Jegerkompaniet GP 2008/2009

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Phannyboy
    Trådstarter

    #1

    Jegerkompaniet GP 2008/2009

    Heisann

    Er helt ny på Forumet, men har lest en del rundt for å få et overblikk over om hvorvidt mine spørsmål er blitt besvart eller ikke.

    Først og fremst vil jeg spørre om det er flere enn meg som har fått brev fra VPV at de skal inn i Jegerkompaniet i Porsangermoen i August i år? Jeg skal prøve å lage en liste over medlemmer på bruket som har fått samme brev som meg, så kanskje vi kan bli bedre kjent allerede før innrykk!

    Jeg gleder meg i allefall veldig og håper på en tjeneste ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • JK
    PENSJONIST
    • 2007
    • 230

    #2
    Velkommen på forumet.

    1. Tjeneste i Jegerkp er svært nyttig hvis du senere skal inn i MJK eller HJK/FSK. Når det gjelder det med "levering av jegere", tror jeg at det menes at de leverer jegere til bidrag i INTOPS, ikke at det er noen spesiell plattform til spesialstyrkene, utenom at fg.tj i Jegerkompaniet er god forberedelse til evt. spesialtjeneste.

    3. Er nok ikke tilfeldig det nei, særlig ikke hvem som blir "sniper", eller skarpskytter som jeg foretrekker å kalle det. Tror du bør ha 9 i...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Phannyboy
      Trådstarter

      #3
      Opprinnelig skrevet av JK
      Velkommen på forumet.

      1. Tjeneste i Jegerkp er svært nyttig hvis du senere skal inn i MJK eller HJK/FSK. Når det gjelder det med "levering av jegere", tror jeg at det menes at de leverer jegere til bidrag i INTOPS, ikke at det er noen spesiell plattform til spesialstyrkene, utenom at fg.tj i Jegerkompaniet er god forberedelse til evt. spesialtjeneste.

      3. Er nok ikke tilfeldig det nei, særlig ikke hvem som blir "sniper", eller skarpskytter som jeg foretrekker å kalle det. Tror du bør ...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Harald10
        PENSJONIST
        * VETERAN *
        • 2006
        • 1763

        #4
        Hehe... Da var vi innom alle tre benevnelsene. SKARPskytter....
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • Phannyboy
          Trådstarter

          #5
          Opprinnelig skrevet av Harald10
          Hehe... Da var vi innom alle tre benevnelsene. SKARPskytter.
          Beklager :P

          Hva er egentlig forskjellen? At Snikskyttere opererer alene / to og to og at skarpskyttere opperere i lag, og har spesialisert seg på å skyte med skarpskytterrifler?...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Harald10
            PENSJONIST
            * VETERAN *
            • 2006
            • 1763

            #6
            Det er vel ingenting som heter snikskytter.

            Etter hva jeg har forstått, er det to begreper.

            Skarpskytter: Geværmenn som har ekstra utstyr og ekstra trening på skarpskytter-biten, inngår som lagsmedlem i et lag.

            Sniper: En utdannelse med vesentlig tyngre utdanning, jobber alene eller som par, mer spesialisert.

            Det er førstnevnte, altså skarpskytter, som inngår i Jegerkomp....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Phannyboy
              Trådstarter

              #7
              Opprinnelig skrevet av Harald10
              Det er vel ingenting som heter snikskytter.

              Etter hva jeg har forstått, er det to begreper.

              Skarpskytter: Geværmenn som har ekstra utstyr og ekstra trening på skarpskytter-biten, inngår som lagsmedlem i et lag.

              Sniper: En utdannelse med vesentlig tyngre utdanning, jobber alene eller som par, mer spesialisert.

              Det er førstnevnte, altså skarpskytter, som inngår i Jegerkomp.
              OK Men back to topic

              Noen flere som skal inn? ...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Guest's Avatar
                Trådstarter

                #8
                Det heter skarpskytter, ikke snikskytter.

                Ferdigheter som kreves av en skarpskytter:

                -God til å skyte (ikke bare grunnleggende ferdigheter, men avansert skyteteknikk som bedømming av vind etc)
                -God til å observere (ikke det samme som å ha 9 i syn, mange som ikke klarer å observere for det)
                -God til å vurdere det han observerer (hva er viktig, hva er mindre viktig etc)
                -God hukommelse
                -God enkeltmann (kamuflasje, avstandsbedømmelse, målangivlese, orientering, fremrykning, valg av stilli...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Phannyboy
                  Trådstarter

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Arctic1
                  Det heter skarpskytter, ikke snikskytter.

