Stratagem: Introduksjon: Hvordan vi forstår krig

Gjert Lage Dyndal
Generalmajor. Stabssjef og nestkommanderende ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH). Tilknyttet NTNU Institutt for teknisk kybernetikk som professorkompetent forsker.

Siri Strand
Siri Strand er doktorgradsstipendiat ved Department of War Studies, King's College London. Hun forsker på cyberoperasjoner og nasjonale strategier for cyberforsvar.
Krig er et komplekst fenomen som spiller en sentral rolle i menneskehetens historie. Den sikkerhetspolitiske utviklingen i Europa og verden for øvrig har bragt krigen tettere på oss her i Norge. Krigens realiteter har blitt en del av nordmenns daglige nyhetsbilde, og diskusjoner om krig engasjerer ikke bare militært personell, men også et bredt spekter av befolkningen. I den daglige nyhetsstrømmen av skjebnesvangre nyheter om krigens konsekvenser kan det imidlertid være behov for å stoppe opp, og reflektere over hvordan vi kan forholde oss til og forstå konseptet krig.
I en kommende artikkelserie i Stratagem vil noen av landets ledende eksperter på krig og konflikt dele sine perspektiver på krig som fenomen. Noen av artiklene har en akademisk tilnærming til krig, og beskriver hvordan studiet av krig har utviklet seg de siste årene og hvilke tilnærminger til studiet av krig som dominerer norske utdanningsinstitusjoner i dag. Andre artikler bygger på forfatternes personlige erfaringer, enten som militært personell eller som journalister med ansvar for å formidle krigens dynamikk og brutalitet. Felles for disse forfatterne er deres dedikasjon til å opplyse og utdanne den norske befolkningen, slik at vi kan få en dypere forståelse av krig. Dette gjør forfatterne til stemmer det er verdt å lytte til.
Hvordan formidles kunnskap om krig?
Hvordan vi forstår krig har betydning for hvordan vi utdanner fremtidens soldater og offiserer. I løpet av de neste årene vil Norge gjennomføre en storstilt satsing på utdanning av militært personell, noe som gjør det relevant å belyse hvordan kunnskap om krig formidles ved norske utdanningsinstitusjoner. Behovet for å belyse utviklingen innen krig- og konfliktstudier i Norge forsterkes med fremveksten av en rekke nye studietilbud på bachelor- og masternivå. Denne utdanningen tilbys ikke lenger bare ved krigsskolene og våpenskolene, men også ved sivile universiteter og høgskoler. Et bredere tilbud av studiesteder og utdanningsmuligheter gir også flere perspektiver på hvordan vi kan forstå krig som fenomen.
De akademiske bidragene i artikkelserien kommer fra en unik samling forskere og forelesere fra sivile og militære utdanningsinstitusjoner som Universitetet i Oslo (UiO), Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Nord Universitet, Oslo Nye Høyskole, Krigsskolen og Etterretningsskolen. Artikkelforfatterne representerer noen av de mest sentrale kunnskapsformidlerne om krig og konflikt ved norske utdanningsinstitusjoner i dag, og spiller dermed en betydelig rolle i utdanningen av fremtidens militære ledere. Dette gjør deres perspektiver interessante for alle som ønsker å forstå det rådende synet på krig i Norge i dag. I artikkelserien vil vi også presentere to artikler fra danske og svenske forskere, og deres syn på hvordan krig- og konfliktstudier har utviklet seg i deres respektive land.
Verdien av mangfold i perspektiver på krig
Antakelsen som ligger til grunn for denne artikkelserien er at det er mulig å oppnå en dypere forståelse av krig ved å studere fenomenet fra ulike perspektiver. Synet på, og forståelse av krig er ofte subjektiv og påvirket av individuelle erfaringer og bakgrunn. Dermed vil variasjoner av perspektiver gi oss bedre innsikt i krigens mange dimensjoner: Fra de politiske motivasjonene som driver konflikter, til hvordan kriger utkjempes og de tragiske konsekvensene av tapte liv og ødelagte familier. Krig er ikke bare en forlengelse av politikk med andre midler – det er også en skarp refleksjon av den menneskelige tilstanden under ekstremt press. Derfor er det avgjørende at vi ikke bare anvender militærfaglig kompetanse for å forstå krig, men også etablerer plattformer for debatt der ulike perspektiver på krig og konfliktstudier kan berike vår forståelse.
