2. bataljon - KavEsk?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Billy
    Trådstarter
    PENSJONIST
    • 2012
    • 25

    #1

    2. bataljon - KavEsk?

    Hei!

    Jeg røk på grovopptaket til HJK og ble litt skuffet, men ser positivt på at jeg skal inn i 2. bataljon som også virker som en spennende teneste. I den forbindelse tenkte jeg å forhøre meg litt her om hvilken type tjeneste dere vil anbefale meg å prøve å komme inn på der oppe.

    Den fysiske formen er ganske god når det kommer til svømming, kondis og det å gå med tung sekk. På styrke er jeg heller grei nok, med det ene unntaket at jeg ikke er så god på å ta armhevinger (var der jeg røk...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • Gehenna
    OR-6 Oversersjant


    * VETERAN *
    • 2005
    • 17491

    #2
    Jegerbataljonens JEGER-merke. Man måtte igjennom diverse delprøver før man ble godkjent (INF-)jeger der oppe.

    Fra en svunnen tid....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    -Må vi ha hjelm?

    Kommentér

    • Billy
      Trådstarter
      PENSJONIST
      • 2012
      • 25

      #3
      Synes KavEsk høres utrolig spennende ut. Jeg får sikkert vite mer om hvilke type tjenester som fins når jeg skal inn, men er det noen som kan forklare litt om forskjellen på Patruljetropp (oppklaringspatruljer og skarpskyttere) og PO-troppen (Pansret Oppklaringstropp)?

      1) Ligner disse på ISTAR-tjeneste?

      2) Er det prioriterte avdelinger?

      3) Hva betyr BK-OP? Har lest det et par steder..

      4) Finnes avdelingen "Storm" lenger, og hva gjør/ gjorde der?

      Opp topic: Driver med dynamisk spor...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Gehenna
        OR-6 Oversersjant


        * VETERAN *
        • 2005
        • 17491

        #4
        BK-OP er bombekasters observasjonspost - ildledergjengen til våpengjengen....
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        -Må vi ha hjelm?

        Kommentér

        • Infantryboyo
          PENSJONIST
          • 2013
          • 1

          #5
          Ser at forsvaret tilbyr mange forskjelige kurs, og fag man kan ta mens man er i tjeneste. Det står også at det er varierende hvilke som er tilgjengelige utifra tjenestested. Så jeg lurer på om noen kunne si meg noe om hva som tilbys i 2.bn på Skjold?...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Billy
            Trådstarter
            PENSJONIST
            • 2012
            • 25

            #6
            Noen som kan forklare litt forskjeller mellom KPB/ KPC og KavEsk? Nå skal jeg inn i 2. Bn om en uke, og er usikker på hvilken av de to jeg skal prøve å komme inn på ettersom begge virker spennende.

            Etter førstegangstenesten vurderer jeg å søke opptak til spesialjeger, og isåfall tror jeg KavEsk gir det beste utgangspunktet? Ellers liker jeg å gå lange turer, men er på den andre siden redd for å gå glipp av mye skyting og moro, SIBO osv. hvis jeg ikke blir med i KPB/ KPC. Jeg kommer vel i god ...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • AGR416
              OR-6 Oversersjant


              • 2013
              • 3839

              #7
              Billy, det finnes mye info om 2.Bn på forumet, bare å bruke søkefunksjonen.

              Her er et innlegg jeg har skrevet tidligere, som gir deg litt informasjon om bataljonen som helhet:

              2.Bn er en av tre kampbataljoner i Hæren. Den består av 4 kompanier samt en bataljonsstab. De 4 kompaniene er:

              Geværkompani B (forkortet Kp B)
              Geværkompani C (forkortet Kp C)
              Kavalerieskadronen (Forkortet Kav Esk)
              Støttekompaniet (Forkørtet Stø Kp eller Støtte)

              Alle som møter til tjeneste i 2.Bn skal først ...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              It's not about surviving, it's about winning.

