Fikk brev med innkalling til luftforsvarets rekruttskole på Madla søndag 17 april, på kvelden. Flere kompiser, som skal i sjøforsvaret, har fått innkalling påfølgende dag, på morgenen.
Er rekruttskolen felles for begge forsvarsgrenene, eller er de delt opp hver for seg?
Nå er det noen år siden jeg var der (2008), men både Luft og Sjø hadde rekruttskole på Madla. Adskilte kaserner, men felles treningsfasiliteter og spisemesse. Alt av undervisning og sånt foregikk da med "din" forsvarsgren, med noen unntak som den avsluttende feltøvelsen....
Faginnholdet er vel 90 % likt, men i tillegg til den åpenbare forskjellen i uniformsregler og grader/distinksjoner er det også litt tilpasning etter hva som er relevant for videre tjeneste - man sender ikke luftrekrutter ut i bassenget for å lære å snu en redningsflåte
Det har også vært slik at luftrekruttene får sove en halv time lengre på morgenen, men jeg aner ikke om denne forskjellen fortsatt finnes.
Kommentér