Logistikkerfaringer fra Ukraina

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hulkinator
    Trådstarter
    OR-7* Stabssersjant
    Mestersersjant logistikk

    • 2009
    • 6169

    Logistikkerfaringer fra Ukraina

    Han har delteke i over førti blodige trefningar ved fronten sør i Ukraina. Maxim er vognkommandør på stridsvogn og var med på frigjeringa av Kherson. – Alle som døyr er ungdommar med livet framfor seg, seier han.


    Her er et innlegg om livet som mekaniker langs fronten i Ukraina.

    Det trekkes frem at de har skjulte verksteder så nærme fronten som de kan.
    De reparerer så mye de kan, mens noen vogner er ikke mulig å restaurere, så de bruker de for reservedelene.

    Mange av mekanikerene er frivillige, de leser manualer på nett for å prøve så godt de kan.

    De bor også i felt da det ikke er trygt å bo i militærleire.


    S...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Last edited by Rittmester; DTG 251022 Jun 23, 10:22.
    Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.
  • Sofakriger
    OR-7* Stabssersjant
    Mestersersjant personell


    Sponsor

    • 2005
    • 25018

    #2
    Train as you fight er jo veldig vanskelig på dette området. HMS og miljøhensyn gjør det vanskelig å gjøre tyngre reparasjoner i felt. Prosesser og godkjenningssystemer gjør det vanskelig å improvisere en "omtrent"-vogn av 2 vrak og en som har problemer. Og så videre.

    Det var en veldig bra artikkel om logistikk i Strategem for en tid siden. Selv om den kanskje fokuserte mer på forsyning og produksjon så er dette en del av det samme bildet. Å holde tungt vedlikeholdskrevende utstyr som blir utsa...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

    Kommentér

    • 4312
      OR-5+ Sersjant 1.klasse

      • 2012
      • 3335

      #3
      verktøy, deler og dokumentasjon. Anleggsmaskin mekanikere er godt vant med å fikse det meste i felt. Dere har sikkert sett service vognene til Cat og Volvo rundt om, de lever av å fikse ting i felt. En stor graver som er dø i et steinbrudd trenger en slik mekaniker for å komme i livet igjen. For entreprenøren så er det som en krig langs fronten hver dag. Nå tar jeg litt i men jeg tror poenget kommer fram. ...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Trenger bare litt flaks, så går det godt

      Kommentér

      • Kdo_Under
        OR-7 Stabssersjant


        • 2007
        • 11510

        #4
        Dette finnes det løsninger på.
        Det er faktisk et av designprinsippene i Leopard 1.
        Modulære komponenter som kan flyttes fra en vog til en annen med høy grad av standardisering. Mannskaper men lavere grad av teknisk kompetanse kan flytte over tårn, motorer og annet i felt.
        Dypere utbedringer kan om man har kapasitet gjøres ved sentrale verksteder.

        Ukraina er der de er i dag fordi de måtte bygge på utgamle sovjetiske standarder, og de var raka fant.
        Mekking som bedrives i felt i denne krigen ser...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Død ved Kølle!
        Bla bla... Hybrid warfare is easy

        Kommentér

        • Tusseladd
          OF-1 Løytnant
          Ass E-off. (Ass S-2)

          • 2011
          • 12691

          #5
          Perun og Nicholas "Cheiftain" Moran har laget et video-foredrag om berging og reparasjoner, med fokus på utstyr som er tatt fra russerne. Det er en stund siden jeg hørte den, men nettopp det at Ukraina foretrekker å reparere så nær fronten som mulig, mener jeg ble nevnt. Det er jo lange avstander i Ukraina. Siden videoen ble laget har det blitt startet flere sentre for tungt vedlikehold i Polen og Tsjekkia.
          ...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Moderator

          Kommentér

          • hvlt
            OF-2 Kaptein
            Planoff. (S-5)


            Sponsor
            • 2006
            • 23004

            #6
            I mobiliseringshærens tid hadde i hvert fall Hærens våpentekniske korps mobiliseringsoppsatt stridsvognverksteder i tilknytning til stridsvogneskadronene. Jeg fant her et eksempel fra Forsyningsregiment nr. 3 som var oppsettende avdeling for Hærens våpentekniske korps, Hærens transportkorps og Hærens intendantur i Distriktskommando Sørlandet (Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland). I Rogaland forsvarsdistrikt (FDI 8) skulle regimentet sette opp et stridsvognverksted med 8 befal og 13 menige/korpora...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Last edited by hvlt; DTG 280921 Nov 22, 09:21.
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
            Moderator

            Kommentér

            • Hulkinator
              Trådstarter
              OR-7* Stabssersjant
              Mestersersjant logistikk

              • 2009
              • 6169

              #7
              Hæren har ofte brukt en linjeinndeling i felt.

