Militær poesi og sitater

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Stormhelm
    PENSJONIST
    • 2006
    • 119

    #61
    Fant dette på Easy Co. sin minneside over Eugene "Doc" Roe (kjent for alle som har sett Band of Brothers). Er for øvrig sanitetssoldat sjølv, og har Doc Roe som forbilde.


    Battlefield Angels


    I am with you---
    whispered the medic to another fallen hero.

    I am with you---
    he repeated as he wiped the crimson tears streaming down
    the young soldier's face.

    The soldier's eyes opened slowly, his lips struggled to smile.
    He ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Safariland
      RESERVEBEFAL
      • 2007
      • 10998

      #62
      Jeg forguder denne tråden, i mitt mulig merkelige sinn, ( jeg har Sun Tzu som sengelektyre.... ). Er "militær" poesi den beste litteratur som finnes....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • frankemann
        Trådstarter

        #63
        Varden brenner

        Jeg var i Bn 2 på begynnelsen av 90-tallet. Under en kp aften ble det lest opp et dikt. Dette handlet om varden som brenner og at vi må være årvåkne. Husker jeg fikk gåsehud da det ble lest, men har aldri klart å finne teksten. Noen som har noen ide?

        Frank...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • P.H.J
          PENSJONIST
          • 2007
          • 50

          #64
          Mer Kipling

          Fullstendig utgave av "The Young British Soldier":

          When the 'arf-made recruity goes out to the East
          'E acts like a babe an' 'e drinks like a beast,
          An' 'e wonders because 'e is frequent deceased
          Ere 'e's fit for to serve as a soldier.
          Serve, serve, serve as a soldier,
          Serve, serve, serve as a soldier,
          Serve, serve, serve as a soldier,
          So-oldier OF the Queen!

          Now all you recruities what's drafted to-day,
          You shut up your rag-box an' 'ark...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • torfp
            Trådstarter

            #65
            And the band played Waltzing Matilda

            Sansynligvis en av de sterkeste sanger som er skrevet..
            Udødeliggjort av Pogues og The Dubliners


            When I was a young man I carried my pack
            And I lived the free life of a rover
            From the Murrays green basin to the dusty outback
            I waltzed my Matilda all over
            Then in nineteen fifteen my country said Son
            It's time to stop rambling 'cause there's work to be done
            So they gave me a tin hat and they gave me a gun
            And they sent me away to the war
            And th...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • torfp
              Trådstarter

              #66
              Krigens herjinger

              Også en av de bedre sanger om krigens herjinger og menneskers skjebne:

              [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QtbA1CKo6-M[/youtube]...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Halling
                RESERVIST
                * VETERAN *
                • 2006
                • 280

                #67
                Denne hevder seg å være en komplett samling av Kiplings dikt: http://www.poetryloverspage.com/poet...pling_ind.html...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Flag Oscar!

                Kommentér

                • hvlt
                  OF-2 Kaptein
                  S-5 (Planoff.)

                  Sponsor

                  ** MOD **
                  • 2006
                  • 23980

                  #68
                  Re: Varden brenner

                  Opprinnelig skrevet av frankemann
                  Jeg var i Bn 2 på begynnelsen av 90-tallet. Under en kp aften ble det lest opp et dikt. Dette handlet om varden som brenner og at vi må være årvåkne. Husker jeg fikk gåsehud da det ble lest, men har aldri klart å finne teksten. Noen som har noen ide?

                  Frank
                  VARDE av Per Sivle

                  Det høyrdes ved nott
                  eit dunder på dør.
                  Og husbonden vaknar,
                  spring fram og spør:
                  "Kva er det som belar?"
                  "Jau, no må de ut!
                  For varden lyser
                  på Høgenut!"
                  Og kva...
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                  Moderator

                  Kommentér

                  • hvlt
                    OF-2 Kaptein
                    S-5 (Planoff.)

