Case trafikkulykke

Collapse

SAT 1

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • PF
    RESERVEBEFAL
    • 2005
    • 2084

    #31
    Bra forklart.

    Ja, jeg ble selv oppmerksom på det da jeg tok hjertestarter(stanser) kurset for noen år siden, og igjen denne uka faktisk da vi kikket på og dissekterte menneskehjertet i anatomi-laben.

    For de av dere som er resere i engelsk, så heter den tilstanden Arctic1 beskriver "fibrillation" på engelsk. Derfor heter hjertestarter "de-fibrillator" på engelsk, noe som gir langt mer mening enn den typisk teite norske oversettelsen (selv om ønsket end result forklarer det norske navnet).
    ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    As you wish.

    Kommentér

    • hvlt
      OF-2 Kaptein
      Planoff. (S-5)

      Sponsor
      • 2006
      • 22800

      #32
      For oppdatering i HLR: På hjemmesiden til Norsk Resuscitasjonsråd finner man offisell norsk anbefaling (se spesielt de norske retningslinjene fra 2005 og plakatene under HLR-plakater)....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
      Moderator

      Kommentér

      • Trident
        RESERVEBEFAL
        • 2005
        • 506

        #33
        Opprinnelig skrevet av lukman
        1. Alvorlig hodeskade. Prio at sikre luftveier. Stabilt sideleie kan kanskje være nok. Tenk på at det er stor sanskyldighet at pasienten har en eller flere ustabile brudd i ryggsøylen. Husk at A=Airway with C-spine control.
        2. Pasienter avlider kort tid etter at vi ankommer skadested. Jeg hadde erklært henne død og avslutet der. Kan ikke se at HLR er hensiktsmessig.
        3. Barn som er i en situasjon som vil gi meget stor sjanse for utvikling av PTSD. Kan vi gjøre noe på skaddestedet s...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • Trident
          RESERVEBEFAL
          • 2005
          • 506

          #34
          - Rygger bilen slik at jeg står godt synlig for de som kommer i min retning gjennom svingen. Setter på nødblink.
          - Vurderer hva som kan ha skjedd. Fjellvegg + 80 km i timen = høyenergi.
          - Ringer 113 og sier at det har vært en bilulykke med minst 3 skadde på riksvei [X], ca [X ]min kjøring fra [fastpunkt]. Sier at jeg vil komme tilbake med mer informasjon når jeg har fått oversikt.
          - Tar på meg refleksvesten jeg som lovlydig borger har i bilen min.
          - Tar med meg førstehjelpskofferten, teppe...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • tasgeir
            PENSJONIST
            • 2005
            • 206

            #35
            Veldig enig med Trident, men når det er 10 min til ambulansen er der så tror ikkje eg at eg hadde behandlet pas.3. Ville heller holdt fokus på pas.2 da å drive HLR på henne kan redde livet, mens det ikkje er livsviktig å gjøre noe med pas.3 før ambulansen er på stedet....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Trident
              RESERVEBEFAL
              • 2005
              • 506

              #36
              Opprinnelig skrevet av tasgeir
              (..)når det er 10 min til ambulansen er der så tror ikkje eg at eg hadde behandlet pas.3. Ville heller holdt fokus på pas.2 da å drive HLR på henne kan redde livet(..)
              Helt enig...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • zolo
                PENSJONIST
                • 2005
                • 167

                #37
                Vedr varseltrekant vs eget kjoeretoy
                De faereste av oss har full kontroll over hvor 3kanten er og hvordan den kjapt monteres. Dermed tar det tid aa plassere varslingen. I tillegg maa man uansett flytte egen bil, fordi den naa staar i farlig omraade og (til en viss grad) hindrer noedetatenes kjoeretoey. Dessuten maa man loepe xxx antall meter der man kom fra, for aa sette ut trekanten. Deretter loepe samme vei tilbake til vraket.... I store deler av denne tiden risikerer man at det kommer...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Harald10
                  Trådstarter
                  PENSJONIST
                  • 2006
                  • 1763

                  #38
                  Enda et godt innlegg, Zolo. I stor grad sammenfallende med det jeg tenkte da jeg lagde og fulgte opp casen.

