Nye "unntaksår" for Heimevernet?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Din_Laban
    OR-6 Oversersjant

    • 2009
    • 3013

    #31
    Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

    [quote=Dragon uten hest]
    Opprinnelig skrevet av Din_Laban":2zurmz38]180-200 millioner vil gi HV gode vilkår.[/quote]

    Vel å merke i tillegg til det som er budsjettert for 2010, hvilket er ca 1 milliard.
    (Fant ikke den eksakte summen, men her er stortingsproposisjon nr 1, også kjent som Forsvarsbudsjettet.

    [url="http://www.regjeringen.no/pages/2251058/PDFS/PRP200920100001_FDDDDPDFS.pdf
    http://www.regjeringen.no/pages/2251058 ... DDPDFS.pdf[/url]

    Forøvrig inter...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

    Kommentér

    • flex1984
      RESERVEBEFAL
      * VETERAN *
      • 2005
      • 3409

      #32
      Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

      Opprinnelig skrevet av Herr Brun
      Er ikke det ganske grunnleggende innenfor offentlig forvaltning? Bruk opp alle penger du får tildelt, eller så får du mindre penger neste år.
      Sjef-sjef og adm-sjef hos oss hadde tradisjon for å handle dyre og unødvendige ting i desember. I flere år hadde det blitt kjøpt inn for mye av det meste, slik at lagrene inneholdt flere års forbruk av enkelte typer materiell. Dette er i seg selv et problem, iom. at budsjettet nest...
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      meh

      Kommentér

      • Dragon uten hest
        Trådstarter
        PENSJONIST
        • 2010
        • 273

        #33
        Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

        [quote=Din_Laban]
        Opprinnelig skrevet av Dragon uten hest":1faq0m8o][quote="Din_Laban":1faq0m8o]180-200 millioner vil gi HV gode vilkår.[/quote]

        Vel å merke i tillegg til det som er budsjettert for 2010, hvilket er ca 1 milliard.
        (Fant ikke den eksakte summen, men her er stortingsproposisjon nr 1, også kjent som Forsvarsbudsjettet.

        [url="http://www.regjeringen.no/pages/2251058/PDFS/PRP200920100001_FDDDDPDFS.pdf
        http://www.regjeringen.no/pages/2251058 ... DDPD...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • lumted
          RESERVEBEFAL
          • 2007
          • 238

          #34
          Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

          Ca. 1 mrd kroner står på side 8 i HV bladet nr 4 2009.

          Det står også at denne summen "ikke vil gi tilstrekkelig trening av områdestrukturen".

          Da har jeg enda en spørsmål: Hva er tilstrekkelig trening av områdestrukturen?
          100% ville jo vært optimalt, men er f.eks. 60-70% "tilstrekkelig"?

          Forøvrig finns det faktisk et Hotel Victor: http://hotelvictorsouthbeach.com/
          (La merke til det når jeg så siste...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Tidligere medlem av Norsk Luftwaffel.
          Nåværende medlem av Norsk Stolsliterforbund.

          Kommentér

          • Dragon uten hest
            Trådstarter
            PENSJONIST
            • 2010
            • 273

            #35
            Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

            Opprinnelig skrevet av lumted
            Ca. 1 mrd kroner står på side 8 i HV bladet nr 4 2009.

            Det står også at denne summen "ikke vil gi tilstrekkelig trening av områdestrukturen".

            Da har jeg enda en spørsmål: Hva er tilstrekkelig trening av områdestrukturen?
            100% ville jo vært optimalt, men er f.eks. 60-70% "tilstrekkelig"?

            Forøvrig finns det faktisk et Hotel Victor: http://hotelvictorsouthbeach.com/
            (La merke til det nå...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Bving1981
              RESERVEBEFAL
              • 2006
              • 2086

              #36
              Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

              Som en fotgubb i HV-I så har jeg som kjent ingenting jeg skulle ha sagt.
              Men har et forslag:
              La Politikerene som har besluttningsmakt tilbringe nok tid i en utdanningsavdeling slik at de får se hvor lang tid det tar å utdanne manskap til å kunne utføre diverse oppdrag og ikke minst la de få innblikk i hvor mye vedlikeholdstrening som trengs for å vedlikeholde ferdighetene man har brukt penger på å skape.

