Fokus: Irak

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hvorre
    RESERVEBEFAL
    • 2008
    • 346

    #121
    Om man skal følge vurderingene (noe jeg gjør) til de som vurderer risiko gjennom å plassere penger tror jeg dette "blåser over" uten at det blir storkonflikt i regionen. Hva tjener Iran og DT på å eskalere dette? Ja, Iran er en mektig spiller i området, men regimet der forstår vel at de blir små i møtet med USA m/ allierte. DT gikk til valg på å få USA ut av langvarige konfliktområder og sette USA først og jeg vil vel anta at det er ett budskap han vil fortsette med når han skal forsøke å bli gj...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

    Kommentér

    • Hulkinator
      OR-7* Stabssersjant
      Ass S-3 Logistikk

      • 2009
      • 6398

      #122
      Det er nok uansett for å få bedre kontroll vestover, for Iran sin del. Det er baser med amerikanere til øst for de også, men det er lite poeng å fyre inn i Afghanistan.

      Beklager bildeformatet, og st jeg ikke har faktasjekket om basene ligger på disse punktene; men strategisk sett så ønsker de vel å åpne opp øst til Irak, Syria og så videre .

      Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

      ...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

      Kommentér

      • Kdo_Under
        OR-7 Stabssersjant


        • 2007
        • 11510

        #123
        ÅÅÅÅ FFS

        De late kommunistene kunne i det minste giddet å lagt inn baser i Qatar og ikke ute i havet for Pakistan.
        ...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Død ved Kølle!
        Bla bla... Hybrid warfare is easy

        Kommentér

        • jaffar
          RESERVEBEFAL
          • 2006
          • 12532

          #124
          Irak i denne tråden, Iran i Iran tråden..just sayin'...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          mathematical analysis does not matter in high risk decision making

          Kommentér

          • onkel smerte
            OR-6 Oversersjant


            * VETERAN *
            • 2006
            • 2107

            #125
            Opprinnelig skrevet av jaffar
            Irak i denne tråden, Iran i Iran tråden..just sayin'
            Jaggu! Du har helt rett! Kan det være en Admin som har tid til å flytte til rett tråd?...
            [/QUOTE]
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            *smerte er midlertidig, ære varer evig*

            Kommentér

            • Hulkinator
              OR-7* Stabssersjant
              Ass S-3 Logistikk

              • 2009
              • 6398

              #126
              Spania, Danmark og Sverige trekker ut av Irak.
              Storbritannia fordømmer angrepene.
              Norge forblir i Irak. (Spennende med tanke på at Pbn skal hjem og TMBN skal ut)
              EU og NATO ber om at situasjonen ikke eskalerer mer.
              FN trekker ut av Bagdad.
              Flyselskaper blir bedt om å fly utenom Iran og Irak.
              Finland og Irak ble varslet i forkant av rakettangrepet.
              Utenriksdepartementet har hatt møte med den Iranske ambassaden i dag.
              Trump truer Iran med flere sanksjoner, men han vet iike hvor mye han kan skv...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

              Kommentér

              • cwo-kp4
                RESERVEOFFISER
                • 2011
                • 4430

                #127
                Greenzone i Baghdad er i kveld blitt beskutt ifølge internasjonale medier.

                https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i..._content=row-3...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                Kommentér

                • MWD
                  OR-6 Oversersjant


                  * VETERAN *
                  • 2005
                  • 1754

                  #128
                  Her er ett høyoppløst satelittbilde av Al-Asad basen etter angrepet.
                  https://s5.gifyu.com/images/highres.jpg...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                  Kommentér

                  • Hulkinator
                    OR-7* Stabssersjant
                    Ass S-3 Logistikk

                    • 2009
                    • 6398

                    #129
                    Minst fire raketter har rammet en flybase i Irak der amerikanske soldater er stasjonert, opplyser militære kilder.


                    Minst fire raketter har rammet en flybase i Irak der amerikanske soldater er stasjonert, opplyser militære kilder.

