Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • magskor
    OR-7 Flotiljemester


    * VETERAN *
    • 2005
    • 3601

    #61
    I sjøheimevernet hadde vi MP38/40 heilt opp til 90 tallet ein gang....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • XM177A2
      OR-5+ Sersjant 1.klasse


      * VETERAN *
      • 2006
      • 247

      #62
      HV var på slutten før man i ca. 1995 ble omvepnet til MP-5 hovedsakelig utstyrt med MP-38 / MP-40 og i enkelte avdelinger div. utgaver av Thompson.
      Sjøforsvaret var utstyrt med div. utgaver av Thompson / Reising og Suomi frem til man omvepnet til MP-5.
      Luftforsvaret var de siste som benyttet Sten de ble innført som mobvåpen og skolevåpen en liten periode på slutten av 80 og starten av 90 tallet....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      MVH.
      XM177A2

      Kommentér

      • Lille Arne
        OR-8* Kommandérsersjant
        Sjefssersjant



        * VETERAN *
        *** ADMIN ***
        • 2005
        • 12280

        #63
        Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

        Steyr Mannlicher har vunnet kontrakten. Det er ikke spesifisert hvilken modell som er valgt, men SSG-08 ser ut til å møte kravene:



        https://www.steyr-mannlicher.com/en/...rifles/ssg080/

        Sikkert ei bra børse....
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

        - Michael Kofman
        Administrator

        Kommentér

        • Telefonoperatør
          RESERVEBEFAL
          • 2012
          • 126

          #64
          Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

          Opprinnelig skrevet av XM177A2
          Luftforsvaret var de siste som benyttet Sten de ble innført som mobvåpen og skolevåpen en liten periode på slutten av 80 og starten av 90 tallet.

          Si meg, med dagens forsvar og utfasing av AG3, eksisterer fortsatt begrepet "mobiliseringsvåpen" fortsatt? De maler jo opp AGene til spiker fremfor å legge dem i opplag, og det er vel ikke nok HKer til "alle" dersom dritten treffer takvifta?...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • flex1984
            RESERVEBEFAL
            * VETERAN *
            • 2005
            • 3409

            #65
            Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

            Vet at SHV hadde noen antikvariske SMG som "ingen" kjente fra førstegangstjeneste, og av en kvalitet/tilstand som gjorde dem mer skremmende for brukeren enn målet. Minst én av disse forsvant ut av systemet ved et uhell, ved at det lå glemt inni en stor sak som ble solgt til skrotnisser. En av skrotnissene fant den, fikk tak i ammunisjon i riktig kaliber, og så kondemnerte våpenet seg selv før halve magasinet var tømt, heldigvis uten pe...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            meh

            Kommentér

            • hvlt
              OF-2 Kaptein
              S-5 (Planoff.)

              Sponsor

              ** MOD **
              • 2006
              • 23983

              #66
              Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

              Opprinnelig skrevet av flex1984
              Kan det stemme at veterinærer lenge hadde revolver (!) utlevert, i hvert fall så lenge kløvtroppene eksisterte?
              Med umantlede patroner for avliving av hest? Den har jeg ikke hørt, men det kan jo være sant. Vet du hva slags? Før "Kongsberg Colt" 11,25 mm M/1914 ble innført var jo revolver Nagant 7,5 mm M/1893 standard håndvåpen i Hæren. En del var stadig i bruk i 1940, men de var nok fullstendig utdatert...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
              Moderator

              Kommentér

              • Aeliana

                RESERVEBEFAL
                • 2011
                • 1785

                #67
                Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                ^ Du trenger ikke noe voldsomt kraftig ammunisjon for å avlive en hest med hodeskudd.

                Hesten har en relativt liten hjerne som sitter høyt i hodet. Skyter man like under luggen (midt i skallen) kan man bruke 9,6 mm slaktemaske, en patron som er ganske lik 9x19 av utseende....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

                Kommentér

                • hvlt
                  OF-2 Kaptein
                  S-5 (Planoff.)

                  Sponsor

                  ** MOD **
                  • 2006
                  • 23983

                  #68
                  Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                  Når du nevner slaktemaske, jeg regner da med at det burde være standard KOP-utstyr for veterinær i kløvkompani eller i Militær feltsykestall (de to avdelingstypene som hadde med hest å gjøre fram til 1984)....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                  Moderator

                  Kommentér

                  • flex1984
                    RESERVEBEFAL
                    * VETERAN *
                    • 2005
                    • 3409

                    #69
                    Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                    Ingen anelse hva slags type, det ble bare nevnt i en hurtig oppramsing av ukurante våpen med ukurant ammunisjon utdelt til folk som overhodet ikke var forventet å bruke dem, men som det da likevel i teorien måtte organiseres ammunisjon og reservedeler til....
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    meh

                    Kommentér

                    • AGR416
                      OR-6 Oversersjant


                      • 2013
                      • 3841

                      #70
                      Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                      Her er en artikkel om den nye rifla, Steyr SSG 08 A1:

                      http://www.politiforum.no/no/nyheter...25-T2JrG56.ips...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      It's not about surviving, it's about winning.

