Svenske FN-soldater i Kongo ble spist

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hvlt
    Trådstarter
    OF-2 Kaptein
    S-5 (Planoff.)

    Sponsor

    ** MOD **
    • 2006
    • 23964

    #1

    Svenske FN-soldater i Kongo ble spist

    Den 26. april 1961 i Port Francqui i Kasai-provinsen ble tre svenske transportledere i ONUC, fänrik Carl-Wilhelm Böttiger, sergeant Lars Liedgren og sergeant Egon Åberg tatt til fange sammen med 40 FN-soldater fra Ghana og den ghanesiske styrkens to britiske offiserer. De som tok dem til fange var en avdeling på ca. 150 mann av den kongolesiske hæren som hadde gjort opprør. To dager senere ble de fem hvite ført ut i skogen av kongoleserne for å bli skutt. Åberg klarte å løpe inn i jungelen og bl...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
    Moderator
  • Ins1ckure
    RESERVEBEFAL
    • 2008
    • 451

    #2
    Syke syke folk...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Safariland
      RESERVEBEFAL
      • 2007
      • 10998

      #3
      Tenker det hadde vært en smule ødeleggende for moralen om det hadde kommet ut blant soldatene ja. Men kampviljen hadde nok også økt betraktelig i kinkige situasjoner....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • SWATII
        PENSJONIST
        * VETERAN *
        • 2005
        • 3868

        #4
        RIP
        ...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • R4
          PENSJONIST
          • 2007
          • 353

          #5
          DRC/Congo/Zaire sin historie fra borgerkrigen 1960 - 1964, fram til i dag er milt sagt dramatisk. FN sin rolle har vaert mere aktiv og agressiv her en i noen andre land. Her har FN hatt vellykede offangsive operasjoner, feilslaatt politik + stort sett alle indigrensene som har vaert til stede i moderne konflikter har utspilt seg i DRC/Congo/Zaire fra 1960 til i dag. Det er mulig det ikke bare er FN som har noen filer og historier fra Congo/Zaire som neppe kommer til og se dagens lys med det fors...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • hvlt
            Trådstarter
            OF-2 Kaptein
            S-5 (Planoff.)

            Sponsor

            ** MOD **
            • 2006
            • 23964

            #6
            Der var det nok noen harde tak, ja! Her er juleopplevelsene til en norsk MP-sersjant.

            Sverige hadde jo temmelig store styrker i Kongo som deltok i regulær kamp, og gjennomførte bataljonsangrep mot de hvite leiesoldatene til Katanga-opprørerne i desember 1961, med en del tap. Det var første gang en svensk militær avdeling var i kamp siden 1814.

            FN-styrkene fikk store problemer da Katanga-opprørene satte inn fl...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
            Moderator

            Kommentér

            • hvlt
              Trådstarter
              OF-2 Kaptein
              S-5 (Planoff.)

              Sponsor

              ** MOD **
              • 2006
              • 23964

              #7
              Her er beskrivelsen av hvordan furir Torsten Stålnacke fortsatte kampen med 84mm RFK etter at han hadde fått underkjeven skutt bort og måtte holde tungen på plass med den ene hånden for at han ikke skulle bli kvalt. Dette er fra boken "Katanga: svensk FN-trupp i Kongo 1961-62"skrevet av bataljonssjefen for den svenske infanteribataljonen i Kongo, Jonas Waern (Granatgevär M/48 = Carl Gustav 84mm RFK, granatkastar = bombekaster, kulspruta = MG/mitr., kulsprutpistol = kpist = maskinpistol):

              [quo...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
              Moderator

              Kommentér

              • hvlt
                Trådstarter
                OF-2 Kaptein
                S-5 (Planoff.)

