Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Pinch
    RESERVEBEFAL
    • 2009
    • 2829

    #31
    På Aker brygge og Tjuvholmen står det høyst sannsynlig avansert overvåkingsutstyr som gjør det mulig å spionere på næringsdrivende, advokater og andre som forvalter forretningshemmeligheter og millioner av kroner.


    Utstyret er det mest avanserte Aftenposten har funnet til nå. Avlytting i disse områdene er svært nyttig for dem som ønsker å drive industrispionasje og innsidehandel, fastslår sikkerhetsekspert.
    ...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Pedersen
      RESERVEBEFAL
      • 2011
      • 405

      #32
      Hva med muligheten for at private aktører står bak? etterretning kan jo brukes som salgsvare,utpressing+++...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • onkel smerte
        OR-6 Oversersjant


        * VETERAN *
        • 2006
        • 2107

        #33
        Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører

        Opprinnelig skrevet av Pedersen
        Hva med muligheten for at private aktører står bak? etterretning kan jo brukes som salgsvare,utpressing+++
        Det er nok en stor mulighet for at det ikke er bare en aktør, men mange forskjellige med diverse hensikter. Det er nok snakk om rimelig utstyr som ikke er altfor vanskelig å få tak i eller frakte over grensen...
        [/QUOTE]
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        *smerte er midlertidig, ære varer evig*

        Kommentér

        • Sofakriger
          OR-8* Kommandérsersjant
          Ass S-1

          Sponsor


          * VETERAN *
          • 2005
          • 26618

          #34
          Opprinnelig skrevet av onkel smerte
          Det er nok snakk om rimelig utstyr som ikke er altfor vanskelig å få tak i eller frakte over grensen
          Eller det kan være meget dyrt og avansert. Du har vel ikke noe som helst faktaunderlag for å anta at det er enkle ting - eller har du? Ift industrispionasje ønsker man innhold ikke bare trafikkdata og da kan det godt hende noen har sett at kosten er forsvarlig på det dyreste utstyret de kan få fatt i.

          Ellers kunne det vært kjekt om noen tok en runde på Forus m...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          "Gjør Ret, Frygt Intet"

          Kommentér

          • Safariland
            RESERVEBEFAL
            • 2007
            • 10998

            #35
            Forus, Jåttåvågen, Oljedirektoratet, rundt rederiklyngene på Nordvestlandet.....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • onkel smerte
              OR-6 Oversersjant


              * VETERAN *
              • 2006
              • 2107

              #36
              Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører

              Opprinnelig skrevet av Sofakriger
              Eller det kan være meget dyrt og avansert. Du har vel ikke noe som helst faktaunderlag for å anta at det er enkle ting - eller har du? Ift industrispionasje ønsker man innhold ikke bare trafikkdata og da kan det godt hende noen har sett at kosten er forsvarlig på det dyreste utstyret de kan få fatt i.

              Ellers kunne det vært kjekt om noen tok en runde på Forus med samme kartleggingen.
              Du har helt rett, det kan vær...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              *smerte er midlertidig, ære varer evig*

              Kommentér

              • onkel smerte
                OR-6 Oversersjant


                * VETERAN *
                • 2006
                • 2107

                #37
                Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                Eller det kan være meget dyrt og avansert. Du har vel ikke noe som helst faktaunderlag for å anta at det er enkle ting - eller har du? Ift industrispionasje ønsker man innhold ikke bare trafikkdata og da kan det godt hende noen har sett at kosten er forsvarlig på det dyreste utstyret de kan få fatt i.
                Det er tydeligvis ganske kraftig utstyr som er funnet hittil i saken, noe som gjør det hele mer intrikat; http://tv2.no/a/6350661

                Prislappen på utsty...
                [/QUOTE]
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                *smerte er midlertidig, ære varer evig*

                Kommentér

                • jaffar
                  RESERVEBEFAL
                  • 2006
                  • 12532

                  #38
                  Artig innspill

                  http://www.vg.no/nyheter/innenriks/i...ng/a/23357524/...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  mathematical analysis does not matter in high risk decision making

                  Kommentér

                  • yamaha
                    OR-6 Skvadronmester

                    • 2010
                    • 22173

                    #39
                    Synes denne kommentaren i aftenposten traff ganske godt jeg.
                    http://www.aftenposten.no/meninger/k...s-7829367.html


                    Er lærdommene fra 22. juli-kommisjonen glemt?

