Halve kystvaktflåten ligger til kai

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • yamaha
    Trådstarter
    OR-6 Skvadronmester

    • 2010
    • 21236

    Halve kystvaktflåten ligger til kai

    Dette kunne muligens har vært lagt i nyhetsforumet, men legger det her jeg.

    Nrk Troms og Finnmark melder at halve kystvaktflåten ligger til kai grunnet reperasjoner.
    Seks av Kystvaktens 14 skip ligger til kai på grunn av skader eller vedlikehold. Beredskapen langs kysten er svekket, mener kystvaktsjef.


    Hvilke følger tror dere at dette kommer til å få beredskapsmessig, eller er kystvakta "nede for telling" uansett grunnet trange budsjetter?

    Og hvordan ville dere ha organisert f.eks oljeberedskapen langs kysten?
    Andre aspekter?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "𝘐𝘧 𝘴𝘰𝘮𝘦𝘰𝘯𝘦 𝘴𝘢𝘺𝘴 𝘪𝘵`𝘴 𝘳𝘢𝘪𝘯𝘪𝘯𝘨 𝘢𝘯𝘥 𝘢𝘯𝘰𝘵𝘩𝘦𝘳 𝘱𝘦𝘳𝘴𝘰𝘯 𝘴𝘢𝘺𝘴 𝘪𝘵`𝘴 𝘥𝘳𝘺, 𝘪𝘵`𝘴 𝘯𝘰𝘵 𝘺𝘰𝘶𝘳 𝘫𝘰𝘣 𝘵𝘰 𝘲𝘶𝘰𝘵𝘦 𝘵𝘩𝘦𝘮 𝘣𝘰𝘵𝘩. 𝘠𝘰𝘶𝘳 𝘫𝘰𝘣 𝘪𝘴 𝘵𝘰 𝘭𝘰𝘰𝘬 𝘰𝘶𝘵 𝘵𝘩𝘦 𝘧...𝘪𝘯𝘨 𝘸𝘪𝘯𝘥𝘰𝘸 𝘢𝘯𝘥 𝘧𝘪𝘯𝘥 𝘰𝘶𝘵 𝘸𝘪𝘤𝘩 𝘪𝘴 𝘵𝘳𝘶𝘦" - Jonathan Foster
  • jaffar
    OR-6 Oversersjant

    • 2006
    • 12532

    #2
    Det blr for enkelt å kun skylde på budsjetter. Når seks av fjorten må inn til reparasjon samtidig, så vitner det om dårlig disponering av ressurser opp mot beredskapskrav.

    Har de ikke periodisk og slikt i Kystvakta?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    mathematical analysis does not matter in high risk decision making

    Kommentér

    • Safariland
      RESERVEBEFAL
      • 2007
      • 10998

      #3
      Jeg har vært en del på havet, men aldri sett et kystvaktskip der. Eneste stedet jeg har sett dem er til kai, så jeg har vel egentlig aldri regnet dem som særlig aktive.

      Hva legger du forøvrig i oljeberedskapen? Sikkerhet (security) eller Miljø og sikkerhet (safety)?...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • SlakaBall
        RESERVEBEFAL
        • 2009
        • 7160

        #4
        Det er vel også kystvakten som har tollbetjenter ombord, så med redusert seiling så blir det større spillerom for illegal trafikk.....
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Bumpibump TM

        Kommentér

        • yamaha
          Trådstarter
          OR-6 Skvadronmester

          • 2010
          • 21236

          #5
          Nja, ikke mer enn hva som det er referert til i artikkelen når det gjelder oljeberedskap.