                Sponsor

                ** MOD **
                • 2006
                • 23964

                #8
                Sitat fra svensk jagerpilot i Kongo:
                Hädanefter tycker jag inte att skämtteckningar som visar vita män i grytor hos kannibaler är särskilt lustiga.
                ...
                [/QUOTE]
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                Moderator

                Kommentér

                • R4
                  PENSJONIST
                  • 2007
                  • 353

                  #9
                  Det er fortsatt ting som skjer i Congo. Noen "rykter" sier at noen av PMC'ene som har lagd litt penger i Iraq, med litt "know-how" fra Liberia & Sierra-Leone, investerer litt av profitten i Congo. "sustainable aid:



                  "Diamonds and those that wants them lasts for ever"...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • R4
                    PENSJONIST
                    • 2007
                    • 353

                    #10
                    b]Hvlt[/b]:
                    Sverige hadde jo temmelig store styrker i Kongo
                    Dette kan muligens forklares ved at Dag Hammarskjold hadde gode forbindelser i Sverige og fikk Svensk stotte i sitt forsok paa og presse eksterne aktorer ut av Congo, slik at FN kunne u-hindret gjennomfore sitt mandat, dvs uten land med saerinnteresser som stikker kjepper i julene for bakkestyrkene fra NY. DH var med Svensk militaer stotte kommet ganske langt i sin maalsettning. DH sitt fly krasjet i Congo, sammen med...
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • zuluspear

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av hvlt
                      Her er beskrivelsen av hvordan furir Torsten Stålnacke fortsatte kampen med 84mm RFK etter at han hadde fått underkjeven skutt bort og måtte holde tungen på plass med den ene hånden for at han ikke skulle bli kvalt.
                      Oh man, han må ha vært litt av et syn....
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • hvlt
                        Trådstarter
                        OF-2 Kaptein
                        S-5 (Planoff.)

                        Sponsor

                        ** MOD **
                        • 2006
                        • 23964

                        #12
                        Meget interessant svensk radioprogram er her: http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p ... 080019.mp3...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                        Moderator

                        Kommentér

                        • 1.4papa
                          RESERVEBEFAL
                          * VETERAN *
                          • 2005
                          • 781

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av fremover.no
                          Schæferen var i Kongo en ukjent hunderase som blant annet blitt brukt i noen stygge episoder under opprør av krigere fra Baluba-stammen.
                          Og dermed kom uttrykket "her blir det baluba" inn i det norske språk?...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Semper Non Paratus

                          Kommentér

                          • hvlt
                            Trådstarter
                            OF-2 Kaptein
                            S-5 (Planoff.)

                            Sponsor

                            ** MOD **
                            • 2006
                            • 23964

                            #14
                            Jeg tror uttrykket må ha kommet derfra ja, via svensk. Svenskene hadde jo ansvar for denne totalt kaotiske flyktningeleiren med 50000 balubaer, og der var det virkelig baluba!...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                            Moderator

                            Kommentér

                            • Rittmester
                              OF-2 Rittmester
                              S-1 (Pers.off.)

                              Sponsor

                              * VETERAN *
                              ** MOD **
                              • 2006
                              • 35285

                              #15
                              Sv: Svenske FN-soldater i Kongo ble spist

                              Opprinnelig skrevet av R4
                              b]Hvlt[/b]:


                              Dette kan muligens forklares ved at Dag Hammarskjold hadde gode forbindelser i Sverige og fikk Svensk stotte i sitt forsok paa og presse eksterne aktorer ut av Congo, slik at FN kunne u-hindret gjennomfore sitt mandat, dvs uten land med saerinnteresser som stikker kjepper i julene for bakkestyrkene fra NY. DH var med Svensk militaer stotte kommet ganske langt i sin maalsettning. DH sitt fly krasjet i Congo, sammen med ha...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                              Moderator

                              Kommentér

                              Beslektede emner

                              Collapse

                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                              Startet av Feltposten, DTG 110735 Oct 24, 07:35
                              0 svar
                              68 visninger
                              0 reaksjoner
                              Nyeste innlegg Feltposten
                              Startet av TNFJ_JMH, DTG 120249 Dec 22, 02:49
                              3 svar
                              448 visninger
                              11 reaksjoner
                              Nyeste innlegg TNFJ_JMH
                              Startet av Feltposten, DTG 090735 Oct 23, 07:35
                              2 svar
                              168 visninger
                              2 reaksjoner
                              Nyeste innlegg Sofakriger
                              Working...