Noen med myndighet over både Forsvar og Politi burde snarest sette seg ned og foreta en ansvars- og oppgavefordeling, forhåpentligvis uten at noen begynner å gnæge om Menstadslaget....
Noen med myndighet over både Forsvar og Politi burde snarest sette seg ned og foreta en ansvars- og oppgavefordeling, forhåpentligvis uten at noen begynner å gnæge om Menstadslaget.
Det er klokt etter mitt syn. Kanskje skal man se det i denne sammenhengen:
Opprinnelig skrevet av Aftenposten
Stortinget bestemte at Heimevernet skulle inn i politiets terrorplaner, men vedtaket for å sikre terrorberedskapen ble ikke fulgt, mener Storti...
Takkatt: Det interesante i denne saken er jo at politiet selv ikke ba om å få ressurser.
'
Da kunne jo teoretisk sett hele forsvaret vært mobilisert med mann, kvinne, kokk og katt, men det hadde hjulpet lite så lenge det ikke er kultur i politiet for å hente inn hjelp.
En slags machokultur tror jeg nesten vi kan kalle det....
I forlengelsen av den oppdagelsen er det rimelig å spørre hvilken støtte forsvaret kan yte, hva er reaksjonstiden, hvordan er den geografiske dekningen og hvilken kapasitet kan ytes, når og hvor.
Svaret er tydeligvis at det skal satses på garden i Oslo.
Da blir oppfølgingsspørsmålet, er det et godt valg, og hva med resten av landet?
Sett i lys av fokuseringen på ivaretakelse av kompetanse, kapasitet og profesjonalitet er det etter mitt sy...
Vi får tyngre kjøretøy, der utdanningen tar så langt tid at vi vil bruke yrkessoldater som vognførere. Men Garden skal fortsatt være en vernepliktsavdeling, sier Øie.
Jeg gikk lenge rundt å trodde at vi hadde et såkalt hendelsesbasert beredskap her i Noreg, dvs at noe må skje før beredskapen endres eller høynes. Etter hendelser som 22/7 og nå sist at Delta ikke får den bistanden de ber om, er jeg jaggu ikke så sikker på det lenger..
Evnen til å foreta ROS-analyser, sette opp risikomatriser og foreta planlegning av risikobegrensende tiltak er jo ikke tema på politisk hold.
Våre politikere som er valgt av folket må legge premissene og finansene slik at Noreg e...
Beredskap i Norge ja. Min påstand har alltid vært at den mobiliseringshæren vi hadde under den kalde krigen ikke var i stand til å løse det oppdraget den hadde, med mindre man fikk forvarsel god tid i forveien. Det er, desverre, en tankegang som norske politikere har holdt fast ved, både før og etter andre verdenskrig. Hvorfor det er slik skal jeg ikke mene noe om, men jeg har en mistanke om at beredskap ikke ser sexy ut i budsjettene, og at man heller vil bygge den opp når man ser et akutt beho...
NATO en hodepute? Den må du gjerne forklare litt nærmere.
NATO hadde en avskrekkende effekt under den kalde krigen. Etter, har alliansen vist både vilje og evne til å reagere verden rundt. Det alliansen derimot ikke er gode på er exit-strategier i innsatser ute.
"sammen er vi sterke" betyr kanskje ikke så mye for deg?...
Nato er en hodepute i forhold til hvordan man fordeler midler til forsvaret.
F.eks prioriterer man å stille opp med det alliansen ønsker seg i Afghanistan, selv om det går på beskostning av det vi har stående i Norge. Her tenker jeg på slitasje innenfor enkelte avdelinger som ble sendt nedover, og, som etter min mening, var kun papirstyrker i Norge, siden alt av personell enten var på perm eller ute.
Sammen er vi sterke betyr veldig mye, men jeg er skeptisk til, selv om det foregår godt håndtv...
Nå skal vel ikke Nato stå for terrorberedskap i kongeriket vel?
Internasjonalt engasjement skal ikke gå på bekostning av nasjonal beredskap. Den "daglige" terrorberedskapen er politiets jobb. Når politiet kommer til kort eller trenger assistanse, ja da skal bistandsinstuksen tre inn. Ikke etter når en tilfeldig statssekretær/råd finner det for godt..
Selvsagt må forsvaret ha styrker i Norge som er trent og i beredskap for evt støtte i fred/krise....
Yamaha har en god del rett i at vårt bidrag til Afghanistan i form av en PRT på flere måter har hatt negativ effekt hjemme. PRT'en har vært en spesialsydd avdeling som ikke har en sammensetning lik noe vi har hjemme. Dvs. at man har måttet kannibalisere (ta ut essensielt personell, først og fremst befal) en rekke forskjellige avdelinger hjemme for å fylle den. Man har f.eks. tatt befalet fra vernepliktsavdelinger som så har blitt lagt på is. Man har ikke kunnet overføre hele avdelinger hjemmefr...
Skrevet litt raskt, men det var vel bl.a. et kompani i 2.Bn det ikke ble kalt inn vernepliktige mannskaper til mens en stor del av befalet var i Afghanistan....
Var ikke du selv i en OMLT der stort sett alle offiserene var tatt fra 2.Bn? Fungerte kompaniene disse var tatt fra fullstendig tilfredsstillende mens dere var ute?
Går man lenger tilbake i tid, har vi drukningsulykken i Kp. B i 2003, der det i hvert fall ble sagt at en årsak til at den kunne foregå var at alt erfarent befal var satt på avdeling som skulle i INTOPS, og KP B hadde svært få og uerfarne befal....
Etter å ha hørt på sambandsloggen som det er lenket til over, blir jeg litt betenkt. Det er mildt sagt skral sambandsdisiplin og bilder må sendes til private mobiler….
Forøvrig synes jeg situasjonen avdekker det samme som etter mitt syn er noe av det alvorligste i 22. julikommisjonens rapport: Det går for mye tid på prosedyrer der strategisk nivå skal godkjenne operative og taktiske disposisjoner.
Yamaha har etter mitt syn, rett i at det er slik systemet er lagt opp til å fungere. Men det...
Jeg tenkte litt på saken mens jeg var på jobb i dag, og uten å si at jeg har fasiten, så lurer jeg på om det ikke hadde vært bedre om systemet var innrettet slik at ved en eventuell bistandsanmodning burde egentlig bare departementet underrettes, og de kunne eventuelt stoppe en operasjon hvis den sted mot f.eks en lov. Hva tror dere?...
Når det gjelder avdelinger som har vært "skadelidende" av Afghanistan, så er det vel nok å peke på helikopterskvadronen på Rygge, som gikk fra norsk beredskap til kaderavdeling, om jeg nå ikke husker feil fra 22.juli kommisjonen....
Kommentér