                    [COLOR=#121212][FONT=Arial]Noen husker ennå de viktigste konklusjonene i en av de viktigste evalueringer av politisk ledelse, krisehåndtering og offentlig forvaltning som er foretatt, nemlig 22.-julikommisjonens rapport. Der det sviktet, var ledelsens utilstrekkelige evne og vilje til å ...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    I'm a wizard, mind you

                    Kommentér

                    • Rukab L. Jadnik
                      RESERVIST
                      • 2014
                      • 72

                      #40
                      Opprinnelig skrevet av onkel smerte
                      En annen ting man kan benytte slike scannere til er jo å fange opp/triangulere en person hvis de kjenner til IMEI-nr til vedkommende. Er god informasjonsinnhenting å vite hvem som har vært i nærheten av de nevnte bygninger. Slik informasjon må man jo ha rettslig kjennelse til å innhente osv, da er det lettere å sette opp eget stasj..

                      Relatert til ditt poeng, så er det mye interessant i Snowdens papirer: [URL="http://www.washingtonpost.com/blogs/the-switch/wp...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • 4312
                        OR-6 Oversersjant

                        • 2012
                        • 3368

                        #41
                        Erna har sikkert ikke hørt om fiendens farligste handlemåte....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Trenger bare litt flaks, så går det godt

                        Kommentér

                        • henbruas
                          OR-4 Korporal


                          TJUTT: Over norm
                          • 2012
                          • 277

                          #42
                          http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-7834593.html

                          Alle sitter på rumpen og skylder på noen andre virker det som ......
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • yamaha
                            OR-6 Skvadronmester

                            • 2010
                            • 22173

                            #43
                            http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-7846904.html

                            Overvåkingsutstyret slått av etter avsløringen

                            Få dager etter at Aftenposten avslørte det som høyst sannsynlig var falske basestasjoner i Oslo, var de fleste signalene fra senderne borte.

                            Kan være i drift

                            To steder i Oslo sentrum fanget vår nye måling fortsatt opp signaler fra sendere som så ut til å være i aktivitet:
                            Nedre Vollgate, i kort avstand fra Stortinget.
                            Vippetangen i nærh...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            I'm a wizard, mind you

                            Kommentér

                            • yamaha
                              OR-6 Skvadronmester

                              • 2010
                              • 22173

                              #44
                              Oppfølgningssak fra Aftenposten:
                              http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-7928067.html


                              Sikkerhetsselskapet hjalp Aftenposten med å undersøke mobilspionasje i Oslo.[COLOR=#121212][FONT=Arial]- Dersom de tror at det vi fant har noe med signalstyrke å gjøre, viser det at de ikke forstår hva sla...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              I'm a wizard, mind you

                              Kommentér

                              • admin
                                Trådstarter

                                Administrator emeritus

                                RESERVEOFFISER
                                * VETERAN *
                                • 2004
                                • 15273

                                #45
                                Varslet ikke tilsynet om bruken av falske basestasjoner:

                                Norsk politi driver mobilovervåking i strid med loven

                                Politiets sikkerhetstjeneste (PST) og politiet har bevisst unnlatt å varsle tilsynsmyndighetene når de har brukt falske basestasjoner.



                                http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-7928223.html...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Rittmester
                                  OF-2 Rittmester
                                  S-1 (Pers.off.)

                                  Sponsor

                                  * VETERAN *
                                  ** MOD **
                                  • 2006
                                  • 35331

                                  #46
                                  Og da har PST tilbakevist hele saken: http://www.pst.no/media/utgivelser/s...basestasjoner/...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  • AGR416
                                    OR-6 Oversersjant


                                    • 2013
                                    • 3839

                                    #47
                                    Hehe....ikke sjokkert akkurat.

