Har gjennomført siviltjenesten, men vil bli Spesialjeger!

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • wilkri
    Trådstarter

    #1

    Har gjennomført siviltjenesten, men vil bli Spesialjeger!

    Hei.

    Jeg gjennomførte siviltjenesten for 5 år siden og har siden det tatt en master i psykologi ved ntnu. Gjennomføringa av siviltjensten var pga. praktiske forhold med familie ol. og dermed ikke av overbevisningsgrunner eller at jeg var militærnekter.

    Under studietiden har jeg trent MYE utholdenhetstrening og liker meget godt å gå lange turer. Men jeg har hele tiden manglet et mål å motivere meg til og et mål til å oppnå.

    Etter en del titting her inne på forumet har jeg fått veldig ly...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • zuluspear
    Trådstarter

    #2
    Du må ha fullført førstegangstjenesten for å søke FSK. Du kunne ha søkt MJK som førstegangstjeneste, men siden du allerede har hatt siviltjeneste, er det også uaktuelt....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • pascali
      PENSJONIST
      * VETERAN *
      • 2004
      • 167

      #3
      Det er bare å ringe å snakke med dem, de vil sikkert finne en løsning for deg. Peis på!...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Chirs.no
        Trådstarter

        #4
        Så vidt jeg vet kan du søke deg inn som marinejeger. Søknadsfristen til neste opptak er i april neste år, med andre ord en god stund til. Godt tips er eventuelt å avlegge en ny sesjon før søknaden....
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • zuluspear
          Trådstarter

          #5
          Det er et minstekrav å ha fullført førstegangstjenesten for å bli spesialjeger. Du må gjerne ringe, om du ønsker avslaget muntlig.

          Og jeg tror neppe masteren din har noe å si. Hva skal du med den som spesialsoldat? Gi terapi til fienden?...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • pioff
            OR-7* Stabssersjant
            Ass S-3 Ingeniør



            * VETERAN *
            • 2006
            • 5044

            #6
            Men ikke ta oss på ordet. Gå heller direkte til kilden og spør MJK her:

            http://milforum.net/forum/viewtopic.php?t=4972...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

            Kommentér

            • Chirs.no
              Trådstarter

              #7
              Opprinnelig skrevet av zuluspear
              Og jeg tror neppe masteren din har noe å si. Hva skal du med den som spesialsoldat? Gi terapi til fienden?
              I lol'ed....
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • folden
                PENSJONIST
                • 2007
                • 720

                #8
                zuluspear... han tenkte vel mer på marinejeger. De har ikke krav til fullført førstegangstjeneste.
                Uansett så var vel kommentaren din høyst unødvendig, om du søker rundt og leser om marinejegere, og da særlig rekrutteringstråden her på forumet, så ønsker de modne og voksne mennesker med sunne holdninger.

                Så jeg vil påstå at mastergraden til wilkri gir han særdeles god og viktig ballast i forbindelse med opptak og vurdering, så frem til fysikk og motivasjon er god nok.

                Lykke til, sier jeg ...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • zuluspear
                  Trådstarter

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av folden
                  zuluspear... han tenkte vel mer på marinejeger. De har ikke krav til fullført førstegangstjeneste.
                  Uansett så var vel kommentaren din høyst unødvendig, om du søker rundt og leser om marinejegere, og da særlig rekrutteringstråden her på forumet, så ønsker de modne og voksne mennesker med sunne holdninger.

                  Så jeg vil påstå at mastergraden til wilkri gir han særdeles god og viktig ballast i forbindelse med opptak og vurdering, så frem til fysikk og motivasjon er god nok.

                  Lykke til, ...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • Princo
                    RESERVEBEFAL
                    * VETERAN *
                    • 2004
                    • 301

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av zuluspear

                    Siden du vet så mye om MJK, kanskje du kan fortelle meg hvordan en master i psykologi er relevant for det marinejegere driver med?
                    Det vitner blant annet om modenhet!
                    Tror enkelte her på bruket sliter litt med å forstå forskjellen på opptak og tjeneste, uansett avdeling.
                    Mastergrad i psykologi vil uten tvil være en god ballast å ha med seg.