              Jeg var vintersoldat i min tid, eneste må...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Dette er en irriterende signatur

              Kommentér

              • 84mm
                OR-6 Oversersjant


                * VETERAN *
                • 2004
                • 8248

                #37
                Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                Målet for 2012 er at inntil 50% av F-styrken skal ha øvet......
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                What happens in the garage, stays in the garage

                Kommentér

                • hvlt
                  OF-2 Kaptein
                  S-5 (Planoff.)

                  Sponsor

                  ** MOD **
                  • 2006
                  • 23980

                  #38
                  Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                  På min statlige arbeidsplass kalte vi tidligere, før det ble lov å overføre overskudd fra et år til neste, desember måned for Hov-Dokka måneden. Lastebilene med Hov-Dokka på siden kom kjørende nesten støtfangfer etter støtfanger med det som det gikk raskt å brenne av det ubrukte med, kontormøbler.

                  TIl noe som ble sagt tidligere om HVs størrelse: Vi må huske (dette ble innprentet av Brovoll på hans tale i OMS i 2004 der han introduserte IFO-refo...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                  Moderator

                  Kommentér

                  • Vargtass
                    PENSJONIST
                    • 2007
                    • 24

                    #39
                    Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                    Historien har en uyggelig tendens til å gjenta seg. Vi er godt tilbake til de samme tilstander som norge befant seg i tiden rundt 2. verdenskrig. Militær trening var for speiderleir å regne, da som nå skal alt demonteres og spres i alle himmelretninger. Skulle det begynne å brenne på dass "i dag" har jeg tjue mil å reise før jeg ser mere nødvendig utstyr. Og da må man i tillegg stole på at han med nøkkelen til alle skap og kasuner ikke ligger med...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • hvlt
                      OF-2 Kaptein
                      S-5 (Planoff.)

                      Sponsor

                      ** MOD **
                      • 2006
                      • 23980

                      #40
                      Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                      Men det vi har koster 35 milliarder pr. år.......
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                      Moderator

                      Kommentér

                      • Dragon uten hest
                        Trådstarter
                        PENSJONIST
                        • 2010
                        • 273

                        #41
                        Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                        Opprinnelig skrevet av Vargtass
                        Historien har en uyggelig tendens til å gjenta seg. Vi er godt tilbake til de samme tilstander som norge befant seg i tiden rundt 2. verdenskrig. Militær trening var for speiderleir å regne, da som nå skal alt demonteres og spres i alle himmelretninger. Skulle det begynne å brenne på dass "i dag" har jeg tjue mil å reise før jeg ser mere nødvendig utstyr. Og da må man i tillegg stole på at han med nøkkelen til alle skap og kasuner...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Safariland
                          RESERVEBEFAL
                          • 2007
                          • 10998

                          #42
                          Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                          Hva kreves?
                          De viktigste reglene som gjelder registrering av parti finner du i valgloven og i partilovforskriften.
                          Før partiet kan registreres som et foretak i Partiregisteret må det være registrert i Enhetsregisteret.
                          Dette må du legge ved søknaden om registrering av nye partier:

                          •Stiftelsesdokument for partiet (se eksempel).

                          •Opplysning om hvem som er i partiets hovedstyre, dvs. hvem som har rett til å representere partiet sentralt i ...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • SlakaBall
                            RESERVEBEFAL
                            • 2009
                            • 7160

                            #43
                            Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                            Hmm, "Frampartiet?" ;-)
                            Vel, det er jo en artig tanke da....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Bumpibump TM

                            Kommentér

                            • Herr Brun
                              RESERVEBEFAL
                              • 2008
                              • 7337

                              #44
                              Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                              Opprinnelig skrevet av Supernils2008
                              Hmm, "Frampartiet?" ;-)
                              Vel, det er jo en artig tanke da.
                              Hvorfor ikke bare forsvarspartiet? På samme måte som de har piratpartiet i Sverige....
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              --

                              Kommentér

                              • rush
                                PENSJONIST
                                • 2009
                                • 4952

                                #45
                                Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                I'm in.
                                Det partispekteret som eksisterer nå er rett og slett uinteressant....
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Dragon uten hest
                                  Trådstarter
                                  PENSJONIST
                                  • 2010
                                  • 273

                                  #46
                                  Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                  Tror nok sjansen for å bli offentlig stemplet som en gjeng med sære tullinger er større enn muligheten for at det fører til en konstruktiv forsvarsdebatt....
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Safariland
                                    RESERVEBEFAL
                                    • 2007
                                    • 10998

