Dog tag

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • skruf

    #31
    Det der er den gamle typen....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • pjokken
      Trådstarter
      PENSJONIST
      * VETERAN *
      • 2005
      • 2128

      #32
      har en annen type uten de symbolene og med all skriften samme vei, er det den nåværende?...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Crazy_K
        RESERVEBEFAL
        * VETERAN *
        • 2004
        • 2350

        #33
        Det merket jeg har ser ca slik ut:

        NORSK

        Fødselsnr 11 siffer
        Blodtype

        Hakk som skiller de to delene

        Fødselsnr 11 siffer

        NORSK...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

        Kommentér

        • skruf

          #34
          Den næverende er en avlang firkant med avrundede hjørner. Forøvrig er kun den delen som blir brukket av ved dødsfall merket med blodtype....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Lille Arne
            OR-8* Kommandérsersjant
            Sjefssersjant



            * VETERAN *
            *** ADMIN ***
            • 2005
            • 12280

            #35
            Det står nok for "Nummer" ja. Det der er en type gjenkjenningsmerke som er utgått for en god stund siden. Dagens type (med mindre noe har forandret seg siden 98) er mer rektangulær og har ikke NO-symbolet eller "blodtype" innstemplet. Fødsels/personnummer og blodtype er stemplet inn uten noen "forklaring."

            Pappa sitt ser omtrent sånn ut, han var inne ca 1970. Jeg husker ikke om navnet hans var stemplet på det....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

            - Michael Kofman
            Administrator

            Kommentér

            • skruf

              #36
              Satt og skrev på mitt innlegg da det forige kom. Ser at blodtypetingen er riktig der:-)...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • AndyCap
                PENSJONIST
                * VETERAN *
                • 2005
                • 48

                #37
                Opprinnelig skrevet av pjokken
                men noen som vet hva det tegnet betyr? Kan man ringe fastlege å spørre etter blodtypen sin?
                Tja, fastlegen eller andre som har tatt blodprøve av deg har det kanskje, eller så kan du jo gjøre det selv. :-)

                Gjorde vel dette forsøket i naturfag første året på videregående....
                [/QUOTE]
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • pjokken
                  Trådstarter
                  PENSJONIST
                  * VETERAN *
                  • 2005
                  • 2128

                  #38
                  joda, AB...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • pjokken
                    Trådstarter
                    PENSJONIST
                    * VETERAN *
                    • 2005
                    • 2128

                    #39
                    men vi gjorde ikke rhesusbiten......
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Crew Chief
                      OR-6 Oversersjant
                      Sponsor


                      * VETERAN *
                      • 2005
                      • 1194

                      #40
                      En av mine kollegaer som er Vespa-mann har dog-tag'en festet på sin "kjøre-jakke". Han har tidlige vært ambulanse-mann og var #1 on site etter en incident med motorsykkel og trailer-front. Eneste som gjorde det lett å identifisere den forulykkede var dog-tag'en han hadde festtet på kjøredressen. Kanskje litt off-topic, men dog-tag'en er solid og har også sivile bruksområder....
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Si Volas - Morieris

                      Kommentér

                      • Trinity
                        PENSJONIST
                        • 2006
                        • 97

                        #41
                        Du fikk testet blodtypen din ved fødselen!!!!!!!!!!!!!!!

                        Ergo: På din journal står det hvilken blodtype du har.....

                        Om du har tatt blodprøver her og der er totalt likegyldig, da 'blodprøver' ikke er synonymt med blodtyping.

                        For de som da lurer på hvorfor vi tester blodtype før operasjoner etc... Man dobbeltsjekker blodtype for å være helt sikker, dvs screener deg om igjen. Dermed kan du få blod i (som oftest) 3 dager før sykehuset screener deg igjen. Alt for å sikre at du før i deg re...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • jeh
                          PENSJONIST
                          * VETERAN *
                          • 2006
                          • 69

                          #42
                          Opprinnelig skrevet av Crew Chief
                          Eneste som gjorde det lett å identifisere den forulykkede var dog-tag'en han hadde festtet på kjøredressen. Kanskje litt off-topic, men dog-tag'en er solid og har også sivile bruksområder.
                          Tja, piloter (og amerikanske Grunts) har en tendens til å ikke ha den rundt halsen, men gjerne i feltstøvelen, under lissene. Ser litt rart ut, men skjønner godt poenget, da det bokstavlig talt er lett å miste hodet(!) under traumer....
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • Platoon Sarge

                            #43
                            Ha den rundt halsen. Mineskader blåser "doggen" til himmels. Blir hodet sprengt av, er det sikkert ikke mye igjen av resten heller.

