Støtt Milforum på Vipps #587 879
(Skriv brukernavn slik at du slipper reklame)

Erfaringer/Læring på samvirke i øvelser?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • clusterchuck
    Trådstarter
    RESERVIST
    • 2013
    • 14

    #1

    Erfaringer/Læring på samvirke i øvelser?

    Det er nettopp gjennomført en større øvelse på vestlandet (selve stridsfasen var vel 19-21 November). På denne øvelsen har ulike avdelinger fra både Hær, Sjø, Luft og HV bidratt. FLO og Cyberforsvaret. Diverse utenlandske elementer har også bidratt.

    Videre gjennomføres det andre større øvelser i kongeriket som F.eks OppsTYR og NIDAROS med ulike intervaller.

    Felles for disse øvelsene er å trene bl.a kompetansen på samvirke og felles situasjonsforståelse. Man trenger å øve sammen for å styrk...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • Znuddel
    OF-2 Kaptein
    Log.off. (S-4)

    Sponsor
    • 2004
    • 15473

    #2
    Var ihvertfall en del frustrasjon i BW, da helikopterne landet på andre jorder enn de som var blitt oppklart, og ble sikret.

    Sent from my LT25i using Tapatalk...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    The dildo of consequences rarely arrives lubed.
    Moderator

    Kommentér

    • hvlt
      OF-2 Kaptein
      Planoff. (S-5)


      Sponsor
      • 2006
      • 23303

      #3
      Mulig det med å få helikoptre ned på rett sted ikke er så lett, og som trenes for lite?

      For hauger av år siden, i juni 1977, deltok jeg i "Øvelse Amfibie 77" i Vesterålen, nærmere bestemt på Langøya.

      Etter en landgangsoperasjon der bataljonen ble landsatt dels ved Bremnes og dels i Lifjorden angrep vi sørover på to akser mot de slemme oransje som hadde okkupert Sortland. Jeg var i BK-tropp som fulgte den østre aksen. Aksene var stort sett så langt fra hverandre at de var helt på, eller utenf...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
      Moderator

      Kommentér

      • MMB
        OR-7 Stabssersjant


        • 2005
        • 5777

        #4
        Opprinnelig skrevet av Znuddel
        Var ihvertfall en del frustrasjon i BW, da helikopterne landet på andre jorder enn de som var blitt oppklart, og ble sikret.

        Sent from my LT25i using Tapatalk
        Løses med direkte samband og koordinering over nett mellom bakkestyrken som sikrer LZ og selve helikoptrene - ikke gjennom flere flere ledd opp og ned i mente gjennom KO, mer KO og dobbel KO. Så har man deretter flere fysiske tiltak man kan (og skal) bruke, både for natt og dag, for å sørge for at pilotene ...
        [/QUOTE]
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Last edited by MMB; DTG 240305 Nov 13, 03:05.
        Elite Som En Trensoldat

        Kommentér

        • Znuddel
          OF-2 Kaptein
          Log.off. (S-4)

          Sponsor
          • 2004
          • 15473

          #5
          Sksk hadde spurt 9 om frekvens til helikoptrene, men fikk bare vent slutt flere ganger.
          Forøvrig var hele BW, samlet på et nett.
          Mildt sagt frustrerende...

          Sent from my LT25i using Tapatalk...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          The dildo of consequences rarely arrives lubed.
          Moderator

          Kommentér

          • MMB
            OR-7 Stabssersjant


            • 2005
            • 5777

            #6
            Vel, nå vet ikke jeg hvor stor styrken fra BW var, men det er nå ganske basic barnelærdom at flatt nett på noe større enn troppsnivået stort sett ikke funker - lagsnivået dersom man opererer med lagssamband. For mye kokker, for mye søl.
            Når det gjelder frekvenser til helikopter, så kan man IMHO ikke bare skyve ansvaret over på staben som ikke klarte å stille med dette når dette ble spurt om - selv om det er for dårlig å ikke klare å grave disse opp til anmodende enhet; Det burde jo tross...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Elite Som En Trensoldat

            Kommentér

            • Znuddel
              OF-2 Kaptein
              Log.off. (S-4)

              Sponsor
              • 2004
              • 15473

              #7
              Enig med det du skriver her. Vi var mange som ble overrasket over at det ikke ble tatt hensyn til slike selvfølgeligheter, som nevnt over.
              Kunne tenkt meg å diskutere dette betydelig mer detaljert, men det er nok ikke helt heldig på nettet.