          Vil tro det gjelder både på å kunne hjelpe skip og det å kunne begrense et utslipp. Slik leser jeg det i hvert fall....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          "𝘐𝘧 𝘴𝘰𝘮𝘦𝘰𝘯𝘦 𝘴𝘢𝘺𝘴 𝘪𝘵`𝘴 𝘳𝘢𝘪𝘯𝘪𝘯𝘨 𝘢𝘯𝘥 𝘢𝘯𝘰𝘵𝘩𝘦𝘳 𝘱𝘦𝘳𝘴𝘰𝘯 𝘴𝘢𝘺𝘴 𝘪𝘵`𝘴 𝘥𝘳𝘺, 𝘪𝘵`𝘴 𝘯𝘰𝘵 𝘺𝘰𝘶𝘳 𝘫𝘰𝘣 𝘵𝘰 𝘲𝘶𝘰𝘵𝘦 𝘵𝘩𝘦𝘮 𝘣𝘰𝘵𝘩. 𝘠𝘰𝘶𝘳 𝘫𝘰𝘣 𝘪𝘴 𝘵𝘰 𝘭𝘰𝘰𝘬 𝘰𝘶𝘵 𝘵𝘩𝘦 𝘧...𝘪𝘯𝘨 𝘸𝘪𝘯𝘥𝘰𝘸 𝘢𝘯𝘥 𝘧𝘪𝘯𝘥 𝘰𝘶𝘵 𝘸𝘪𝘤𝘩 𝘪𝘴 𝘵𝘳𝘶𝘦" - Jonathan Foster

          Kommentér

          • Safariland
            RESERVEBEFAL
            • 2007
            • 10998

            #6
            Snakker vi slep og oljesøl er dette en jobb som oljeselskapene skal ta og tar seg av. Jeg vil heller at kystvakten skal prioritere security og håndhevelse over dette, men da må de samtidig evne å planlegge vedlikeholdet sitt litt bedre enn det de tydeligvis gjør. Halve flåten ute av drift er rimelig triste greier......
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • yamaha
              Trådstarter
              OR-6 Skvadronmester

              • 2010
              • 21236

              #7
              Jeg kom til å tenke på at marinen sier at de mangler spesialister. Er dette noe som gjelder for KV også?...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              "𝘐𝘧 𝘴𝘰𝘮𝘦𝘰𝘯𝘦 𝘴𝘢𝘺𝘴 𝘪𝘵`𝘴 𝘳𝘢𝘪𝘯𝘪𝘯𝘨 𝘢𝘯𝘥 𝘢𝘯𝘰𝘵𝘩𝘦𝘳 𝘱𝘦𝘳𝘴𝘰𝘯 𝘴𝘢𝘺𝘴 𝘪𝘵`𝘴 𝘥𝘳𝘺, 𝘪𝘵`𝘴 𝘯𝘰𝘵 𝘺𝘰𝘶𝘳 𝘫𝘰𝘣 𝘵𝘰 𝘲𝘶𝘰𝘵𝘦 𝘵𝘩𝘦𝘮 𝘣𝘰𝘵𝘩. 𝘠𝘰𝘶𝘳 𝘫𝘰𝘣 𝘪𝘴 𝘵𝘰 𝘭𝘰𝘰𝘬 𝘰𝘶𝘵 𝘵𝘩𝘦 𝘧...𝘪𝘯𝘨 𝘸𝘪𝘯𝘥𝘰𝘸 𝘢𝘯𝘥 𝘧𝘪𝘯𝘥 𝘰𝘶𝘵 𝘸𝘪𝘤𝘩 𝘪𝘴 𝘵𝘳𝘶𝘦" - Jonathan Foster

              Kommentér

              • Pleya
                PENSJONIST
                • 2010
                • 89

                #8
                Opprinnelig skrevet av yamaha
                Jeg kom til å tenke på at marinen sier at de mangler spesialister. Er dette noe som gjelder for KV også?
                Hele Sjøforsvaret mangler jo spesialister, men KV-fartøyene er jo ikke like avanserte teknologisk som det en fregatt eller mtb er. I følge flere befal jeg hadde under min førstegangstjeneste på KV-fartøy, så ville de heller være i Kystvakten enn Kysteskadren.
                Jeg mener det er ganske forstålig med tanke på at KV har turnus og at befal og matroser har seilingstil...
                [/QUOTE]
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Pleya
                  PENSJONIST
                  • 2010
                  • 89

                  #9
                  I og med at tidsfristen gikk ut og jeg hadde mer på hjertet: Halve flåten ligger til kai, det er jo IKV-ene i hovedsak av budsjettmessige årsaker ligger inne, akkurat som mange av fartøyene i KNM. At noen hevder beredskapen er så kritisk på denne delen av året at IKV-ene bør prioriteres i større grad er jeg uenig i. Dessuten kan mange av fartøyene i Ytre på like god måte fylle de fleste oppgavene. Mange av fartøyene blir jo tvunget til å ligge innaskjærs for tiden pga været på denne årstiden. Sn...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • NOAH
                    RESERVIST
                    • 2012
                    • 74

