PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Bluefor
    RESERVEBEFAL
    • 2008
    • 720

    #391
    Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

    Takk for oppklarende svar, AGR416....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Det der må jo bety at han er litt tam - han skrelte i det minste grensejegeren før han spiste ham
    -Lille Arne

    Kommentér

    • Pasient
      RESERVEBEFAL
      • 2008
      • 2003

      #392
      Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

      Sånn veldig off-topic: Herregud for et styr det hadde blitt om de hadde flytta OMLTen til Nidaros. NCC hadde jo fått bakoverveis :P

      Hvilke kapasiteter mener de når de snakker om luft, sjø og HV med mindre behov for tyngre utstyr? Hva er det liksom meningen de skal drive med? Luft har jo NAD, sjø stiller med feks MOT Navy og HV var ihvertfall sterkt representert når jeg var i MeS....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      No combat ready unit ever passed inspection - No inspection ready unit ever passed combat

      Kommentér

      • hvlt
        OF-2 Kaptein
        S-5 (Planoff.)


        Sponsor

        ** MOD **
        • 2006
        • 23972

        #393
        Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

        Personell som skal være OMLT for en kandak eller være TU må tas fra de meget små manøver-hærstyrker Norge har. Spesielt må en OMLT-KDK, særlig når nivået og stridserfaringen hos de(n) afghanske kandak(er) i Faryab begynner å bli bra, til enhver tid bestå av en temmelig stor andel av det forholdsvis lille antallet erfarne og dyktige manøveroffiserer (infanteri og kavaleri) Hæren har. Skal man i stedet være OMLT for logistikkapparatet til e...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
        Moderator

        Kommentér

        • hvlt
          OF-2 Kaptein
          S-5 (Planoff.)


          Sponsor

          ** MOD **
          • 2006
          • 23972

          #394
          Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

          I tillegg: ANA har nok fremdeles mye å lære når det gjelder operasjoner på tropp-, kompani- og bataljonsnivå, men de har svært mye mer å lære når det gjelder logistikk på høyere nivå. Her sliter man med en "insh' Allah-kultur som er på tvers av den detaljplanlegging av logistikk som er nødvendig for å operere med store avdelinger i felt.

          Da er interssant å se hva Lawrence of Arabia skrev i august 1917 i sine "Twenty-seven articles" som ...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
          Moderator

          Kommentér

          • hvlt
            OF-2 Kaptein
            S-5 (Planoff.)


            Sponsor

            ** MOD **
            • 2006
            • 23972

            #395
            Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

            En svært interessant artikkel om hva vi i dag kan lære av Lawrence of Arabia er her (lenke)....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
            Moderator

            Kommentér

            • MMB

              RESERVEBEFAL
              * VETERAN *
              • 2005
              • 5777

              #396
              Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

              Er forsåvidt enig med deg hvlt, men det blir å oppstå problemer, både operative på bakken og troverdighetsproblemer for oss, når man nå etter at det er besluttet å fjerne OMLT-Kandak så dytter personell som var tiltenkt dit, siden disse allerede hadde fått seg stilling utenlands og nå må få reise ut, og noen av disse gjerne ikke videre kvalifisert eller erfaren nok for jobbene dem i utgangspunktet skulle ha hatt i KDK, inn i langt høyere ...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Elite Som En Trensoldat

              Kommentér

              • Rittmester
                OF-2 Rittmester
                S-1 (Pers.off.)

                Sponsor

                * VETERAN *
                ** MOD **
                • 2006
                • 35322

                #397
                Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                Norske styrker i strid fem ganger i løpet av helgen:

                http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=204008...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                Moderator

                Kommentér

                • bofi
                  PENSJONIST
                  • 2008
                  • 168

                  #398
                  Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                  Artikkel med filmklipp av hverdagen til IEDD:
                  tv2nyhetene.no/magasinet/her-fjerner-la ... 55921.html...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • bofi
                    PENSJONIST
                    • 2008
                    • 168

                    #399
                    Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                    OMLT 4 med intens kontigent:
                    vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?art ... d=10012410

                    Godt jobba!...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Gehenna
                      OR-6 Oversersjant


                      * VETERAN *
                      • 2005
                      • 17491

                      #400
                      Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                      Opprinnelig skrevet av bofi
                      OMLT 4 med intens kontigent:
                      vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?art ... d=10012410

                      Godt jobba!
                      Det nevnes Krigskorset med sverd og Militærkorset (og "flere andre" høythengende dekorasjoner i artikkelen).

                      Skulle bare mangle at noen som sitter og følger med også belønner folket for innsatsen, etter flere års "tørke".

                      Ikke det at en haug med meda...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      -Må vi ha hjelm?

                      Kommentér

                      • hvlt
                        OF-2 Kaptein
                        S-5 (Planoff.)