                    Sponsor

                    ** MOD **
                    • 2006
                    • 23980

                    #69
                    Og når jeg først er inne på Per Sivle. Her er hans store dikt Tord Foleson. Til de som ikke har Snorre i hukommelsen, Tord Foleson bar merket for Olav den hellige under slaget på Stiklestad. Da han forsto han var dødelig såret kjørte han stanga ned i bakken så merket ikke skulle falle. Det gjorde stort inntrykk på meg da jeg i skogene 10 mil nord for Toronto besøkte "Vesle Skaugum", Little Noway's rekruttskole og rekreasjonssenter under 2. verdenskrig, og der så siste verset av Tord Foleson hogg...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                    Moderator

                    Kommentér

                    • frankemann
                      Trådstarter

                      #70
                      Jeg kjenner...

                      ...at nakkehårene reiser seg ennå når jeg leser diktet...

                      Tusen takk


                      StøKp/Bn2/N
                      92-94...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • Adlertag
                        Trådstarter

                        #71
                        Take my love, take my land
                        Take me where I cannot stand
                        I don't care, I'm still free
                        You can't take the sky from me
                        Take me out to the black
                        Tell them I ain't comin' back
                        Burn the land and boil the sea
                        You can't take the sky from me
                        There's no place I can be
                        Since I found Serenity
                        But you can't take the sky from me...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • kampsportfan
                          PENSJONIST
                          • 2007
                          • 13

                          #72
                          Fallskjermjegerens bønn

                          The Paras' Prayer

                          Give me, God, what you still have,
                          Give me what no one asks for;
                          I do not ask for wealth
                          Nor for success, nor even health --
                          People ask you so often, God, for all that
                          That you cannot have any left.
                          Give me, God, what you still have;
                          Give me what people refuse to accept from you.

                          I want insecurity and disquietude,
                          I want turmoil and brawl,
                          And if you should give them to me, my God,
                          Once and for all
                          Let me be sure to have them a...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • espen86
                            PENSJONIST
                            • 2007
                            • 306

                            #73
                            Feilpost. Sofakriger...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • espen86
                              PENSJONIST
                              • 2007
                              • 306

                              #74
                              storm credo og dikt

                              husker vi hadde et dikt og et credo når jeg var inne.

                              stormsoldatens credo:
                              Når jeg rykker frem, følg meg!
                              Når jeg ikke vet, lær meg!
                              Nåpr jeg ikke vil, tving meg!

                              dikt.
                              fi om storm!

                              de er satans budbringere
                              dødens eskadron
                              de er kirkeklokkenes ringere
                              om det begraves statsoverhode eller lasaron

                              kulden er deres venn
                              døden er deres bror
                              natten er deres hjem
                              skjebnen er deres mor

                              de er de første og de siste
                              når det kjempes om nasjonens ære
                              de er de...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • jarhead
                                PENSJONIST
                                • 2008
                                • 79

                                #75
                                Militær poesi

                                Tenkte jeg skulle dele et fint og ganske rørende dikt:

                                Every year on Remembrance Sunday

                                I sit in the corner of the British Legion Bar,

                                Dressed in blazer, shirt, Regimental tie

                                And polished shoes, with my head held high.



                                But deep in my mind, where nobody goes,

                                I see a wooden cross where the wind of victory lies.

                                “Three Cheers for Victory,” I hear the politician say.

                                But you never asked me about my victory.

                                And, if they did, I would have explained ...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Glenn_H
                                  Trådstarter

                                  #76
                                  Go, as a Pilgrim, and seek out Danger,
                                  Far from the comfort and well lit avenues of life;
                                  Pit your very soul against the unknown and seek stimulation in the company of the Brave;
                                  Experience cold and hunger, heat and thirst and survive to see another challenge and another dawn.
                                  Only then, will you be at peace with yourself and be able to know and to say,
                                  I looked down the farthest side of the mountain
                                  and, fulfilled and understanding all, and truely content that
                                  I lived a full life ...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • 170
                                    PENSJONIST
                                    • 2007
                                    • 58

                                    #77
                                    Sjekk ut Brian Turner. Amerikansk soldat som har tjenestegjort i Irak og skrevet en diktsamling fra tjenestetiden sin. http://www.alicejamesbooks.org/turner_poem.html...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • Vannglass
                                      RESERVEBEFAL
                                      • 2007
                                      • 6867

                                      #78
                                      In Flanders Fields av John McCrae

                                      In Flanders fields the poppies blow
                                      Between the crosses, row on row,
                                      That mark our place; and in the sky
                                      The larks, still bravely singing, fly
                                      Scarce heard amid the guns below.

