Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • admin
    Trådstarter

    Administrator emeritus

    RESERVEOFFISER
    * VETERAN *
    • 2004
    • 15273

    #1

    Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører

    Kudos til Aftenposten i denne saken

    Stortinget og statsministeren
    OVERVÅKES


    Utenfor Stortinget, regjeringskontorene og boligen til statsminister Erna Solberg befinner det seg avansert spionutstyr som kan overvåke alle mobiltelefoner i området. Spørsmålet er: Hvem står bak?

    [url=http://mm.aftenposten.no/stortinget-og-statsministeren-overvakes/]Aftenposten - Statsministeren og...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Last edited by Rittmester; DTG 281450 Aug 19, 14:50.
  • 84mm
    OR-6 Oversersjant


    * VETERAN *
    • 2004
    • 8248

    #2
    Forhåpentligvis så er rette myndigheter og organisasjoner på den saken.....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    What happens in the garage, stays in the garage

    Kommentér

    • isak
      RESERVEBEFAL
      * VETERAN *
      • 2005
      • 10799

      #3
      Det er jo bare å lese utradert sikkerhetsvurdering fra PST.

      http://www.pst.no/media/67044/PSTs_tv2014.pdf...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

      Kommentér

      • 84mm
        OR-6 Oversersjant


        * VETERAN *
        • 2004
        • 8248

        #4
        Leder i EOS-utvalget: Opplysningene er oppsiktsvekkende
        EOS-utvalget behandler sensitiv informasjon fra Etterretningstjenesten, Politiets sikkerhetstjeneste og Forsvaret. Noen hundre meter fra kontoret deres står det som høyst sannsynlig er en falsk basestasjon.
        Aftenposten.no

        Disse opplysningene er oppsiktsvekkende. Dette er et varsko om at vi må ta slike sikkerh...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        What happens in the garage, stays in the garage

        Kommentér

        • mobilix
          OR-4 Korporal


          TJUTT: Norm
          • 2007
          • 89

          #5
          Er det ikke bare å starte jobben med å få disse peilet og konfiskert ? Trenger vi spekulere og diskutere så mye nå før vi har beslaglagt utstyret?...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Rittmester
            OF-2 Rittmester
            S-1 (Pers.off.)

            Sponsor

            * VETERAN *
            ** MOD **
            • 2006
            • 35251

            #6
            PST har hatt et døgn på seg, så enten er det allerede gjort, eller så er catcherne slått av.

            Ikke forvent at vi noen gang får vite hvem som sto bak....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


            Moderator

            Kommentér

            • Znuddel
              OF-2 Kaptein

              Sponsor

              * VETERAN *
              * MOD *
              • 2004
              • 16127

              #7
              Det finnes nok slikt utstyr i nærheten av interessante bedrifter også....
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              The dildo of consequences rarely arrives lubed.
              Moderator

              Kommentér

              • henbruas
                OR-4 Korporal


                TJUTT: Over norm
                • 2012
                • 277

                #8
                – Man kan vel ikke her nøye seg med kun forebyggende virksomhet, sier parlamentarisk nestleder i KrF, Hans Olav Syversen til NRK.


                Gode poeng ......
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • onkel smerte
                  OR-6 Oversersjant

                  • 2006
                  • 2107

                  #9
                  Man skulle også tro at Politiet hadde kontroll på sikkerheten under fredsprisutdelingen...

                  Det er utstyr som kan handles fra kina ganske lett, bare man har pengene til det. Man trenger også båndbredde i et eller annet format til disse boksene, enten i form av vanlig bredbånd eller mobile leverandører.

