Hvem bør bli ny Forsvarssjef?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rittmester
    Trådstarter
    OF-2 Rittmester
    S-1 (Pers.off.)

    Sponsor

    * VETERAN *
    ** MOD **
    • 2006
    • 35285

    #1

    Hvem bør bli ny Forsvarssjef?

    Som meldt på nyhetstråden ( http://milforum.net/threads/52595-In...45#post1118945 ) søkes det nå etter ny Forsvarssjef etter general Harald Sunde. Sunde fyller uansett 60 neste år, så det ligger kanskje ikke noen stor dramatikk i at dette skjer akkurat nå.

    Uansett, det finnes flere kandidater, og TV2 mener viseadmiral Haakon Bruun-Hansen ligger best an. Han er bare 52, og kan eventuelt sitte i stillingen i mange år.

    Kanskje er det andre gode kandidater? H...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    50

    The poll is expired.

    Last edited by Rittmester; DTG 051207 Apr 13, 12:07.


    Moderator
  • Eisenhower

    Sponsor
    RESERVEOFFISER
    • 2010
    • 3815

    #2
    Personlig favoritt er Mood, har et godt inntrykk av han. Virker som en "stødig" type, og han nyter vel utvilsomt respekt både innenriks og utenlands etter den umulige oppgaven han fikk i Syria.

    Men je ska itte si så mye, det her har je alt for lite peiling på......
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "The whole dissertation is an excellent object-lesson of the dangers incurred by an amateur attempting to discuss from a purely statistical standpoint gunnery matters of which he has no practical acquaintance.”

    Kommentér

    • yamaha
      OR-6 Skvadronmester

      • 2010
      • 22148

      #3
      Finnes jobbutlysningen på nett?...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      I'm a wizard, mind you

      Kommentér

      • Rittmester
        Trådstarter
        OF-2 Rittmester
        S-1 (Pers.off.)

        Sponsor

        * VETERAN *
        ** MOD **
        • 2006
        • 35285

        #4
        Fordelen med å få ubåtmannen Bruun-Hansen som FSJ er at det minsker sjansen for at ubåtvåpenet vårt blir nedlagt, noe jeg mener er svært viktig. Jeg tror nok også han ligger bra an til å få stillingen.

        Arne Røksund har den fordelen at han kjenner politikkens irrganger (siden han nå er departementsråd), men har muligens vært for lenge borte fra operativ tjeneste.

        Mood er ingen dårlig mann, nei. Det samme gjelder Hannestad, og jeg tror disse to kan være med i konkurransen.

        Dedichen er kanskje e...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


        Moderator

        Kommentér

        • Rittmester
          Trådstarter
          OF-2 Rittmester
          S-1 (Pers.off.)

          Sponsor

          * VETERAN *
          ** MOD **
          • 2006
          • 35285

          #5
          Til info tok jeg ikke med Grandhagen eller Sundseth i avstemningen. Begge er i Forsvarets ledelse som hhv sjef E og Cyber, men begge går snart av for aldersgrensen....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


          Moderator

          Kommentér

          • Sofakriger
            OR-8* Kommandérsersjant
            Ass S-1

            Sponsor


            * VETERAN *
            • 2005
            • 26585

            #6
            De tre siste du nevner er nok ikke aktuelle som mange på utsiden vil ha det til. Her er det nok viktigere å tenke på standing blant andre stabsoffiserer på høyt nivå, enn hva vi som er på utsiden mener....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

            Kommentér

            • Sofakriger
              OR-8* Kommandérsersjant
              Ass S-1

              Sponsor


              * VETERAN *
              • 2005
              • 26585

              #7
              Grandhagen ville vært en bra fsj, men for gammel nå ja....
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              "Gjør Ret, Frygt Intet"

              Kommentér

              • hvlt
                OF-2 Kaptein
                S-5 (Planoff.)

                Sponsor

                ** MOD **
                • 2006
                • 23964

                #8
                Har det skjedd at man har hoppet over generalløytnant/viseadmiral, at en som er generalmajor/kontradmiral blir forsvarssjef?

