Stay Behind - Okkupasjonsberedskap i etterkrigstiden

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • joandre
    Trådstarter
    RESERVIST
    • 2015
    • 32

    #1

    Stay Behind - Okkupasjonsberedskap i etterkrigstiden

    Hei.

    Vet ikke om jeg opprettet denne i riktig tråd eller om det allerede finnes noen tråd om emnet.

    Kom gjerne med info, dere som har kunnskaper om STAY BEHIND.

    Er det noen som vet om det finnes åpne arkiver i dag om hvem som ble med i denne gruppen i Norge etter 2ndre verdenskrig?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Last edited by Sofakriger; DTG 262127 Jul 15, 21:27. Begrunnelse: Flyttet fra annet subforum
  • Lille Arne
    OR-8* Kommandérsersjant
    Sjefssersjant



    * VETERAN *
    *** ADMIN ***
    • 2005
    • 12276

    #2
    Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

    Se her: http://milforum.net/militaerhistorie...elig-haer.html

    Jeg tviler på at du vil kunne finne noen personellister....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

    - Michael Kofman
    Administrator

    Kommentér

    • joandre
      Trådstarter
      RESERVIST
      • 2015
      • 32

      #3
      Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

      Takk for link. Jeg har stusset litt over hvorfor farfar ikke klarte å bevise sin tjeneste under 2 verdenskrig - når det er sagt, så er det jo ikke sikkert at han var med i STAY BEHIND, men noe var det som var klausulert i hvert fall. Fikk ikke krigspensjon og brukte flere år på å bevise at han var i tjeneste i flere år fra 1940-45, men klarte et altså ikke. Vet at det var en høyststående marineofiser som prøvde å hjelpe ham....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • SlakaBall
        RESERVEBEFAL
        • 2009
        • 7160

        #4
        Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

        Hva har det med Stay Behind organisasjonen å gjøre?...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Bumpibump TM

        Kommentér

        • SlakaBall
          RESERVEBEFAL
          • 2009
          • 7160

          #5
          Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

          Btw, hvis han fremdeles er i live kan du forsøke å spore opp en major Finn Kirkestuen. Var en leder i organisasjonen på et relativt høyt nivå. Kanskje du kan få noe ut av ham over en kopp kaffe.....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Bumpibump TM

          Kommentér

          • joandre
            Trådstarter
            RESERVIST
            • 2015
            • 32

            #6
            Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

            Vell "Slakaball". Farfar ble utdannet kommandosoldat under 2. verdenskrig og hadde en tjeneste han ikke klarte å bevise etter krigen (fikk ikke krigspensjon). Det i seg selv er jo ingen indikasjon på STAY BEHIND deltakelse, men det at han mange år etter han ble utdannet i Sverige under krigen, fortsatte sine reiser til Sverige. Holdt på med dette til 60-tallet. Hva han gjorde vet vi ikke, men han reiste også til Finland etter krigen, uten at vi vet så...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • pioff
              OR-7* Stabssersjant
              Ass S-3 Ingeniør



              * VETERAN *
              • 2006
              • 5040

              #7
              Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

              Hvis han var utdannet kommandosoldat så må det ha skjedd i England, eller nærmere bestemt Skottland og da er det store sjanser for at det finnes papirarbeid om dette i det engelske riksarkivet: Home - The National Archives Undersøk med dem, de er ganske hjelpsomme. Om han tjenestegjorde i OSS så kan du gjøre et søk her: The National Archives Catalog
              N...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

              Kommentér

              • Lille Arne
                OR-8* Kommandérsersjant
                Sjefssersjant



                * VETERAN *
                *** ADMIN ***
                • 2005
                • 12276

                #8
                Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                Om bestefaren din ble utdannet som kommandosoldat i Sverige, og siden reiste tilbake dit og til Finland, så jobbet han vel helst for noen svenske militære hysj-greier. Og svenskene burde gitt ham pensjon...