                    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

                    ...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                    Kommentér

                    • 93A
                      OF-3 Major
                      NK

                      Sponsor

                      *** ADMIN ***
                      • 2014
                      • 6186

                      #130
                      CNN har en videoreportasje inne fra basen i Al-Asad som viser kraften i missilene som ble brukt. (via facebook watch)

                      ...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Svolten og tyst, samband fyst
                      Administrator

                      Kommentér

                      • 93A
                        OF-3 Major
                        NK

                        Sponsor

                        *** ADMIN ***
                        • 2014
                        • 6186

                        #131
                        Da har det norske bidraget rotert i Irak.

                        Artikkel fra forsvaret.no med intervju av avtroppende styrke og overtakelse i Irak.
                        Artikkel fra forsvaret.no om mottak og medaljeutlevering på Gamle Lodgen
                        [URL="https://forsvaretsforum.no/nortu-5-fikk-medalje-for-sin-innsats-i-irak?fbclid=IwAR2aRcTtjRvu4k1x-8e6...
                        [HIDETEXT]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet[/HIDETEXT]
                        Attached Files
                        Last edited by 93A; DTG 231019 Feb 20, 10:19. Begrunnelse: La til en link til
                        Svolten og tyst, samband fyst
                        Administrator

                        Kommentér

                        • 93A
                          OF-3 Major
                          NK

                          Sponsor

                          *** ADMIN ***
                          • 2014
                          • 6186

                          #132
                          Oppdraget i Irak har endret form.

                          Nytt oppdrag for Norge i Irak

                          Irakiske sikkerhetsstyrker mener de har fått god nok rådgivning og trening. Nå ønsker Irak rådgivning på høyere nivå i Bagdad, erfarer Forsvarets forum.

                          I dag er omtrent 70 soldater fra Telemark bataljon i Anbar-regionen i Irak for å trene og rådgi irakiske sikkerhetsstyrker som del av den internasjonale koalisjonen mot ekstremistgruppen IS.
                          Artikkelen er oppdatert med uttalelser fra forsvarsminister Frank Ba...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Last edited by 93A; DTG 032120 Jul 20, 21:20.
                          Svolten og tyst, samband fyst
                          Administrator

                          Kommentér

                          • Feltposten
                            OR-6 Skvadronmester
                            Presse- og informasjonsbefal


                            * VETERAN *
                            • 2004
                            • 1847

                            #133
                            Rådgivningsoppdrag for Norge i Irak

                            Irakiske myndigheter har bedt den internasjonale koalisjonen som Norge er del av, om militær rådgivning på et høyere nivå. De skal være del av et internasjonalt rådgivningsteam, en såkalt «Military advisor»-gruppe, skriver Forsvarets forum.

                            Les mer......
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati.
                            Nyhetsfeed

                            Kommentér

                            • Znuddel
                              OF-2 Kaptein

                              Sponsor

                              * VETERAN *
                              * MOD *
                              • 2004
                              • 16144

                              #134
                              Iraks hovedstad ble rystet av den verste terroraksjonen på tre år da to selvmordsbombere slo til mot et travelt marked. Angrepet vekker kraftig fordømmelse.

                              https://www.aftenposten.no/verden/i/...or-paa-tre-aar...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                              Moderator

                              Kommentér

                              • Rittmester
                                Trådstarter
                                OF-2 Rittmester
                                S-1 (Pers.off.)

                                Sponsor

                                * VETERAN *
                                ** MOD **
                                • 2006
                                • 35345

                                #135
                                NTB melder at det er rekordlav valgdeltakelse i Irak:


                                41 prosent av Iraks stemmeberettigede avla stemme i søndagens valg på ny nasjonalforsamling i Irak, ifølge offisielle tall.

                                Av 25 millioner stemmeberettigede var det dermed nærmere 15 millioner som holdt seg hjemme, mange som følge av dyp mistillit til det politiske systemet og landets ledere.