                                    Mange bråsikre folk i denne tråden som mente mye og mangt om hvem som kunne stå bak, og at PST, NSM og andre var talentløse.......
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    It's not about surviving, it's about winning.

                                    Kommentér

                                    • Lille Arne
                                      OR-8* Kommandérsersjant
                                      Sjefssersjant



                                      * VETERAN *
                                      *** ADMIN ***
                                      • 2005
                                      • 12280

                                      #48
                                      Super reklame for de to sikkerhetsselskapene Aftenposten har brukt......
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                      - Michael Kofman
                                      Administrator

                                      Kommentér

                                      • gringo
                                        OR-6 Oversersjant
                                        Ass S-2
                                        Sponsor


                                        * VETERAN *
                                        • 2006
                                        • 1668

                                        #49
                                        Etter å ha sett pressekonferansen i Nydalen, så synes jeg å skimte et aldri så lite smil hos de morske damene der, i hvertfall hos sjefa. Sitter igjen med et inntrykk av at PST har hatt en bratt læringskurve innen temaet, uten å få noen direkte innrømmelse på det. Oppfattet det heller som om de prøvde å dekke over tidligere manglende kontroll. Uansett dagens konklusjon kan det virke som om at de rette myndigheter nå tar probletikken alvorlig, og det er bra....
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        May the force be with you

                                        Kommentér

                                        • yamaha
                                          OR-6 Skvadronmester

                                          • 2010
                                          • 22173

                                          #50
                                          Jeg ser at Aftenposten(eller kanskje mer riktig, selskapene aftenposten har benyttet seg av) har svart på pressekonferansen, og det med det vi må kalle for tungt skyts.

                                          http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-7961477.html

                                          Om dette er en tåkelegging eller ikke, skal ikke jeg mene noe om, men jeg ser at det er jo en grad av faglig uenighet her, for å si det slik....
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          I'm a wizard, mind you

                                          Kommentér

                                          • gringo
                                            OR-6 Oversersjant
                                            Ass S-2
                                            Sponsor


                                            * VETERAN *
                                            • 2006
                                            • 1668

                                            #51
                                            Professor Josef Noll kaller det som kom fram under dagens pressekonferanse for tåkelegging og avledningsmannøver: http://www.nrk.no/norge/--pst-takele...ger-1.12283056...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            May the force be with you

                                            Kommentér

                                            • Feltposten
                                              OR-6 Skvadronmester
                                              Presse- og informasjonsbefal


                                              * VETERAN *
                                              • 2004
                                              • 1846

                                              #52
                                              Sv: Spionpress i Norge

                                              Her gikk mobilalarmene i Oslo

                                              Var mobilovervåkingsutstyr i bruk i Oslo før jul? Her forklarer sikkerhetsselskapene hvorfor de mener det ikke er tvil. Følg med, dette er komplisert.

                                              Her gikk mobilalarmene i Oslo...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati.
                                              Nyhetsfeed

                                              Kommentér

                                              • Feltposten
                                                OR-6 Skvadronmester
                                                Presse- og informasjonsbefal


                                                * VETERAN *
                                                • 2004
                                                • 1846

                                                #53
                                                Sv: Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører


                                                - Vi bruker IMSI-catchere i snitt én gang i uken. Men utover det ønsker vi ikke å kommentere metodebruken vår, sier Einar Aas, politiinspektør og leder ved seksjon for organisert kriminalitet i Oslo politidistrikt.FOTO: Rudjord Fartein

                                                [SIZE=3]Oslo-politiet bruker falske basestasjoner én gang i uken
                                                [/S...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati.
                                                Nyhetsfeed

                                                Kommentér

                                                • Feltposten
                                                  OR-6 Skvadronmester
                                                  Presse- og informasjonsbefal


                                                  * VETERAN *
                                                  • 2004
                                                  • 1846

                                                  #54
                                                  Sv: Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører

                                                  Leder selskapet som bisto Aftenposten med mobilmålinger:

                                                  - Alle har rett til privatliv på mobilen

                                                  Gordon McKay mener det foregikk ren spionasje i Oslo før jul. Han er ikke overrasket over svaret og kritikken fra PST.