                  Enkelte gsm-repeatere som folk handler kan også brukes til dette formålet, selv om de er levert som repeatere (og de er heller ikke lov, men enda lettere å få tak i.) Jeg tenker i mitt stille sin...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  *smerte er midlertidig, ære varer evig*

                  Kommentér

                  • isak
                    RESERVEBEFAL
                    * VETERAN *
                    • 2005
                    • 10799

                    #10
                    Er det ikke kineserne som bygger ut basestasjonene til mobilnettet i Norge? Hurrahei eller hva de nå heter ;-)...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

                    Kommentér

                    • 84mm
                      OR-6 Oversersjant


                      * VETERAN *
                      • 2004
                      • 8248

                      #11
                      Men sånn for spekulasjonens skyld, hvilke stater/nasjoner kan mistenkes for å stå bak dette da?
                      - Russland
                      - Folkerepublikken Kina
                      - USA
                      - Israel
                      - Storbritania
                      - Nord Korea
                      - Iran

                      Noen andre kandidater?...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      What happens in the garage, stays in the garage

                      Kommentér

                      • Pinch
                        RESERVEBEFAL
                        • 2009
                        • 2829

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av isak
                        Er det ikke kineserne som bygger ut basestasjonene til mobilnettet i Norge? Hurrahei eller hva de nå heter ;-)
                        Hvis det er Huawei du tenker på så ja, de er stor produsent av telecom infrastruktur.


                        Opprinnelig skrevet av 84mm
                        Men sånn for spekulasjonens skyld, hvilke stater/nasjoner kan mistenkes for å stå bak dette da?
                        - Russland
                        - Folkerepublikken Kina
                        - USA
                        - Israel
                        - Storbritania
                        - Nord Korea
                        - Iran

                        Noen andre kandidater?
                        First House..... ;-P...
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • schaly
                          OR-6 Oversersjant
                          Sponsor

                          • 2007
                          • 913

                          #13
                          kanskje Se og Hør eller et tilsvarende media?...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • Rukab L. Jadnik
                            RESERVIST
                            • 2014
                            • 72

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Rittmester
                            PST har hatt et døgn på seg, så enten er det allerede gjort, eller så er catcherne slått av.

                            Ikke forvent at vi noen gang får vite hvem som sto bak.
                            Merkelig hvis Aftenposten har sluppet dette uten å varsle NSM/PST god tid i forveien.
                            Men det mest forunderlige er dette:

                            "Torsdag ble Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) informert om Aftenpostens funn av falske basestasjoner. Fredag startet de egne undersøkelser rundt sentrale bygninger i Oslo sentrum."
                            ...
                            [/QUOTE]
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • Pinch
                              RESERVEBEFAL
                              • 2009
                              • 2829

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Rukab L. Jadnik

                              Are you kiddin' me??? Er NSM og de andre organene helt bevisstløse? Scan etter slike innretninger burde være noe som foregikk rutinemessig. I spesielt sensitive områder burde det være utstyr som kontinuerlig søker etter det.
                              Mulig jeg er helt ute på viddene men kreves det ikke politisk vilje til å sette av tid og penger for å få opp sikkerheten til nevnte nivå?

                              Vi får vel den tjenesten vi er villig til å betale for eller? Og gitt nivået av naivitet hos ...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • Brukernavn
                                PENSJONIST
                                • 2006
                                • 1452

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Pinch
                                Mulig jeg er helt ute på viddene men kreves det ikke politisk vilje til å sette av tid og penger for å få opp sikkerheten til nevnte nivå?

                                Vi får vel den tjenesten vi er villig til å betale for eller? Og gitt nivået av naivitet hos norske politikere (ref. jeg må bare skryte over hvordan jeg brenner skattekroner så jeg legger ut fult bilde av nobels fredspris billettene åpent på nett slik at alle kan se hvor flink politikere jeg er) så tipper jeg Norge er ett relativt lett m...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Rukab L. Jadnik
                                  RESERVIST
                                  • 2014
                                  • 72

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av onkel smerte
                                  Enkelte gsm-repeatere som folk handler kan også brukes til dette formålet, selv om de er levert som repeatere (og de er heller ikke lov, men enda lettere å få tak i.) Jeg tenker i mitt stille sinn at en del av det utstyret som de har plukket opp på målingene her kan være repeatere som folk benytter seg av i kjellere og slikt. .
                                  Man får håpe det er slik, for på kartet til Aftenposten var det flere røde punkter enn det er rød fluesopp rundt hytta i skogen......
                                  [/QUOTE]
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Rittmester
                                    OF-2 Rittmester
                                    S-1 (Pers.off.)