              Det er mye linjer og det går litt på kryss of tvers, som regel færre en seks linjer.

              De fleste kjenner igjen linjeinndeling innenfor PBU, med første, andre, tredje og fjerde linje.

              Det finnes da forskjellige linjeinndelinger innen både forsyning og teknisk inndeling.

              Her er eksempler på hvordan vedlikehold ble gjort:
              1 linje - Bruker
              2 linje - Vedlikeholdstropp
              3 linje - Feltverksted (BSA)
              4 linje - Verksted (garnisonsverksted)
              5 linje - FLO

              1 ...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

              Kommentér

              • 4312
                OR-5+ Sersjant 1.klasse

                • 2012
                • 3335

                #8
                Krigsskadereperasjonskursene har jeg hørt mye godt om men ikke fått mulighet til å tatt selv. Ingen ønsker å stå ute i felt og fikse maskiner, bare det å få kald hydraulikkolje på fingrene når den er minus 10 er bare smerte. Samtidig så blir gjerne ikke kvaliteten på jobben like bra ute, som den er inne på et verksted selv om mekanikeren gjør sitt beste. Den største revolusjon i felt arbeid tror jeg må være hodelykt....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Trenger bare litt flaks, så går det godt

                Kommentér

                • Hulkinator
                  Trådstarter
                  OR-7* Stabssersjant
                  Mestersersjant logistikk

                  • 2009
                  • 6169

                  #9
                  Hvis du kan gjøre en reperasjon på under fire timer, som får et kampkjøretøy klart igjen, så tar det kortere tid enn om du må transportere det lengre bak.

                  Dersom du skal transportere noe frem og tilbake så krever det enten at det kan flytte seg selv eller at du har booket transport tidsnok.

                  Dersom en stridsvogn ikke kan kjøre for egen maskin så må den stages av en bergepanser til tungtransport kan frakte den. (Mulig ingeniør og noen andre også kan transportere den til sikkert område/ sted for ...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                  Kommentér

                  • Rittmester
                    OF-2 Rittmester
                    Pers.off. (S-1)

                    Sponsor
                    • 2006
                    • 32781

                    #10
                    Én av erfaringene fra mytteriet til Prigosjin ser ut til å være at Wagner hadde vesentlig bedre strategisk mobilitet enn regulære russiske avdelinger, og kunne ha nådd Moskva innen kort tid om de ikke hadde stoppet. Dette skal visstnok blant annet skyldes at de som standard har ekstra drivstoff med på alle TT’ene sine. Er det noen som vet mer om dette, og om det kan være overførbart til norske formål?...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                    Moderator

                    Kommentér

                    • Sofakriger
                      OR-7* Stabssersjant
                      Mestersersjant personell


                      Sponsor

                      • 2005
                      • 25018

                      #11
                      "Noen" som ser RyanMcBeth her på Youtube? ...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                      Kommentér

                      • mailman
                        OF-1 Løytnant
                        Sponsor
                        • 2006
                        • 2688

                        #12
                        Alle våre kjøretøy har ekstra drivstoff med.20 liter på Mb og Amarok,40 på P93 og sikkert på P113 og TT.(Ville hatt minst 80 på TT,men det er jo mulig den har)
                        Belteting har jeg ikke kontroll på,men det vet vel de som har syslet med slike. ...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        When in doubt,empty your magazine.
                        Moderator

                        Kommentér

                        • Hulkinator
                          Trådstarter
                          OR-7* Stabssersjant
                          Mestersersjant logistikk

                          • 2009
                          • 6169

                          #13
                          Noen ekstra kanner kan hjelpe litt, men det krever ganske store mengder for å få effekt.
                          Jeg husker ikke i farten hvor stor tanken er på Norsk TT, men for Scania P113 er den om lag 220l.

