Falklandskrigen

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Navytimes
    OR-6 Skvadronmester

    • 2008
    • 2887

    #31
    Re: Falklandskrigen

    Argentina kan rasle alt de vil, med det stående forsvaret som er på øyene nå kan man se helt bort i fra at det Argentinske forsvaret anno 2013 skal kunne gjøre noe som helst offensivt.

    Diplomatisk kan de kanskje oppnå en del, Storbritannia er ikke akkurat hva de var de heller.

    Skrevet etter beste evne på Tapatalk...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • 22
      RESERVEBEFAL
      • 2007
      • 235

      #32
      Retorikken til Argentina virker meget populistisk og nasjonalistisk motivert akkurat som daværende junta hadde til hensikt og overlappe deres rettferdige kamp for islas malvinas. Med dagens teknologi er UK og resten av Nato overlegene de fleste nasjonene i sør Amerika per nåværende tidspunkt....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Sofakriger
        OR-8* Kommandérsersjant
        Ass S-1

        Sponsor


        * VETERAN *
        • 2005
        • 26623

        #33
        Re: Falklandskrigen

        Retorikken i Argentina handler nok først og fremst om innenrikspolitiske hensyn. Men den dagen det dukker opp litt olje på en leterigg i området kan det bli interessant....
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        "Gjør Ret, Frygt Intet"

        Kommentér

        • Ulvefører
          RESERVIST
          • 2013
          • 51

          #34
          se her sofakriger, oljen kommer snart..

          http://www.telegraph.co.uk/finance/n...Falklands.html

          så da ligger det til rette for mer bråk. Kan jo håpe på at Argentina søker en litt mer fredelig aproach denne gangen....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • 1B3P
            RESERVIST
            • 2012
            • 6

            #35
            Sv: Falklandskrigen

            Et spørsmål: hvorfor aktiverte ikke det argentinske angrepet artikkel 5 i NATO-traktaten?...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • hvlt
              OF-2 Kaptein
              S-5 (Planoff.)

              Sponsor

              ** MOD **
              • 2006
              • 23980

              #36
              Sv: Falklandskrigen

              Atlanterhavstraktaten: Traktat for det nord-atlantiske område

              Artikkel 5:
              Partene er enige om at et væpnet angrep mot en eller flere av dem i Europa eller Nord-Amerika skal betraktes som et angrep mot dem alle, og er følgelig blitt enig om at hvis et slikt væpnet angrep finner sted, vil hver av dem under utøvelsen av retten til individuelt eller kollektivt selvforsvar,...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
              Moderator

              Kommentér

              • Lille Arne
                OR-8* Kommandérsersjant
                Sjefssersjant



                * VETERAN *
                *** ADMIN ***
                • 2005
                • 12280

                #37
                Sv: Falklandskrigen

                Fordi artikkel 5 bare gjelder angrep i Europa og Nord-Amerika:
                The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all...
                Dette ble skrevet helt bevisst for å ikke binde medlemslandene til å forsvare de enda ganske store koloniveldene til spesielt UK og Frankrike....
                [/QUOTE]
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                - Michael Kofman
                Administrator

                Kommentér

                • Din_Laban
                  OR-6 Oversersjant

                  • 2009
                  • 3013

                  #38
                  Sv: Falklandskrigen

                  Et ganske lurt trekk, i og for seg. Men hovedtrusselen kom fra Sovjet....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                  Kommentér

                  • 1B3P
                    RESERVIST
                    • 2012
                    • 6

                    #39
                    Sv: Falklandskrigen

                    Ahhh. Takk!...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • hvlt
                      OF-2 Kaptein
                      S-5 (Planoff.)