              Vi har tatt opp mye av frustrasjon på oppsummeringen etter øvelsen, og meldt oppover. Så får man se hva fremtiden bringer....
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              The dildo of consequences rarely arrives lubed.
              Moderator

              Kommentér

              • Znuddel
                OF-2 Kaptein
                Log.off. (S-4)

                Sponsor
                • 2004
                • 15473

                #8
                Ellers lurer jeg jo på hva Hærens avdelinger syntes om oppholdet sitt på Vestlandet....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                Moderator

                Kommentér

                • magskor
                  RESERVEBEFAL
                  • 2005
                  • 3588

                  #9
                  Ein liten kommentar når det gjeld helikopter. Samarbeidar mykje med slike maskiner i det sivile, og har opplæring i å ta med heilikopter både med og utan samband. Men uansett kor god plass ein finn til helikopteret så er det piloten som bestemmer kvar han skal lande. er han i det minste tvil om at plassen du har valg er best, tar han ein annan plass....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • Rittmester
                    OF-2 Rittmester
                    Pers.off. (S-1)

                    Sponsor
                    • 2006
                    • 33412

                    #10
                    Nå kjenner jeg ikke detaljene her, men det Znuddel beskriver er nettopp det som skiller amatører fra profesjonelle. Hvem som helst kan ta med seg en radio ut på et jorde, og håpe han får et helikopter til å lande der, men en profesjonell organisasjon vil gjennom nitid planlegging og grundig trening på forhånd sørge for at sjansen for fuckups er minimalisert. Dette er jo en øvelse, så da må man forutsette at man har trent på slike saker på forhånd, hvis en slik kapasitet skal inngå i porteføljen ...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                    Moderator

                    Kommentér

                    • Bving1981
                      RESERVEBEFAL
                      • 2006
                      • 2086

                      #11
                      Taktisk sett er det ikke slik at man ofte tar ut flere skifte LZ'er?
                      Feks den ene helikopterplassen jeg så ble tatt i bruk var rett ovenfor brohodet på sjøsiden og rett ved der tmbn hadde ett midlertidig oppsamlingsområde.
                      Tenkte der å da at jeg visste at den nok ikke var den som var rekket og sikret, men alt tatt i betraktning ville være å regne som safe fra pilotens side som hadde hatt flere overflyvninger.
                      Kanskje et eksempel på stridsledelse fra pilotens side?...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Dette er en irriterende signatur

                      Kommentér

                      • Tusseladd
                        OF-1 Løytnant
                        Ass E-off. (Ass S-2)


                        • 2011
                        • 13907

                        #12
                        Ble minnet om et eksempel på denne problemstillingen fra Inside Combat Rescue på National Geographic - faktisk et bra program. En ANA-soldat skadd av IED langs en vei, han har blitt fraktet i bil til en ANA-utpost imens de meldte behov om evakuering. De to PJ-helikopterne blir stående i over en time med turbinen i gang på en FOB mens de venter på at LZ skal klareres av ISAF som kjører dit langs vei. Når PJ'ene faktisk får se stedet der de skal hente soldaten skjønner de at selvsagt har ingen hat...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Moderator

                        Kommentér

                        • essal
                          OR-6 Oversersjant

                          • 2009
                          • 8842

                          #13
                          De gangene jeg har vært med på slikt så har det alltid gått bra, ergo det er få/ingen ting som må taes opp felles for alle. Mulig det skjer tilbakemeldinger som jeg ikke får med meg. Dog er det alt for få gjennomføringer. Spesielt sammen med Politi i fred/krise burde HV blitt presset mer inn i situasjoner som er ekstremt vanskelig å løse, som ofte ikke kan løses med å skyte absolutt alle, og tømme alt av våpen.
                          Jeg har hvertfall aldri vært med på noen worst-case caser.

                          Ellers er vel nøkkelen å ...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          - Don't confuse enthusiasm with capability

                          Kommentér

                          • Brukernavn
                            RESERVEBEFAL
                            • 2006
                            • 1452

                            #14
                            Noe worst case scenario har jeg aldri opplevd i HV.