                                      We are the dead. Short days ago
                                      We lived, felt dawn, saw sunset glow,
                                      Loved, and were loved, and now we lie
                                      In Flanders fields.

                                      Take up our quarrel with the foe:
                                      To you from failing hands we throw
                                      The torch; be yours to hold it high.
                                      If ye break faith with us who die
                                      W...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      DYT-DYYYYYT-DYT

                                      Kommentér

                                      • Gammeloppklesk
                                        RESERVEBEFAL
                                        * VETERAN *
                                        • 2005
                                        • 1410

                                        #79
                                        Ikke at jeg er noen særlig fan av IRA. Men når konflikten i Nord-irland stod på som verst mellom 1970-1973 og britene forsøkte seg med internering uten forutgående domfelling, av personer i provinsen mistenkt for terroristvirksomhet, som et middel til å få kontroll over situasjonen, så var sangen "Men behind the wire" en ganske stor slager blant de katolske separatistene i området. Var i alle fall ikke noen tvil om budskapet i den sangen:

                                        MEN BEHIND THE WIRE

                                        With armoured cars,
                                        and tanks ...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • Guest's Avatar
                                          Trådstarter

                                          #80
                                          THE SOLDIERS NIGHT BEFORE CHRISTMAS

                                          Twas the night before Christmas, he lived all alone
                                          In a one bedroom house made of plaster & stone.
                                          I had come down the chimney with presents to give
                                          And to see just who in this home did live.

                                          I looked all about a strange sight I did see.
                                          No tinsel, no presents, not even a tree.
                                          No stocking by the fire, just boots filled with sand,
                                          On the wall hung pictures from far distant lands.

                                          With medals and badges, awards of all kind
                                          A sober thought came ...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • bellyb
                                            HV-soldat

                                            * VETERAN *
                                            • 2005
                                            • 41

                                            #81
                                            Re: Militær poesi



                                            I was a p.f.c. on a search patrol, huntin charlie down
                                            It was in the jungle wars of 65
                                            My weapon jammed and I got stuck way out and all alone
                                            And I could hear the enemy movin in close outside
                                            Just then I heard a twig snap and I grabbed my empty gun
                                            And I dug in scared while I counted down my fate
                                            And then a big marinecca giant, with a pair of friendly eyescc
                                            Appeared there at ...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • Vernet_Bedrift
                                              PENSJONIST
                                              • 2009
                                              • 171

                                              #82
                                              Re: Militær poesi

                                              My buddy's in a foxhole
                                              A bullet in his head
                                              The medics say he's wounded
                                              But I know that he's dead
                                              Air-borne
                                              Ranger

                                              Then you will know the "tune" to this cadence...

                                              I went to McDonalds
                                              To get my self a shake
                                              That's when I found out
                                              I made a mistake
                                              McDonalds
                                              Massacre

                                              The red-headed step child
                                              Was standing by the fries
                                              That's when the psycho
                                              Shot 'em between the eyes
                                              McDonalds
                                              Massacre

                                              People screaming and shouting
                                              And running for the door
                                              That's when the psycho
                                              Shot 'em...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • 22
                                                RESERVEBEFAL
                                                • 2007
                                                • 235

                                                #83
                                                Re: Militær poesi

                                                Er det noen som har AG3 diktet liggende?...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                Kommentér

                                                • Vernet_Bedrift
                                                  PENSJONIST
                                                  • 2009
                                                  • 171

                                                  #84
                                                  Re: Militær poesi

                                                  "Alltid freidig når du går veier Gud tør kjenne,
                                                  selv om du til målet når først ved verdens ende!

