Nye "unntaksår" for Heimevernet?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • SlakaBall
    RESERVEBEFAL
    • 2009
    • 7160

    #61
    Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

    Opprinnelig skrevet av Einherjar
    Merket motivasjonen sakte forlot kroppen etter HV-øvelsen i år. Er forøvrig andre gang jeg har blitt kalt ut siden overføring i 2008. Har hatt samme laget begge gangene og de fleste er "oldtimers" med mye erfaring (men er selvsagt en mann jeg enda ikke har sett).

    Etter endt øvelse snakka jeg med laget og oppdaget at ved neste øvelse (2012??) er 3 mann ute grunnet alder, 1 mann overflyttet og jeg sitter igjen med en NLF og den...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Bumpibump TM

    Kommentér

    • Dragon uten hest
      Trådstarter
      PENSJONIST
      • 2010
      • 273

      #62
      Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

      [quote=Rasputina]
      Opprinnelig skrevet av erlingar
      HK416: Hvorfor bruke haugevis med penger på en våpen som er dyrt, har høy vedlikholdsbehov, og dyr ammo til HV? AG3 er et utmerket enkelt våpen, som jeg kan lære hvem som helst og bruke og vedlikehold.... Passer bra for oss, også I styrken etter min mening. Kanskje en oppgradering med lys, uttrekkskolbe, litt magasinklemmer m.m, og vi har et utmerket våpen tilpasser HV...OG SÅ kunne vi tatt de vi pengene vi sparte...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Lille Arne
        OR-8* Kommandérsersjant
        Sjefssersjant



        * VETERAN *
        *** ADMIN ***
        • 2005
        • 12280

        #63
        Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

        Opprinnelig skrevet av hvlt
        Jeg forstår ikke helt hvem disse 20.000 og 50-80.000 du snakker om er?
        20 000 er et måltall på et "passe stort" HV Diesen har operert med. Eller jeg tror faktisk han har sagt at det er et makstall. Ideen hans er så vidt jeg har forstått å spisse HV ned til å bare drive styrkebeskyttelse og objektsikring for det lille vi har igjen av forsvar, og la sivile myndigheter ta seg av sivile objekter og infrastruktur (politireserve?),...
        [/QUOTE]
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

        - Michael Kofman
        Administrator

        Kommentér

        • Dragon uten hest
          Trådstarter
          PENSJONIST
          • 2010
          • 273

          #64
          Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

          Det Diesen har operert med, er ikke nødvendigvis den beste løsningen, men den (i hans øyne) mest hensiktsmessige i forhold til å få mest mulig ressurser ut av de tildelte midler.

          Pr. i dag holder budsjettet til å trene I-styrken på 5000 fullt ut, så heller ikke hans skrekkscenarioer holder mål lenger.
          Spørsmålet er jo om vi skal gå for å ha en styrke etter dagens tildelte midler, eller få økt midlene til å kunne trene dagens eksisterende styrke....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Dragon uten hest
            Trådstarter
            PENSJONIST
            • 2010
            • 273

            #65
            Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

            Innslag i NRK Dagsrevyen 23.02: Hæren sliter med rekrutteringen til Afghanistan, og vender seg nå mot Heimevernet.



            Sitat: "Først og fremst er det soldater fra Heimevernets Innsatsstyrke som er aktuelle, med rundt 25 treningsdøgn i året"

            Tydeligvis ikke så mange som har fått med seg at dette nå kuttes til 15 dager etter føringer fra FD. Men at ...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Herr Brun
              RESERVEBEFAL
              • 2008
              • 7337

              #66
              Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

              Opprinnelig skrevet av Dragon uten hest
              Tydeligvis ikke så mange som har fått med seg at dette nå kuttes til 15 dager etter føringer fra FD. Men at vi er etterspurt er selvsagt nok et godt argument for å få mer midler til trening.
              Som om noen bryr seg om andre argumenter enn budsjett?...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              --

              Kommentér

              • Dragon uten hest
                Trådstarter
                PENSJONIST
                • 2010
                • 273

                #67
                Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                Opprinnelig skrevet av Herr Brun
                Opprinnelig skrevet av "Dragon uten hest":2nd3ftnq
                Tydeligvis ikke så mange som har fått med seg at dette nå kuttes til 15 dager etter føringer fra FD. Men at vi er etterspurt er selvsagt nok et godt argument for å få mer midler til trening.
                Som om noen bryr seg om andre argumenter enn budsjett?[/quote:2nd3ftnq]

                Politikerne har en pengesekk som skal fordeles, og når det er tomt, så er det tomt. Sånn er det bare.. Eneste man kan g...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Dragon uten hest
                  Trådstarter
                  PENSJONIST
                  • 2010
                  • 273

                  #68
                  Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                  Må arrestere meg selv litt på siste uttalelse.. (se link)

                  http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 254588.ece

                  Men hvorfor blir det ikke mer debatt rundt slike artikler? Er det ingen som leser dem?
                  Kan forsåvidt forstå at fokuset blir litt snudd, når hovedpoenget i en kronikk om temaet (linket fra artikkelen) går på at HV innkaller 500 mann til "å plukke tomhylser på et...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • geir44
                    PENSJONIST
                    • 2009
                    • 16

                    #69
                    Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                    Opprinnelig skrevet av pioff
                    Ikke 50-80 000 umotiverte personer med dårlig utstyr
                    Utrolig hvordan motivasjonen styrkes når man har en invasjonsstyrke på døren.

                    Njei....vi så vel hva som skjedde i 1940. Jeg har lest mange detaljerte bøker om kamphandlinger (forsvarets offisiell verk). Desertering og kaos var svært vanlig og den dårlige treningen gjorde sitt til at de fleste enheter gikk i oppløsning....
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Din_Laban
                      OR-6 Oversersjant

                      • 2009
                      • 3013

                      #70
                      Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                      Spesielt i de tilfeller der det har vært stor usikkerhet til knyttet til landets myndigheter. Telemark Regiment overga seg til en skarve gjeng tyske motorsyklister på rekognisering.

                      I 6. divisjon hadde man flere tilfeller av kamp-tretthet som førte ganske harde sanksjoner fra befal da soldater "bare ville dra hjem..."...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                      Kommentér

                      • Dragon uten hest
                        Trådstarter
                        PENSJONIST
                        • 2010
                        • 273

                        #71
                        Re: Nye "unntaksår" for Heimevernet?

                        Fikk Heimevernets Virksomhetsrapport for 2009 i posten i dag. Interessant lesning, selv om alt som har skjedd i fjor forsåvidt er gammelt nytt.

                        Det som er kanskje mest interessant i mine øyne, er rapportens forord av GIHV Kristin Lund. Her understreker hun nok en gang at 2009 har vært et unntaksår, men gir også ganske klare signaler om fremtidens Heimevern.

                        Utdrag: [i]"Mer alvorlig er det at det første året i langtidsperioden 2009-12 i skriv...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        Beslektede emner

                        Collapse

                        Emner Statistikk Nyeste innlegg
                        Startet av Feltposten, DTG 272031 Mar 25, 20:31
                        1 response
                        143 visninger
                        3 reaksjoner
                        Nyeste innlegg Sofakriger
                        Startet av Feltposten, DTG 010930 Feb 22, 09:30
                        9 svar
                        674 visninger
                        0 reaksjoner
                        Nyeste innlegg struksa
                        av struksa
                        Startet av Feltposten, DTG 230830 Nov 21, 08:30
                        2 svar
                        204 visninger
                        4 reaksjoner
                        Nyeste innlegg jaffar
                        av jaffar

                        Stikkord

                        Collapse

                        Working...