Behovet for refleksjon om krig gjelder ikke bare innenfor Forsvarets institusjoner. For de som har makt, enten det er i politiske eller militære posisjoner, er det nødvendig med inngående forståelse av de langsiktige konsekvensene av beslutninger knyttet til engasjement i krig og konflikt. Krig innebærer vold og bærer med seg en kostnad som påvirker både samfunn og enkeltmennesker, både fysisk og mentalt. For de som har en pasifistisk tilnærming til konflikt og er kritiske til bruk av militærmakt kan det være verdifullt å forstå årsakene til krig og hvordan krig kan håndteres på profesjonelt vis. I dagens sikkerhetspolitiske diskurs, der mange opplever at mer står på spill enn før, er det en tendens at diskusjoner om norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk blir mer polarisert. Et godt kunnskapsgrunnlag gir et godt utgangspunkt for opplyst diskusjon som igjen kan gi økt felles forståelse.
En arena for å diskutere hvordan vi forstår krig
Vår ambisjon er at artikkelserien som presenteres i Stratagem vil danne utgangspunkt for gode diskusjoner om hvordan vi som samfunn kan forstå og forholde oss til krig. Derfor vil artikkelserien også danne grunnlag for en konferanse i regi av Forsvarets stabsskole i slutten av september, der forskere, studenter og alle Stratagems lesere inviteres til å diskutere «Hvordan vi forstår krig».
Vell møtt til konferanse i september og god lesning!
Vennlig hilsen,
Gjert Lage Dyndal, Generalmajor i Luftforsvaret og nestkommanderende ved Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH)
Siri Strand, redaktør i Stratagem og doktorgradsstipendiat ved King’s College London og Etterretningsskolen
FORFATTERNE SOM BIDRAR I ARTIKKELSERIEN "HVORDAN VI FORSTÅR KRIG" ER:
Michael W. Skjelderup, hovedlærer i metode og konfliktforsker ved UiO og lærer ved Etterretningsskolen, med artikkelen «Krig, etterretning, og Etterretningsskolen».
Janne Haaland Matlary, professor i internasjonal politikk ved Universitetet i Oslo (UiO) og professor II ved FHS/Stabsskolen, med artikkelen «Sikkerhetspolitikk som grunnmuren i statssystemet».
Dag Henriksen, oberstløytnant og forskningsleder ved Luftkrigsskolen, med artikkelen «Sammenhengen mellom politiske og militære målsettinger, og luftmilitære virkemidler».
Ole Jørgen Maaø, historiker og førsteamanuensis ved Luftkrigsskolen i Trondheim, med artikkelen «Historien, krigens laboratorium».
Andreas Hvidsten, førsteamanuensis i statsvitenskap ved MF vitenskapelig høyskole, med artikkelen «Å snakke om krig, et pedagogisk dilemma».
Palle Ydstebø, hovedlærer ved Seksjon for landmakt ved Krigsskolen, med artikkelen «Mars møter Clio; krig ‘historisk forstått’».
Sebastian Langvad, lærer ved Krigsskolen, med artikkelen «Systemtenkning i komplekse operasjoner».
Karl Erik Haug, professor i moderne historie og instituttleder ved institutt for moderne samfunnshistorie ved NTNU, med artikkelen «Krig og samfunn».
Niels Bo Poulsen, direktør ved Institutt for strategi og krigsstudier ved den danske forsvarshøgskolen, med artikkelen «Dansk krigsforskning – fra øer til miljøer».
Louise Olsson, forskningsdirektør ved PRIO og Roxanna Sjöstedt, Førsteamanuensis i fred- og konfliktstudier ved Universitetet i Lund, med artikkelen «Att förstå krig för att uppnå fred, perspektiv från svensk freds- och konfliktforskning».
Fredrik Græsvik, journalist og utenriksreporter, med artikkelen «Et liv med krig».
Sonja Skeiestrand Sunde, journalist og utenriksreporter, med artikkelen «Dei ingen høyrer».
Harald Høiback, ph.d., oberstløytnant og forskningssjef ved Forsvarshistorisk museum, med artikkelen «Et filosofisk utsyn på studiet av krig».
Foto: 10th Mountain Assault Brigade / Defense of Ukraine
Les mer...

Gjert Lage Dyndal
Generalmajor. Stabssjef og nestkommanderende ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH). Tilknyttet NTNU Institutt for teknisk kybernetikk som professorkompetent forsker.

Siri Strand
Siri Strand er doktorgradsstipendiat ved Department of War Studies, King's College London. Hun forsker på cyberoperasjoner og nasjonale strategier for cyberforsvar.
