Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Niko
    Sponsor
    RESERVEBEFAL
    • 2014
    • 1758

    #31
    Sv: Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

    Opprinnelig skrevet av hvlt
    Nei, vi har jo ikke i dag hærstyrker i Finnmark utenom grensevakten. Men det burde være innenfor det mulige å ha det. Det kommer en del defaitistiske innspill av kjent type "den russiske soldat er 2,5 meter høy og enhver motstand fra Norge er uansett nytteløs". En mekanisert bataljonsstridsgruppe i Finnmark vil gi store vanskeligheter for et begrenset russisk angrep på Finnmark. .... .
    Det er vel ingen som tror...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • loke2
      RESERVEBEFAL
      • 2008
      • 803

      #32
      Sv: Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

      Opprinnelig skrevet av onkel smerte
      Ja, i teorien så har du jo selvsagt rett, men for å få disse i luften så er det jo greit å ha en rullebane å ta av fra? og et luftrom å operere i? Nytter nok veldig lite å ha 10 brannslukkingsapparat om man har en brann på størrelse med brannen i Lærdal å hanskes med? Det må være luftvern i stor grad tilgjengelig i Finnmark om man skal ha noen effektiv nytte av F35, i tillegg til kontroll og overvåkning av luftrom...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Niko
        Sponsor
        RESERVEBEFAL
        • 2014
        • 1758

        #33
        Sv: Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

        Opprinnelig skrevet av loke2
        Hele poenget med F-35 er jo at det er et 5. generasjons stealth fly med svært kraftige sensorer som kan operere på steder som 4. gen fly ikke kan operere. F-35 behøver ikke EK støtte siden dette er innebygd; det behøver heller ikke AWACS siden sensorene den har + sensor fusion + data link gjør at en gruppe F-35 vil ha like got "situational awareness" som en AWACS.

        Eventuelle russiske fly i nærheten vil ha svært dårlige ...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • loke2
          RESERVEBEFAL
          • 2008
          • 803

          #34
          Sv: Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

          Opprinnelig skrevet av Niko
          Jeg kan ikke utale meg om realismen i ovenstående - men uansett så kan du verken holde eller ta tilbake et landområde kun ved bruk av fly.
          Fly er bra, men er allikevel nytteløst uten tilstrekkelige styrker på bakken.

          En annen faktor er i hvilken grad flyene blir prioritert til formålet.
          Det er riktig at man ikke kan holde eller ta tilbake landområde -- men man kan påføre fi store tap og dermed øke kostnadene ve...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • yamaha
            OR-6 Skvadronmester

            • 2010
            • 22178

            #35
            Sv: Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

            Det er vel en gammel vits som går noe slikt som dette: To sovjetiske generaler møtes i Paris og spør hverandre hvem som vant luftkrigen.

            Snakker vi krig med Russland, så må ting fungere, og det må fungere i samvirke. Å skulle sende F-35 på bombetokt over Finnmark 4 ganger om dagen uten å vite hvor noe er på bakke, betyr vel i praksis en bortkastet ressurs....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            I'm a wizard, mind you

            Kommentér

            • Kdo_Under
              OR-7 Stabssersjant


              • 2007
              • 11510

              #36
              Sv: Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

              Jeg tillater meg å sitere @Rittmester fra Forsvarspolitikken ved et veiskille. Det er ikke alltid jeg er enig med han i alt men, han har ofte de best formulerte analysene.

              [COLOR=#333333]Nå tror jeg det er helt usannsynlig med en russisk invasjon a la den tyske i 1940, med hensikt å okk...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Død ved Kølle!
              Bla bla... Hybrid warfare is easy

              Kommentér

              • loke2
                RESERVEBEFAL
                • 2008
                • 803

                #37
                Sv: Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

                Kdo_under, mange gode poeng! Du har nok rett i at F-35 bør benyttes til andre mål enn tanks.

                F-35 flyene kommer til å være fullstendig overlegne i lufta, russiske fly kan kun operere i et område når F-35 ikke er der. På samme måte som vi så i Falklandskrigen at Argentina holdt overflateskipene sine i havn for ikke å bli sunket av britiske ubåter, så må man forvente at Russland ikke kommer til å sende så mange fly inn over Norge før F-35 er ...
                [/QUOTE]
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • hvorre
                  RESERVEBEFAL
                  • 2008
                  • 346

                  #38
                  Sv: Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

                  Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                  Så da er det egentlig den faktiske aksjonen basert på varsling du tror ikke holder? Jeg tror at tidlig varsling (uten blod og synlige krenkelser) er utfordrende å få tilstrekkelig aksjon ut av. Det er et svakt punkt.