                  Se opp for nye caser (om ånden kommer over meg) - men oppfordrer også andre til å ta opp hansken - lag caser med trafikk, øvrig medic, militært etc. - både morsomt og lærerikt!...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • Guest's Avatar

                    #39
                    interessant aa se hvor mye enkelte faar gjort alene og i loepet av bare 10 min.....
                    Hehe.....satt og tenkte på det mens jeg skrev innlegget.....men, tenkte å gi gass for å komme med innspill.....er ikke stort man rekker selv på en pasient som krever behandling.......
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • lukman

                      RESERVEBEFAL
                      • 2005
                      • 6251

                      #40
                      Opprinnelig skrevet av Trident
                      ..Blødningen fra en eventuell femurfraktur vil mest sannsynlig føre til at hun blør ut på noen minutter...
                      En isolert femurfraktur vil ikke kunne forklare en sirkulatorisk kollaps. Om du velger å starte HLR så må du klare å kjøre i 10 min og du kan da ikke gjøre noe for de andre pasientene (feks ikke registrere når nr kveles i sitt eget oppkast eller når pas nr 3:s lunga kollapser totalt og hun får en trykkpneumothorax. Du velger å satsa alt på en pasient der du vet at ...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Minsk, det nye Utopia

                      Kommentér

                      • zolo
                        PENSJONIST
                        • 2005
                        • 167

                        #41
                        Opprinnelig skrevet av lukman
                        Om du velger å starte HLR så må du klare å kjøre i 10 min og du kan da ikke gjøre noe for de andre pasientene (feks ikke registrere når nr kveles i sitt eget oppkast eller når pas nr 3:s lunga kollapser totalt og hun får en trykkpneumothorax. Du velger å satsa alt på en pasient der du vet at hun mest sanskyldigvis vil bli kjørt til patologen og ikke til operasjon når hun kommer til sykehus. Om man ska gjøre HLR ved prehospital hjertestans er diskutert. Men i denne situasjonen hadd...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Trident
                          RESERVEBEFAL
                          • 2005
                          • 506

                          #42
                          Opprinnelig skrevet av lukman
                          Opprinnelig skrevet av Trident
                          ..Blødningen fra en eventuell femurfraktur vil mest sannsynlig føre til at hun blør ut på noen minutter...
                          En isolert femurfraktur vil ikke kunne forklare en sirkulatorisk kollaps.
                          Tar den. Isolert sett.
                          Mener prinsippet mener jeg uansett blir riktig, da en femurfraktur ofte dislokeres pga sterker sammentrekninger i lårmuskelen. Disse beinpipene kan da i andre omgang kappe f.eks. arteria femoralis etc. En så stor blødning som det beskrives her, ka...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • SOP2000
                            RESERVEBEFAL
                            • 2005
                            • 1059

                            #43
                            Liten kommentar: Perifere karskader i trauma-sammenheng er relativt sjeldent forekommende selv med store krefter inne i bildet. I 2006 så hadde vi vel ca 10 sånne skader på UUS, hvorav 3-4 trengte kirurgisk intervensjon. Mao, det går forbausende bra når man tenker på hvor mye energi som ofte har vært involvert. Jeg så dog nettopp en perifer karskade, med primæramputasjon som konsekvens....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • emt
                              RESERVIST
                              • 2004
                              • 26

                              #44
                              Opprinnelig skrevet av Arctic1
                              hjertestarter
                              Sikkert ufattelig dårlig forklart, håper dere skjønte greia...hehe...
                              Du er nok ute på særdeles tynn is i dette innlegget, men men.... Det ser ut til at du blander begrepene litt mtp hjerteinfarkt og hjertestans.

                              Et hjerteinfarkt (hjerteattakk) skyldes plutselig tap av blod og oksygen til deler av hjertet. Den vanligste årsaken til et hjerteinfarkt er koronar hjertesykdom, eller koronar arteriesykdom, som skyldes åreforkalkning (ateroskl...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Life is short, play it hard

                              Kommentér

                              • Guest's Avatar

                                #45
                                Du er nok ute på særdeles tynn is i dette innlegget, men men.... Det ser ut til at du blander begrepene litt mtp hjerteinfarkt og hjertestans.
                                Gjenfortalt etter beste evne, slik jeg ble forklart det av instruktøren på kurset...som forøvrig er ambulansemann og sykepleier.....uansett, poenget var ikke forskjellen på infarkt og stans, men at det er en hjertestanser og ikke hjertestarter.......
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Dids
                                  PENSJONIST
                                  • 2008
                                  • 3

                                  #46
                                  Hei alle sammen!
                                  Min første post på milforum dette, det blir vel en del flere i nærmeste fremtid tenker jeg.