                Aner ikke hvor man evt skal lete i Sverige etter noe slikt....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                - Michael Kofman
                Administrator

                Kommentér

                • pioff
                  OR-7* Stabssersjant
                  Ass S-3 Ingeniør



                  * VETERAN *
                  • 2006
                  • 5040

                  #9
                  Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                  Hvis din farfar var kommandosoldat, så var han utdannet ved Achnacarry i Skottland. Hvis han var noe lignende så var han ikke nødvendigvis der. Hvis han var i polititroppene i Sverige så var han ikke kommandosoldat. Svenskene opprettet for øvrig ikke slike avdelinger før efter krigen, så de har nok ikke gitt ham utdannelsen. Nå drev jo polititroppene med mye rart; hemmelig fallskjermtrening - selv om svenskene ikke tillot det. De drev også med hem...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

                  Kommentér

                  • Pinch
                    RESERVEBEFAL
                    • 2009
                    • 2829

                    #10
                    Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                    Opprinnelig skrevet av pioff
                    Selv om du ikke vil finne mye informasjon om dette så vet jeg med 100 prosent sikkerhet at Forsvaret har tatt seg godt av veteraner fra denne tiden (folk som blir dårlig behandlet kan ha en lei tendens til å skrive om det).
                    Nu.. Kremt.. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Osvald-gruppen...
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Niko
                      Sponsor
                      RESERVEBEFAL
                      • 2014
                      • 1758

                      #11
                      Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                      Opprinnelig skrevet av Pinch
                      Et problem med Osvald-gruppa var vel at de ikke oppsto før etter angrepet på Sovjetunionen, og at de ikke forholdt seg til retningslinjer fra London. Jeg er slett ikke sikker på at de fortjente den hederen de har fått i den senere tid - deres primære sak var ikke Norges, men Stalins....
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • Lille Arne
                        OR-8* Kommandérsersjant
                        Sjefssersjant



                        * VETERAN *
                        *** ADMIN ***
                        • 2005
                        • 12276

                        #12
                        Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                        Gå inn i denne oppgaven og ta en titt på kildehenvisningene: C-byråns verksamhet i Norge 1939-1945, Prosjekt 1905

                        Nå påpeker forfatteren at kildene i de svenske rapportene (som seg hør og bør) er anonymiserte. På den andre siden ser det for meg ut som svært sannsynlig at svenskene må ha hatt et trent, paramilitært nettverk i Norge fra 1942 og utover.

                        Nå hadde visstnok svenskene en avtale om...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                        - Michael Kofman
                        Administrator

                        Kommentér

                        • pioff
                          OR-7* Stabssersjant
                          Ass S-3 Ingeniør



                          * VETERAN *
                          • 2006
                          • 5040

                          #13
                          Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                          Opprinnelig skrevet av Pinch
                          Nå var jeg litt unøyaktig her. Men jeg mente de som opererte i Finland og nærliggende områder både mot slutten av krigen og efter krigen. For øvrig så mener jeg å huske at polititroppene trente i områdene rundt Haparanda tidlig i 1945, som jo ligger tett opp til finskegrensen. Så om de også gikk over grensen eller trente på finsk side kan godt hend...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

                          Kommentér

                          • hvlt
                            OF-2 Kaptein
                            S-5 (Planoff.)

                            Sponsor

                            ** MOD **
                            • 2006
                            • 23964

                            #14
                            Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                            Enig med pioff i det siste. De som etterretningstjenesten sendte på lengre oppdrag inne i Sovjetunionen på 1950-tallet var for det aller meste finske statsborgere, med erfaring fra finske fjernoppklaringsavdelinger under krigen....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                            Moderator

                            Kommentér

                            • Pinch
                              RESERVEBEFAL
                              • 2009
                              • 2829

                              #15
                              Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                              Var ikke ment som ett forsvar for Osvald-gruppen, men på generelt grunnlag så er det nok letter nå å kunne se tilbake og bedømmer "rett og feil" side; tror bildet var mye mer uoversiktlig og ikke like sort/hvit for en engasjert ungdom i 1944....
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • yamaha
                                OR-6 Skvadronmester

                                • 2010
                                • 22148

                                #16
                                Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                                Opprinnelig skrevet av pioff
                                Som Niko sier. Osvald-gruppen og resten av kommunistene kjempet riktignok mot en felles fiende men i motsetning til Milorg, styrkene i England etc. så kjempet de ikke for Norge men for Sovjet. Så Forsvaret skylder dem ingenting. Ikke kan jeg se at Norge skylder dem noe spesielt heller.
                                Uten at vi skal la tråden skli helt ut, så er dette vel en litt unyansert beskrivelse. Det var jo mange som kjempet i aprildagene 1940 ...
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                I'm a wizard, mind you

                                Kommentér

                                • pioff
                                  OR-7* Stabssersjant
                                  Ass S-3 Ingeniør