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Pleya

                    Og en siste ting. Hva skal vi med nye logistikkfartøyer og egne logistikkfartøyer i KNM i det hele tatt. KV Ålesund, Barentshav-klasssen, KV Harstad har da store arbeidsdekk og kapasiteter til å fylle disse oppgavene! Jeg mener vi burde se på mulighetene for enda færre fartøyer i Sjøforsvaret og latt båtene fylle flere arbeidsoppgaver enn det de gjør i dag. Grunnen til at mange fartøyer ligger til kai i dag er jo at det ikke er et behov for at de skal seile. Kombinert fr...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Last edited by NOAH; DTG 251225 Nov 12, 12:25.

                    Kommentér

                    • Pleya
                      PENSJONIST
                      • 2010
                      • 89

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av NOAH
                      Enda færre fartøy enn i dag? Kva då dersom Noreg skulle få bruk for ei marine i ein skarp situasjon? - Hadde vi klart oss med færre fartøy då? - Diskusjonen rundt beredskap som for tida går over Noreg, er med på å fortelle at Noreg på mange måter IKKJE er rusta til å møte skarpe situasjoner. Årsakane som for ein stor del kjem fram i media går på økonomi, og kultur. Det kulturbaserte går på samarbeid mellom etatane, og også evna som kvar etat har for å løyse store hendingar. D...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • NOAH
                        RESERVIST
                        • 2012
                        • 74

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Pleya
                        For det første, er det å drive et Sjøforsvar i dag noe helt annet enn før. Utstyret har blitt mer avansert og personell som kan betjene store deler av dette mangler.
                        For det andre, så har det jo vist seg at det i dag ikke eksisterer de oppgaver som flere av båtene er bygget for. Eksempel er Reine-klassen som nå overføres fra HV til henholdsvis KV og SKS. Dette var jo skip de færreste ikke skjønte hvorfor ble bygget.
                        Hvorfor skal det være sånn at hvert fartøy er spesialbygge...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Pleya
                          PENSJONIST
                          • 2010
                          • 89

                          #13
                          Blir spennende å se på utviklingen av KV fremover uansett. Var jo en plan om at oppgavene i krig skulle defineres bedre...
                          Hvordan de nye fartøyene kommer til å se ut blir også spennende, når både Nordkapp-klassen skal ut om noen år samt muligens et nytt helikopterbærende fartøy skal bygges. Er vel snakk om at KV Svalbard vil bli brukt som utgangspunkt for dette. KV Ålesund er vel den båten som går først ut ettersom at kontrakten med Remøy/Fosnavåg går ut i 2016. Får også håpe at vi ser noe me...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Last edited by Pleya; DTG 251928 Nov 12, 19:28.

                          Kommentér

                          • hvlt
                            OF-2 Kaptein
                            Planoff. (S-5)


                            Sponsor
                            • 2006
                            • 23003

                            #14
                            USA har to skift på de strategiske ubåtene sine, så hvorfor ikke KNM? Men på en måte er de som KV i det de skal være til havs det aller meste av tiden, bare kort opphold i land for skifte av mannskap etc. (de er jo atomubåter, så de trenger ikke bunkre drivstoff)....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                            Moderator

                            Kommentér

                            • Pleya
                              PENSJONIST
                              • 2010
                              • 89

                              #15
                              Men nå har jo USA langt større tilgang på folk vel og merke....
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • hvlt
                                OF-2 Kaptein
                                Planoff. (S-5)


                                Sponsor
                                • 2006
                                • 23003

                                #16
                                USA har en befolkning på 314,8 millioner og U.S. Navy's aktive styrke er på 318.000 offiserer og mannskaper. Norge har akkurat 5 millioner innbyggere, så Norge burde ha et Sjøforsvar med ca. 5000 årsverk hvis vi skulle ha samme størrelse i forhold til folketallet. Jeg antar vi er ganske nær det, Forsvarets totale antall årsverk er ca. 17.000, jeg fant ikke i farten Sjøforsvarets....
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                Moderator

                                Kommentér

                                • Eeo
                                  OF-1 Løytnant

                                  • 2008
                                  • 2820

                                  #17
                                  2500 inkludert vernepliktige....
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  Forumstruktur

                                  Collapse

                                  Working...