Krig er et komplekst fenomen som spiller en sentral rolle i menneskehetens historie. Den sikkerhetspolitiske utviklingen i Europa og verden for øvrig har bragt krigen tettere på oss her i Norge. Krigens realiteter har blitt en del av nordmenns daglige nyhetsbilde, og diskusjoner om krig engasjerer ikke bare militært personell, men også et bredt spekter av befolkningen. I den daglige nyhetsstrømmen av skjebnesvangre nyheter om krigens konsekvenser kan det imidlertid være behov for å stoppe opp, og reflektere over hvordan vi kan forholde oss til og forstå konseptet krig.I en kommende artikkelserie i Stratagem vil noen av landets ledende eksperter på krig og konflikt dele sine perspektiver på krig som fenomen. Noen av artiklene har en akademisk tilnærming til krig, og beskriver hvordan studiet av krig har utviklet seg de siste årene og hvilke tilnærminger til studiet av krig som dominerer norske utdanningsinstitusjoner i dag. Andre artikler bygger på forfatternes personlige erfaringer, enten som militært personell eller som journalister med ansvar for å formidle krigens dynamikk og brutalitet. Felles for disse forfatterne er deres dedikasjon til å opplyse og utdanne den norske befolkningen, slik at vi kan få en dypere forståelse av krig. Dette gjør forfatterne til stemmer det er verdt å lytte til.
Hvordan formidles kunnskap om krig?
Hvordan vi forstår krig har betydning for hvordan vi utdanner fremtidens soldater og offiserer. I løpet av de neste årene vil Norge gjennomføre en storstilt satsing på utdanning av militært personell, noe som gjør det relevant å belyse hvordan kunnskap om krig formidles ved norske utdanningsinstitusjoner. Behovet for å belyse utviklingen innen krig- og konfliktstudier i Norge forsterkes med fremveksten av en rekke nye studietilbud på bachelor- og masternivå. Denne utdanningen tilbys ikke lenger bare ved krigsskolene og våpenskolene, men også ved sivile universiteter og høgskoler. Et bredere tilbud av studiesteder og utdanningsmuligheter gir også flere perspektiver på hvordan vi kan forstå krig som fenomen.
De akademiske bidragene i artikkelserien kommer fra en unik samling forskere og forelesere fra sivile og militære utdanningsinstitusjoner som Universitetet i Oslo (UiO), Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Nord Universitet, Oslo Nye Høyskole, Krigsskolen og Etterretningsskolen. Artikkelforfatterne representerer noen av de mest sentrale kunnskapsformidlerne om krig og konflikt ved norske utdanningsinstitusjoner i dag, og spiller dermed en betydelig rolle i utdanningen av fremtidens militære ledere. Dette gjør deres perspektiver interessante for alle som ønsker å forstå det rådende synet på krig i Norge i dag. I artikkelserien vil vi også presentere to artikler fra danske og svenske forskere, og deres syn på hvordan krig- og konfliktstudier har utviklet seg i deres respektive land.
Verdien av mangfold i perspektiver på krig
Antakelsen som ligger til grunn for denne artikkelserien er at det er mulig å oppnå en dypere forståelse av krig ved å studere fenomenet fra ulike perspektiver. Synet på, og forståelse av krig er ofte subjektiv og påvirket av individuelle erfaringer og bakgrunn. Dermed vil variasjoner av perspektiver gi oss bedre innsikt i krigens mange dimensjoner: Fra de politiske motivasjonene som driver konflikter, til hvordan kriger utkjempes og de tragiske konsekvensene av tapte liv og ødelagte familier. Krig er ikke bare en forlengelse av politikk med andre midler – det er også en skarp refleksjon av den menneskelige tilstanden under ekstremt press. Derfor er det avgjørende at vi ikke bare anvender militærfaglig kompetanse for å forstå krig, men også etablerer plattformer for debatt der ulike perspektiver på krig og konfliktstudier kan berike vår forståelse.
Behovet for refleksjon om krig gjelder ikke bare innenfor Forsvarets institusjoner. For de som har makt, enten det er i politiske eller militære posisjoner, er det nødvendig med inngående forståelse av de langsiktige konsekvensene av beslutninger knyttet til engasjement i krig og konflikt. Krig innebærer vold og bærer med seg en kostnad som påvirker både samfunn og enkeltmennesker, både fysisk og mentalt. For de som har en pasifistisk tilnærming til konflikt og er kritiske til bruk av militærmakt kan det være verdifullt å forstå årsakene til krig og hvordan krig kan håndteres på profesjonelt vis. I dagens sikkerhetspolitiske diskurs, der mange opplever at mer står på spill enn før, er det en tendens at diskusjoner om norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk blir mer polarisert. Et godt kunnskapsgrunnlag gir et godt utgangspunkt for opplyst diskusjon som igjen kan gi økt felles forståelse.