                  Ferdigheter som kreves av en skarpskytter:

                  -God til å skyte (ikke bare grunnleggende ferdigheter, men avansert skyteteknikk som bedømming av vind etc)
                  -God til å observere (ikke det samme som å ha 9 i syn, mange som ikke klarer å observere for det)
                  -God til å vurdere det han observerer (hva er viktig, hva er mindre viktig etc)
                  -God hukommelse
                  -God enkeltmann (kamuflasje, avstandsbedømmelse, målangivlese, orientering, fremrykning, valg av...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • limanovember
                    PENSJONIST
                    • 2006
                    • 37

                    #10
                    Jeg har i hvertfall fått varsel om innkalling til Jegerkp. Er det noen som vet om innkallingen til Jegerkp. blir kanselert når man kommer videre til opptaks fase 2 hos LFS? Om jeg ikke er en av de få heldige som kommer inn på LFS, vil jeg da fremdeles få komme inn i Jegerkp.?...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Gehenna
                      OR-6 Oversersjant


                      * VETERAN *
                      • 2005
                      • 17491

                      #11
                      JEGCOY i ISTAR-batt har høy pri på Hocusløft fordi de tenker langt framover og bruker kontaktnettet som man ikke så avdelingene rundt B.foss burde ha gjort jobben sin på. Dvs OPS'en får requests for flights lang F fram i tid. Dermed "får" avdelinga flights på en frekvens noe oftere enn andre avdelinger.

                      Dette gav surmuling i Troms fordi folk der missforsto jobben sin, og "så" maskinene "ble" opptatt eller engasjert i et annet fylke akkurat når de sjøl så egne behov for flights.

                      Det blir fl...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      -Må vi ha hjelm?

                      Kommentér

                      • Phannyboy
                        Trådstarter

                        #12
                        Forresten, er det mulig å gi meg rettigheter til å lage en liste over hvem på bruket som skal i Jegerkompaniet 08/09? Rettigheter til å redigere mitt første innlegg altså Eller noen andre kan påta seg jobben....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Guest's Avatar
                          Trådstarter

                          #13
                          Trenger ingen formell fagkompetanse i forkant av å bli medic. Du vil få de kursene som trengs gjennom avdelingen. Antar en medic i JegerKp får Nivå 3 Jeger kurs.

                          Disse kan du lese mer om her:

                          http://www.mil.no/felles/fsan/start/bib ... eID=112583


                          En medic i et mek.inf lag eller i en patrulje fra JegerKp vil delta i striden på lik linje med de andre i laget. Medic rollen trer de kun inn i når situ...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • Sofakriger
                            OR-8* Kommandérsersjant
                            Ass S-1

                            Sponsor


                            * VETERAN *
                            • 2005
                            • 26625

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Phannyboy
                            Forresten, er det mulig å gi meg rettigheter til å lage en liste over hvem på bruket som skal i Jegerkompaniet 08/09? Rettigheter til å redigere mitt første innlegg altså Eller noen andre kan påta seg jobben.
                            Det er en svært lite hensiktsmessig liste - de som vil melder seg feks her. Bra dere blir kjent og gleder dere, men lister og facebook-grupper bør unngåes.

                            Moderator
                            ...
                            [/QUOTE]
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            "Gjør Ret, Frygt Intet"

                            Kommentér

                            • Phannyboy
                              Trådstarter

                              #15
                              Dersom man ikke klarer en av jegertestene som f.eks 22 km ordienteringsløp, blir man kastet ut av troppen da eller fortsetter man selv om man ikke klarer det etter flere forsøk?...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • lardra06
                                PENSJONIST
                                • 2007
                                • 217

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Arctic1
                                Antar en medic i JegerKp får Nivå 3 Jeger kurs.
                                Mener du her tropp 1(vervet)?...
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • eche
                                  Trådstarter

                                  #17
                                  Jeg har fått varsel om innkalling til Jegerkompaniet i august 2008 etter å ha mast på sesjon og ringt VPV i ettertid :P...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Phannyboy
                                    Trådstarter

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av eche
                                    Jeg har fått varsel om innkalling til Jegerkompaniet i august 2008 etter å ha mast på sesjon og ringt VPV i ettertid :P
                                    hehehehe :P Akkurat det samme som jeg gjorde :P Gleder meg virkelig! Er du godt motivert og klar? Har du trent i forveien? Hva forventer du av tjenesten? ...
                                    [/QUOTE]
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • eche
                                      Trådstarter

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av Phannyboy
                                      Opprinnelig skrevet av eche
                                      Jeg har fått varsel om innkalling til Jegerkompaniet i august 2008 etter å ha mast på sesjon og ringt VPV i ettertid :P
                                      hehehehe :P Akkurat det samme som jeg gjorde :P Gleder meg virkelig! Er du godt motivert og klar? Har du trent i forveien? Hva forventer du av tjenesten?
                                      Ja er rimelig godt motivert og gleder meg skikkelig til august Håper på en knallhard og givende tjeneste med andre motiverte, derfor jeg valgte jegerkompaniet. Nå for t...
                                      [/QUOTE]
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                      Kommentér