                            En bit teip på vesten med blodtype tusjet på med VANNFAST tusj.
                            I tillegg, teip en lik sak rundt støvelen overst på skaftet, har du flere dogtags (private), bruk dem på flere steder.... Det første medisinsk personale på akuttmottak gjør er å klippe av deg klær OG SKO... DET ER BLODTYPEN SOM ER VIKTIG.... Finne ut hvem liket tillhører kan DNA teknikere ta seg...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • Znuddel
                              OF-2 Kaptein

                              Sponsor

                              * VETERAN *
                              * MOD *
                              • 2004
                              • 16142

                              #44
                              Så en kar i byn idag med en t-skjorte det sto "Sjøforsvaret" på. Og jamen hadde ikke tøffe gutten dogtagen dinglende utenpå skjorten. Så utrolig harry!!!...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                              Moderator

                              Kommentér

                              • JevèrMann
                                PENSJONIST
                                * VETERAN *
                                • 2005
                                • 1835

                                #45
                                *noen* fikk grei beskjed om å nappe av alle blodtype lapper, da disse ikke hadde noen funksjon.
                                Ved en kritisk skade ville pasienten motta plasma, som er universalt.
                                En lege ville heller aldri stole på hva en soldat hadde tusjet på en skitten jakke.
                                Om pasienten får feil type så klumper blodet seg og kan drepe vedkommende.
                                Kjenningsmerket er tilstrekkelig....
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Platoon Sarge

                                  #46
                                  *noen* fikk grei beskjed om å nappe av alle blodtype lapper, da disse ikke hadde noen funksjon.
                                  Ved en kritisk skade ville pasienten motta plasma, som er universalt.
                                  En lege ville heller aldri stole på hva en soldat hadde tusjet på en skitten jakke.
                                  Om pasienten får feil type så klumper blodet seg og kan drepe vedkommende.
                                  Kjenningsmerket er tilstrekkelig.
                                  Mottatt, slutt...


                                  Sarge...
                                  [/QUOTE]
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Midgard
                                    PENSJONIST
                                    * VETERAN *
                                    • 2006
                                    • 102

                                    #47
                                    "plassering"

                                    Sukk.

                                    Du fikk tag'en for å ha den rundt halsen, vil du ha en i støvværn så fikser du deg en sekundær-doggie, og fester der i tillegg til den som skal være rundt halsen.

                                    Har en gaffa-bit med A+ på, under en klaff og det funker fordi "mine" medic's og spl vet jeg har den der - men piff, paff - de vet også blodtypen min, da......
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • Zapata
                                      RESERVEBEFAL
                                      * VETERAN *
                                      • 2004
                                      • 6564

                                      #48
                                      Husker det var mange som fikk laget kopier av dog-tag'en i gull...Bling bling!
                                      Men fletteringer...det var harry det.Eh......
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Turbo bullshit...No real power.

                                      Kommentér

                                      • lukman

                                        RESERVEOFFISER
                                        * VETERAN *
                                        • 2005
                                        • 6251

                                        #49
                                        Opprinnelig skrevet av StealthWasp
                                        Ved en kritisk skade ville pasienten motta plasma, som er universalt.
                                        .
                                        Til orientering:

                                        Plasma er vann, salt og proteiner. Plasma inneholder IKKE røda blodlegmer. Plasma gis som et komplement til "blod" (i betydning røda blodlegmer, det er dissa som transporter oksygen)....
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Minsk, det nye Utopia