En arena for å diskutere hvordan vi forstår krig
Vår ambisjon er at artikkelserien som presenteres i Stratagem vil danne utgangspunkt for gode diskusjoner om hvordan vi som samfunn kan forstå og forholde oss til krig. Derfor vil artikkelserien også danne grunnlag for en konferanse i regi av Forsvarets stabsskole i slutten av september, der forskere, studenter og alle Stratagems lesere inviteres til å diskutere «Hvordan vi forstår krig».
Vell møtt til konferanse i september og god lesning!
Vennlig hilsen,
Gjert Lage Dyndal, Generalmajor i Luftforsvaret og nestkommanderende ved Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH)
Siri Strand, redaktør i Stratagem og doktorgradsstipendiat ved King’s College London og Etterretningsskolen
FORFATTERNE SOM BIDRAR I ARTIKKELSERIEN "HVORDAN VI FORSTÅR KRIG" ER:
Michael W. Skjelderup, hovedlærer i metode og konfliktforsker ved UiO og lærer ved Etterretningsskolen, med artikkelen «Krig, etterretning, og Etterretningsskolen».
Janne Haaland Matlary, professor i internasjonal politikk ved Universitetet i Oslo (UiO) og professor II ved FHS/Stabsskolen, med artikkelen «Sikkerhetspolitikk som grunnmuren i statssystemet».
Dag Henriksen, oberstløytnant og forskningsleder ved Luftkrigsskolen, med artikkelen «Sammenhengen mellom politiske og militære målsettinger, og luftmilitære virkemidler».
Ole Jørgen Maaø, historiker og førsteamanuensis ved Luftkrigsskolen i Trondheim, med artikkelen «Historien, krigens laboratorium».
Andreas Hvidsten, førsteamanuensis i statsvitenskap ved MF vitenskapelig høyskole, med artikkelen «Å snakke om krig, et pedagogisk dilemma».
Palle Ydstebø, hovedlærer ved Seksjon for landmakt ved Krigsskolen, med artikkelen «Mars møter Clio; krig ‘historisk forstått’».
Sebastian Langvad, lærer ved Krigsskolen, med artikkelen «Systemtenkning i komplekse operasjoner».
Karl Erik Haug, professor i moderne historie og instituttleder ved institutt for moderne samfunnshistorie ved NTNU, med artikkelen «Krig og samfunn».
Niels Bo Poulsen, direktør ved Institutt for strategi og krigsstudier ved den danske forsvarshøgskolen, med artikkelen «Dansk krigsforskning – fra øer til miljøer».
Louise Olsson, forskningsdirektør ved PRIO og Roxanna Sjöstedt, Førsteamanuensis i fred- og konfliktstudier ved Universitetet i Lund, med artikkelen «Att förstå krig för att uppnå fred, perspektiv från svensk freds- och konfliktforskning».
Fredrik Græsvik, journalist og utenriksreporter, med artikkelen «Et liv med krig».
Sonja Skeiestrand Sunde, journalist og utenriksreporter, med artikkelen «Dei ingen høyrer».
Harald Høiback, ph.d., oberstløytnant og forskningssjef ved Forsvarshistorisk museum, med artikkelen «Et filosofisk utsyn på studiet av krig».
Foto: 10th Mountain Assault Brigade / Defense of Ukraine
Les mer...





Stående i tårnet på en ombygd Mercedes Benz (MB) mens vi rullet gjennom støvete landsbyer og frodige elvedaler, med gamle vrak av stridsvogner og pansrede kjøretøy jevnt strødd langs hovedveiene, virket ikke krig lenger så fjernt. Ikke bare noe man hørte og leste om fra fjerne himmelstrøk. Eller gjennom historier fra de som selv hadde opplevd andre verdenskrigs herjinger. Som for de fleste andre unge soldater rundt årtusenskiftet hadde tanken om at vi skulle involveres i en krig i det svært så fjerne Afghanistan vært helt fraværende. Selv den mest kreative og spekulative analytiker ville nok ikke sommeren 2001 kunne se for seg et scenario der NATO og Norge kom til å være dypt involvert i en krig i Afghanistan gjennom to tiår.
