Språk og befalsutdanning ved FSES

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lille Arne
    OR-8* Kommandérsersjant
    Sjefssersjant



    * VETERAN *
    *** ADMIN ***
    • 2005
    • 12280

    #31
    "Spionskolen" (fniser og rister på hodet)

    The Chameleon og jeg har utvekslet noen PMer. Den siste gikk på generelle råd om opptak. Spesifikke kan jeg ikke gi, ikke vet jeg nøyaktig hva som vil foregå på sommerens opptak, og dessuten ville det være i strid med forumets policy. Jeg ser at disse rådene kanskje kan ha allmenn interesse, så jeg poster dem her også, i lett redigert form:

    Selve opptaket skiller seg nok ikke så dramatisk fra det som du kan lese om i alle andre tråder om op...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

    - Michael Kofman
    Administrator

    Kommentér

    • the_chameleon

      #32
      Damn! You gave away such crucial bit of information. Now I don't have an edge...

      Trodde at fses hadde et eget opptak skjønner du. Siden de må også se på andre atributter enn f.eks. fysisk helse. men sånt info går vel under tystnad-rettningslinjene når jeg tenker meg om.

      men takker for informasjon uansett Arne...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • the_chameleon

        #33
        Forresten, til mitt forsvar:
        CD-kurset er selvfølgelig ikke noe jeg ville nevnt. Kun for å gjøre opplæringen litt enklere. Er litt usikker på om jeg i det hele tatt skal legge ved hjelpekorpsattesten. Må selvfølgelig veies opp mot "nødvendig søknadsskryt" men er dumt å briefe med for mye kunnskaper. Da må en leve opp til forventninger, får mer ansvar enn man kanskje greier og:

        Man blir sett på som en konkurrent ingen vil være kompis med av medsoldater siden man breifer om kunnskaper.

        I ...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • No fear
          PENSJONIST
          * VETERAN *
          • 2004
          • 2525

          #34
          Opprinnelig skrevet av Lille Arne
          The Chameleon og jeg har utvekslet noen PMer. Den siste gikk på generelle råd om opptak. Spesifikke kan jeg ikke gi, ikke vet jeg nøyaktig hva som vil foregå på sommerens opptak, og dessuten ville det være i strid med forumets policy.
          Det er vel ikke bare milforum`s policy som hadde blitt brutt da... ; )...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Lille Arne
            OR-8* Kommandérsersjant
            Sjefssersjant



            * VETERAN *
            *** ADMIN ***
            • 2005
            • 12280

            #35
            Joda,
            FSES hadde i hvert fall sist et delvis eget opplegg under FOS. Så vidt jeg vet vil det fungere på en lignende måte i år. De tingene skolen ser spesielt etter blir dermed ivaretatt. Men ikke la den innebygde mystikken i navnet, feltrykter og tulleoverskrifter som den i dagsavisen få deg til å tro at det skiller seg dramatisk og prinsipielt fra opptaket til andre militære utdanninger. (Jeg tror og håper at også de andre befalsskolene ser etter mer enn bare fysisk helse...) Hensikten med ku...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

            - Michael Kofman
            Administrator

            Kommentér

            • the_chameleon

              #36
              Ok.

              Spionskolen har jeg forresten alt gått på!
              Øy, det skal jeg vel kanskje ikke si... hmm......
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Lille Arne
                OR-8* Kommandérsersjant
                Sjefssersjant



                * VETERAN *
                *** ADMIN ***
                • 2005
                • 12280

                #37
                Legg ved hjelpekorpsattesten din du. Det hjelper til å vise at du ikke er en kjempenerd som bare sitter hjemme og pugger.

                Kunnskaper slår begge veier. Det er bare positivt å få ansvar på et opptak, så lenge du greier å fullføre. Så lenge du presenterer og bruker kunnskapene dine på en god måte, ikke "briefer" som du sier det, men bruker dem til å hjelpe medsoldatene dine, gir det deg heller flere venner enn færre: "Du kameleonen, hvilken vei var Nord på kartet igjen...?"