                                Valgdeltakelsen var dermed enda lavere enn i valget i 2018, da 44,5 prosent avga stemme.

                                – Dette er et tydelig politisk signal, og det er ba...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                Moderator

                                Kommentér

                                • Max
                                  OR-6 Oversersjant

                                  • 2012
                                  • 230

                                  #136
                                  Det er nok en del vei igjen før vi får en situasjon i Irak hvor valgresultater på noen måte har den samme betydningen som i vestlige land.
                                  Det er helt andre mekanismer som styrer samfunnet og vi bør ikke bli forundret over at irakerne ikke flokker til urnene.

                                  ...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Tusseladd
                                    OF-1 Løytnant
                                    S-2 (E-off)


                                    ** MOD **
                                    • 2011
                                    • 18007

                                    #137
                                    Tenketanken ISW advarer om at Iran kan angripe vestlige ambassader og styrker i Irak, Jordan og Syria, eller angripe Tyrkia. Bakgrunnen er at det er regjeringskrise i Irak, med politisk konflikt mellom shia-grupper støttet av Iran (deriblant tidligere statsminister i Irak Nouri al-Maliki) og shia-grupper under Moqtada al Sadr. al Sadr sine støttespillere ha...
                                    [/QUOTE]
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • Sofakriger
                                      OR-8* Kommandérsersjant
                                      Ass S-1

                                      Sponsor


                                      * VETERAN *
                                      • 2005
                                      • 26634

                                      #138
                                      Det er mange oppsider for Iran i å skape trøbbel i Irak, så jeg synes "kan" er litt for beskjedent. Det er vel mer et spørsmål om i hvilken drakt og i hvilken grad. Det vil jo ikke akkurat være Revolusjonsgarden i full uniform med trekkspill, flagg og basuner.

                                      Men det er som jeg har nevnt på en annen tråd, tiden for maktpolitikk. Putin trekker nok ikke direkte i trådene, men han er tjent med dette på flere måter og hadde nok kalkulert med at en fremkalt krise på vestlig militært fokus, matfors...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                      Kommentér

                                      • Tusseladd
                                        OF-1 Løytnant
                                        S-2 (E-off)


                                        ** MOD **
                                        • 2011
                                        • 18007

                                        #139
                                        Problemet er delvis strukturelt: Selv om al Sadr sine støttespillere fikk et knapt flertall i valget, så har de iransk-støttede partiene hindret at parlamentet blir vedtaksdyktig ved rett og slett å la være å møte opp. Så trakk al Sadr sine parlamentsmedlemmer seg fra parlamentet. Derfor får de ikke laget noen ny regjering på verken den ene eller andre siden, og får ikke vedtatt noe budsjett heller. Den tidligere regjeringen til Kadhimi må bare bli sittende som et rent forretningsministerium i m...
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Moderator

                                        Kommentér

                                        • Sofakriger
                                          OR-8* Kommandérsersjant
                                          Ass S-1

                                          Sponsor


                                          * VETERAN *
                                          • 2005
                                          • 26634

                                          #140
                                          Og denne konkrete konflikten er nok utløsende i denne runden, men de underliggende problemene er jo vanlige kjennetegn på umodne demokratier. Vi glemmer fort at vi brukte ca 800 år med krig i Europa for å komme til noe som har fungert for de fleste det meste av tiden de siste snart 80 år.

                                          Jeg skjønner ikke hvorfor vi er så sikre på at resten av verden skal adoptere våre modeller, og når de ikke gjør det av seg selv at vi kan dukke opp og holde en tale eller sende inn en haug med folk kledd i ør...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                          Kommentér