                Foruten SJ FST og SJ FOH har vi noen GENLT/VADM som du ikke nevnte:

                Bernt Iver Ferdiand Brovold, Norges militær-representant ved NATOs hovedkvarter i Brussel, f. 1954
                Arne Bård Dalhaug, sjef for NATO Defence College, født 1954
                Kjell Grandhagen, sjef E-tjenesten, født i 1954

                Men alle disse er altså jevngamle med Sunde, og for gamle med den temmelig tullete aldersgrensen ...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                Moderator

                Kommentér

                • Safariland
                  RESERVEBEFAL
                  • 2007
                  • 10998

                  #9
                  Nei Brovold.....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • Eisenhower

                    Sponsor
                    RESERVEOFFISER
                    • 2010
                    • 3815

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av hvlt
                    Har det skjedd at man har hoppet over generalløytnant/viseadmiral, at en som er generalmajor/kontradmiral blir forsvarssjef?
                    Itte helt det samme, men vi har jo det klassiske eksempelet fra krigen, da den evneveike regjeringa med vilje ignorerte Fleischer og utnevnte major Wilhelm von Tangen Hansteen til generalmajor og FSJ. Smart.......
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    "The whole dissertation is an excellent object-lesson of the dangers incurred by an amateur attempting to discuss from a purely statistical standpoint gunnery matters of which he has no practical acquaintance.”

                    Kommentér

                    • Reodor F
                      OR-6 Oversersjant

                      • 2008
                      • 2985

                      #11
                      Jeg vet ikke om stillingen som FSJ er ment å gå litt på rundgang mellom grenene, men det er uansett lenge siden det har vært en sjøoffiser - og enda lenger siden en luftforsvarsoffiser har innehatt stillingen.

                      Selv huket jeg av for Mood, men det gjorde jeg nok først og fremst fordi det er han jeg har sett mest til i medier den siste tiden. Opedal hadde vært spennende, men han har såvidt jeg har forstått ønsket å trappe noe ned.

                      Men igjen; sjø og luft....
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Supply or Die

                      Kommentér

                      • Rittmester
                        Trådstarter
                        OF-2 Rittmester
                        S-1 (Pers.off.)

                        Sponsor

                        * VETERAN *
                        ** MOD **
                        • 2006
                        • 35285

                        #12
                        Hvem bør bli ny Forsvarssjef?

                        Ja, jeg tror også Sjø og Luft står for tur, kanskje i den rekkefølgen (Bruun-Hansen og så Hannestad)....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                        Moderator

                        Kommentér

                        • hvlt
                          OF-2 Kaptein
                          S-5 (Planoff.)

                          Sponsor

                          ** MOD **
                          • 2006
                          • 23964

                          #13
                          Tidligere forsvarssjefer (med hva deres siste stilling var før de ble Forsvarssjef):
                          Harald Sunde, Hæren: Fra oktober 2009, generalløytnant og Norges militær-repreesentant ved NATOs hovedkvarter
                          Sverre Diesen, Hæren, 2005-2009, generalløytnant og militær assisterende departementsråd i FD
                          Sigurd Frisvold, Hæren, 1999-2005, generalløytnant og ØKS
                          Arne Solli, Hæren, 1994-1999, generalløytnant og ØKN
                          Torolf Rein, Sjøforsvaret, 1989-1994, viseadmiral og ØKN
                          Vigleik Eide, Hæren, 1987-1989, generalløyt...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Last edited by hvlt; DTG 111755 Mar 13, 17:55.
                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                          Moderator

                          Kommentér

                          • SlakaBall
                            RESERVEBEFAL
                            • 2009
                            • 7160

                            #14
                            Tror ikke det blir en mann denne gangen gitt.. Tror noen mener at det er på tide å få inn en kvinne i den stillingen, så da tror jeg GIHV ligger godt an. Hun følger jo "den seirende siden" og har null kontroversielle saker, i media i hvert fall (så langt jeg kan huske).

                            Selv om jeg ønsker meg Mood. Virker som hel ved og med rett hode påskrudd riktig....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Bumpibump TM

                            Kommentér

                            • hvlt
                              OF-2 Kaptein
                              S-5 (Planoff.)

                              Sponsor

                              ** MOD **
                              • 2006
                              • 23964

                              #15
                              Som sagt tviler jeg på at Regjeringen vil gjøre noe sprell og ikke velge en som er generalløytnant eller viseadmiral i dag, og da er det Finseth eller Bruun-Hanssen det står om. Finseth har hos mange et litt tvilsomt rykte, desssuten vil han kun ha to-tre år til aldersgrensen. Så alt taler for at Haakon Stephen Bruun-Hanssen blir vår neste forsvarssjef.

                              Hans CV virker i hvert fall OK, bortsett fra at starten var litt tvilsom:
                              Utskrevet kvartermesterkurs (rekruttskoleinstruktør), KNM HH 1980
                              Sjø...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                              Moderator

                              Kommentér

                              • tiurleik
                                RESERVEBEFAL
                                • 2011
                                • 1222

                                #16
                                Stemte på Mood, fordi jeg tror han har mot til å si det politikerne trenger å høre istedet for det de ønsker høre.