                Jeg ville fortsatt...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                - Michael Kofman
                Administrator

                Kommentér

                • Blade

                  #38
                  Opprinnelig skrevet av Lille Arne
                  Joda,
                  FSES hadde i hvert fall sist et delvis eget opplegg under FOS. Så vidt jeg vet vil det fungere på en lignende måte i år. De tingene skolen ser spesielt etter blir dermed ivaretatt. Men ikke la den innebygde mystikken i navnet, feltrykter og tulleoverskrifter som den i dagsavisen få deg til å tro at det skiller seg dramatisk og prinsipielt fra opptaket til andre militære utdanninger. (Jeg tror og håper at også de andre befalsskolene ser etter mer enn bare fysisk helse...)...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • the_chameleon

                    #39
                    Hmm, jo. Men er "livredd" for å havne i andre avdelinger enn de jeg har skrevet på søknaden. Gjelder førstegangstjenesten også.

                    Har forresten skrevet:
                    1 pri. FSES/Russisk (eller arabisk om det er ledige plasser der)
                    2 pri. HBS/EBn (blir stabstjeneste men gøy for det)
                    3 pri. HBS/Grensejeger (helst GP)
                    4 pri. BSS/KJK (skal strykes, er treig på svømming...)

                    vil det være mulighet for overføring til f.eks. HBS/grensejeger om jeg ikke passer inn på fses, eller mister jeg da BS-muligheten? v...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Blade

                      #40
                      Opprinnelig skrevet av the_chameleon
                      Hmm, jo. Men er "livredd" for å havne i andre avdelinger enn de jeg har skrevet på søknaden. Gjelder førstegangstjenesten også.

                      Har forresten skrevet:
                      1 pri. FSES/Russisk (eller arabisk om det er ledige plasser der)
                      2 pri. HBS/EBn (blir stabstjeneste men gøy for det)
                      3 pri. HBS/Grensejeger (helst GP)
                      4 pri. BSS/KJK (skal strykes, er treig på svømming...)

                      vil det være mulighet for overføring til f.eks. HBS/grensejeger om jeg ikke passer inn på fses, eller mister jeg da BS-...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • the_chameleon

                        #41
                        Opprinnelig skrevet av Blade
                        Hva er galt med stabstjeneste? er du opperativ......?
                        Nei, stabstjeneste er sikkert grei erfaring det videre, men liker mer å ligee i skogen å observere.. Vet at det kansje ikke blir så mye felttjeneste på språklinja, men det er heller verdt det....
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        Beslektede emner

                        Collapse

                        Emner Statistikk Nyeste innlegg
                        Startet av Feltposten, 4 uker siden
                        0 svar
                        22 visninger
                        0 reaksjoner
                        Nyeste innlegg Feltposten
                        Startet av Feltposten, DTG 010638 May 23, 06:38
                        0 svar
                        209 visninger
                        4 reaksjoner
                        Nyeste innlegg Feltposten
                        Startet av Rittmester, DTG 042053 May 25, 20:53
                        0 svar
                        144 visninger
                        1 reaksjon
                        Nyeste innlegg Rittmester

                        Stikkord

                        Collapse

                        artillerijeger (10) bataljon (10) bergen (13) fallskjermjeger (65) feltoperatør (20) forsvaret (53) fos (35) fsk (14) førstegangstjeneste (142) førstegangstjenesten (14) garden (9) gsv (15) heimevernet (9) hjk (16) hmkg (12) hsrf (10) hæren (11) innkalling (8) innrykk (13) januar (10) karriere (9) kjk (16) krav (14) kystjeger (10) kystjegeropptak (10) luftforsvaret (12) m77 (12) marinejeger (22) mjk (30) opprop (19) opptak (113) opptakskrav (11) panserbataljonen (8) rekrutten (12) sekk (12) sesjon (44) sikkerhetsklarering (9) sjøforsvaret (20) sommer (10) spesialjeger (13) tips (16) tjeneste (19) tmbn (18) trene (12) trening (59) treningsdagbok (35) treningslogg (11) treningspartner (25) treningsprogram (9) utdanning (12)
                        Working...