Arkivbilde fra forsvarets skole for etterretning og sikkerhetstjeneste fra 2002. Foto: Torgeir Haugaard / Forsvaret
Skjelderup bruker det tyske angrepet av Norge den 9. april som historisk casestudie i undervisning. Her fra Senkingen av Blücher i Oslofjorden. Foto: Wikimedia commons
En U.S. Navy soldat peker på et mistenkt piratfartøy i Adenbukta utenfor kysten av Somalia i 2010. Foto: Wikimedia commons
En nederlandsk Panzerhaubitze 2000 i Afghanistan i 2009. Foto: Wikimedia commons
Fra undervisning på etteretningsskolen. Skjermdump: 

Hvordan undervise om krig? Det er et interessant og stort tema, men jeg har aldri tenkt på tematikken som krig, men som strategi, sikkerhetspolitikk og militærmakten som politisk virkemiddel.

Over 8000 bosnjakiske gutter og menn ble drept under Srebrenica-massakren. Her fra Potočari memorial. Foto: Wikimedia commons
Fra NATOs ratifiseringsseremoni ved utenriksdepartementet i Washington, D.C., da Sverige formelt ble med i NATO 7. mars 2024. Foto: Wikimedia commons
Fra undervisning på Stabskolen i 2017. Foto: Anette Ask/Forsvaret
Forsvarssjef Eirik Kristoffersen og statsminister Jonas Gahr Støre. Foto: Theodor Haugen/ Forsvaret
Jeg er bedt om å skrive en personlig og populærvitenskapelig tekst på 5,000 ord om hvordan jeg og Luftkrigsskolen har studert og tilnærmet oss fenomenet «krig» og «bruken av militærmakt», og hvordan vi underviser og formidler kunnskap om dette.
Kadetter på Luftkrigsskolen i 1998. Foto: Torbjørn Kjosvold
Krigsveteran Olav Aamoth på besøk hos 331.skvadronen i forbindelse med deres 70-årsjubileum. Foto: Marthe Brendefur/Hæren/Forsvarets mediesenter
Elever ved Lutfkrigsskolen på øvelse på Ørlandet i 1998. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret
Clausewitz er mest kjent for sitt ufullendte verk Vom Kriege, som beskjeftiger seg med krigsteori. Foto: Wikimedia commons
Forsvarskomisjonens leder Knut Storberget overleverer rapporten til daværende Forsvarsminister Bjørn Arild Gram. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret
Kadetter ved Luftkrigsskolen i forelesning. Foto: Mats Grimsæth / Forsvaret
Innledningssitatet fra den tidligere tyske generalstabssjefen er ment til skrekk og advarsel. Schlieffen er mest kjent for Schlieffenplanen, som beskrev hvordan Tyskland skulle vinne en tofrontskrig mot Frankrike og Russland i det som ble første verdenskrig. Schlieffen var både en storbruker, eller superbruker, av krigshistorie og et godt eksempel på den tyske generalstabens institusjonaliseringen av historiebruk til å forberede seg på neste krig. Krigshistorie var ett av flere verktøy for både å utdanne offiserer og utvikle krigsplaner og doktriner for krigføring. Doktriner her vidt forstått som «[…] institutionalized beliefs about what works in war» (Høiback, 2016). Det er denne historieforståelsen som en ofte tenker på når militære skal lære av historien.
«Blücher», en tysk krysser sjøsatt 1937, deltok i den tyske invasjonen av Norge i 1940 og ble senket etter å ha blitt truffet av granater og torpedoer fra norske kystfort ved Drøbak under slaget ved Oscarsborg festning. Foto: Wikimedia commonsDisse kildene kan brukes på to måter. Alle kilder er levninger, dvs. noe fysisk som er igjen. En levning trenger ikke noe budskapsinnhold utover det som kan utledes fra selve tingen. En kilde med et budskapsinnhold er også en beretning i tillegg til å være en levning. Vraket av den tyske krysseren Blücher som ligger på 90 meters dyp sørøst for Askholmene, er i så måte en levning. En noe utilgjengelig levning, men en som kyndige fagfolk kan hente mye data og informasjon fra, data som igjen kan brukes som kilder i en historie om kampene i Drøbaksundet 9. april 1940. Andre levninger fra kampene kan være rester av tyske bomber eller fysiske ødeleggelser på bygninger (Kjeldstadli, 2005, s. 169–181).