                        Sponsor

                        ** MOD **
                        • 2006
                        • 23972

                        #401
                        Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                        En svært interessant kommentar på Facebook til en notis om OMLT Kandak IV fra en amerikaner ved navn Dale Coggin:
                        Opprinnelig skrevet av Dale Coggin
                        Awesome story on the Norwegian OMLT, I am glad they replaced us as the Kandak mentors... the Norwegian Army is truly professional and an amazing force for its size. God bless all of them still in Afghanistan.
                        ...
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                        Moderator

                        Kommentér

                        • InfForever
                          RESERVIST
                          * VETERAN *
                          • 2005
                          • 92

                          #402
                          Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                          Har jobbet litt sammen med Dale. Svært morsom og trivelig fyr....
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • bofi
                            PENSJONIST
                            • 2008
                            • 168

                            #403
                            Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                            Norske soldater kjørt på IED, ingen skadd ifølge Forsvaret.
                            dagbladet.no/2010/12/16/nyheter/utenrik ... /14740091/...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • Crusoe
                              RESERVIST
                              • 2007
                              • 19

                              #404
                              Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                              http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10028217

                              - Det er en norsk SISU som har gått på en IED, i området nord for Meymaneh. Kjøretøyet ble truffet på den midterste akselen, sier Riiber til VG.
                              Etter det VG Nett kjenner til skal kjøretøyet ha blitt så lite skadet at det kjørte tilbake til leiren for egen maskin, etter at veibomben gikk...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • njetnjet
                                RESERVEBEFAL
                                • 2006
                                • 5398

                                #405
                                Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                Heldigvis var det en SISU, denne gangen....
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • panserskalle
                                  RESERVIST
                                  • 2010
                                  • 84

                                  #406
                                  Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                  Opprinnelig skrevet av VG
                                  Etter det VG Nett kjenner til skal kjøretøyet ha blitt så lite skadet at det kjørte tilbake til leiren for egen maskin, etter at veibomben gikk av.
                                  Bare sånn for ordens skyld så er dette feil, den ble staga tilbake....
                                  [/QUOTE]
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Rittmester
                                    OF-2 Rittmester
                                    S-1 (Pers.off.)

                                    Sponsor

                                    * VETERAN *
                                    ** MOD **
                                    • 2006
                                    • 35322

                                    #407
                                    Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                    PRT 16 på plass i Afghanistan.

                                    http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... istan.aspx

                                    - Vi setter stor pris på innsatsen til de norske styrkene i arbeidet med å sikre Faryab provins, sier den afghanske brigadesjefen....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • Sofakriger
                                      OR-8* Kommandérsersjant
                                      Ass S-1

                                      Sponsor


                                      * VETERAN *
                                      • 2005
                                      • 26615

                                      #408
                                      Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                      Opprinnelig skrevet av panserskalle
                                      Opprinnelig skrevet av VG
                                      Etter det VG Nett kjenner til skal kjøretøyet ha blitt så lite skadet at det kjørte tilbake til leiren for egen maskin, etter at veibomben gikk av.
                                      Bare sånn for ordens skyld så er dette feil, den ble staga tilbake.
                                      Jaja, den kunne rulle og alle mann er hele. Sisu ftw....
                                      [/QUOTE]
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                      Kommentér

                                      • Rittmester
                                        OF-2 Rittmester
                                        S-1 (Pers.off.)

                                        Sponsor

                                        * VETERAN *
                                        ** MOD **
                                        • 2006
                                        • 35322

                                        #409
                                        Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                        130 norske soldater i kamp i Pashtun Kowt. Operasjonen varte fra onsdag 29. desember 2010 til mandag 3. januar.

                                        http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... amper.aspx...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                        Moderator

                                        Kommentér

                                        • hvlt
                                          OF-2 Kaptein
                                          S-5 (Planoff.)


                                          Sponsor

                                          ** MOD **
                                          • 2006
                                          • 23972

                                          #410
                                          Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                          Et lite spørsmål til Afghanistan-farere: I hvor stor grad er levekår og meninger fordelt etter etnisk gruppe og på tvers av etnisk gruppe? Jeg hørte nettopp fra en som nylig har vært i de tre større Nord-Afghanske byene Meymaneh, Sheberghan og Mazar e-Sharif at når det gjaldt gateliv/sivilbefolkning var det svært store forskjeller, men de var slik at Sheberghan og Mazar-e Sharif lignet svært mye på hverandre (folk virket mer velstående, ...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                          Moderator

                                          Kommentér

                                          • Rittmester
                                            OF-2 Rittmester
                                            S-1 (Pers.off.)

                                            Sponsor

                                            * VETERAN *
                                            ** MOD **
                                            • 2006
                                            • 35322

                                            #411
                                            Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                            En norsk soldat lettere såret i skuddvekslinger:
                                            http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10029583...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                            Moderator

                                            Kommentér

                                            • hvlt
                                              OF-2 Kaptein
                                              S-5 (Planoff.)