                            Samvirke med politiet har jeg opplevd en gang, og det var 22. Juli. Ikke før, ikke etter....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • clusterchuck
                              Trådstarter
                              RESERVIST
                              • 2013
                              • 14

                              #15
                              La oss se for oss følgende scenarioer som vi kan kalle hypotetiske.
                              For noen er dette enkelt, for andre ikke så enkelt....

                              1. I en storby bistår HV etter anmodning fra Politiet i en fred/krise situasjon med vakt og sikring av et viktig objekt -etter et politisk rettet anslag som har rystet samfunnet. Situasjonen er uoversiktlig. HV har fått kommunisert et definert AO og konkret oppdrag. Etter et par timer kommer en politiliasson og vil flytte på HV mannskapene som løser oppdrag. Politiliasson ...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • MGhøyre
                                PENSJONIST
                                • 2010
                                • 4927

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av magskor
                                Ein liten kommentar når det gjeld helikopter. Samarbeidar mykje med slike maskiner i det sivile, og har opplæring i å ta med heilikopter både med og utan samband. Men uansett kor god plass ein finn til helikopteret så er det piloten som bestemmer kvar han skal lande. er han i det minste tvil om at plassen du har valg er best, tar han ein annan plass.
                                Min erfaring både fra fgtj og senere, er at hvor mye piloten stoler på den som tar i mot varierer både fra pilot ti...
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Lissotriton Vulgaris
                                  PENSJONIST
                                  • 2010
                                  • 10

                                  #17
                                  Feilpost....
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Last edited by Lissotriton Vulgaris; DTG 261252 Nov 13, 12:52.

                                  Kommentér

                                  • AGR416
                                    OR-6 Oversersjant


                                    • 2013
                                    • 3733

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av MGhøyre
                                    Min erfaring både fra fgtj og senere, er at hvor mye piloten stoler på den som tar i mot varierer både fra pilot til pilot og ikke minst hvilke avdeling som tar ned helikopteret. Men kult når de stoler på deg og lander cm fra nesen din kjedeligere når de lander 10 meter ifra deg.
                                    Stemmer overhodet ikke med min erfaring fra de siste 12 årene.

                                    Der har piloter man ikke kjenner landet rett oppå oss i total brown-out eller white-out. Husk at piloten ikke er avhengi...
                                    [/QUOTE]
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    It's not about surviving, it's about winning.

                                    Kommentér

                                    • Znuddel
                                      OF-2 Kaptein
                                      Log.off. (S-4)

                                      Sponsor
                                      • 2004
                                      • 15473

                                      #19
                                      Større utenlandske, eller større norske?

                                      Sent from my LT25i using Tapatalk...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • AGR416
                                        OR-6 Oversersjant


                                        • 2013
                                        • 3733

                                        #20
                                        Større utenlandske.

                                        Under trening med britiske helikoptere spurte jeg etter krav til størrelse på LZ.

                                        Svaret jeg fikk?

                                        "Where ever it fits, mate"...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        It's not about surviving, it's about winning.

                                        Kommentér

                                        • MGhøyre
                                          PENSJONIST
                                          • 2010
                                          • 4927

                                          #21
                                          Opprinnelig skrevet av AGR416
                                          Stemmer overhodet ikke med min erfaring fra de siste 12 årene.

                                          Der har piloter man ikke kjenner landet rett oppå oss i total brown-out eller white-out. Husk at piloten ikke er avhengig av noen referanse. Dog når det er en, så følger han referansen. Derfor er det viktig å IKKE flytte seg; da følger bare helikopteret etter.

                                          Man får i tillegg heller ikke fly, eller ta ned, helikopter før man har utsjekk etter trening med en av skvadronene.

                                          Der lærer man kravene som stilles ...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • Sofakriger
                                            OR-7* Stabssersjant
                                            Mestersersjant personell

                                            Sponsor

                                            • 2005
                                            • 25451

                                            #22
                                            Når jeg har operert med helikopter ute (har selv vært i Norair faktisk ...) så er det "whereever it fits". Det har det også vært i trening hjemme med profesjonelle soldater.