                  Men skyldes det logistikkmessige utfordringer eller manglende politisk evne til handling? Et sannsynlig scenario for meg er god varsling tidlig, men manglende handling. Når politiske viljen inntreff...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  "Assumption is the mother of all fuck ups"

                  Kommentér

                  • Niko
                    Sponsor
                    RESERVEBEFAL
                    • 2014
                    • 1758

                    #39
                    Sv: Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

                    Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                    Så da er det egentlig den faktiske aksjonen basert på varsling du tror ikke holder? Jeg tror at tidlig varsling (uten blod og synlige krenkelser) er utfordrende å få tilstrekkelig aksjon ut av. Det er et svakt punkt.

                    Men skyldes det logistikkmessige utfordringer eller manglende politisk evne til handling? Et sannsynlig scenario for meg er god varsling tidlig, men manglende handling. Når politiske viljen inn...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Znuddel
                      OF-2 Kaptein

                      Sponsor

                      * VETERAN *
                      * MOD *
                      • 2004
                      • 16142

                      #40
                      Sv: Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

                      Aldrimer.no kjører på videre:

                      Dersom det kommer til en militær konfrontasjon mellom NATO og Russland et annet sted enn i Norge, kan Russland velge å slå til mot Norge først – for å beskytte sin «bastion» mot mulige NATO-operasjoner fra norsk territorium.


                      Forsvarseksperter fastslår at et russisk forhåndangrep mot Finnmark eller Svalbard kan oppstå som en kons...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                      Moderator

                      Kommentér

                      • Znuddel
                        OF-2 Kaptein

                        Sponsor

                        * VETERAN *
                        * MOD *
                        • 2004
                        • 16142

                        #41
                        Sv: Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

                        Hemmelige forsvarsplaner fra 1980-tallet, sammen med interne forsvarsdokumenter fra FMR-arbeidet, viser at det aldri har vært noen forsvarspolitisk ambisjon å forsvare Finnmarks - annet enn for å forsinke en fiendtlig framrykking innover i Norge.


                        Dette er vel noe de fleste visste fra før av....
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                        Moderator

                        Kommentér

                        • Kdo_Under
                          OR-7 Stabssersjant


                          • 2007
                          • 11510

                          #42
                          Sv: Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

                          Aldrimer:...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Attached Files
                          Død ved Kølle!
                          Bla bla... Hybrid warfare is easy

                          Kommentér

                          • Znuddel
                            OF-2 Kaptein

                            Sponsor

                            * VETERAN *
                            * MOD *
                            • 2004
                            • 16142

                            #43
                            Sv: Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

                            Dette ble påpekt i kommentarfeltet, og ble besvart:

                            Vi er enige i at - for interesserte sjeler - så har dette vært kjent en stund. Forsvaret blånekter imidlertid for at dette er et faktum, og da har vi valgt å lage en litt mer fyldig sak enn det vi ellers ville ha gjort. På grunn av manglende ærlighet i forsvarsdebatten har vi satt oss fore å drive litt folkeopplysning. Og så får de av dere som mener dette er gammelt nytt heller sett...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                            Moderator

                            Kommentér

                            • lukman

                              RESERVEOFFISER
                              * VETERAN *
                              • 2005
                              • 6251

                              #44
                              Sv: Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

                              Det vil være galskap å ikke bruke den strategiske dybde vi har.

                              Ellers.
                              -Materiell
                              -Kompetanse
                              -Beredskap

                              Bruker vi mer på beredskap, da kan vi bruke mindre på de andre to grunnelementene.

                              Som trusselbilde ser ut nå, da bør promotering være i rekkefølgen oven....
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Minsk, det nye Utopia

                              Kommentér

                              Beslektede emner

                              Collapse

                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                              Startet av Feltposten, DTG 010930 Feb 22, 09:30
                              9 svar
                              674 visninger
                              0 reaksjoner
                              Nyeste innlegg struksa
                              av struksa
                              Startet av Feltposten, DTG 311609 May 23, 16:09
                              0 svar
                              110 visninger
                              2 reaksjoner
                              Nyeste innlegg Feltposten
                              Startet av Feltposten, DTG 272031 Mar 25, 20:31
                              1 response
                              143 visninger
                              3 reaksjoner
                              Nyeste innlegg Sofakriger
                              Working...