                                    #47
                                    Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                    Derfor det er viktig å ha veltalende personer. Og ikke minst er det viktig å ikke ta den for langt. Jeg er fornøyd bare det blir tatt opp i media.....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • Dragon uten hest
                                      Trådstarter
                                      PENSJONIST
                                      • 2010
                                      • 273

                                      #48
                                      Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                      Jeg tror ikke et eget politisk parti med eneste agenda å fremme forsvarssaken vil være noen god løsning. Først og fremst pga. det jeg nevnte i forrige innlegg, men også pga av hvordan dette kan bli sammenlignet med mellomkrigstidens koblinger mellom offiserskorps og forsvarspolitikk. Arbeiderpartiets "brukne gevær"-politikk ble jo en følge av bl.a dette. Den gang hadde vi vel også en viss vernepliktig major som forsvarsminister.. (10 poe...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                      Kommentér

                                      • rush
                                        PENSJONIST
                                        • 2009
                                        • 4952

                                        #49
                                        Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                        Opprinnelig skrevet av Safariland
                                        Derfor det er viktig å ha veltalende personer. Og ikke minst er det viktig å ikke ta den for langt. Jeg er fornøyd bare det blir tatt opp i media..
                                        ...
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • geir44
                                          PENSJONIST
                                          • 2009
                                          • 16

                                          #50
                                          Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                          Jeg synes at I-styrkene bør få hele budsjettet. HV trenger ikke bestå av mer enn 20 000 mann og klarer man ikke det frivillig, så kan passende vernepliktige få tjenestegjøre 3-6 mnd "rekrutt" og 3 år i I-styrken, deretter er de ute og fritatt om de vil.

                                          Når de moderne våpensystemene har tapt mot fiendens og de landsetter tropper, så er det bare meget godt trente mannskaper som kan yte ny motstand. Ikke 50-80 000 umotiverte personer med dårlig ut...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • Dragon uten hest
                                            Trådstarter
                                            PENSJONIST
                                            • 2010
                                            • 273

                                            #51
                                            Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                            Nå skal vi vel ikke dra skrekkscenarioene for langt her..

                                            Jeg tar det som et kompliment at du har stor tro på oss i I-styrken, men å definere oss som "meget godt trente" med 20-25 dager trening i året, er vel kanskje å ta i.
                                            Du setter oss jo også i en rolle vi hverken er tiltenkt eller trent for.
                                            (hvem er forresten disse 50-80 000 du snakker om?)

                                            At motivasjonen er lav i F-og O-strukturen skal jeg nok gi deg rett i, men mye av dette skyldes nok...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • hvlt
                                              OF-2 Kaptein
                                              S-5 (Planoff.)

                                              Sponsor

                                              ** MOD **
                                              • 2006
                                              • 23980

                                              #52
                                              Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                              I-styrken er altså ment å være på 5000, ikke 20000. Og tallet på 5000 er ikke oppnådd. Måltallene er 5000 i I-styrke, 25.000 i F og 15.000 i O-styrke, til sammen 45.000. jeg forstår ikke helt hvem disse 20.000 og 50-80.000 du snakker om er?...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • hvlt
                                                OF-2 Kaptein
                                                S-5 (Planoff.)

                                                Sponsor

                                                ** MOD **
                                                • 2006
                                                • 23980

                                                #53
                                                Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                                En viktig sak i denne diskusjonen er å gå tilbake til grunnlagsdokumentene fra 2003-2005 som beskriver IFO-reformen. Hva har stemt av forutsetningene, og hva har ikke stemt. Et meget godt startpunkt er GIHVs foredrag i OMS 7. februar 2005, der han beskrev og begrunnet reformen. Man finner foredraget her (lenke).

                                                En ting har endret seg: O-styrken er etter det redusert fr...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                Moderator

                                                Kommentér

                                                • Dragon uten hest
                                                  Trådstarter
                                                  PENSJONIST
                                                  • 2010
                                                  • 273

                                                  #54
                                                  Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                                  Jeg kan vel ikke helt se at noen av forutsetningene har endret seg i særlig stor grad.
                                                  Kvalitetsreformen er ennå ikke fullt ut gjennomført, og det har ikke kommet noen signaler eller planer om ytterligere kutt i strukturen.

