Det kan tjene som bevisstgjøring av egen befolkning å lage en slik artikkel. Øker kanskje forsvarsviljen.
Fokus: Russland - Sjøstridskrefter
Collapse
Brukerinfo
Collapse
$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
-
-
Fredsdividenden osv. som ble dratt litt langt i lang tid? Selv om Russland svjv hadde en viss status som en "dimensjonerende motstander" også i perioder med lav spenning. Dessverre ikke uvanlig at beslutningstakere høyt oppe venter i det lengste med å sette inn tiltak, på tross av fagfolks relativt proaktive klagesang.Kommentér
-
Kommentér
-
Jeg vet ikke om det er en "fun fact", men det er i hvert fall en "fact": Bergingsskipet "Mikhail Rudnitskij" og søk- og redningsubåten "AS-34" er akkurat de samme som forsøkte å berge den overlevende besetningen på undervannsbåten "Kursk" for 24 år siden i disse dager. Den russiske eXtwitter-kontoen "minuta v minutu" har akkurat kjørt en "minutt for minutt-tråd" om ulykken, redningsaksjonen og hendelser rundt som kan anbefales.
AS-34 var den gangen ganske ubrukelig. Selv om den da hadde vært i tjeneste i bare litt over ti år så den ut som en "rusten blikkboks" i følge en av de tilstedeværende dykkerne. Ingen forsøk på å koble AS-34 til Kursk lykkes, trolig på grunn av dårlig design (koblingsflatene mellom "Kursk" og AS-34 var ikke kompatible), dårlig vedikehold (pakninger og andre deler av mekanismene var ødelagt) og dårlig/ingen trening (historien om den russiske redningsaksjonen er full av tabber og kløning). Det virker ikke som om AS-34 noen gang hadde testet ut å faktisk koble seg til en ubåt eller hente ut mannskaper fra den ble operativ i Nordflåten til "Kursk" sank.“Fas est et ab hoste doceri”
Ovid
Administrator💡 2👍 2Kommentér
-
Det er nok mest sannsynlig I-Kilo-II-klasse undervannsbåten "Mozjajsk" som starter overføring til Stillehavsflåten. Søsterbåten "Ufa" hadde flaggheis 17. november 2022 og deployerte til Middelhavet i desember 2023, antagelig som første etappe i overføring til Stillehavet. "Mozjajsk" hadde flaggheis i november i fjor, og Droxford Maritime synes dette er litt tidlig for "Mozjajsk" å være seilingsklar. På den andre siden seilte den andre av I-Kilo-ene til Stillehavsflåten, "Volkhov" til Stillehavet via Middelhavet i august 2021, etter flaggheis i oktober 2020. Den tredje båten, "Magadan" hadde flaggheis i oktober 2021 og seilte til Stillehavet via Norskehavet og Nordøstpassasjen i august - oktober 2022, så det er ikke en helt uhørt tidslinje.
"Mozjajsk" er den femte av seks Improved Kilo II (puh..)-klasse/prosjekt 06363 dieselelektriske ubåter bestilt til Stillehavsflåten, "Petropavlovsk-Kamtsjatskij", "Volkhov", "Magadan", "Ufa", "Mozjajsk" og "Jakutsk". "Jakutsk" ble kjølstrukket i august 2021 samtidig med "Mozjajsk", men den er så vidt jeg kan finne ut enda ikke sjøsatt.
“Fas est et ab hoste doceri”
Ovid
Administrator💡 4Kommentér
-
Droxford Maritime tror nå at det er ubåten B-261 Novorossijsk, fra Svartehavsflåten.
ModeratorKommentér
-
Det er også en sannsynlig kandidat. "Novorossijsk" var en av to av Svartehavsflåtens seks I-Kilo-er som havnet på utsiden av stredene da fullskalakrigen begynte. Sammen med søsteren "Krasnodar" var den deployert i Middelhavet. I oktober 22 seilte "Novorossijsk" til Østersjøen og Kronstadt for tungt vedlikehold, og i oktober 23 fulgte "Krasnodar" etter.
"Novorossijsk" fullførte vedlikehold i vår en gang, og har drevet noe øvings/testvirksomhet i Østersjøen i sommer. Hun kan utmerket godt være på vei tilbake til Middelhavet.“Fas est et ab hoste doceri”
Ovid
Administrator💡 1Kommentér
-
Russerne holder på med flåteøvelsen Okean 2024. Thord Are Iversen skriver at selv om Nordflåten, Østersjøflåten, Stillehavsflåten og Den kaspiske flotiljen skal delta i øvelse Okean, så er det ikke sendt ut noe til pressen om at flåtestyrkene i Middelhavet skal delta på noe vis.
Østersjøflåten har sendt et par Roputsja landgangsskip og en korvett av Steregusjtsjij-klassen til Barentshavet. De ble skygget av norske fartøy oppover norskekysten. En annen korvett, sammen med to tankskip, er på vei fra Atlanterhavet inn i Østersjøen, og kommer trolig til å delta i øvelsen i Østersjøen.