Tegning av den franske militærlederen og tidligere keiseren Napoléon Bonaparte. Illustrasjon: Wikimedia commonsNapoleon gjorde altså et uutslettelig inntrykk på sine samtidige og senere generasjoners militære praktikere og skribenter. Antoine Jomini var opprinnelig sveitsisk bankmann som gikk i fransk tjeneste under napoleonskrigene før han meldte overgang til Russland i 1813. Han var en ivrig leser og militær skribent, mest kjent for boken Précis De L'art De La Guerre fra 1837 som var standardpensum på 1800-tallets krigsskoler og stabsskoler (Gat, 2001, s. 108–137). Jomini hevdet ganske ubeskjedent at fulgte man hans instrukser så vant man like sikkert som mesteren selv, altså Napoleon. Det var ikke bare skryt og Jominis tolkning av Napoleon var fortsatt doktrinegrunnlag i tiåret før første verdenskrig:
Ukrainske soldater fra TDF Brigade. Foto: Defense of Ukraine Twitter Etter Russlands invasjon av Ukraina sommeren 2014 begynte regulær krigføring i Europa igjen å bli en mulighet. Men etter at krigen gikk over i en statisk skyttergravskrig etter Minsk 2-forhandlingene vinteren 2015, forsvant den fra nyhetsbildet og selv med noen sanksjoner mot Russland, ble det fortsatt mye business as usual, eller Wandel durch Handel som tyskerne så fint kalte det(Matlary, 2016; Wynnyckyj et al., 2019, s. 163–187). Den brutale oppvåkningen kom ikke før med fullskalainvasjonen 24. februar 2022. Denne siste delen vil bruke Delbrücks historiske metode for å analysere hvordan «tradisjonell» moderne industriell folkekrig utfordres av de teknologiske og menneskelige følgene av utdannings- og informasjonssamfunnet.
Ukraina og Volodymyr Zelenskyj utkjemper en eksistensiell krig for nasjonens, landets, og statens overlevelse. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret I tillegg er det nødvendig å se etter sammenhenger mellom uttalte mål og praktisk handling. Agerer Russland slik de sier de skal? I forkant av invasjonen utgrupperte Russland brorparten av hæren sin langs Ukrainas grenser, en tilsynelatende tydelig indikator på invasjon (Götz & Ekman, 2024).
Kart over situasjonen i Donbas i november 2024. Illustrasjon: Wikimedia commonsNår krigen blir en utmattelseskrig, flyttes avgjørelsen i større elle mindre grad fra slagmarker og operasjonsområder, til samfunnsøkonomi og krigsindustri. Da er det vel så viktig å følge med på ressurstilgang, økonomisk utvikling og industriell kapasitet, som på antall stridsvogner ødelagt eller antall landsbyer okkupert. Vel så viktig er det at med støtte fra to av verdens største økonomier i ryggen (USA og EU), så har Ukraina et økonomisk og industrielt potensial i ryggen som langt overgår det russiske, selv med bare delvis fungerende sanksjoner og Kinesisk bistand (Bergmann et al., 2023; Boulègue et al., 2024, s. 44–52).
I 2006-08 gikk jeg Befalskolen for Etterretning og Språk. Hele utdanningsløpet på skolen dreier seg om å forstå og predikere andre individer, institusjoner og samfunn. I samme periode var Norges engasjement i Afghanistan under rask opptrapping. Jeg husker etterretningsutdanningen som preget av oppfattelsen av at krig hadde endret seg til noe nytt. Før leksjoner presenterte eldre instruktører seg ofte nesten unnskyldende som «kalde krigere», med henvisning til at deres forståelse av krig nå var utdatert.
Norske soldater i ISAF styrken patruljerer rundt i Kabul, Afghanistan. Foto: Torgeir Haugaard / Forsvaret

Italienske FN-soldater i Libanon, 2006. Foto: Wikimedia commons
Ukrainske soldater på vakt. Foto: 18th NGU Brigade / Defense of Ukraine Twitter
Figur 2: Polity-modellen
Kadettene jobber parallelt i grupper med historiske tilfellestudier, forteller Langvad. Foto: Torgeir Haugaard / Forsvaret
Styrkebeskyttelsesoldater øver på stridsdriller i Bamako, Mali. Foto: Onar Digernes Aase / Forsvaret
Figur 3: Polity-modellen strukturerer konfliktdynamikken mellom fire konkurrerende, overlappende polity.