                                      • Phannyboy
                                        Trådstarter

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av eche
                                        Opprinnelig skrevet av Phannyboy
                                        Opprinnelig skrevet av eche
                                        Jeg har fått varsel om innkalling til Jegerkompaniet i august 2008 etter å ha mast på sesjon og ringt VPV i ettertid :P
                                        hehehehe :P Akkurat det samme som jeg gjorde :P Gleder meg virkelig! Er du godt motivert og klar? Har du trent i forveien? Hva forventer du av tjenesten?
                                        Ja er rimelig godt motivert og gleder meg skikkelig til august Håper på en knallhard og givende tjeneste med andre motiverte, derfor jeg valgte jegerkompaniet...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • eche
                                          Trådstarter

                                          #21
                                          Både styrke og kondisjon er vel relativt raskt å bygge opp til akseptabel stand før rekrutten, det som er verre er vel motivasjon og holdninger, men ser ikke ut som du mangler mye av de to :P...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • Phannyboy
                                            Trådstarter

                                            #22
                                            Opprinnelig skrevet av eche
                                            Både styrke og kondisjon er vel relativt raskt å bygge opp til akseptabel stand før rekrutten, det som er verre er vel motivasjon og holdninger, men ser ikke ut som du mangler mye av de to :P
                                            Motivasjon og holdning er på topp, det kan jeg love deg :P Jeg har så utrolig lyst til å bli jeger, ikke fordi det er "tøft", men fordi da har jeg bevist noe for meg selv. Oppnådd noe jeg har drømt om lenge. Broren min har alltid vert den "sterke" og viljeoppnående og beslutsome perso...
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • eche
                                              Trådstarter

                                              #23
                                              Vet fint lite om slikt, men vet det er flere aktive brukere av milforum i jegerkompaniet nå, kanskje de kan svare på noen spørsmål om tjenesten, rekruttperioden og generelle tips til tjenesten? ...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • Phannyboy
                                                Trådstarter

                                                #24
                                                Opprinnelig skrevet av eche
                                                Vet fint lite om slikt, men vet det er flere aktive brukere av milforum i jegerkompaniet nå, kanskje de kan svare på noen spørsmål om tjenesten, rekruttperioden og generelle tips til tjenesten?
                                                La oss håpe det ...
                                                [/QUOTE]
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                Kommentér

                                                • limanovember
                                                  PENSJONIST
                                                  • 2006
                                                  • 37

                                                  #25
                                                  Phannyboy har du fått innkalling eller varsel om innkalling?...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • Phannyboy
                                                    Trådstarter

                                                    #26
                                                    Jeg har fått varsel om inkalling, mail fra jegerkompaniet og bekreftelse over telefon :P Men ikke inkalling nei :P...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                    Kommentér

                                                    • limanovember
                                                      PENSJONIST
                                                      • 2006
                                                      • 37

                                                      #27
                                                      Sjekk pm!...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                      Kommentér

                                                      • jinn
                                                        Trådstarter

                                                        #28
                                                        jegerkompani

                                                        blitt innkalla til jegerkompaniet august 08...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                        Kommentér

                                                        • jinn
                                                          Trådstarter

                                                          #29
                                                          rettelse

                                                          varsel om planlagd innkalling var det...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                          Kommentér

                                                          • Phannyboy
                                                            Trådstarter

                                                            #30
                                                            Kult Hvordan er formen din da? Prøver å skape meg et overblikk over hvor godt trent folk er :P...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                            Kommentér

                                                            Beslektede emner

                                                            Collapse

                                                            Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                            Startet av aslakaspøy, DTG 251321 Oct 23, 13:21
                                                            0 svar
                                                            395 visninger
                                                            0 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg aslakaspøy
                                                            Startet av Nikolai Folkvord, DTG 301459 Dec 25, 14:59
                                                            1 response
                                                            89 visninger
                                                            0 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg skummel
                                                            av skummel
                                                            Startet av VetleSkagmo, DTG 262122 Jan 25, 21:22
                                                            5 svar
                                                            1.255 visninger
                                                            0 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Philly
                                                            av Philly

                                                            Stikkord

                                                            Collapse

                                                            artillerijeger (10) bataljon (10) bergen (13) fallskjermjeger (65) feltoperatør (20) forsvaret (53) fos (35) fsk (14) førstegangstjeneste (142) førstegangstjenesten (14) garden (9) gsv (15) heimevernet (9) hjk (16) hmkg (12) hsrf (10) hæren (11) innkalling (8) innrykk (13) januar (10) karriere (9) kjk (16) krav (14) kystjeger (10) kystjegeropptak (10) luftforsvaret (12) m77 (12) marinejeger (22) mjk (30) opprop (19) opptak (113) opptakskrav (11) panserbataljonen (8) rekrutten (12) sekk (12) sesjon (44) sikkerhetsklarering (9) sjøforsvaret (20) sommer (10) spesialjeger (13) tips (16) tjeneste (19) tmbn (18) trene (12) trening (59) treningsdagbok (35) treningslogg (11) treningspartner (25) treningsprogram (9) utdanning (12)
                                                            Working...