                                        Kommentér

                                        • JevèrMann
                                          PENSJONIST
                                          * VETERAN *
                                          • 2005
                                          • 1835

                                          #50
                                          Opprinnelig skrevet av lukman
                                          Opprinnelig skrevet av StealthWasp
                                          Ved en kritisk skade ville pasienten motta plasma, som er universalt.
                                          .
                                          Til orientering:

                                          Plasma er vann, salt og proteiner. Plasma inneholder IKKE røda blodlegmer. Plasma gis som et komplement til "blod" (i betydning røda blodlegmer, det er dissa som transporter oksygen).
                                          Dette er korrekt, men det jeg sa er fremdeles gjeldende føringer *der det skjer*....
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • lukman

                                            RESERVEOFFISER
                                            * VETERAN *
                                            • 2005
                                            • 6251

                                            #51
                                            Opprinnelig skrevet av StealthWasp
                                            Ved en kritisk skade ville pasienten motta plasma, som er universalt.
                                            Jeg har noen svære defekter vedr språk. Men konteksten med plasma her blir vel (vel i denne kontekst, er det norsk?) plasma istedet for "blod". Plasma er et komplement som først gis etter flere enheter med "blod" (ved blødning). Der det skjer, var dag i riket.

                                            Plasma blir så å si irrelevant vedr diskusjon vedr dog tag....
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            Minsk, det nye Utopia

                                            Kommentér

                                            • JevèrMann
                                              PENSJONIST
                                              * VETERAN *
                                              • 2005
                                              • 1835

                                              #52
                                              Om jeg har kommet med vranglære så beklager jeg det.
                                              Jeg fikk melding om at det var slik det var, og det kom fra en god kilde.
                                              Jeg trodde plasma hadde til funksjon å få få opp veskenivået i blodstrømmen slik at det som var igjen av blodceller ble nyttet best mulig.
                                              Korreksjon?...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • JevèrMann
                                                PENSJONIST
                                                * VETERAN *
                                                • 2005
                                                • 1835

                                                #53
                                                Opprinnelig skrevet av StealthWasp
                                                Om jeg har kommet med vranglære så beklager jeg det.
                                                Jeg fikk melding om at det var slik det var, og det kom fra en god kilde.
                                                Jeg trodde plasma hadde til funksjon å få få opp veskenivået i blodstrømmen slik at det som var igjen av blodceller ble nyttet best mulig.
                                                Korreksjon?
                                                Dette som en midlertidig løsning inntil pasient får medevac til tyngre behandlings sted der blod kan gies....
                                                [/QUOTE]
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                Kommentér

                                                Beslektede emner

                                                Collapse

                                                Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                Startet av Feltposten, DTG 122035 Jan 25, 20:35
                                                0 svar
                                                111 visninger
                                                0 reaksjoner
                                                Nyeste innlegg Feltposten
                                                Startet av Feltposten, DTG 140830 Nov 21, 08:30
                                                2 svar
                                                227 visninger
                                                5 reaksjoner
                                                Nyeste innlegg 93A
                                                av 93A
                                                Startet av Feltposten, DTG 192031 Feb 26, 20:31
                                                0 svar
                                                53 visninger
                                                0 reaksjoner
                                                Nyeste innlegg Feltposten

                                                Stikkord

                                                Collapse

                                                ag3 (13) alfa (9) ammo (4) anbefalinger (7) bear (6) beret (9) bruker (6) combat (5) div (5) erfaring (5) erfaringer (9) felt (5) feltstøvler (6) finn (5) forslag (5) forsvaret (17) glock (8) goretex (7) hansker (5) hjelm (6) hk416 (11) hæren (9) jakke (6) kamo (5) kit (5) klokke (6) kolbe (4) m04 (5) m77 (19) m2000 (10) maskingevær (5) molle (5) nfm (8) pbu (9) pistol (5) praktisk (4) rifle (5) sekk (12) sivil (5) skyting (5) stridsvest (7) støvler (5) taktisk (6) tips (16) tjenesteuniform (5) uniform (24) uniformer (5) utstyr (20) vest (15) våpen (20)
                                                Working...