                                                  Politikerene har vedtatt at vi skal ha det Heimevernet vi har, men å bevilge nok penger til å trene det? Nope...
                                                  Uansett om HV skulle bestått av 80 000 mann som ble mobilisert samtidig, eller 5-10 000 mobilisert, med ruller...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • holmiz
                                                    PENSJONIST
                                                    * VETERAN *
                                                    • 2006
                                                    • 422

                                                    #55
                                                    Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                                    Undertegnede er innkalt til Værnes på øvelse over påske, så det foregår da i det minste litt i Hotel Viktor om dagen. Litt synd at jeg kanskje ikke kan delta grunnet kræsj med obligatorisk oppmøte på studier, og om så skjer så halveres vel troppen?...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                    Kommentér

                                                    • Dragon uten hest
                                                      Trådstarter
                                                      PENSJONIST
                                                      • 2010
                                                      • 273

                                                      #56
                                                      Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                                      Til alle dere (eller oss) som funderer på å skrive leserinnlegg osv, her er noen linker til hva som er skrevet før, og åpenbart ikke har virket.

                                                      Mulighetene for betalingskort er mange. Du kan få det som en del av pakkeløsningen fra banken, eller søke hos ulike tilbydere. Les mer her!


                                                      http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/-he ... 62791.html

                                                      [url="http://www.nrk.no/ny...
                                                      [HIDETEXT]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet[/HIDETEXT]

                                                      Kommentér

                                                      • erlingar
                                                        PENSJONIST
                                                        • 2008
                                                        • 6

                                                        #57
                                                        Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                                        Jeg tilhører en HV-avdeling i F som er FOK-status 2. De treningene vi har hatt forrige 4års periode, har vært av de beste i de 2o årene jeg har vært med. Kvaliteten i HV, slik jeg opplever det, har på noen avdelinger blitt radikalt bedre i perioden, mens en del er på stedet hvil, enten pga manglende trening eller dårlig utgangspunkt. Kvalitetsreformen har vært bra for oss. Allikvel vil jeg komme med noen hjertesukk om feil fokus i HV:

                                                        HK416: Hvo...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                        Kommentér

                                                        • Rasputin
                                                          RESERVEBEFAL
                                                          * VETERAN *
                                                          • 2005
                                                          • 1396

                                                          #58
                                                          Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                                          Opprinnelig skrevet av erlingar
                                                          HK416: Hvorfor bruke haugevis med penger på en våpen som er dyrt, har høy vedlikholdsbehov, og dyr ammo til HV? AG3 er et utmerket enkelt våpen, som jeg kan lære hvem som helst og bruke og vedlikehold.... Passer bra for oss, også I styrken etter min mening. Kanskje en oppgradering med lys, uttrekkskolbe, litt magasinklemmer m.m, og vi har et utmerket våpen tilpasser HV...OG SÅ kunne vi tatt de vi pengene vi sparte på dette nonsens...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Carpe panem

                                                          Kommentér

                                                          • pioff
                                                            OR-7* Stabssersjant
                                                            Ass S-3 Ingeniør



                                                            * VETERAN *
                                                            • 2006
                                                            • 5044

                                                            #59
                                                            Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                                            Ikke 50-80 000 umotiverte personer med dårlig utstyr
                                                            Utrolig hvordan motivasjonen styrkes når man har en invasjonsstyrke på døren....
                                                            [/QUOTE]
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

                                                            Kommentér

                                                            • Einherjar
                                                              OF-2 Rittmester
                                                              S-3 (Ops.off.)

                                                              ** MOD **
                                                              • 2008
                                                              • 2837

                                                              #60
                                                              Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                                                              Merket motivasjonen sakte forlot kroppen etter HV-øvelsen i år. Er forøvrig andre gang jeg har blitt kalt ut siden overføring i 2008. Har hatt samme laget begge gangene og de fleste er "oldtimers" med mye erfaring (men er selvsagt en mann jeg enda ikke har sett).

                                                              Etter endt øvelse snakka jeg med laget og oppdaget at ved neste øvelse (2012??) er 3 mann ute grunnet alder, 1 mann overflyttet og jeg sitter igjen med en NLF og den "ukjente soldat"...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                                                              ― John Steinbeck
                                                              Moderator

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 272031 Mar 25, 20:31
                                                              1 response
                                                              143 visninger
                                                              3 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Sofakriger
                                                              Startet av Feltposten, DTG 010930 Feb 22, 09:30
                                                              9 svar
                                                              674 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg struksa
                                                              av struksa
                                                              Startet av Feltposten, DTG 230830 Nov 21, 08:30
                                                              2 svar
                                                              204 visninger
                                                              4 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg jaffar
                                                              av jaffar

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              Working...