                                    Sponsor

                                    * VETERAN *
                                    ** MOD **
                                    • 2006
                                    • 35251

                                    #18
                                    Jeg ville blitt alvorlig overrasket om ikke fremmede nasjoner drev med slik aktivitet. Da ville de rett og slett ikke gjort jobben sin. FAPSI og NSA er vel de fremste kandidatene, muligens fulgt av kineserne og PST selv, evt NSM.

                                    Enhver med minste snev av sikkerhetsbevissthet unnlater å omtale sensitive opplysninger på ukryptert telefon, uansett om det er mobil- eller fasttelefon. Om våre politikere er så bevisste, er en helt annen sak....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • Sofakriger
                                      OR-8* Kommandérsersjant
                                      Ass S-1

                                      Sponsor


                                      * VETERAN *
                                      • 2005
                                      • 26570

                                      #19
                                      Men cred til Aftenposten for å sette fokus og innhente data selv. Dette er bra journalistikk, faktabasert og viktig....
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                      Kommentér

                                      • Brukernavn
                                        PENSJONIST
                                        • 2006
                                        • 1452

                                        #20


                                        PST blogginnlegg...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • Braastad
                                          OR-4 Korporal


                                          TJUTT: Litt over norm
                                          • 2010
                                          • 78

                                          #21
                                          Mulig at PST og NSM har reagert mye mer enn de viser men personlig synes jeg de ligger vel lavt i terrenget i denne saken.
                                          Håper at det blir funnet noe "håndfast" i denne saken og at det blir satt navn på utøver....
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          Utvist makt er oppnådd makt !

                                          Kommentér

                                          • Brukernavn
                                            PENSJONIST
                                            • 2006
                                            • 1452

                                            #22
                                            "Har gjort egne målinger:

                                            NSM opplyser at de ble presentert for rådata Aftenposten hadde hentet inn for to og en halv uke siden. Allerede da begynte etaten å jobbe med saken. Men rådataene var ikke filtrert for såkalte falske positive - som vil si utslag som skyldes helt naturlige installasjoner og forstyrrelser i mobilnettet."




                                            "Det blir litt for enkelt å bare snakke om «IMSI-catchere» og basestasjon...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • Brukernavn
                                              PENSJONIST
                                              • 2006
                                              • 1452

                                              #23
                                              Opprinnelig skrevet av 84mm
                                              Men sånn for spekulasjonens skyld, hvilke stater/nasjoner kan mistenkes for å stå bak dette da?
                                              - Russland
                                              - Folkerepublikken Kina
                                              - USA
                                              - Israel
                                              - Storbritania
                                              - Nord Korea
                                              - Iran

                                              Noen andre kandidater?
                                              http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-7825156.html

                                              Det er nok av kandidater å velge mellom; statlige aktører, private, kriminelle grupperinger.

                                              You name it! Tiden vil vise (kanskje)....
                                              [/QUOTE]
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • 4312
                                                OR-6 Oversersjant

                                                • 2012
                                                • 3368

                                                #24
                                                Jeg velger å tro at dette hadde PST stålkontroll på før avisen blandet seg. PST vet at nå vill fi finne nye metoder og PST må bruke en delressurser for å komme ovenpå igjen. Det er like sikkert som banken at fi vill gjenomføre nye forsøk på info innhenting....
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                                Kommentér

                                                • Crowbar
                                                  RESERVEBEFAL
                                                  • 2014
                                                  • 268

                                                  #25
                                                  Opprinnelig skrevet av 4312
                                                  Jeg velger å tro at dette hadde PST stålkontroll på før avisen blandet seg. PST vet at nå vill fi finne nye metoder og PST må bruke en delressurser for å komme ovenpå igjen. Det er like sikkert som banken at fi vill gjenomføre nye forsøk på info innhenting.
                                                  +1.
                                                  Især første setning....
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • Sofakriger
                                                    OR-8* Kommandérsersjant
                                                    Ass S-1