                                Jeg har liten greie på denne ansettelses prosessen og lurer derfor på om en ny Forsvarssjef er sikra å sitte i jobben x antall år, eller er det sjanse for at en ny borgerlig regjering kan sparke vedkommende umiddelbart og ansette sin egen kandidat?...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Last edited by tiurleik; DTG 111829 Mar 13, 18:29.
                                Død over ulven!

                                Kommentér

                                • cwo-kp4
                                  RESERVEOFFISER
                                  • 2011
                                  • 4430

                                  #17
                                  Må si meg enig med flertallet her og håper at Robert Mood får stillingen, men har en følelse at det er Bruun-Hanssen som blir vår neste forsvarssjef....
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                                  Kommentér

                                  • yamaha
                                    OR-6 Skvadronmester

                                    • 2010
                                    • 22148

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av tiurleik
                                    Stemte på Mood, fordi jeg tror han har mot til å si det politikerne trenger å høre istedet for det de ønsker høre.

                                    Jeg har liten greie på denne ansettelses prosessen og lurer derfor på om en ny Forsvarssjef er sikra å sitte i jobben x antall år, eller er det sjanse for at en ny borgerlig regjering kan sparke vedkommende umiddelbart og ansette sin egen kandidat?
                                    Det eneste som står på FD sine sider er følgende:

                                    Forsvarssjefen har nå en dobbelthattet rolle som ...
                                    [/QUOTE]
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    I'm a wizard, mind you

                                    Kommentér

                                    • hvlt
                                      OF-2 Kaptein
                                      S-5 (Planoff.)

                                      Sponsor

                                      ** MOD **
                                      • 2006
                                      • 23964

                                      #19
                                      Jeg fant en litt mer fullstendig CV på Bruun-Hanssen:

                                      1980: Utskrevet kvartermesterkus, KNM HH
                                      1981: Fenrik
                                      1983-1987: Sjøkrigsskolen
                                      1986: Løytnant
                                      1987-1991: Offiser på ubåt (torpedooffiser, navigasjonsoffiser, NK)
                                      1990: Kapteinløytnant
                                      1991: Sjefskurs, ubåt
                                      1991-1995: Skipssjef, ubåt. Først KNM Kobben, deretter KNM Utstein
                                      1995: Forsvarets stabsskole, del 1
                                      1996: Orlogskaptein
                                      Stabsoffiser ved Utdanningsavdelingen og ved Strategisk plankontor i Sjøforsvarsstaben
                                      1998-1999: Nederlandske Inst...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • Herr Brun
                                        RESERVEBEFAL
                                        • 2008
                                        • 7337

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av yamaha
                                        Så jeg vil anta han kan sparkes, men AML gjelder vel for forsvarssjefen også.
                                        Ikke den delen som er relevant for en eventuell sparking, nei....
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        --

                                        Kommentér

                                        • Rittmester
                                          Trådstarter
                                          OF-2 Rittmester
                                          S-1 (Pers.off.)

                                          Sponsor

                                          * VETERAN *
                                          ** MOD **
                                          • 2006
                                          • 35285

                                          #21
                                          Tidligere GIH, Lars Sølvberg, fikk 'sparken' for budsjettoverskridelser. Han mistet riktig nok bare stillingen sin, han ble ikke fradømt sitt embete som generalmajor. Slik sett kunne han fortsatt i Forsvaret om han ville, men det ble vel litt stusslig. Samme gjelder om en FSJ mister stillingen som FSJ. Han er fortsatt general, og disponibel inntil han går av for aldersgrensen....
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                          Moderator

                                          Kommentér

                                          • Rittmester
                                            Trådstarter
                                            OF-2 Rittmester
                                            S-1 (Pers.off.)

                                            Sponsor

                                            * VETERAN *
                                            ** MOD **
                                            • 2006
                                            • 35285

                                            #22
                                            Enig i at det ikke er noen særlig presedens for å utnevne to-stjernere til stillingen, men det hender av og til at offiserer hopper over en grad. F eks fikk den samme Sølvberg direkte opprykk fra oberst til generalmajor da han ble GIH, uten å gå veien om brigader først.

                                            Jeg vet ikke om det er noen flere kandidater enn de som er nevnt. Det eneste måtte være om noen tidligere offiserer, som Røksund, har hatt en annen relevant jobb utenfor Forsvaret, og kan være aktuelle. I farten kommer jeg ikke ...
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                            Moderator

                                            Kommentér

                                            • Lille Arne
                                              OR-8* Kommandérsersjant
                                              Sjefssersjant



                                              * VETERAN *
                                              *** ADMIN ***
                                              • 2005
                                              • 12276

                                              #23
                                              Hannestad synes jeg bør få fullføre omstillingen av Luftforsvaret før han eventuelt sparkes oppover. Mood er jo en grei kar, men har han egentlig noe særlig fellesoperativ erfaring?