                                                  - Mobilovervåking reiser en stor debatt som handler om at privatpersoner har en rett til privatliv på sin mobil, sier Gordon McKay, leder i det britiske selskapet Delma.
                                                  Det var han og hans ansatte i Hampshire ut...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati.
                                                  Nyhetsfeed

                                                  Kommentér

                                                  • Aeliana

                                                    RESERVEBEFAL
                                                    • 2011
                                                    • 1785

                                                    #55
                                                    Sv: Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører

                                                    Ingen falske basestasjoner i Oslo | PST

                                                    Gårsdagens pressemelding fra PST....
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

                                                    Kommentér

                                                    • Rittmester
                                                      OF-2 Rittmester
                                                      S-1 (Pers.off.)

                                                      Sponsor

                                                      * VETERAN *
                                                      ** MOD **
                                                      • 2006
                                                      • 35331

                                                      #56
                                                      Sv: Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører

                                                      Jeg ville blitt sjokkert om fremmede makters etterretningstjenester ikke drev med overvåking her. Det er tross alt jobben deres. Og jeg ville blitt forbauset om ikke samtlige av de mest kapable (USA, UK, Frankrike, Israel, Russland, Kina) fra tid til annen brukte IMSI-catchere eller annet utstyr rundt ambassader, regjeringskontorer, Storting og andre maktsentra.

                                                      Dette er selvsagt ikke det samme som å kategorisk si at det er Aft...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                      Moderator

                                                      Kommentér

                                                      • hvlt
                                                        OF-2 Kaptein
                                                        S-5 (Planoff.)

                                                        Sponsor

                                                        ** MOD **
                                                        • 2006
                                                        • 23978

                                                        #57
                                                        Sv: Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører

                                                        Jeg ser for meg (minst) tre muligheter:

                                                        1. PST snakker sant, de har eksperter på mobilitelefonsikkerhet som er mye dyktigere enn de firmaene Aftenposten har brukt og de telekommunikasjonsprofessorene som har uttalt seg til støtte for dem. Og de er i stand til å vise at Aftenpostens firmaer og professorer er inkompetente.

                                                        2. PSTs "ekspertise" er egentlig faglig inkompetent, men vil ikke innrømme det (består av polititjenestemenn med PHS ...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                        Moderator

                                                        Kommentér

                                                        • 4312
                                                          OR-6 Oversersjant

                                                          • 2012
                                                          • 3368

                                                          #58
                                                          Sv: Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører

                                                          Vi får aldri vite helt sikkert....
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                                          Kommentér

                                                          • Aeliana

                                                            RESERVEBEFAL
                                                            • 2011
                                                            • 1785

                                                            #59
                                                            Sv: Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører

                                                            Redegjørelse om Aftenpostens funn | PST

                                                            En mer detaljert redegjørelse....
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

                                                            Kommentér

                                                            • hvlt
                                                              OF-2 Kaptein
                                                              S-5 (Planoff.)

                                                              Sponsor

                                                              ** MOD **
                                                              • 2006
                                                              • 23978

                                                              #60
                                                              Sv: Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører

                                                              Dette høres troverdig ut, i hvert fall for meg som amatør. Men jeg skulle gjerne ha visst bakgrunnen (utdannelses- og erfaringsmessig) til PSTs folk på dette....
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                              Moderator

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av 93A, DTG 212302 Jul 21, 23:02
                                                              1 response
                                                              237 visninger
                                                              6 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Rittmester
                                                              Startet av Feltposten, DTG 290735 Jun 23, 07:35
                                                              3 svar
                                                              295 visninger
                                                              6 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Kdo_Under
                                                              Startet av Feltposten, DTG 210735 Aug 23, 07:35
                                                              0 svar
                                                              173 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Working...