                                  * VETERAN *
                                  • 2006
                                  • 5040

                                  #17
                                  Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                                  Vel, kommunistgruppene har vært veldig i media i det siste med mye skjønnmaling. F.eks Pelle-gruppen var egentlig ikke kommunistisk, det var mange der som ikke var kommunister, men ekte norske patrioter. Mulig det, men ledelsen i gruppen bestod av kommunister som tok i mot ordrer fra Moskva. Så får det være opp til den enkelte å tro hva man vil om det. Men du vet nok hva jeg mener. Ja, de kjempet for det de trodde på (kommunismen og Sovjet). Jeg ...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

                                  Kommentér

                                  • lukman

                                    RESERVEOFFISER
                                    * VETERAN *
                                    • 2005
                                    • 6251

                                    #18
                                    Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                                    Sverige hadde et direkte sammarbeid med USA under sluttet av andre verdenskrig, og under det kalde krig. Dette inkludert spesialoperasjoner, og forberedelser for Svensk deltakelse i varm krig. Sverige har hatt Russland som hovedfiende siden seint 1600-tal, og har det fortsatt. Er vel den stat på kloden med mest langvarig antirussisk fokus.

                                    Minner om at Kallax ble brukt av USA i 1944 og 45, bland annet for skarpe oppdrag i NordNorge.

                                    Har ikke peiling...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    Minsk, det nye Utopia

                                    Kommentér

                                    • pioff
                                      OR-7* Stabssersjant
                                      Ass S-3 Ingeniør



                                      * VETERAN *
                                      • 2006
                                      • 5040

                                      #19
                                      Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                                      Det skjedde veldig mye interessant i grenseområdene til Sovjet efter krigen og CIA var sterkt involvert i det som skjedde og nok hovedpådriver. Som hvlt skriver, så ble det ofte benyttet finner med bakgrunn fra operasjoner bak fiendens linjer og kjennskap til terrenget der oppe. Finske myndighetene så ikke med blide øyne på dette og flere av dem ble dømt til fengselsstraff. Efter sonet dom emigrerte flere av disse til USA med hjelp fra CIA. Norge ...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

                                      Kommentér

                                      • West
                                        RESERVEBEFAL
                                        • 2014
                                        • 778

                                        #20
                                        Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                                        Tror også vi skal være veldig åpne og klar over det faktum at alt som foregikk under krigen (og andre kriger) ikke alltid er 100% dokumentert og offentlig kjent....
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Last edited by West; DTG 291335 Jul 15, 13:35.
                                        "The shitter was full" - Eddie

                                        Kommentér

                                        • joandre
                                          Trådstarter
                                          RESERVIST
                                          • 2015
                                          • 32

                                          #21
                                          Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                                          Hei Pioff.

                                          Det er ikke helt riktig at farfar må ha blitt utdannet i Storbritannia hvis han var kommandosoldat. Google Ekerö og älgberget + kommandosoldater, så vil du se at SOE og OSS var involvert i utdanning av norske kommandosoldater i Sverige under krigen - dette under dekke av å være reservepoliti ( Les Johansson:den glemte armè). Disse kommandosoldatene, skriver Johansson, var faktisk regnet for å være "hvassere" enn de som ble utdannet i Sk...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          Last edited by joandre; DTG 022114 Aug 15, 21:14.

                                          Kommentér

                                          • joandre
                                            Trådstarter
                                            RESERVIST
                                            • 2015
                                            • 32

                                            #22
                                            Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                                            Hei "West".

                                            Er helt ening med deg. Er det noe vi vet, så er det at historien ofte må omskrives eller at den fulle sannhet ikke har kommet frem + pluss at enkelte hendelser/aksjoner/utdanninger under krigen var så hemmlige at det i dag er vanskelig å finne dokumentasjon. Jeg har selv bestilt dokumenter fra Harry Sødermanns arkiver (fra svenske riksarkivet) og de er i beste fall sparsommelige. Dette blant annet fordi Sverige var "nøytrale" og alt ble...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            Last edited by joandre; DTG 022111 Aug 15, 21:11.

                                            Kommentér

                                            • lukman

                                              RESERVEOFFISER
                                              * VETERAN *
                                              • 2005
                                              • 6251

                                              #23
                                              Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                                              "Operation Sepals tillkommer i andra världskrigets slutskede och är ett spektakulärt samarbete mellan Sverige, Norge, Storbritannien och USA med syfte att stödja den norska motståndsrörelsen återtagande av hemlandet och att motverka ett ökat sovjetiskt intresse för Norden."