                      Sponsor

                      ** MOD **
                      • 2006
                      • 23980

                      #40
                      Sv: Falklandskrigen

                      Artikkel 5 har bare blitt anvendt en gang, etter terroristangrepet på USA 11. september 2001. Dagen etter krevde USA at artikkel 5 skulle anvendes, og NATOs råd vedtok at kriteriene for å anvende Artikkel 5 (at USA var utsatt for et væpnet angrep på amerikansk jord) var tilfredsstilt hvis det kunne påvises at angrepet var ledet fra utlandet. Den 2. oktober 2001 erklærte NATO at alle undersøkelser viste at angrepene var utført av det verdensomspennende terroristnettverket A...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                      Moderator

                      Kommentér

                      • admin

                        Administrator emeritus

                        RESERVEOFFISER
                        * VETERAN *
                        • 2004
                        • 15273

                        #41
                        Falklandskrigen

                        Argentine judge orders seizure of Falklands drillers' assets | Reuters

                        Argentina claims sovereignty over the South Atlantic islands which it calls the Malvinas, located about 700km (450 miles) off the coast of Tierra del Fuego and occupied by around 3,000 people who mostly say they wish them to remain a British overseas territory.

                        Britain and Argentina fought a short war in 1982, after the then Argentine military...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • <i>Gjest</i>

                          #42
                          Sv: Falklandskrigen

                          Opprinnelig skrevet av hvlt
                          Atlanterhavstraktaten: Traktat for det nord-atlantiske område

                          Artikkel 5:


                          Angrepet må finne sted i Europa eller i Nord-Amerika, et angrep i Sør-Atlanteren kommer ikke inn under Artikkel 5.
                          Så... Hypotetisk sett... Så er ikke et angrep på den asiatiske delen av Tyrkia nok til å utløse artikkel 5?...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • yamaha
                            OR-6 Skvadronmester

                            • 2010
                            • 22176

                            #43
                            Sv: Falklandskrigen

                            Se artikkel 6, der er ordlyden Tyrkias teritorium (blant annet) det som skal forsvares av alliansen.

                            For øvrig er grensen oppgitt til krepsens vendekrets, hva nå enn det blir på kartet....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            I'm a wizard, mind you

                            Kommentér

                            • henbruas
                              OR-4 Korporal


                              TJUTT: Over norm
                              • 2012
                              • 277

                              #44
                              Sv: Falklandskrigen

                              Opprinnelig skrevet av dobrodan
                              Så... Hypotetisk sett... Så er ikke et angrep på den asiatiske delen av Tyrkia nok til å utløse artikkel 5?
                              Det er mulig det regnes som en del av Europa i dette tilfellet. Tok et kjapt søk og ser at Tyrkia har snakket om å utløse artikkel 5 for å beskytte grensen mot Syria:
                              [url=http://www.todayszaman.com/diplomacy_pm-turkey-may-invoke-natos-article-5-over-syrian-border-fire_277185.html]PM: Turkey may invoke NATO?s Article 5 over Syrian ...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • Lille Arne
                                OR-8* Kommandérsersjant
                                Sjefssersjant



                                * VETERAN *
                                *** ADMIN ***
                                • 2005
                                • 12280

                                #45
                                Sv: Falklandskrigen

                                Europa er litt veiledende. Fram til 1962 var Algerie omfattet av artikkel 5. Det var et fransk fylke, ikke en koloni. Jeg har også stått i Ankara og blitt vist "Europas høyeste flaggstang. "

                                Men nå er vi vel hinsides Off-Topic....
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                - Michael Kofman
                                Administrator

                                Kommentér

                                • hvlt
                                  OF-2 Kaptein
                                  S-5 (Planoff.)