                      Kommentér

                      • Bratwurst
                        OR-6 Oversersjant

                        • 2010
                        • 584

                        #71
                        Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                        Kom over dette dokumentet fra juni 2014 mens jeg søkte opp nyheter ift. dette prosjektet:

                        3. Godkjenning av ny ammunisjonstype til skarpskyttarrifle

                        I brevet vert det opplyst at gjeldande skarpskyttarvåpen har avgrensa rekkevidde og slagkraft, og at einskilde oppdrag krev bruk av ammunisjon som gjev politiet lengre praktisk rekkevidde og større gjennomslagskraft. Det nye kaliberet er først og fremst tiltenkt brukt av Be...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Aeliana

                          RESERVEBEFAL
                          • 2011
                          • 1785

                          #72
                          Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                          ^ Sannsynligvis blir ikke UEHs nye skarpskyttervåpen tatt i bruk før om et par år.

                          Meg bekjent er det ikke planer om å bytte til .338 lapua magnum for UEHs del. .308 Win er en standardpatron med helt annen pris, og den er dødelig på langt over praktisk skuddvidde. Det vil være kun en teoretisk sjanse for at en av UEHs skarpskyttere får bruk for en kraftigere patron (gjennomskyting av skuddsikkert glass, bildører, o.l.). Merk at jeg nå...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

                          Kommentér

                          • hvlt
                            OF-2 Kaptein
                            S-5 (Planoff.)

                            Sponsor

                            ** MOD **
                            • 2006
                            • 23983

                            #73
                            Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                            Hvis jeg husker riktig fra hva jeg ble fortalt en eller annen gang er nettopp hovedforskjellen på skarpskyting i politiet og forsvaret holdene som er aktuelle taktisk, og som det trenes på. Politimessig skarpskyting foregår aldri på meget lange hold (> 600 m), som regel på hold omkring 100 m eller enda kortere. En av de viktigste taktiske situasjoner for skarpskyting er gisselsituasjoner, og for å være helt sikker på ikke å treffe gisl...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                            Moderator

                            Kommentér

                            • AGR416
                              OR-6 Oversersjant


                              • 2013
                              • 3841

                              #74
                              Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                              Ny rifle hadde kun krav om .308, ei heller krav til modularitet ift kaliber.

                              I Forsvaret er lengste avstand for hodeskudd satt til 300m, dvs at man ikke anbefaler å prøve utover det.
                              1 MOA på 300m er 9cm, og en god rifle bør holde 1MOA ut til det holdet det skal skytes på.

                              Har man et godt prosjektil, dvs såkalt "barrier blind", så trenger man ikke så fryktelig kraftig kaliber for å skyte igjennom glass.
                              Det bør dog testes grundig sli...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              It's not about surviving, it's about winning.

                              Kommentér

                              • zaitzev
                                RESERVEBEFAL
                                * VETERAN *
                                • 2005
                                • 319

                                #75
                                Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                Avstand er bare ett moment, som er gjeldene for enkelte avdelinger i politiet også, selv om det ikke er like viktig som for Forsvaret . Jeg vet ikke hvor motstandsdyktig en .338LM er i forhold til .308 i forhold til vind og vær på mellomdistanse, men det er det sikkert andre her inne som kan si noe om. Ett annet moment er slagkraft, som f.eks ved å stanse eller gjøre en bil ukjørbar.
                                Helt klart et nisjevåpen i etaten, men også en kapa...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                It's not the critic who counts....

                                Kommentér

                                • Niko
                                  Sponsor
                                  RESERVEBEFAL
                                  • 2014
                                  • 1758

                                  #76
                                  Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                  Opprinnelig skrevet av AGR416
                                  Ny rifle hadde kun krav om .308, ei heller krav til modularitet ift kaliber.

                                  I Forsvaret er lengste avstand for hodeskudd satt til 300m, dvs at man ikke anbefaler å prøve utover det.
                                  1 MOA på 300m er 9cm, og en god rifle bør holde 1MOA ut til det holdet det skal skytes på.
                                  Nå er jo 1 MOA på 300m litt mindre enn 9cm om man regner nøyaktig(1 MOA = 1.047" på 100 yards), men som en huskeregel i felt er det...
                                  [/QUOTE]
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • AGR416
                                    OR-6 Oversersjant


                                    • 2013
                                    • 3841

                                    #77
                                    Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                    Et hode blir jo ikke mindre enn 1MOA på 300m....med mindre deler av det er skjult/dekket.