Den norske korvetten KNM «Storm» har de siste dagene fulgt tre russiske fartøy fra Østersjøflåten som seiler vest av Norge.
Moderator👍 1Kommentér
-
🧡 2Kommentér
-
👍 1Kommentér
-
Ref #753 og #758, det russiske hjelpeskipet Ursa Major, som transporterte våpen mellom Russland og Syria har sunket i Middelhavet etter en eksplosjon i maskinen i 12:30-tiden i dag. 14 av de 16 besetningsmedlemmene ble reddet. Et russisk orlogsskip skal ha ledet redningsarbeidet.
Moderator👍 3Kommentér
-
Det er noen "gode naboer" vi har øst for oss....
Sitat:
Det statlige russiske nyhetsbyrået RIA har hevdet at det norskflaggede skipet nektet å ta om bord mannskap fra det russiske skipet Ursa Major, som forliste utenfor kysten av Spania 23. desember. Det avviser det norske rederiet Oslo Bulk.
– Redningsoperasjonen ble håndtert av det maritime redningskoordinasjonssenteret (MRCC) i Cartagena. MRCC beordret kapteinen om ikke å ta med mannskapet fra skipet i havsnød, ettersom deres redningsbåt var på vei til åstedet. I mellomtiden var livbåten sikret langsmed vårt skip til redningsbåten ankom, skriver Oslo Bulk i en pressemelding.
Det statlige russiske nyhetsbyrået RIA har hevdet at det norskflaggede skipet nektet å ta om bord mannskap fra det russiske skipet Ursa Major, som forliste utenfor kysten av Spania 23. desember. Det avviser det norske rederiet Oslo Bulk. – Redningsoperasjonen ble håndtert av det maritime redningskoordinasjonssenteret (MRCC) i Cartagena. MRCC beordret kapteinen om ikke å ta med mannskapet fra skipet i havsnød, ettersom deres redningsbåt var på vei til åstedet. I mellomtiden var livbåten sikret langsmed vårt skip til redningsbåten ankom, skriver Oslo Bulk i en pressemelding.
👍 1Kommentér
-
Ubåten Arkhangelsk (K-562), Nordflåtens andre ubåt av Severodvinsk-II/Yasen-M-klassen, er ferdig med prøveperioden og har blitt offisielt overlevert. Det er planlagt at Nordflåten og Stillehavsflåten skal få seks hver. Ubåten kan bære kryssermissiler og torpedoer.
ModeratorKommentér
-
Dette var altså ikke "Mozjajsk", men "Novorossijsk", som siden har putret rundt i Middelhavet med Tartus som hjemmehavn, så vi får se hvor lenge det varer.Det er nok mest sannsynlig I-Kilo-II-klasse undervannsbåten "Mozjajsk" som starter overføring til Stillehavsflåten. Søsterbåten "Ufa" hadde flaggheis 17. november 2022 og deployerte til Middelhavet i desember 2023, antagelig som første etappe i overføring til Stillehavet. "Mozjajsk" hadde flaggheis i november i fjor, og Droxford Maritime synes dette er litt tidlig for "Mozjajsk" å være seilingsklar. På den andre siden seilte den andre av I-Kilo-ene til Stillehavsflåten, "Volkhov" til Stillehavet via Middelhavet i august 2021, etter flaggheis i oktober 2020. Den tredje båten, "Magadan" hadde flaggheis i oktober 2021 og seilte til Stillehavet via Norskehavet og Nordøstpassasjen i august - oktober 2022, så det er ikke en helt uhørt tidslinje.
"Mozjajsk" er den femte av seks Improved Kilo II (puh..)-klasse/prosjekt 06363 dieselelektriske ubåter bestilt til Stillehavsflåten, "Petropavlovsk-Kamtsjatskij", "Volkhov", "Magadan", "Ufa", "Mozjajsk" og "Jakutsk". "Jakutsk" ble kjølstrukket i august 2021 samtidig med "Mozjajsk", men den er så vidt jeg kan finne ut enda ikke sjøsatt.
"Mozjajsk" har nå sannsynligvis startet transitt til Stillehavet i følge med Balk-klasse slepebåten "Sergej Balk", og ligger værfast sørøst av Skagen. Med tanke på tiden på året er nok planen å gå gjennom Suez-kanalen, ikke Nordøst-passasjen. Om den gjør som forgjengeren Ufa og har et lengre stopp i Middelhavet er vel heller tvilsomt, med "hjemløse" "Novorossijsk" allerede på plass og med litt usikkerhet om baseadgang.
Den sjette og siste I-Kilo II ubåten til Stillehavsflåten, Jakutsk, ble forøvrig sjøsatt 11. oktober i fjor. Søsterskipene har brukt seks-sju måneder fra sjøsetting til flaggheis, og deretter ett års tid før de transitterte til hjemmebasen. Om samme tidslinje holder, vil altså Stillehavsflåten få sin siste I-kilo II på plass mot sommeren 2026.
