.smukmusik.dk/ og fra søværnet Søværnets Tamburkorps http://www.tamburkorpset.dk/.

                                                  Personelet i Vagtkompagniet er værnepligtige i 8 måneder. Fire måneder i rekrutskole (på Høvelte Kaserne) og fire måneder på vagt i København (på Livgardens Kaserne ved siden af Ro...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • hvlt
                                                    OF-2 Kaptein
                                                    S-5 (Planoff.)

                                                    Sponsor

                                                    ** MOD **
                                                    • 2006
                                                    • 23979

                                                    #445
                                                    Beklager, der sjekket jeg ikke nok, jeg håpet vi kunne si ett musikkorps var nok å betale for på forsvarsbudsjettet i et lite land.

                                                    I de tre år jeg bodde i København (og hver gang jeg ellers er der, min datter bor i Købenavn) var det alltid en stor glede å se Dannbrog vaie over Gardekasernen. Man ser det jo så fint fra Nørreport....
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                    Moderator

                                                    Kommentér

                                                    • Claus madsen
                                                      RESERVEBEFAL
                                                      • 2008
                                                      • 137

                                                      #446
                                                      Der har flere gange været forsøg på at nedlægge et af de to jyske korps (Prinsens i Skive og Slesvigske i Haderslev), men lokale protester har hver gang reddet dem. Rent militært/statscermonielt er der kun brug for et af korpsene, men de to korps fungerer i praksis mest som civile regionale symfoniorkestre. Derfor er det næsten umuligt af reducere antallet af korps.

                                                      Hvis man ønsker at vagtparaden i København, kan det anbefales at se opstillingen af vagten inden marchen mod Amalienborg Slot begy...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Last edited by Claus madsen; DTG 252047 Apr 12, 20:47.

                                                      Kommentér

                                                      • Rittmester
                                                        Trådstarter
                                                        OF-2 Rittmester
                                                        S-1 (Pers.off.)

                                                        Sponsor

                                                        * VETERAN *
                                                        ** MOD **
                                                        • 2006
                                                        • 35334

                                                        #447
                                                        I følge tidligere direktør ved FFI, Nils Holme, svekker langtidsplanen Forsvarets evne til å løse sine oppgaver, og kan føre til ytterligere kutt.
                                                        Hvis det ikke er politisk grunnlag for å øke budsjettene ut over de rammene som er lagt i proposisjonen, er tiden inne for en gjennomgang av forsvarsstrukturen med nye reduksjoner som siktemål. Så får det ikke hjelpe om de sikkerhetspolitiske konsekvenser blir smertelige.
                                                        [URL="http://www.tjodareik.no/...
                                                        [/QUOTE]
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        Last edited by Rittmester; DTG 121707 Jun 12, 17:07.


                                                        Moderator

                                                        Kommentér

                                                        • Gehenna
                                                          OR-6 Oversersjant


                                                          * VETERAN *
                                                          • 2005
                                                          • 17491

                                                          #448
                                                          Flagg på halv stang eller bære ved til vardene ?...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          -Må vi ha hjelm?

                                                          Kommentér

                                                          • jaffar
                                                            RESERVEBEFAL
                                                            • 2006
                                                            • 12532

                                                            #449
                                                            Opprinnelig skrevet av Gehenna
                                                            Flagg på halv stang eller bære ved til vardene ?
                                                            Støy...
                                                            [/QUOTE]
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            mathematical analysis does not matter in high risk decision making

                                                            Kommentér

                                                            • hvlt
                                                              OF-2 Kaptein
                                                              S-5 (Planoff.)

                                                              Sponsor

                                                              ** MOD **
                                                              • 2006
                                                              • 23979

                                                              #450
                                                              Høyre sender i dag ut følgende pressmelding:

                                                              Forsvarets langtidsplan

                                                              Torsdag 14. juni behandlet Stortinget Forsvarets langtidsplan.

                                                              Etter samtaler mellom regjeringspartiene og en samlet opposisjon viste det seg umulig å få til et forlik. En samlet opposisjon hadde flere krav til regjeringen, men disse ble ikke imøtekommet.

                                                              Dette er andre gang under den rødgrønne regjeringen at det ikke har vært mulig å skape et bredere forlik om forsvarspolitikken. Høyre m...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                              Moderator

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 030707 Oct 24, 07:07
                                                              0 svar
                                                              78 visninger
                                                              1 reaksjon
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Feltposten, DTG 300821 Sep 22, 08:21
                                                              4 svar
                                                              353 visninger
                                                              2 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Hulkinator
                                                              Startet av Feltposten, DTG 270733 Jun 23, 07:33
                                                              3 svar
                                                              186 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Rittmester
                                                              Working...