                                                    Sponsor


                                                    * VETERAN *
                                                    • 2005
                                                    • 26570

                                                    #26
                                                    Det er godt det finnes optimister med tiltro til myndighetene. Dessverre er jeg ikke enig. Desinformasjon ville vært et umulig scenario med så mange potensielle telefoner å avlytte. Gjennomstrømningen av mennesker og utstyrets mobilitet gjør det helt irrasjonelt å overvåke aktivitet over tid - og tilslutt antall observasjoner av utstyr er så overveldende at noen som helst "kontroll" utgår, selv om det skulle være mange falske positive.

                                                    Nei, her har vi nok trodd at noen andre hadde kontroll - NS...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                                    Kommentér

                                                    • Sofakriger
                                                      OR-8* Kommandérsersjant
                                                      Ass S-1

                                                      Sponsor


                                                      * VETERAN *
                                                      • 2005
                                                      • 26570

                                                      #27
                                                      Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                                      Det er godt det finnes optimister med tiltro til myndighetene. Dessverre er jeg ikke enig. Desinformasjon ville vært et umulig scenario med så mange potensielle telefoner å avlytte. Gjennomstrømningen av mennesker og utstyrets mobilitet gjør det helt irrasjonelt å overvåke aktivitet over tid - og tilslutt antall observasjoner av utstyr er så overveldende at noen som helst "kontroll" utgår, selv om det skulle være mange falske positive.

                                                      Nei, her har vi nok trodd at noen...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                                      Kommentér

                                                      • 4312
                                                        OR-6 Oversersjant

                                                        • 2012
                                                        • 3368

                                                        #28
                                                        Det er en skam hvis du har rett, men alle som jobber med sensitiv info vet hvordan verden er og har forhåpentlig hvis jobbet på en sikker måte slik at ikke noe er på avveie....
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                                        Kommentér

                                                        • Rittmester
                                                          OF-2 Rittmester
                                                          S-1 (Pers.off.)

                                                          Sponsor

                                                          * VETERAN *
                                                          ** MOD **
                                                          • 2006
                                                          • 35251

                                                          #29
                                                          Folk som jobber profesjonelt i etterretnings- og sikkerhetsbransjen er nok svært bevisste på enkle ting, som aldri å snakke om noe sensitivt på telefon, og alltid etterlate mobiltelefoner utenfor møterom. Jeg er mer skeptisk til andre, som politikere og byråkrater utenfor justis- og forsvarssektoren, som ikke alltid tidligere har vist de rette holdninger og kunnskaper i forhold til sikkerhet.

                                                          Ellers må jeg si meg enig med Sofakrigers kyniske vurderinger over: det mest sannsynlige scenariet er a...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                          Moderator

                                                          Kommentér

                                                          • onkel smerte
                                                            OR-6 Oversersjant

                                                            • 2006
                                                            • 2107

                                                            #30
                                                            En annen ting man kan benytte slike scannere til er jo å fange opp/triangulere en person hvis de kjenner til IMEI-nr til vedkommende. Er god informasjonsinnhenting å vite hvem som har vært i nærheten av de nevnte bygninger. Slik informasjon må man jo ha rettslig kjennelse til å innhente osv, da er det lettere å sette opp eget stasj.....
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            *smerte er midlertidig, ære varer evig*

                                                            Kommentér

                                                            Beslektede emner

                                                            Collapse

                                                            Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                            Startet av 93A, DTG 212302 Jul 21, 23:02
                                                            1 response
                                                            237 visninger
                                                            6 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Rittmester
                                                            Startet av Feltposten, DTG 290735 Jun 23, 07:35
                                                            3 svar
                                                            294 visninger
                                                            6 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Kdo_Under
                                                            Startet av Feltposten, DTG 210735 Aug 23, 07:35
                                                            0 svar
                                                            173 visninger
                                                            0 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Feltposten
                                                            Working...