                                              Jeg holder en knapp på Bruun-Hanssen jeg også....
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                              - Michael Kofman
                                              Administrator

                                              Kommentér

                                              • hvlt
                                                OF-2 Kaptein
                                                S-5 (Planoff.)

                                                Sponsor

                                                ** MOD **
                                                • 2006
                                                • 23964

                                                #24
                                                Hvem bør bli ny Forsvarssjef?

                                                FKS og særlig FKN, var jo regnet som "skolene" i operativ fellesstabstjeneste der et brukbart antall majorer og oberstløytnanter (tilsv) virkelig fikk stabserfaring for fellesoperasjoner. Og så fikk jo en god norske offiserer internasjonal stabserfaring på AFNORTH på Kolsås. Er mulighetene mindre til slik tjeneste nå?...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                Moderator

                                                Kommentér

                                                • isak
                                                  RESERVEBEFAL
                                                  * VETERAN *
                                                  • 2005
                                                  • 10799

                                                  #25
                                                  Mood er den eneste jeg har tjenestegjort nært sammen med så jeg stemmer for han, greit å kjenne noen ;-)...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

                                                  Kommentér

                                                  • Din_Laban
                                                    OR-6 Oversersjant

                                                    • 2009
                                                    • 3013

                                                    #26
                                                    I'm in the mood for Mood. Simply because he's infantry....
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                                    Kommentér

                                                    • PF
                                                      RESERVEBEFAL
                                                      * VETERAN *
                                                      • 2005
                                                      • 2084

                                                      #27
                                                      Hvem bør bli ny Forsvarssjef?

                                                      *lettelses sukk*

                                                      Selv stemmer jeg Brun-Hanssen, på bakgrunn av at han har mer fellesoperativ erfaring og fordi det er på tide med litt variasjon (Sjø)....
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Last edited by PF; DTG 112200 Mar 13, 22:00.
                                                      As you wish.

                                                      Kommentér

                                                      • 1911A1
                                                        PENSJONIST
                                                        * VETERAN *
                                                        • 2005
                                                        • 98

                                                        #28
                                                        På tide med en marine mann!
                                                        Brun-Hansen, stemmer jeg for!...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                        Kommentér

                                                        • Znuddel
                                                          OF-2 Kaptein

                                                          Sponsor

                                                          * VETERAN *
                                                          * MOD *
                                                          • 2004
                                                          • 16131

                                                          #29
                                                          Jeg stemmer for Robert Mood. Han fremstår som en rederlig og ærlig fyr, i motsetning til Sunde....
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                                          Moderator

                                                          Kommentér

                                                          • Fenrikinf
                                                            RESERVEBEFAL
                                                            * VETERAN *
                                                            • 2005
                                                            • 778

                                                            #30
                                                            Jeg tipper departementsråd Arne Røksund stikker av med stillingen. Ap velger alltid noen de kjenner. Han er i tillegg aktuell som leder av politistudien...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            Charlie don't surf

                                                            Kommentér

                                                            Beslektede emner

                                                            Collapse

                                                            Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                            Startet av Feltposten, DTG 192031 Feb 26, 20:31
                                                            0 svar
                                                            33 visninger
                                                            0 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Feltposten
                                                            Startet av TNFJ_JMH, DTG 120249 Dec 22, 02:49
                                                            3 svar
                                                            448 visninger
                                                            11 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg TNFJ_JMH
                                                            Startet av Feltposten, DTG 030707 Oct 24, 07:07
                                                            0 svar
                                                            77 visninger
                                                            1 reaksjon
                                                            Nyeste innlegg Feltposten

                                                            Stikkord

                                                            Collapse

                                                            afghanistan (16) aktuelt: (12) bare (7) bergen (4) drept (5) droner (4) etterretning (4) faremo (4) ffi (4) fikk (4) forsvar (10) forsvaret (43) garden (4) general (4) hæren (6) høring (4) irak (7) iran (5) israel (4) kald krig (4) kina (4) krig (10) media (6) militære (4) nato (8) no: (4) norge (24) norske (6) nrk (4) nrk: (10) nyhetslink: (15) offiserer (9) oslo (5) politiet (5) russland (22) sabotasje (6) sivile (7) skip (5) soldat (6) soldater (25) stratagem (17) sv (4) sverige (6) taliban (5) tjeneste (4) ukraina (12) usa (10) vg (4) vg: (6) år (6)
                                                            Working...