                                  - Først ville jeg sjekket bilen for eventuelle passasjerer
                                  - Sjekke Person 1 og 2
                                  Person 3 har det "bra"
                                  (Kanskje noen beroligende ord til Person 3)
                                  - Ring 113, samtidig som jeg beveger meg mot Person 2.
                                  - Nå jeg har sett at Person 2/kvinnen, så jeg skynter jeg meg å rette opp hodet slik at hun får puste
                                  Hun må få puste, håper bare det går bra med nakken.
                                  - Prøver å få konta...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Harald10
                                    Trådstarter
                                    PENSJONIST
                                    • 2006
                                    • 1763

                                    #47
                                    Velkommen til forumet, Dids.

                                    Det ser greit ut det, husk alltid på sikring av skadested og varsling. Så er det tiltak på pasientene i prioritert rekkefølge, tenk luftveier og sirkulasjon - det er første pri.

                                    Ellers: Les hele tråden, her finner du egentlig "fasiten" på en slik situasjon. F.eks. JAJ, zolo og Arctic1s innlegg....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • Guest's Avatar

                                      #48
                                      Opprinnelig skrevet av Arctic1
                                      Du er nok ute på særdeles tynn is i dette innlegget, men men.... Det ser ut til at du blander begrepene litt mtp hjerteinfarkt og hjertestans.
                                      Gjenfortalt etter beste evne, slik jeg ble forklart det av instruktøren på kurset...som forøvrig er ambulansemann og sykepleier.....uansett, poenget var ikke forskjellen på infarkt og stans, men at det er en hjertestanser og ikke hjertestarter....
                                      Jeg har jo foroevrig rett, selv om jeg forklarte det litt enklere en...
                                      [/QUOTE]
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                      Kommentér

                                      • Halling
                                        RESERVIST
                                        • 2006
                                        • 280

                                        #49
                                        Opprinnelig skrevet av Arctic1

                                        Myocardial infarction beyr doed i deler av hjertemuskulaturen pga oksygenmangel pga for daarlig blodtilfoersel, som igjen kan skyldes coronary thrombosis (blodpropp som foelge av plakk/kolesterol som sperrer koronar arterien). Dette kan igjen foraarsake fibrillering (forhoeyet hjerterytme, veldig hoey og kaotisk, fordi signalene fra sinusnoden ikke naar hjertetkammerne.
                                        Og død i deler av hjertemuskulaturen kan vanligvis unngås hvis pasienten kommer tid...
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Flag Oscar!

                                        Kommentér

                                        • Guest's Avatar

                                          #50
                                          Jepp, men poenget mitt med innlegget om hjertestanser var ikke fysiologien og symptomene til selve infarktet, men hva man maa gjoere hvis man faar artythmi, at man bruker hjertestanser til aa nullstille sinusnoden/knuten.....og jeg kunne da ikke se hvor jeg tok saa feil som emt skulle ha det til.........
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • Trident
                                            RESERVEBEFAL
                                            • 2005
                                            • 506

                                            #51
                                            Opprinnelig skrevet av Arctic1
                                            Jepp, men poenget mitt med innlegget om hjertestanser var ikke fysiologien og symptomene til selve infarktet, men hva man maa gjoere hvis man faar artythmi, at man bruker hjertestanser til aa nullstille sinusnoden/knuten.....og jeg kunne da ikke se hvor jeg tok saa feil som emt skulle ha det til......
                                            For det første: Mange mennesker går daglig rundt med arytmier. F.eks. er det mange som har atrieflimmer og lever helt fint med det. Dette er når forkamrene til hjertet "s...
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • Guest's Avatar