                                          • Gnist
                                            OR-6 Oversersjant


                                            * VETERAN *
                                            • 2005
                                            • 6286

                                            #141
                                            Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                            Jeg skjønner ikke hvorfor vi er så sikre på at resten av verden skal adoptere våre modeller, og når de ikke gjør det av seg selv at vi kan dukke opp og holde en tale eller sende inn en haug med folk kledd i ørkenkamo noen få år. Da blir de nok som oss.
                                            Har etter hvert fått inntrykk av at dette var gjengs oppfatning blant mange (?) i Vesten fra ca 1991 til utpå tidlig 2000-tall (eller kanskje til nå), men at erfaringene fra særlig Irak og Afghanistan krever en ...
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • Tusseladd
                                              OF-1 Løytnant
                                              S-2 (E-off)


                                              ** MOD **
                                              • 2011
                                              • 18007

                                              #142
                                              De fleste europeiske land - som også var imot invasjonen i 2003 - var jo fullt klare over at demokrati ikke oppstår over natten, men trenger institusjonsbygging og kulturell utvikling. De som ledet USA og UK på den tiden trodde nok for mye på menneskers gode vilje og at "alt blir bra" av seg selv. George W. Bush trodde jo at man kunne stole på Putin.

                                              Land som Japan, Tyskland og Østerrike var okkupert i mange tiår etter krigen og underlagt et strengt regime og målrettet arbeid med å undertrykke ...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • 4312
                                                OR-6 Oversersjant

                                                • 2012
                                                • 3368

                                                #143
                                                Kunnskap er makt, derfor burde kunnskapen plasseres der det er behov for makt. Kunnskap må gis til befolkningen og ikke bare noen få, ellers kan det aldri bli demokrati. Jeg mener utdanning av menneskene i områder som Afganistan, Irak og ellers i trøblete områder er ganske viktig. Så å øke kunnskapen til en befolkning tror jeg kan løse en del problemer, men ikke alle. Det vi ønsker i de landene er adferds endring og en definisjon på læring er adferds endring. Skulle jeg snu det litt å hode så ha...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                                Kommentér

                                                • Gnist
                                                  OR-6 Oversersjant


                                                  * VETERAN *
                                                  • 2005
                                                  • 6286

                                                  #144
                                                  Tror kultur er et nøkkelord. Culture eats strategy for breakfast osv....
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • Tusseladd
                                                    OF-1 Løytnant
                                                    S-2 (E-off)


                                                    ** MOD **
                                                    • 2011
                                                    • 18007

                                                    #145
                                                    Som nevnt var f.eks. Japan og Vest-Tyskland styrt av de allierte i detalj i mange tiår etter 2. verdenskrig, og det at Sovjet var en felles ytre fiende kan også ha motivert ytterligere til å orientere seg mot demokrati. Men hvis man vil se et eksempel på et slags middelaldersk føydalsamfunn som innførte demokrati, så er Meiji-reformene i Japan nesten mer relevante å se på, da Japan ble mer eller mindre tvunget til å flytte samfunnet sitt inn i nåtiden etter flere hundre år med isolasjon. De hent...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Moderator

                                                    Kommentér

                                                    • Hulkinator
                                                      OR-7* Stabssersjant
                                                      Ass S-3 Logistikk

                                                      • 2009
                                                      • 6398

                                                      #146
                                                      Et av de mest interessante foredragene jeg har hørt om Norge er "200 år på 200 minutter" av Frank Aarebrot:
                                                      Video: https://www.nrk.no/video/200-aar-paa...r_DVFJ62001014
                                                      Radio: https://radio.nrk.no/program/DVFJ01000014
                                                      Denne finnes og på noen podcast-apper, men ikke på Spotify..

                                                      Her trekkes ikke bare frem hvordan Norge vokste frem som nasjon fra 1814 til 2014, men det vises til stemmerett, til kvinners rettigh...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                                      Kommentér

                                                      • Tusseladd
                                                        OF-1 Løytnant
                                                        S-2 (E-off)


                                                        ** MOD **
                                                        • 2011
                                                        • 18007

