Sjanser for å bli tatt opp i TMBN

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Gloms
    Trådstarter
    PENSJONIST
    • 2008
    • 27

    #1

    Sjanser for å bli tatt opp i TMBN

    Har siden lenge før jeg søkte meg inn i forsvaret hatt lyst til å kommer meg inn i TMBN.

    Etter at jeg røyk ut av fallskjermjegeropptaket har jeg blitt kasta helt sinnsykt mye rundt og har til slutt havnet i støttekompaniet i 2.bn på Skjold.

    Det jeg lurer på er om førstegangstjenesten har noe og si hvis du vil søke TMBN. Tenker f.eks. på om det er lettere å komme inn hvis du f.eks. har vært i Panserbataljonen, eller infanterist i 2.BN og faktisk har vært oppstatt på CV90 og sånn før. Og h...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • KRS-Four
    PENSJONIST
    • 2008
    • 26

    #2
    Vel, det er lettere å komme inn med bakgrunn fra infanteritjeneste, og personell som har utdanning på CV90 er veldig ettertraktet. Det er trøblete å komme seg inn som sersjant fra PBN/2BN. Hvordan det er å søke seg ned i rang vet jeg ikke noe om. Men det er masse informasjon om TMBN i andre topics her på forumet. Tipper et søk vil gi deg mye....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Crazy_K
      RESERVEBEFAL
      * VETERAN *
      • 2004
      • 2350

      #3
      TMBN har vel gjerne et støttekompani de også....eller stabs- og stridstrenenskadron som de vel kaller det. Hva slags tjeneste er det du har i dag? Regn med at dersom du f.eks er BK-soldat nå, så vil vel en stilling som har noe med BK å gjøre være mest aktuelt i TMBN også, siden du har erfaring med det fra før av....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

      Kommentér

      • fomp
        RESERVEBEFAL
        • 2008
        • 1391

        #4
        Anbefaler at du også stiller spørsmålet her: http://milforum.net/forum/viewtopic.php?t=7848 så får du svar direkte fra TMBN.

        Det finnes jo stillinger i støttekompaniet, som helt sikkert er ettertraktet i TMBN. Blant annet BK og Medic. Hvilken stilling har du nå?...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        * FomP *

        Kommentér

        • Bestefar
          OF-2 Rittmester


          * VETERAN *
          * MOD *
          • 2005
          • 11350

          #5
          Opprinnelig skrevet av KRS-Four
          Hvordan det er å søke seg ned i rang vet jeg ikke noe om.
          Å søke seg fra befalsgrad ned i grenaderstilling lar seg ikke gjøre....
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Beidh a lá leo
          Moderator

          Kommentér

          • KRS-Four
            PENSJONIST
            • 2008
            • 26

            #6
            Opprinnelig skrevet av Bestefar
            Opprinnelig skrevet av KRS-Four
            Hvordan det er å søke seg ned i rang vet jeg ikke noe om.
            Å søke seg fra befalsgrad ned i grenaderstilling lar seg ikke gjøre.
            DVS liten sjanse for å komme inn i tmbn hvis du kun har befalsskole fra 2BN/PBN....
            [/QUOTE]
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • fomp
              RESERVEBEFAL
              • 2008
              • 1391

              #7
              Opprinnelig skrevet av Bestefar
              Opprinnelig skrevet av KRS-Four
              Hvordan det er å søke seg ned i rang vet jeg ikke noe om.
              Å søke seg fra befalsgrad ned i grenaderstilling lar seg ikke gjøre.
              Låner tråden til ett oppfølgningsspørsmål. Lar det seg gjøre for en sersjant å ha en stilling som vanligvis er for grenaderer i en fottropp f eks?...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              * FomP *

              Kommentér

              • Herr Brun
                RESERVEBEFAL
                • 2008
                • 7337

                #8
                Opprinnelig skrevet av KRS-Four
                Opprinnelig skrevet av Bestefar
                Opprinnelig skrevet av "KRS-Four":2pa6onyi
                Hvordan det er å søke seg ned i rang vet jeg ikke noe om.
                Å søke seg fra befalsgrad ned i grenaderstilling lar seg ikke gjøre.
                DVS liten sjanse for å komme inn i tmbn hvis du kun har befalsskole fra 2BN/PBN.[/quote:2pa6onyi]
                Hæ? Det er vel strengt tatt der TMBN henter det meste av sitt befal fra, sammen med de som blir utdannet via GBK etter å ha vært grenaderer et par år....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                --

                Kommentér

                • flex1984
                  RESERVEBEFAL
                  * VETERAN *
                  • 2005
                  • 3409

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Herr Brun
                  Opprinnelig skrevet av "KRS-Four":2xu2ah5k
                  DVS liten sjanse for å komme inn i tmbn hvis du kun har befalsskole fra 2BN/PBN.
                  Hæ? Det er vel strengt tatt der TMBN henter det meste av sitt befal fra, sammen med de som blir utdannet via GBK etter å ha vært grenaderer et par år.[/quote:2xu2ah5k]

                  Jeg antar det KRS-Four mente var at det er lite sannsynlig å komme inn i TMBN i det som hvertfall før var benevnt praksisåret. Har man gått som elev i PBN skal man normalt også ha et år som sersj...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  meh

                  Kommentér

                  • Bestefar
                    OF-2 Rittmester


                    * VETERAN *
                    * MOD *
                    • 2005
                    • 11350

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av fomp
                    Opprinnelig skrevet av Bestefar
                    Opprinnelig skrevet av KRS-Four
                    Hvordan det er å søke seg ned i rang vet jeg ikke noe om.
                    Å søke seg fra befalsgrad ned i grenaderstilling lar seg ikke gjøre.
                    Låner tråden til ett oppfølgningsspørsmål. Lar det seg gjøre for en sersjant å ha en stilling som vanligvis er for grenaderer i en fottropp f eks?
                    Nei....
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Beidh a lá leo
                    Moderator