                                    Uansett, 1MOA er snakk om samling, eller mer korrekt "max spredning", ikke plassering av enkeltskudd.

                                    Ja, 3cm er ikke millimeternøyaktig, men det er en god verdi å bruke i "daglig tale".

                                    Presisjonspotensialet er en kombinasjon av våpen og ammunisjon. I tillegg kommer skytterens egenferdighet.
                                    Har man et våpen som garanterer max egenspredning på...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    It's not about surviving, it's about winning.

                                    Kommentér

                                    • AGR416
                                      OR-6 Oversersjant


                                      • 2013
                                      • 3841

                                      #78
                                      Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                      Bare sånn for å få det ut av verden:

                                      1MOA = 29,08mm på 100 meter.

                                      1MOA = 87,24mm på 300 meter.

                                      Dvs at feltregelen på 1 MOA = 3cm gir et avvik på 0,92mm per 100 meter. På 300m blir det da et avvik på 2,76mm....
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      It's not about surviving, it's about winning.

                                      Kommentér

                                      • Niko
                                        Sponsor
                                        RESERVEBEFAL
                                        • 2014
                                        • 1758

                                        #79
                                        Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                        Mitt poeng var at du ikke skal mye lengre unna enn 300m før 1 MOA er for dårlig for (kanskje delvise) hodemål og andre små mål - og at det er et overraskende "slapt" krav til et seriøst skarpskyttervåpen....
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • AGR416
                                          OR-6 Oversersjant


                                          • 2013
                                          • 3841

                                          #80
                                          Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                          Og det har du fra?

                                          Det er veldig få leverandører som vil garantere bedre presisjon enn 1MOA, det være seg våpen eller ammunisjon.
                                          Kom gjerne med eksempler på både ammunisjon og våpen som garanterer sub-MOA, fra fabrikk.

                                          Har du våpen som har en egenspredning på maks 1MOA, samt ammunisjon som har en egenspredning på maks 1MOA så har enhver skytter gode forutsetninger til å kunne levere presis ild ut til praktisk rekkevidde.

                                          På en 7.62...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          It's not about surviving, it's about winning.

                                          Kommentér

                                          • AGR416
                                            OR-6 Oversersjant


                                            • 2013
                                            • 3841

                                            #81
                                            Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                            Opprinnelig skrevet av Niko
                                            Mitt poeng var at du ikke skal mye lengre unna enn 300m før 1 MOA er for dårlig for (kanskje delvise) hodemål og andre små mål - og at det er et overraskende "slapt" krav til et seriøst skarpskyttervåpen.
                                            Hvilke andre mål snakker du om?

                                            Hvem skyter hodeskudd på 300m+? Hvem har krav om å klare det?

                                            1MOA er på 800m 24cm. Det er en sirkel som kun dekker øvre del av brystkassa. Det er mer enn godt nok....
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            It's not about surviving, it's about winning.

                                            Kommentér

                                            • Aeliana

                                              RESERVEBEFAL
                                              • 2011
                                              • 1785

                                              #82
                                              Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                              Det som er en reell situasjon for en skarpskytter i politiet er at man skal treffe på første skudd. Etter det første skuddet forandrer situasjonen seg. Da er det for sent å forlegge siktepunktet for et andre eller tredje skudd hvis man ikke traff målet. I en gisselsituasjon vil man på dette punktet kunne oppleve at situasjonen kommer helt ut av kontroll ved at gisseltakere mister fatningen og begynner å henrette gisler o.l.

                                              En sak er ...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

                                              Kommentér

                                              • Niko
                                                Sponsor
                                                RESERVEBEFAL
                                                • 2014
                                                • 1758

                                                #83
                                                Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                                Ja, selvfølgelig - den lille diskusjonen om bruk på lengre hold var et sidesprang over på mer generell bruk (i hovedsak militær bruk) av skarpskyttervåpen. Til skyting på 100m eller kortere er jo 1 MOA mer enn godt nok....
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                Kommentér

                                                • AGR416
                                                  OR-6 Oversersjant


                                                  • 2013
                                                  • 3841

                                                  #84
                                                  Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                                  Opprinnelig skrevet av Niko
                                                  Ja, selvfølgelig - den lille diskusjonen om bruk på lengre hold var et sidesprang over på mer generell bruk (i hovedsak militær bruk) av skarpskyttervåpen. Til skyting på 100m eller kortere er jo 1 MOA mer enn godt nok.
                                                  Jeg har enda til gode at du svarer på mine siste innlegg.