                          Med vogntog skal det gjøres å komme seg fra Oslo til Bardufoss (1485km) på under 900l med et slikt vogntog. Det er gamle lastebiler og de har et normalt forbruk målt ut fra 80/90-tallet.

                          Dersom man skal ta med mer drivstoff for enten P113 eller R143 (TT) så må det forventes at det er ganske store mengder som s...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                          Kommentér

                          • yamaha
                            OR-6 Skvadronmester

                            • 2010
                            • 21241

                            #14
                            Det var vel ikke uten grunn at Forsvaret selv drev flere drivstoffdepoter under den kalde krigen, noen av disse svært nært hovedårer, slik at drivstoff skulle være tilgjengelig....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            "𝘐𝘧 𝘴𝘰𝘮𝘦𝘰𝘯𝘦 𝘴𝘢𝘺𝘴 𝘪𝘵`𝘴 𝘳𝘢𝘪𝘯𝘪𝘯𝘨 𝘢𝘯𝘥 𝘢𝘯𝘰𝘵𝘩𝘦𝘳 𝘱𝘦𝘳𝘴𝘰𝘯 𝘴𝘢𝘺𝘴 𝘪𝘵`𝘴 𝘥𝘳𝘺, 𝘪𝘵`𝘴 𝘯𝘰𝘵 𝘺𝘰𝘶𝘳 𝘫𝘰𝘣 𝘵𝘰 𝘲𝘶𝘰𝘵𝘦 𝘵𝘩𝘦𝘮 𝘣𝘰𝘵𝘩. 𝘠𝘰𝘶𝘳 𝘫𝘰𝘣 𝘪𝘴 𝘵𝘰 𝘭𝘰𝘰𝘬 𝘰𝘶𝘵 𝘵𝘩𝘦 𝘧...𝘪𝘯𝘨 𝘸𝘪𝘯𝘥𝘰𝘸 𝘢𝘯𝘥 𝘧𝘪𝘯𝘥 𝘰𝘶𝘵 𝘸𝘪𝘤𝘩 𝘪𝘴 𝘵𝘳𝘶𝘦" - Jonathan Foster

                            Kommentér

                            • Tusseladd
                              OF-1 Løytnant
                              Ass E-off. (Ass S-2)

                              • 2011
                              • 12691

                              #15
                              Akkurat for en slik heisatur til Moskva kan de vel bruke bensinstasjonene også. Et drivstofflager i Voronezj ble jo satt i brann av luftangrep - litt uklart om det var for å hindre Wagner fra å bruke det, eller om det var fordi det var besatt av dem. ...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Moderator

                              Kommentér

                              • binders
                                OR-6 Oversersjant

                                • 2009
                                • 1500

                                #16
                                Morsomt hvordan stridsvognen har blitt ridderen som rir til kamp og sitter av hesten (TT-en) sin ved kontakt...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Si vis pacem, para bellum.

                                Kommentér

                                • Kdo_Under
                                  OR-7 Stabssersjant


                                  • 2007
                                  • 11510

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av binders
                                  Morsomt hvordan stridsvognen har blitt ridderen som rir til kamp og sitter av hesten (TT-en) sin ved kontakt
                                  Nja. Det ligner men er ikke enig i konklusjonen din.

                                  En stridsvogn puttes på TT eller tog først og fremst for å ikke slite unødvendig på vogna(Militært, sivilt er det andre grunner også). På samme måte som ridderens hest måtte degges med av en skokk med hjelpere og man ikke kunne bruke denne som transportmiddel og deretter gå direkte i strid.
                                  Det er nok i...
                                  [/QUOTE]
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Død ved Kølle!
                                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                  Kommentér

                                  • hvlt
                                    OF-2 Kaptein
                                    Planoff. (S-5)


                                    Sponsor
                                    • 2006
                                    • 23004

                                    #18
                                    Hvis hva jeg husker fra det jeg har lest er riktig, ville en fremstående ridder ha med i felt to typer ridehester for seg selv, pluss pakkhester av en tredje type. Hesten ridderen red i kamp var kalt destrier, mens hesten han brukte på «transportetapper» var kalt palfrey, som var mye mer behagelig å ri på, og så unngikk man at kamphesten ble utslitt eller skadet....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    Forumstruktur

                                    Collapse

                                    Working...