Verftet har kontrakter om bygging av fire til I-Kilo II undervannsbåter, men ingen av dem skal være kjølstrukket enda. Det er uklart for meg hvilken flåte de er tiltenkt, muligens Østersjøflåten.“Fas est et ab hoste doceri”
Ovid
Administrator💡 3👍 1Kommentér
-
29. Desember hadde Nordflåten flaggheis på sin femte Prosjekt 21980 "Gratsjonok" (Nakhimovets-klasse?) anti-sabotasjeskøyte, med det fantasifulle navnet "P-475". Etter påskriften på landgangen å dømme kan den se ut til å ha fått pennantnummeret 942.
Skøyta er bygget ved Vympel-verftet i Rybinsk slik som de fire andre Gratsjonok-skøytene til Nordflåten, som hadde flaggheis i 2016-17. I mellomtiden har verftet levert fire skøyter til Rosgvardija. I tillegg har "P-475" den desidert lengste tiden fra kjølstrekking (sommeren 2021) til flaggheis av samtlige Gratsjonok, nesten tre og ett halvt år. Det er vel rimelig å anta at det har med fullskalakrigen i Ukraina å gjøre.The Grachonok-class boat is made for anti-terrorism missions in northern waters. It is the fifth of its kind in the Northern Fleet.“Fas est et ab hoste doceri”
Ovid
Administrator💡 3👍 1Kommentér
-
"Novorossijsk" har seilt ut av Middelhavet gjennom Gibraltar, og er trolig på vei tilbake til Kronstadt/St. Petersburg. For min del styrker det antagelsen om at "Mozjajsk" er på tur til Stillehavsflåten via Suez - dersom det er snakk om en rotasjon, hvorfor overlapper de ikke? I så fall ligger det an til at det ikke vil være permanent tilstedeværelse av russiske undervannsbåter i Middelhavet inntil Russland får skaffet en mer stabil baseavtale, i Libya eller kanskje Algerie, som opererer Kilo-klasse undervannsbåter.
"Mozjajsk" har nå sannsynligvis startet transitt til Stillehavet i følge med Balk-klasse slepebåten "Sergej Balk", og ligger værfast sørøst av Skagen. Med tanke på tiden på året er nok planen å gå gjennom Suez-kanalen, ikke Nordøst-passasjen. Om den gjør som forgjengeren Ufa og har et lengre stopp i Middelhavet er vel heller tvilsomt, med "hjemløse" "Novorossijsk" allerede på plass og med litt usikkerhet om baseadgang.
“Fas est et ab hoste doceri”
Ovid
Administrator💡 1Kommentér
-
Russland sliter med å få tilgang til havnen/basen i Tartus, og flere har surret rundt i Middelhavet en god stund nå. Den ene rett utenfor Tartus i fem døgn, og en annen øst for Malta.
Virker som de ikke er så velkommen i Syria lengre.
New Syrian Authorities Do Not Allow Russian Ship to Enter Tartus - Militarnyi
👍 4😎 1Kommentér
-
Satelittbiler fra ubåtbasen på Kamtsjatka tatt den 14. januar ser også ut til å vise samtlige av den russiske Stillehavsflåtens ballistiske missil-ubåter (SSBN) i havn på samme tid, og fire av deres syv(?) kryssermissil-ubåter (SSGN). Det viser vel igjen hvor lite Russland faktisk ser på USA som en reell trussel?
Moderator👍 1Kommentér
Beslektede emner
Collapse
| Emner | Statistikk | Nyeste innlegg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Lukket:
av Feltposten
Startet av Feltposten, DTG 282035 Dec 24, 20:35
|
0 svar
39 visninger
0 reaksjoner
|
Nyeste innlegg
av Feltposten
|
||
|
Startet av Feltposten, DTG 081334 Dec 24, 13:34
|
0 svar
61 visninger
0 reaksjoner
|
Nyeste innlegg
av Feltposten
|
||
|
Startet av Feltposten, DTG 032035 Nov 24, 20:35
|
0 svar
57 visninger
0 reaksjoner
|
Nyeste innlegg
av Feltposten
|
Forumstruktur
Collapse
Stikkord
Collapse
affæren (1)
afrika (1)
angrep (2)
arabere (1)
arktisk råd (1)
ber (1)
drept (1)
farligere (1)
fokus: (2)
fremtidig (2)
georgia (2)
georgia: (1)
helikopter (2)
igjen (1)
journalisten (1)
konflikten (1)
krigen (2)
krigsfanger (1)
kurganets25 (1)
kystvakten (2)
landstridskrefter (2)
luftstridskrefter (1)
materiell: (3)
mi17 (1)
nordområdene (1)
pantsirs (1)
politikk (2)
porsanger (1)
poseidon (1)
putin (3)
radarsystemer (1)
russian (2)
russisk (10)
russiske (3)
russland (17)
russlands (2)
sikkerhetsperspektiv (1)
spion (1)
stockholm (1)
stratagem (1)
sørossetia (1)
tiår (1)
trussel (2)
ubåt (2)
ukraina (2)
ukrainakrigen (1)
undersøkelse (1)
villig (1)
vurderer (1)
øremerket (1)













Kommentér