                                                        #147
                                                        Moqtada al-Sadr sier han har trukket seg fra politikken og bedt sine tilhengere forlate parlamentsbygningen og den grønne sonen. Det brøt ut noen kamphandlinger noen steder mandag, og et 30-tall mennesker skal være drept, men han ba folk om å holde opp.
                                                        Iraq: Tense calm in Baghdad after cleric issues appeal
                                                        Shots were fired by supporters of a rival Shia bloc, witnesses said, unleashing some of the worst violence in Baghdad f...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        Moderator

                                                        Kommentér

                                                        • Sofakriger
                                                          OR-8* Kommandérsersjant
                                                          Ass S-1

                                                          Sponsor


                                                          * VETERAN *
                                                          • 2005
                                                          • 26634

                                                          #148
                                                          Vi skal ikke se bort i fra at al-Sadr faktisk mener det han sier.

                                                          Men det kan også være en taktisk manøver for å enten bygge nye allianser eller prøve en annen vinkel for å ta makt. Et slikt "folkeopprør" som var veien nå (om det var godt planlagt eller ei) har lite utholdenhet når det ikke har fremdrift. ...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                                          Kommentér

                                                          • Tusseladd
                                                            OF-1 Løytnant
                                                            S-2 (E-off)


                                                            ** MOD **
                                                            • 2011
                                                            • 18007

                                                            #149
                                                            Idéen nevnt tidligere om at de iransk-støttede gruppene kanskje ville få al-Sadr til å slåss mot Tyrkia og USA ser i alle fall ikke ut til å ha slått til ennå. Det som skjedde på mandag var jo at al-Sadr sine tilhengere kom i kamp med de iransk-støttede gruppene, så det ble sjia mot sjia.

                                                            Det tyrkiske statseide nyhetsbyrået Anadolu har en oversikt over flere tidligere ganger som al-Sadr trakk seg fra politikken eller boikottet parlamentet og andre institusjoner: [URL="https://www.aa.com.tr/en/m...
                                                            [HIDETEXT]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet[/HIDETEXT]
                                                            Last edited by Tusseladd; DTG 311430 Aug 22, 14:30.
                                                            Moderator

                                                            Kommentér

                                                            • Tusseladd
                                                              OF-1 Løytnant
                                                              S-2 (E-off)


                                                              ** MOD **
                                                              • 2011
                                                              • 18007

                                                              #150
                                                              Endelig er president og ny regjering på plass.
                                                              Ett år etter valget har Iraks folkevalgte klart å velge president – veteranen Abdul Latif Rashid. Samme dag ble minst ni raketter skutt mot parlamentet.

                                                              Valget falt på den 78 år gamle kurderen Rashid, som blir Iraks nye statsoverhode etter at han fikk støtte fra 160 folkevalgte.

                                                              Rett etterpå nominerte Rashid sjiapolitikeren Mohammed Shia al-Sudani til ny statsminister og mannen som må forso...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              Moderator

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Rittmester, DTG 181327 Dec 22, 13:27
                                                              0 svar
                                                              706 visninger
                                                              4 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Rittmester
                                                              Startet av Feltposten, DTG 090735 Oct 24, 07:35
                                                              0 svar
                                                              85 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Medicx, DTG 201538 Mar 26, 15:38
                                                              0 svar
                                                              43 visninger
                                                              3 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Medicx
                                                              av Medicx

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              afrika (6) atomvåpen (2) bluffers (2) boko (1) britene (1) ekssoldat (1) eritrea (2) forente (1) formann (1) fortress (2) frontlinjen (1) frp (1) gazastripen (1) glanstid (1) guide (2) hizbollah (1) irak (6) iran (7) islamistisk (2) islamske (1) israel (8) israelsk (1) israelske (2) kogalymavia (1) konflikt (2) kongo (3) krise (1) libanon (2) mali (2) nrk: (2) omanbukta (1) palestina (2) part (2) persiabukten (2) rapport (1) revolusjon (1) security (1) sende (1) soldater (1) sunni (1) svært (1) syria (2) sørafrika (1) terrorisme (1) tsjad (1) turkey (1) tyrkia (1) ubåt (1) usa (2) wotr: (1)
                                                              Working...