                                  Sponsor

                                  ** MOD **
                                  • 2006
                                  • 23980

                                  #46
                                  Sv: Falklandskrigen

                                  Opprinnelig skrevet av yamaha
                                  For øvrig er grensen oppgitt til krepsens vendekrets, hva nå enn det blir på kartet.
                                  Krepsens vendekrets er 23 1/2 grad nordlig bredde. Det er rett syd for Key West, dvs. USAs sydligste punkt, og Bahmas, på Afrikasiden er det et stykke syd for Kanariøyene. Dette regner jeg med var tilsiktet....
                                  [/QUOTE]
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  • rangle
                                    RESERVEBEFAL
                                    • 2007
                                    • 177

                                    #47
                                    Sv: Falklandskrigen

                                    It was the night of June 11, 1982. The soldiers of 3 Para, each carrying 130lb on their backs, had been marching across unforgiving terrain in freezing temperatures for two weeks, sleeping in the open, when the Company Sergeant Major gathered them together.
                                    “If you have anybody up there,” he told them, pointing skywards, “you might want to have a word with them because some of us are not going to see daylight tomorrow.”
                                    Mike Southall was one of thos...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • Rittmester
                                      OF-2 Rittmester
                                      S-1 (Pers.off.)

                                      Sponsor

                                      * VETERAN *
                                      ** MOD **
                                      • 2006
                                      • 35337

                                      #48
                                      ...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • Rittmester
                                        OF-2 Rittmester
                                        S-1 (Pers.off.)

                                        Sponsor

                                        * VETERAN *
                                        ** MOD **
                                        • 2006
                                        • 35337

                                        #49
                                        ...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                        Moderator

                                        Kommentér

                                        • Rittmester
                                          OF-2 Rittmester
                                          S-1 (Pers.off.)

                                          Sponsor

                                          * VETERAN *
                                          ** MOD **
                                          • 2006
                                          • 35337

                                          #50
                                          Og for 40 år siden i dag var krigen vunnet.

                                          Click image for larger version

Name:	Falkland.jpg
Views:	445
Size:	112,3 KB
ID:	1079244...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                          Moderator

                                          Kommentér

                                          • kurz
                                            OR-5+ Sersjant 1.klasse
                                            Sponsor


                                            * VETERAN *
                                            • 2005
                                            • 170

                                            #51
                                            Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
                                            avskaffelsen av RFK(Som ble funnet lite hensiktsmessig)
                                            Høres pussig ut at Carl Gustav ikke skulle være hensiktsmessig på Falkland. Muligens de ikke hadde spreng granater eller luft- tempering på den tiden. Det er sikkert noen her inne som har peiling på,
                                            men uansett høres det merkelig ut. Dessuten er Law80 og andre M72 type AT våpen bare et leketøy på svært kort hold i forhold til en Carl Gustav som er meget treffsikker på selv lange hold.
                                            ...
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • Kdo_Under
                                              OR-7 Stabssersjant


                                              • 2007
                                              • 11510

                                              #52
                                              Opprinnelig skrevet av kurz
                                              Høres pussig ut at Carl Gustav ikke skulle være hensiktsmessig på Falkland. Muligens de ikke hadde spreng granater eller luft- tempering på den tiden. Det er sikkert noen her inne som har peiling på,
                                              men uansett høres det merkelig ut. Dessuten er Law80 og andre M72 type AT våpen bare et leketøy på svært kort hold i forhold til en Carl Gustav som er meget treffsikker på selv lange hold.
                                              De så på vektproblematikken kontra effekt i målet. At de nok heller kunne inves...
                                              [/QUOTE]
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Død ved Kølle!
                                              Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                              Kommentér

                                              • Rittmester
                                                OF-2 Rittmester
                                                S-1 (Pers.off.)

                                                Sponsor

                                                * VETERAN *
                                                ** MOD **
                                                • 2006
                                                • 35337

                                                #53
                                                Denne ubåt vs ubåt hadde jeg ikke hørt om:

                                                ...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                Moderator

                                                Kommentér

                                                • Hulkinator
                                                  OR-7* Stabssersjant
                                                  Ass S-3 Logistikk

                                                  • 2009
                                                  • 6394

                                                  #54
                                                  US Naval Institute har en lengre artikkel om ARA San Luis sin tjeneste i Falklandskrigen:

                                                  https://www.usni.org/magazines/naval...ol-during-1982...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                                  Kommentér