                                              #52
                                              Opprinnelig skrevet av Trident
                                              Opprinnelig skrevet av Arctic1
                                              Jepp, men poenget mitt med innlegget om hjertestanser var ikke fysiologien og symptomene til selve infarktet, men hva man maa gjoere hvis man faar artythmi, at man bruker hjertestanser til aa nullstille sinusnoden/knuten.....og jeg kunne da ikke se hvor jeg tok saa feil som emt skulle ha det til......
                                              For det første: Mange mennesker går daglig rundt med arytmier. F.eks. er det mange som har atrieflimmer og lever helt fint med det. Dette er når forkamrene t...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • Guest's Avatar

                                                #53
                                                Saa tror jeg vi ogsaa mener det samme, men det er altsaa sinusknuten (sinoatrialknuten) som sender de elektriske impulsene som foerer til sammentrekningen av hjertemusklene. Den ligger i hoeyre forkammer (atrium).

                                                Hjertemusklene kan danne elektriske impulser selv, men det er sinusknuten som gjoer dette til vanlig. Holder en fast rytme paa mellom 60-100 (over 100 har man takykardi) slag i minuttet. Den overstyrer ogsaa de andre delene av hjertemusklene som har evne til aa stimulere seg selv.
                                                ...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                Kommentér

                                                • Lucas
                                                  RESERVEBEFAL
                                                  • 2009
                                                  • 3430

                                                  #54
                                                  Re: Case trafikkulykke

                                                  Gode tilbakemeldinger på annen case, så jeg bumper denne så de som ikke har lest den kan gjøre det / evt. ny gjennomlesing for gamlegutta ;-)...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  Insa.

                                                  Kommentér

                                                  • Djupi
                                                    OR-4 Korporal

                                                    • 2009
                                                    • 807

                                                    #55
                                                    Re: Case trafikkulykke

                                                    Har en viss idé, men utsetter skrivinga til ettet endt forelesning. Leser ikke andres svar....
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    HVUV vår 08
                                                    Si vis pacem, para bellum!

                                                    Kommentér

                                                    • Lucas
                                                      RESERVEBEFAL
                                                      • 2009
                                                      • 3430

                                                      #56
                                                      Re: Case trafikkulykke

                                                      Gull! Djupi eksempel til etterfølgelse for de som vil prøve seg selv....
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Insa.

                                                      Kommentér

                                                      • Djupi
                                                        OR-4 Korporal

                                                        • 2009
                                                        • 807

                                                        #57
                                                        Re: Case trafikkulykke

                                                        Det første jeg gjør er å rygge tilbake rundt svingen for å sette opp varseltrekanten (egensikring). Så kjører jeg rundt vraket (siden annet ikke er spesifisert, antar jeg at bakken til venstre er slakk nok til at det går) og stiller bilen godt synlig med nødblink på. Mens jeg kjører putter jeg handsfreen i ørene og ringer 113. Når jeg får kontakt, unnskyld, forbindelse oppgir jeg hvem, hva og hvor. Siden det er påbudt antar jeg at jeg har refleksvest i bilen selv...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        HVUV vår 08
                                                        Si vis pacem, para bellum!

                                                        Kommentér

                                                        • Lucas
                                                          RESERVEBEFAL
                                                          • 2009
                                                          • 3430

                                                          #58
                                                          Re: Case trafikkulykke

                                                          Nei, hun puster ikke, og du finner nå ingen puls....
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Insa.

                                                          Kommentér

                                                          • Djupi
                                                            OR-4 Korporal

                                                            • 2009
                                                            • 807

                                                            #59
                                                            Re: Case trafikkulykke

                                                            Varsler 113 og iverksetter HLR. Gubben får klare seg som best han kan....
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            HVUV vår 08
                                                            Si vis pacem, para bellum!

                                                            Kommentér

                                                            • Lucas
                                                              RESERVEBEFAL
                                                              • 2009
                                                              • 3430

                                                              #60
                                                              Re: Case trafikkulykke

                                                              Hehe. Bra jobba. Da er det bare å lese tråden og se hva andre kunnige mener om saken....
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              Insa.

                                                              Kommentér

                                                              THREAD GOOGLE AD

                                                              Collapse

                                                              Forumstruktur

                                                              Collapse

                                                              Working...