                                              Operation Sepals: CIA i Norrbotten 3 april 2011 kl 18:03 - P3 Dokumentär | Sveriges Radio

                                              80 min lang radiod...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Minsk, det nye Utopia

                                              Kommentér

                                              • pioff
                                                OR-7* Stabssersjant
                                                Ass S-3 Ingeniør



                                                * VETERAN *
                                                • 2006
                                                • 5040

                                                #24
                                                Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                                                Opprinnelig skrevet av joandre
                                                Hei Pioff.

                                                Det er ikke helt riktig at det farfar må ha blitt utdannet i Storbritannia hvis han var kommandosoldat. Google Ekerö og älgberget + kommandosoldater, så vil du se at SOE og OSS var involvert i utdanning av norske kommandosoldater i Sverige under krigen - dette i dekke av å være reservepoliti ( Les Johansson:den glemte armè). Disse kommandosoldatene, skriver Johansson, var faktisk regnet for å være "hvassere" enn de...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

                                                Kommentér

                                                • lukman

                                                  RESERVEOFFISER
                                                  * VETERAN *
                                                  • 2005
                                                  • 6251

                                                  #25
                                                  Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig



                                                  På siden tre omtales det at Norske politisoldater fikk opplæring av Finske offiserer i Lappland (tettstedet ligger både i Svenske og Finske lappland, forbundet med en bru) under seinvinteren 1945....
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  Minsk, det nye Utopia

                                                  Kommentér

                                                  • joandre
                                                    Trådstarter
                                                    RESERVIST
                                                    • 2015
                                                    • 32

                                                    #26
                                                    Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                                                    Takk for utfyllende svar, Pioff.

                                                    Du har sikkert rett, men betegnelsen "kommandosoldat" er nå den som Johansson bruker i sin bok om disse gutta OSS utdannet - men han kan jo blande begrepene. Farfar endte i november 1944 opp på Shetland på MTB 688 og 723. Jeg har faktisk et originalt håndskrevet brev fra Kong Haakon datert 7.nov 1944. Det lå i en konvolutt på loftet til farfar. Vi fant det når vi ryddet dødsboet i 1985. Konvolutten er stemplet med d...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                    Kommentér

                                                    • joandre
                                                      Trådstarter
                                                      RESERVIST
                                                      • 2015
                                                      • 32

                                                      #27
                                                      Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                                                      Hei "Lukman". Høsten 1944 ble farfar flydd fra Stockholm (Fiskarudden) til London, så han var ikke i Sverige i 1945, men takk for interessant info :-)...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                      Kommentér

                                                      • joandre
                                                        Trådstarter
                                                        RESERVIST
                                                        • 2015
                                                        • 32

                                                        #28
                                                        Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                                                        "Lukman", jeg ser nå at du skriver senvinteren 1945, altså etter krigens slutt..interessant.. Så polititroppene fortsatte i tjenesten ut i 1945?...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                        Kommentér

                                                        • lukman

                                                          RESERVEOFFISER
                                                          * VETERAN *
                                                          • 2005
                                                          • 6251

                                                          #29
                                                          Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                                                          Beklager hvis en svenskefaen brukte seinvinteren 1945 feil, men det var seinvinteren 44/45....
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Minsk, det nye Utopia

                                                          Kommentér

                                                          • hvlt
                                                            OF-2 Kaptein
                                                            S-5 (Planoff.)

                                                            Sponsor

                                                            ** MOD **
                                                            • 2006
                                                            • 23964

                                                            #30
                                                            Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

                                                            Jeg er uenig i at det norske ordet "kommandosoldat" kun kan brukes om britiske "commandos", dvs. de avdelinger i British Army og Royal Marines som har offisielt hatt "commando" i avdelingsnavnet. For det første kopierte britene navnet fra boernes ukonvensjonelle tropper under Boerkrigen, og ordet har vært brukt på en lang rekke språk mye mer generelt om avdelinger som driver ukonvensjonell strid. Historisk i Norge vil man se at i hvert fall på 50-, 60...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                            Moderator

                                                            Kommentér

                                                            Beslektede emner

                                                            Collapse

                                                            Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                            Startet av TNFJ_JMH, DTG 120249 Dec 22, 02:49
                                                            3 svar
                                                            448 visninger
                                                            11 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg TNFJ_JMH
                                                            Startet av TNFJ_JMH, DTG 271422 Nov 22, 14:22
                                                            0 svar
                                                            117 visninger
                                                            10 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg TNFJ_JMH
                                                            Startet av TNFJ_JMH, DTG 091610 Oct 22, 16:10
                                                            2 svar
                                                            162 visninger
                                                            16 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Hulkinator
                                                            Working...