                                                  • Eeo
                                                    OF-1 Løytnant
                                                    Årets Milforumist 2025


                                                    * MOD *
                                                    • 2008
                                                    • 2904

                                                    #55
                                                    Joda. SPARTAN prøvde å intercepte SAN LUIS, men klarte ikke å detektere henne....
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Moderator

                                                    Kommentér

                                                    • Lille Arne
                                                      OR-8* Kommandérsersjant
                                                      Sjefssersjant



                                                      * VETERAN *
                                                      *** ADMIN ***
                                                      • 2005
                                                      • 12280

                                                      #56
                                                      Kan du oversette dette fra ubåt Eeo?

                                                      attempted intercept of a Type 209 sub was hampered by high biologics despite purposely clearing the islands shelf...predicted detection ranges were less than 1,000 yds
                                                      Hva er "high biologics"? Tang som vaier i strømmen, hvaler som promper?...
                                                      [/QUOTE]
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                                      - Michael Kofman
                                                      Administrator

                                                      Kommentér

                                                      • Eeo
                                                        OF-1 Løytnant
                                                        Årets Milforumist 2025


                                                        * MOD *
                                                        • 2008
                                                        • 2904

                                                        #57
                                                        Mye liv i sjøen, typ fiskestimer, rekestimer (støyer faktisk noe helt infernalsk), hvaler som synger og puler, og annet som liker å oppholde seg i havet....
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        Moderator

                                                        Kommentér

                                                        • Rittmester
                                                          OF-2 Rittmester
                                                          S-1 (Pers.off.)

                                                          Sponsor

                                                          * VETERAN *
                                                          ** MOD **
                                                          • 2006
                                                          • 35337

                                                          #58
                                                          Tar dette her, siden vi ikke har en egen fokustråd om Falklandsøyene: EU har av uforståelige grunner valgt å omdøpe øyene til et spansk navn som jeg ikke vil ta i min munn. De har heller ikke rådført seg med Storbritannia eller øyene selv i saken.

                                                          Click image for larger version

Name:	IMG_3504.jpg
Views:	233
Size:	139,5 KB
ID:	1109660
                                                          ...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                          Moderator

                                                          Kommentér

                                                          • MWD
                                                            OR-6 Oversersjant


                                                            * VETERAN *
                                                            • 2005
                                                            • 1754

                                                            #59
                                                            Dette skal være uttalelsen som skal ha skapt rabalder:

                                                            “Regarding the question of sovereignty over the Islas Malvinas/Falkland Islands, the European Union took note of Celac’s historical position based on the importance of dialogue and respect for international law in the peaceful solution of disputes.”
                                                            Dette er fra en felles deklarasjon med latin-amerikanske og karibiske land i forbindelse med et toppmøte.


                                                            [url]https://amp.theguardian.com/uk-news/2023/jul/20/islas-malvinas-b...
                                                            [/QUOTE]
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                                                            Kommentér

                                                            • Hulkinator
                                                              OR-7* Stabssersjant
                                                              Ass S-3 Logistikk

                                                              • 2009
                                                              • 6394

                                                              #60
                                                              FN hadde et råd angående dette allerede i 1965 ble det bestemt at i alle dokumenter som ikke ble skrevet på Spansk, skulle det stå Falkland Islands (Malvinas)​. I Spanske dokumenter skulle det stå Islas Malvinas (Falkland Islands).

                                                              Det står kort om dette i emytology på Wikipedia: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Falkland_Islands...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 192031 Feb 26, 20:31
                                                              0 svar
                                                              53 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Feltposten, DTG 100735 Aug 24, 07:35
                                                              2 svar
                                                              111 visninger
                                                              3 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Sofakriger
                                                              Startet av Feltposten, DTG 171024 Apr 25, 10:24
                                                              1 response
                                                              134 visninger
                                                              1 reaksjon
                                                              Nyeste innlegg Rittmester

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              Working...