              Kommentér

              • Billy
                Trådstarter
                PENSJONIST
                • 2012
                • 25

                #8
                Takk for god info! Jeg tror det blir gøy uansett, og kommer til å satse på KavEsk.

                Kan du si noe om det er mye skyting i KavEsk også? Kommer det godt med å ha førerkort klasse B? Det er vel mer fokus på å gå i patrulje og mindre store stridskontakter enn i Kp B/ C, men er det fortsatt mye skyting? Fare for å bli lei av skyting?

                Med tanke på tid gjennom året, kan det bli vanskelig å ta opp et fag eller to?...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • MMB

                  RESERVEBEFAL
                  * VETERAN *
                  • 2005
                  • 5777

                  #9
                  Ja det er stor fare for å bli lei av skyting, spesielt i starten når man driver å lærer seg dette.
                  Skal du bli god i skyting - og spesielt militært rettet skyting - skal du skyte mye, og terpe og tørrtrene enda mer, på de helt grunnleggende tingene. Gjør du ikke det så må du innfinne deg med en tilstand av rævva til middelmådighet, i beste fall.
                  Du kommer til å bli dritt lei av å ligge eller stå og skyte enkeltskudd etter enkeltskudd, eventuelt fireskuddsserier, på kommando fra instruktøren - ...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Elite Som En Trensoldat

                  Kommentér

                  • Billy
                    Trådstarter
                    PENSJONIST
                    • 2012
                    • 25

                    #10
                    Ble bare grisemotivert av det innlegget der ...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • MMB

                      RESERVEBEFAL
                      * VETERAN *
                      • 2005
                      • 5777

                      #11
                      Godt! Gi gass, selv når motgangen er stor og sterk....
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Elite Som En Trensoldat

                      Kommentér

                      • Bving1981
                        RESERVEBEFAL
                        • 2006
                        • 2086

                        #12
                        Det finnes mange av oss som har sittet å spist tørre skiver i drittvær på Mauken/blåtind eller andre steder i Mordor og tenkt "Hva fanden gjør jeg her egentlig?" Men samtidig når man husker tilbake så var det den beste tiden i livet..

                        Mange spesielle mekanismer som spiller inn når man begynner å bli/har blitt soldat i skikkelig grønt.
                        Ting som de på gutterommet eller på backpacking med vondt i viljen aldri får oppleve....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Dette er en irriterende signatur

                        Kommentér

                        • OstiasMoscas
                          OR-4 Korporal


                          TJUTT: Litt under norm
                          • 2007
                          • 963

                          #13
                          Skjold er muligens stedet gud glemte og fanden forlot, men savner tiden der.
                          Storkoste meg i Kavalerieskadronen, og det er tjeneste som kan anbefales på det varmeste.
                          Når det er sagt, er det mye annen spennende tjeneste å finne i 2Bn også....
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • orcbuster
                            OR-6 Oversersjant

                            • 2013
                            • 2467

                            #14
                            Hey, var i Kp.B i 2010 kontigenten. Er det tradisjonell infanterist du vil bli er Kp.B/Kp.C dit du vil. Du kommer til å hate mye, men du kommer i det minste til å ha nok å gjøre med mindre du havner i staben (og havner du I staben er du enten bestemann under rekrutten, KPsanitetsmann eller totalt ubrukelig).

                            Mye grønn tjeneste I felt, mye trening på mauken (gled deg, de bakkene kommer du til å løpe opp mye) og skogen omkring. Oppsatt på vogn (riktignok upansrede BV-206 nå såvidt jeg har hørt ...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Last edited by orcbuster; DTG 120022 Aug 13, 00:22.