                                                  Hvilken erfaring har du med skarpskyting, bruk av skrapskyttere og kapasiteter?

                                                  Maks spredning på 1MOA er MER en bra nok kapasitet...
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  It's not about surviving, it's about winning.

                                                  Kommentér

                                                  • AGR416
                                                    OR-6 Oversersjant


                                                    • 2013
                                                    • 3841

                                                    #85
                                                    Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                                    Opprinnelig skrevet av Aeliana
                                                    Det som er en reell situasjon for en skarpskytter i politiet er at man skal treffe på første skudd. Etter det første skuddet forandrer situasjonen seg. Da er det for sent å forlegge siktepunktet for et andre eller tredje skudd hvis man ikke traff målet. I en gisselsituasjon vil man på dette punktet kunne oppleve at situasjonen kommer helt ut av kontroll ved at gisseltakere mister fatningen og begynner å henrette ...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    It's not about surviving, it's about winning.

                                                    Kommentér

                                                    • hvlt
                                                      OF-2 Kaptein
                                                      S-5 (Planoff.)

                                                      Sponsor

                                                      ** MOD **
                                                      • 2006
                                                      • 23983

                                                      #86
                                                      Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                                      Det er forskjell på å ha hatt førsteskuddtreff og å være minst 99% sikker på at du vil få et førsteskuddstreff (som fortrinnsvis går gjennom nedre del av hjernen) på en gisselholder som kanskje tilfeldigvis kan begynne å bevege seg i samme øyeblikk du trekker av....
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                      Moderator

                                                      Kommentér

                                                      • Rittmester
                                                        OF-2 Rittmester
                                                        S-1 (Pers.off.)

                                                        Sponsor

                                                        * VETERAN *
                                                        ** MOD **
                                                        • 2006
                                                        • 35341

                                                        #87
                                                        Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                                        Enig med hvlt. Konsekvensen av å bomme på en slask i Afghanistan er bare at han og de andre slaskene får kastet seg i dekning, og da er det for så vidt greit om man på forhånd bare har 70% sjanse til å få førstetreff....
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                        Moderator

                                                        Kommentér

                                                        • AGR416
                                                          OR-6 Oversersjant


                                                          • 2013
                                                          • 3841

                                                          #88
                                                          Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                                          Så dere mener da at førsteskuddstreff er sleiv?

                                                          Alle kan bomme, og vind er vanskelig.

                                                          En annen viktig vurdering i en setting med et lavmargin-skudd er når/om man skal skyte.
                                                          Nå snakker vi dog skyteferdigheter, samt hvilke forutsetninger presisjon i våpen+ammunisjon gir skytteren.

                                                          Noen påstår at 1MOA er et slapt krav, min påstand er at det er tull uten rot i virkeligheten....
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          It's not about surviving, it's about winning.

                                                          Kommentér

                                                          • Rittmester
                                                            OF-2 Rittmester
                                                            S-1 (Pers.off.)

                                                            Sponsor

                                                            * VETERAN *
                                                            ** MOD **
                                                            • 2006
                                                            • 35341

                                                            #89
                                                            Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                                            Eh, nei, jeg mener ikke det var sleiv.
                                                            Opprinnelig skrevet av AGR416
                                                            Vi har hatt flere førsteskuddstreff på langt større hold enn 250-300m. med både .308 og 12.7 MØR. Og da mener jeg i strid, ikke på skytebanen.
                                                            Helt sikkert dyktige skyttere her. Det springende punktet er imidlertid om de ville våget disse skuddene dersom det var en gisseltager som holdt kniven på strupen til gisselet, og gisselet ville dø dersom de bommet....
                                                            [/QUOTE]
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                            Moderator

                                                            Kommentér

                                                            • AGR416
                                                              OR-6 Oversersjant


                                                              • 2013
                                                              • 3841

                                                              #90
                                                              Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

                                                              Våget?

                                                              Hvorfor skulle de ikke det?
                                                              Det er ikke en veldig aktuell problemstilling, men norske militære sksk har skutt mot spesifikke personer i folkemengder tidligere, uten å ramme uskyldige. Dog på kortere hold.

                                                              HR er det kun en politi- og to forsvarsavdelinger som gjennomfører uansett, så problemstillingen er ikke relevant for diskusjonen uansett....
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              It's not about surviving, it's about winning.

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 192031 Feb 26, 20:31
                                                              0 svar
                                                              52 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Feltposten, DTG 130735 Aug 24, 07:35
                                                              2 svar
                                                              352 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Hulkinator
                                                              Startet av Eiriks, DTG 061635 May 24, 16:35
                                                              9 svar
                                                              987 visninger
                                                              25 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Eiriks
                                                              av Eiriks
                                                              Working...