Illustrasjonsbilde av kadetter på øvelse. Foto: Didrik Linnerud / -en / Forsvaret

Rumænske soldater i skyttegrave under Første Verdenskrig. Foto: Wikimedia commons
Politologen og journalisten Erling Bjøl, der blev den første professor i international politik ved Aarhus Universitet i 1966. Foto:
To forskere ved Københavns Universitet fikk ledelsen af et nyt udredningsprojekt, som skulle klarlægge årsagerne til Danmarks deltagelse krigene i Afghanistan, Irak og Kosovo. Foto: Wikimedia commons
Poulsen har selv været aktiv, både i forsknings- og undervisningssammenhænge og i medierne mht. at kommentere på krigen i Ukraines gang. Foto: 10th Montain Assualt Brigade / Defense of Ukraine Twitter
Danske soldater, med det danske kontingent International Security Assistance Force 17 (DANCON ISAF-17) til Afghanistan, 21. juli 2014. Foto: Wikimedia commons
Vi har alle høyrt Arnulf Øverlands dikt mange gonger. Det har nærmast blitt ein klisjé å sitere det. Men eg gjer det likevel fordi etter mi meining går Øverlands ord inn i kjernen av vårt oppdrag som journalistar: Vi skal gi ei stemme til dei som ingen elles vil høyre.
President i Ukraina, Volodymyr Zelenskyj holder tale for en forsamling. Foto: Wikimedia commons
Landsbyboere leter i ruinene etter eiendeler spredt under bombingen av Hajar Aukaish - Jemen - april 2015. Foto: Wikimedia commonsMen det stansar ikkje der: Sentralt i landet, herjar Al-Qaida på den arabiske halvøy, AQAP. Også terrorgruppa IS er på frammarsj, ifølge ekspertane. Og det som seinare skal vise seg å bli like dramatisk for vår del: Intern strid mellom allierte skaper ytterlegare uro.
Det ble stor mediestorm rundt Donald Trump i opptakten til valget i 2016, her i South Point Arena i Las Vegas, Nevada. Foto: Wikimedia commons
Angrep på Sanaa, Jemen fra Saudi-Arabia i mars 2016. Foto: Wikimedia commons Vi reiser svært sjeldan rundt med væpna vakter. Vi er sivile, og føler at våpen ikkje har noko i eit presseteam å gjere. I tillegg ønskjer vi å skilje oss minst mogleg ut. Men i Jemen er væpna menn eit vanleg syn. Derimot er utlendingar eit uvanleg syn, iallfall presseteam: Vi var eit av dei aller første internasjonale teama som kom inn etter at krigen braut ut. Vi kom difor til å skilje oss ut uansett, noko som kunne utgjere ein sikkerheitsrisiko og dermed auka behovet for beskyttelse. Det blir avgjort at vi skal ha væpna vakter med oss heile tida.
Sunde reiste hit, til Taiz i Jemen i 2016, for å kunne dekke konflikten på nært hold. Foto: Wikimedia commonsHouthiane har nærmast omringa byen, og det er daglege kampar. Også terrorgruppa AQAP blir sagt å vere urovekkande aktive. Al Hasani har gode kontaktar her også, og får ordna eit safe-house som ligg godt beskytta.
Sunde rapporterte fra Jemen fra taket av hotellet deres, før de måtte søke dekning i fire dager. Skjermdump: TV2.no
Skjermdump fra reportasjen 4. februar 2018. Skjermdump: TV 2
Skjermdump fra reportasjen 4. februar 2018. Skjermdump: TV 2
Et blindt barn bærer en due ved en protest mot angrepet på al-Nour-senteret for blinde i Sanaa, Yemen, 10. januar 2016. Foto: Wikimedia commons
Et lite barn avbildet i Taiz, YemenAugust 2013. Foto. Wikimedia commons
Fra et arrangement arrangert av Chicago Area Peace Action-gruppe for å avslutte USAs engasjement i Saudi-krigen i Jemen. De blå ryggsekkene står for hvert av barna som ble drept i det saudiske bombeangrepet på en skolebuss. Foto: Wikimedia commons
Krigen i Ukraina er mindre kaotisk enn i Jemen, skriver Sunde. Her soldater fra 118th TDF Brigade. Foto: Defense of Ukraine
Skader etter et israelsk luftangrep på El-Remal-aeraen i Gaza by 9. oktober 2023. Foto: Wikimedia commons

Illustrasjon av Niccolò Machiavelli. Kilde: Wikimedia commons
Fotografi av militærkadetter på parade ved Royal Military College, Duntroon, tatt rundt 1920. Foto: Wikimedia commons
Da Forsvaret reformerte sitt utdanningssystem i 2017 var målet å kunne tilby: «…tilstrekkelig utdanning basert på den enkeltes kompetansebehov…» og «…sikkerhets- og forsvarspolitisk forskning med nødvendig kvalitet…» Foto: Frederik Ringnes
F-35 i formasjon over Evenes flystasjon. Foto: Fabian Helmersen / Forsvaret