                            Kommentér

                            • omnom
                              RESERVIST
                              • 2013
                              • 13

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av orcbuster

                              Bjørnefitte og Flisgenser er forresten støtteplagg og skal ikke brukes. Å være støtte er en uting og blir sett ned på med mindre du er BK eller Javelinmann. sistnevnte er nesten å anse som ekte infanterister.
                              Jeg håper dette er en spøk, og ikke representerer holdningene folk har til støttefunksjonene på Skjold?...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • AGR416
                                OR-6 Oversersjant


                                • 2013
                                • 3839

                                #16
                                Neida, jeg tror nok bare at Orcbuster lider av dårlig selvbilde.

                                Husk at Kp B sitt motto er "Frykter IngBn"..... ;-)

                                Fra spøk til revolver, StøKp er godt respektert hos de aller fleste, selv om det nok blant de vernepliktige er noe rivalisering som kanskje går litt langt til tider.

                                Jeg kjenner han som var Kp sjef i Kp B pluss troppssjefene den kontigenten, og ingen av de forfektet slike verdier eller holdninger....
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                It's not about surviving, it's about winning.

                                Kommentér

                                • Rittmester
                                  OF-2 Rittmester
                                  S-1 (Pers.off.)

                                  Sponsor

                                  * VETERAN *
                                  ** MOD **
                                  • 2006
                                  • 35330

                                  #17
                                  I enhver arme siden tidenes morgen har det vært rivalisering mellom de forskjellige avdelingene og underavdelingene, så dette er ikke noe spesielt. Rivalisering kan være sunt til et visst punkt, inntil det glir over i å rakke ned på alt og alle utenfor eget lag/tropp/kompani/whatever....
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  • orcbuster
                                    OR-6 Oversersjant

                                    • 2013
                                    • 2467

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av AGR416
                                    Neida, jeg tror nok bare at Orcbuster lider av dårlig selvbilde.

                                    Husk at Kp B sitt motto er "Frykter IngBn"..... ;-)

                                    Fra spøk til revolver, StøKp er godt respektert hos de aller fleste, selv om det nok blant de vernepliktige er noe rivalisering som kanskje går litt langt til tider.

                                    Jeg kjenner han som var Kp sjef i Kp B pluss troppssjefene den kontigenten, og ingen av de forfektet slike verdier eller holdninger.
                                    Han lo og rista på huet godt den dagen vi ...
                                    [/QUOTE]
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    Beslektede emner

                                    Collapse

                                    Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                    Startet av Rittmester, DTG 231110 Jan 26, 11:10
                                    0 svar
                                    127 visninger
                                    8 reaksjoner
                                    Nyeste innlegg Rittmester
                                    Startet av Eiriks, DTG 061635 May 24, 16:35
                                    9 svar
                                    986 visninger
                                    25 reaksjoner
                                    Nyeste innlegg Eiriks
                                    av Eiriks
                                    Startet av Sofakriger, DTG 081256 Feb 26, 12:56
                                    113 svar
                                    2.833 visninger
                                    4 reaksjoner
                                    Nyeste innlegg psv021
                                    av psv021

                                    Stikkord

                                    Collapse

                                    artillerijeger (10) bataljon (10) bergen (13) fallskjermjeger (65) feltoperatør (20) forsvaret (53) fos (35) fsk (14) førstegangstjeneste (142) førstegangstjenesten (14) garden (9) gsv (15) heimevernet (9) hjk (16) hmkg (12) hsrf (10) hæren (11) innkalling (8) innrykk (13) januar (10) karriere (9) kjk (16) krav (14) kystjeger (10) kystjegeropptak (10) luftforsvaret (12) m77 (12) marinejeger (22) mjk (30) opprop (19) opptak (113) opptakskrav (11) panserbataljonen (8) rekrutten (12) sekk (12) sesjon (44) sikkerhetsklarering (9) sjøforsvaret (20) sommer (10) spesialjeger (13) tips (16) tjeneste (19) tmbn (18) trene (12) trening (59) treningsdagbok (35) treningslogg (11) treningspartner (25) treningsprogram (9) utdanning (12)
                                    Working...