                    Til trådstarter: Ring eller send mail til aktuell avdeling og forhør deg, ting pleier å ordne seg for snille gutter!...
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Ins1ckure
                      RESERVEBEFAL
                      • 2008
                      • 451

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av folden
                      Tror utdannede mennesker gir et godt løft til hvilken som helst avdeling i forsvaret, i stedet for alle de som kun sliper kniver før de kommer inn til førstegangstjenesten, med mord i blikket.
                      Hehe den var go :-D...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • zuluspear
                        Trådstarter

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Princo
                        Opprinnelig skrevet av zuluspear

                        Siden du vet så mye om MJK, kanskje du kan fortelle meg hvordan en master i psykologi er relevant for det marinejegere driver med?
                        Det vitner blant annet om modenhet!
                        En jobb gjør samme nytte....
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Guest's Avatar
                          Trådstarter

                          #13
                          Gønn på!

                          En master i psykologi er selvfølgelig et stort pluss, kanskje du får nickname som psykologen, shrinken osv. men det lever du vel greit med? Avdelingen ønsker seg selvfølgelig oppegående folk med mer enn luft mellom øra....
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • 3p3
                            PENSJONIST
                            * VETERAN *
                            • 2006
                            • 26

                            #14
                            Psykologi kan være nyttig det. Du veit tross alt mye om hvordan mennesker reagerer, tenker og oppfører seg i ulike situasjoner. Du skal ikke se bort ifra at dette er noe som kan utnyttes og bygges videre på i tjeneste ved en spesialavdeling. Ta f. eks fangeavhør, møter med stammeledere i Afghanistan +++. Nå tenker jeg kun høyt, men jeg syns ikke tanken virker så fjern. Ring og hør du!...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • Sofakriger
                              OR-8* Kommandérsersjant
                              Ass S-1

                              Sponsor


                              * VETERAN *
                              • 2005
                              • 26618

                              #15
                              Psykologer og teoretisk kunnskap om psykologi brukes aktivt av forsvaret - spesielt spesialavdelinger. Benyttes i offensive operasjoner, etterretning, fangetjeneste, pysops og i å øke stridsutholdenheten i avdelingen. For eksempel.

                              Skal du studere noe sivilt som leder på lavere nivå i forsvaret, studer psykologi eller medisin.

                              Knivsliping og pushups er det nok folk som er fokusert på....
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

                              Kommentér

                              • Gehenna
                                OR-6 Oversersjant


                                * VETERAN *
                                • 2005
                                • 17491

                                #16
                                Å ha gjennomført "sivil førstegangstjeneste" skal i utgangspunktet ikke være til hinder for å ta Førstegangstjenesten, etter søknad, i etterkant.

                                Og da er jo alt sikret mht opptakskrav.

                                Sett deg inn i de fordeler du som selstendig, voksen kar har ift månedtlige utgifter og vit at det aller, aller meste blir dekket av Firmaet for dem som er inne i Førstegangstjenesten bare de kommer innenfor de "sosiale" kravene for å få stønader. Dette kan være strøm-/van&kloakk-/husleie/renteutgifter.

                                ...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                -Må vi ha hjelm?

                                Kommentér

                                Beslektede emner

                                Collapse

                                Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                Lukket: Usikker på opptak
                                av ELA
                                Startet av ELA, DTG 011642 Apr 25, 16:42
                                4 svar
                                647 visninger
                                0 reaksjoner
                                Nyeste innlegg 93A
                                av 93A
                                Startet av Feltposten, DTG 170812 Oct 24, 08:12
                                0 svar
                                77 visninger
                                0 reaksjoner
                                Nyeste innlegg Feltposten
                                Startet av OP-Sopp, DTG 060021 Feb 25, 00:21
                                2 svar
                                279 visninger
                                1 reaksjon
                                Nyeste innlegg Einherjar

                                Stikkord

                                Collapse

                                artillerijeger (10) bataljon (10) bergen (13) fallskjermjeger (65) feltoperatør (20) forsvaret (53) fos (35) fsk (14) førstegangstjeneste (142) førstegangstjenesten (14) garden (9) gsv (15) heimevernet (9) hjk (16) hmkg (12) hsrf (10) hæren (11) innkalling (8) innrykk (13) januar (10) karriere (9) kjk (16) krav (14) kystjeger (10) kystjegeropptak (10) luftforsvaret (12) m77 (12) marinejeger (22) mjk (30) opprop (19) opptak (113) opptakskrav (11) panserbataljonen (8) rekrutten (12) sekk (12) sesjon (44) sikkerhetsklarering (9) sjøforsvaret (20) sommer (10) spesialjeger (13) tips (16) tjeneste (19) tmbn (18) trene (12) trening (59) treningsdagbok (35) treningslogg (11) treningspartner (25) treningsprogram (9) utdanning (12)
                                Working...