                                              Sponsor

                                              ** MOD **
                                              • 2006
                                              • 23972

                                              #412
                                              Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                              Opprinnelig skrevet av Rittmester
                                              En norsk soldat lettere såret i skuddvekslinger:
                                              http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10029583
                                              Jeg har snakket med en som var med, det var et svært overfladisk sår, som et lite skrubbsår. Usikkert om det skyldtes direkte streif, rikosjett, stein som spratt opp fra treff i bakken el.l....
                                              [/QUOTE]
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • Xylia
                                                RESERVEBEFAL
                                                * VETERAN *
                                                • 2006
                                                • 2070

                                                #413
                                                Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                                Opprinnelig skrevet av hvlt
                                                Opprinnelig skrevet av Rittmester
                                                En norsk soldat lettere såret i skuddvekslinger:
                                                http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10029583
                                                Jeg har snakket med en som var med, det var et svært overfladisk sår, som et lite skrubbsår. Usikkert om det skyldtes direkte streif, rikosjett, stein som spratt opp fra treff i bakken el.l.
                                                Ikke stort nok til å vi...
                                                [/QUOTE]
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

                                                Kommentér

                                                • hvlt
                                                  OF-2 Kaptein
                                                  S-5 (Planoff.)


                                                  Sponsor

                                                  ** MOD **
                                                  • 2006
                                                  • 23972

                                                  #414
                                                  Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                                  I går kom Mentoring Unit (OMLT 5) tilbake fra Operasjon Etefaq (lenke)....
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                  Moderator

                                                  Kommentér

                                                  • bofi
                                                    PENSJONIST
                                                    • 2008
                                                    • 168

                                                    #415
                                                    Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                                    Har det blitt strengere føringer på informasjonsflyten etter PRT kontigent 14? Har vært ekstremt dårlig med artikler og updates siden i fjor vår etter min mening (PIO?)....
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                    Kommentér

                                                    • essal
                                                      OR-6 Oversersjant


                                                      • 2009
                                                      • 9079

                                                      #416
                                                      Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                                      Det har hvertfall ikke kommet ut noe særlig artikler, bilder eller annet etter at 14 dro hjem.. Om det er en slapp presseoffiser eller sikkerhetsgrunner må du ikke spørre meg om....
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      - Don't confuse enthusiasm with capability

                                                      Kommentér

                                                      • hvlt
                                                        OF-2 Kaptein
                                                        S-5 (Planoff.)


                                                        Sponsor

                                                        ** MOD **
                                                        • 2006
                                                        • 23972

                                                        #417
                                                        Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                                        Norsk soldat skadet i ørebrusken under skuddveksling

                                                        En studie fra 2003 om bl.a. eiendomsforhold til land, etniske konflikter etc. omkring Ortepa finnes fra side 18 til 23 her (lenke). Hvorvidt denne er aktuell 8 år senere er uvisst....
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                        Moderator

                                                        Kommentér

                                                        • hvlt
                                                          OF-2 Kaptein
                                                          S-5 (Planoff.)


                                                          Sponsor

                                                          ** MOD **
                                                          • 2006
                                                          • 23972

                                                          #418
                                                          Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                                          Norsk-afghansk operasjon knuste Taliban-nettverk

                                                          Etter flere dager med harde kamper, skal 150 av Taliban-krigerne ha gitt opp.

                                                          Da var allerede 50 av kollegene deres drept. Ifølge den afghanske hæren er talibannettverket i de østlige delene av Faryab-provinsen nærmest utradert i de voldsomme kampene den siste uken.

                                                          - Operasjonen har vært en suksess fordi den...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                          Moderator

                                                          Kommentér

                                                          • AGR416
                                                            Trådstarter

                                                            #419
                                                            Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                                            Man kan vel si at Clear-fasen her har vært gjennomført bra, så får man se om de andre fasene blir gjennomført like godt....eller i det hele tatt. Uansett, bra jobbet gutta!...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                            Kommentér

                                                            • bofi
                                                              PENSJONIST
                                                              • 2008
                                                              • 168

                                                              #420
                                                              Re: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

                                                              Den norske OMLT-brigaden i Afghanistan er vel hjemme. Fredag ble de hedret med velfortjente operasjonsmedaljer.?
                                                              forsvaret.no/aktuelt/publisert/nyheter/ ... edret.aspx

                                                              Én av de hjemkomne returnerte fedrelandet etter sin ellevte kontingent i Afghanistan
                                                              Wow! Det må jo nesten kvalifiseres til statsborgerskap....
                                                              [/QUOTE]
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, 3 uker siden
                                                              0 svar
                                                              21 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Rittmester, DTG 181327 Dec 22, 13:27
                                                              0 svar
                                                              704 visninger
                                                              4 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Rittmester
                                                              Startet av Feltposten, DTG 131935 Oct 24, 19:35
                                                              0 svar
                                                              77 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Working...