Amerikanske soldater på patrulje i Afghanistan, 16. juni 2010. Foto: Wikimedia commons
Fra Forsvarets opptak og seleksjon 2025. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret
Soldater fra utdanningskompaniet i Finnmark heimevernsdistrikt 17 navigerer seg i vinterterreng i forbindelse med avsluttende vinterøvelse. Foto: Sigmund Sovde / Forsvaret
Helt siden 1901 har det vært tradisjon at Nobels fredspris deles ut på Alfred Nobels dødsdag 10. desember. Foto: Wikimedia commons
Da utenriksminister Espen Barth Eide våren 2024 ble spurt om regjeringens mål med å øke Ukrainastøtten, innledet utenriksministeren sitt svar med å sitere ordene «fred er ei det beste». Han utdypet: «Det er klart alle vil ha fred i Ukraina, men det må være en rettferdig fred» (NRK, 2024). Det handlet ikke bare om å få krigen til å slutte, men om hvordan den sluttet. Fred var altså mer enn fraværet av krig. En forlenget krig undergravde ikke nødvendigvis det internasjonale samfunnet – tvert imot kunne den støttes for å gjenreise rett og orden, for å sikre det internasjonale samfunnets videre eksistens. Det handler om hvordan konseptet fred skal forstås: Skal fred forstås som fravær av krig; skal fred forstås som gjenreising av orden og rett; eller skal fred forstås som dypere konfliktløsning? Vårt ønske ved Institutt for statsvitenskap og internasjonale relasjoner på Oslo Nye Høyskole, er å gi studentene våre rom til å utforske både krig og fred – i all deres kompleksitet.
«Det er klart alle vil ha fred i Ukraina, men det må være en rettferdig fred» uttrykte utenriksministeren i fjor. Foto: Torbjørn Kjosvold
Oslos nye Høyskole sine lokaler. Foto:
"Dagens studenter og framtidas fredsforskere må ha interesse, kunnskap og de nødvendige redskaper for å kunne bidra til å håndtere konflikter, hindre krigsutbrudd og bygge fred," skriver Grimstad. Foto: Juristen.no
Lionel George Curtis CH var en britisk internasjonalist og forfatter. Han var inspirasjonen for stiftelsen av Chatham House så vel som US Council on Foreign Relations på fredskonferansen i Paris i 1919. Foto: Wikimedia commons
To sovjetiske MiG-29 ble i august 1989 eskortert av amerikanske F-15-jagerfly fra 21st Tactical Fighter Wing på vei til Abbotsford Airshow i Canada. Foto: Wikimedia commons
"Statsvitenskapelige analyser fort oppleves som unyanserte," skriver Grimstad. Foto: Magnus Buseth Danielsen / UIBEksempelvis vil en ensidig analyse på strukturelt nivå kunne peke på NATOs ekspansjon østover som årsaksforklaring og dermed utelukke både innenrikspolitiske årsaker som et nærstående valg og krigers «rally round the flag»-effekt, eller årsaksforklaringer på individnivå; eksempelvis statsledere med ideologiske motiver, opportunistiske statsledere m.m. (Levy, 1998; Wig, 2022, s. 188-91). Teoretiske analyser er altså sårbare for generaliseringer og forenklede forklaringer, ref. teoretiseringen om atomvåpenet tidligere i kapittelet. Vi oppfordrer derfor studentene våre til å trekke på flere teoretiske bidrag for å unngå tunnelsyn, reflektere over teoribruken i eget fag, samt lære om ulik tenkning og årsakforskning.
Galtungs voldstriangel. Foto: Wikimedia commons
Den første internasjonale menneskerettighetskonferansen holdt her i Teheran, Iran. Foto: Wikimedia commons
Den tyske okkupasjonen av Norge under andre verdenskrig er et eksempel som oppfyller hele Galtungs voldstriangel, med ulovlige ministre og okkupasjonsmaktens kontroll over departementene. Foto: Wikimedia commons
FNs hovedkvarter i Geneve. Foto: Wikimedia commonsDet femte laget i fredsarkitekturen pekte på mislykket statsbygging, sårbare og kollapsede stater, politiske vakuum, regional ustabilitet m.m. som problemer. Men i stedet for å stabilisere og forbedre svakhetene, så gjorde lag fem tilsynelatende retrett til «den negative freden», med en nedskalering av ambisjonsnivået. En retrogressiv vending og tilbaketog til statssikkerheten altså. Som Østby skriver så ble FNs fredsarbeid langt mer militarisert i samme periode (kommende, s. 5) og Richmond kaller vendingen for «den nyliberale freden» (2022, s. 147).
Kommentér