                                            Men det er kanskje annerledes med folk i førstegangstjeneste og finlesing av UD 2-1....
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                            Kommentér

                                            • AGR416
                                              OR-6 Oversersjant


                                              • 2013
                                              • 3733

                                              #23
                                              339 på Bardufoss er ganske strenge på kravet til størrelse på LZ.

                                              Det er klart at de nok er fullt kapable til å lande på mindre områder, men de ønsker sikkert godt med spillerom slik at man minimerer sjansen for fuck ups.

                                              Mener å huske at kravet er 40 x 40 meter.

                                              Det viktigste er dog vertikale hindringer og store ujevnheter på bakken....
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              It's not about surviving, it's about winning.

                                              Kommentér

                                              • Rittmester
                                                OF-2 Rittmester
                                                Pers.off. (S-1)

                                                Sponsor
                                                • 2006
                                                • 33412

                                                #24
                                                I et reglement jeg leste en gang (kan muligens ha vært 'veiledning i helikopterstøtte i felt') var kravene til LZ så nazi at det knapt var noen steder i Kongeriket bortsett fra Svalbard og midt på Hardangervidda man kunne tatt ned helikopter. Ikke bare skulle det det være et helt flatt område uten kvist og fanteri som kunne virvles opp, det skulle ut til en kilometers (eller muligens litt mindre...) avstand knapt finnes velvoksne busker og trær. Også 339-pilotene ignorerte glatt disse reglene i ...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                                Moderator

                                                Kommentér

                                                • Znuddel
                                                  OF-2 Kaptein
                                                  Log.off. (S-4)

                                                  Sponsor
                                                  • 2004
                                                  • 15473

                                                  #25
                                                  Opprinnelig skrevet av Rittmester
                                                  ...område uten kvist og fanteri som kunne virvles opp...
                                                  Jeg leste kvist og infanteri :-)


                                                  Sent from my LT25i using Tapatalk...
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                                  Moderator

                                                  Kommentér

                                                  • Bving1981
                                                    RESERVEBEFAL
                                                    • 2006
                                                    • 2086

                                                    #26
                                                    Opprinnelig skrevet av Znuddel
                                                    Jeg leste kvist og infanteri :-)


                                                    Sent from my LT25i using Tapatalk
                                                    I hinne hårde ble jeg og pakkningen min virvlet litt vekk under landing i fullstendig whiteout.
                                                    Tempen var fra før av ned mot 30 blå.
                                                    Husker jeg tenkte at dette går til helvet, når jeg kjente hva temperaturen ble som følge av vinden....
                                                    [/QUOTE]
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Dette er en irriterende signatur

                                                    Kommentér

                                                    • PoseFant
                                                      PENSJONIST
                                                      • 2012
                                                      • 139

                                                      #27
                                                      Brittiske helikoptre ja, husker en gang vi fikk pickup av en commando på vinteren og den sank lenger og lenger ned i snøen mens vi heiv sekker og annet tjafs inn til loadmasteren.

                                                      /pF...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                      Kommentér

                                                      • MGhøyre
                                                        PENSJONIST
                                                        • 2010
                                                        • 4927

                                                        #28
                                                        Norske helikopterbesetninger viste vel hva de var gode for i Bosnia på 90 tallet. De jeg fløy med som kom derfra, var i alle fall særs operative og enten så gikk det, eller så gikk det ikke. Og de stolte på deg, om du stolte på dem. Stor respekt for dem. Helproffe....
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                        Kommentér

                                                        Beslektede emner

                                                        Collapse

                                                        Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                        Startet av Rittmester, 2 uker siden
                                                        0 svar
                                                        48 visninger
                                                        0 reaksjoner
                                                        Nyeste innlegg Rittmester
                                                        Startet av Feltposten, DTG 272031 Mar 25, 20:31
                                                        1 response
                                                        84 visninger
                                                        3 reaksjoner
                                                        Nyeste innlegg Sofakriger
                                                        Startet av 93A, DTG 290655 Feb 24, 06:55
                                                        0 svar
                                                        173 visninger
                                                        4 reaksjoner
                                                        Nyeste innlegg 93A
                                                        av 93A

                                                        Stikkord

                                                        Collapse

                                                        Working...