                    Kommentér

                    • Bestefar
                      OF-2 Rittmester


                      * VETERAN *
                      * MOD *
                      • 2005
                      • 11350

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Herr Brun
                      Hæ? Det er vel strengt tatt der TMBN henter det meste av sitt befal fra, sammen med de som blir utdannet via GBK etter å ha vært grenaderer et par år.
                      Nei, mesteparten av befalet i TMBN har alt noen års erfaring etter fullført GBU....
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Beidh a lá leo
                      Moderator

                      Kommentér

                      • Frost
                        RESERVEBEFAL
                        * VETERAN *
                        • 2006
                        • 4227

                        #12
                        Hmm om jeg ikke tar feil så trenger rep og berging personell eller hva tror du bestefar?...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Iron within

                        Kommentér

                        • Bestefar
                          OF-2 Rittmester


                          * VETERAN *
                          * MOD *
                          • 2005
                          • 11350

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Frost
                          Hmm om jeg ikke tar feil så trenger rep og berging personell eller hva tror du bestefar?
                          Har ikke helt oversikten om hvem som trenger hva, men de har nok alltid behov for gode folk, ja....
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Beidh a lá leo
                          Moderator

                          Kommentér

                          • Herr Brun
                            RESERVEBEFAL
                            • 2008
                            • 7337

                            #14
                            Misforsto han jeg siterte ja. Tolket det som at om du ikke hadde sjanse for å bli befal i TMBN om du var utdannet i PBN/2BN....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            --

                            Kommentér

                            • Harald10
                              PENSJONIST
                              * VETERAN *
                              • 2006
                              • 1763

                              #15
                              Tre bekjente av meg var i Basesett II i Luftforsvaret (da det var i Bodø) i førstegangstjenesten. Alle tre kom inn i TMBN rett etterpå. Jeg vet ikke om Basesett II dermed er å anbefale, men det virker ikke å legge noen hindringer for TMBN-karriere i alle fall.

                              Basesett II driver som kjent med force protection / styrkebeskyttelse / baseforsvar. Er vel egentlig en V&S-avdeling som driver utdanning hele året de menige er inne. Search and Rescue (SAR) er også inne i bildet. Var Nasjonal Innsats S...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • Gloms
                                Trådstarter
                                PENSJONIST
                                • 2008
                                • 27

                                #16
                                Takk for mange gode svar.

                                Hvordan er det hvis jeg som har vært i støtte f.eks. vil søke meg inn i en stilling som fotsoldat oppstatt på CV90 i TMBN? For det er det jeg helst vil. Og det er det jeg mer enn noe annet vil gjøre i førstegangstjenesten min og, men som sikkert mange vet har man ikke så mye man skulle ha sagt som menig, så det blir nok ikkeno av..

                                Men det er det jeg lurer på. Om tidligere erfaringer har noe å si. La oss lage et scenario. 2 personer, en med infanteribakgrunn fra f...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Bestefar
                                  OF-2 Rittmester


                                  * VETERAN *
                                  * MOD *
                                  • 2005
                                  • 11350

                                  #17
                                  Ja, erfaring har en del å si. Man ønsker aller helst å fylle opp avdelingen med personell som allerede har erfaring i den stillingstypen de går til. Dersom man ikke har nok skikkede søkere med relevant bakgrunn, eller man ser at en søker med mindre relevant bakgrunn er klart bedre, vil man ansette søkere uten relevant bakgrunn. Man kan alltids lære dem opp, selv om det ideelt sett ikke burde være nødvendig. Dette er dog et større problem på mer snevre kompetanseområder.
                                  All erfaring tilsier at ...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Beidh a lá leo
                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  Beslektede emner

                                  Collapse

                                  Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                  Startet av Feltposten, DTG 010638 May 23, 06:38
                                  0 svar
                                  209 visninger
                                  4 reaksjoner
                                  Nyeste innlegg Feltposten
                                  Startet av Feltposten, DTG 222035 Dec 24, 20:35
                                  0 svar
                                  72 visninger
                                  2 reaksjoner
                                  Nyeste innlegg Feltposten
                                  Startet av Intendanten, DTG 151637 May 26, 16:37
                                  0 svar
                                  67 visninger
                                  0 reaksjoner
                                  Nyeste innlegg Intendanten

                                  Stikkord

                                  Collapse

                                  artillerijeger (10) bataljon (10) bergen (13) fallskjermjeger (65) feltoperatør (20) forsvaret (53) fos (35) fsk (14) førstegangstjeneste (142) førstegangstjenesten (14) garden (9) gsv (15) heimevernet (9) hjk (16) hmkg (12) hsrf (10) hæren (11) innkalling (8) innrykk (13) januar (10) karriere (9) kjk (16) krav (14) kystjeger (10) kystjegeropptak (10) luftforsvaret (12) m77 (12) marinejeger (22) mjk (30) opprop (19) opptak (113) opptakskrav (11) panserbataljonen (8) rekrutten (12) sekk (12) sesjon (44) sikkerhetsklarering (9) sjøforsvaret (20) sommer (10) spesialjeger (13) tips (16) tjeneste (19) tmbn (18) trene (12) trening (59) treningsdagbok (35) treningslogg (11) treningspartner (25) treningsprogram (9) utdanning (12)
                                  Working...