                                                  Aldri redd for mørkets makt! Stjernene vil lyse;
                                                  med et Fadervår i pakt skal du aldri gyse.

                                                  Kjemp for alt hva du har kjært, dø om så det gjelder!
                                                  Da er livet ei så svært, døden ikke heller."

                                                  "Alltid freidig" av Christian Richardt..1867....
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • Crew Chief
                                                    OR-6 Oversersjant
                                                    Sponsor


                                                    * VETERAN *
                                                    • 2005
                                                    • 1194

                                                    #85
                                                    Re: Militær poesi

                                                    Alltid freidig.... Hadde nesten gått i glemmeboka, men dattera (3 klasse) kom hjem i går og hadde noen spørsmål rundt denne. En av gutta hadde lært den av sin oldefar forrige helg, og han trakk den frem når de hadde ukesdiskusjon (hadde alldri noe slikt ila mine 9 år i grunnskolen). En del reflekterte spørsmål fra den unge frøkna....
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Si Volas - Morieris

                                                    Kommentér

                                                    • Vernet_Bedrift
                                                      PENSJONIST
                                                      • 2009
                                                      • 171

                                                      #86
                                                      Re: Militær poesi

                                                      Opprinnelig skrevet av Crew Chief
                                                      Alltid freidig.... Hadde nesten gått i glemmeboka, men dattera (3 klasse) kom hjem i går og hadde noen spørsmål rundt denne. En av gutta hadde lært den av sin oldefar forrige helg, og han trakk den frem når de hadde ukesdiskusjon (hadde alldri noe slikt ila mine 9 år i grunnskolen). En del reflekterte spørsmål fra den unge frøkna.



                                                      Rart hvordan enkelte vers/dikt gir gjenklang opp igjennom århundrene
                                                      Dette verset er vel like aktuelt i dag som fo...
                                                      [/QUOTE]
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                      Kommentér

                                                      • Crew Chief
                                                        OR-6 Oversersjant
                                                        Sponsor


                                                        * VETERAN *
                                                        • 2005
                                                        • 1194

                                                        #87
                                                        Re: Militær poesi

                                                        Tror verset sitter spikret hos genepool for resten av livet....
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        Si Volas - Morieris

                                                        Kommentér

                                                        • krikkert
                                                          PENSJONIST
                                                          • 2006
                                                          • 1105

                                                          #88
                                                          Re: Militær poesi

                                                          Opprinnelig skrevet av Vernet_Bedrift
                                                          "Alltid freidig når du går veier Gud tør kjenne,
                                                          selv om du til målet når først ved verdens ende!

                                                          Aldri redd for mørkets makt! Stjernene vil lyse;
                                                          med et Fadervår i pakt skal du aldri gyse.

                                                          Kjemp for alt hva du har kjært, dø om så det gjelder!
                                                          Da er livet ei så svært, døden ikke heller."

                                                          "Alltid freidig" av Christian Richardt..1867.
                                                          Får fortsatt gysninger nedover ryggen av den der. Den skal ikke gå i glemmeboka så lenge det er pust igjen ...
                                                          [/QUOTE]
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                          Kommentér

                                                          • Herr Brun
                                                            RESERVEBEFAL
                                                            • 2008
                                                            • 7337

                                                            #89
                                                            Re: Militær poesi

                                                            Alltid freidig er fantastisk poesi. Vakkert....
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            --

                                                            Kommentér

                                                            • Frost
                                                              RESERVEBEFAL
                                                              * VETERAN *
                                                              • 2006
                                                              • 4227

                                                              #90
                                                              Re: Militær poesi

                                                              A smile will get you pretty far.....
                                                              But a smile and a gun will get you farther.
                                                              -Al Capone...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              Iron within

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 282035 Dec 24, 20:35
                                                              0 svar
                                                              62 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Feltposten, DTG 062031 Jan 26, 20:31
                                                              0 svar
                                                              35 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Feltposten, DTG 031931 Oct 25, 19:31
                                                              0 svar
                                                              42 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              Working...