WWII hadde sin Willys Jeep, i Ukraina forbrukes Pajero, Toyotaer og andre relativt lette SUV'er i store antall - til all mulig tjeneste. Fellesnevner er at de må tåle lange strekk og mye kilometer på delvis dårlige veier, ha plass til litt folk/last og kunne komme seg løs fra litt dårlig underlag. De bør også være "enkle" så de kan repareres av "enhver" mekaniker med vanlig verktøy.
I det norske Forsvaret har vi nå MB240/290 og noe VW Amarok i HV. Så har vi sikkert en del slengere.
Ofte her hjemme går vi i fella og sier: Ja, vi må ha feltvogn. Men radiorack. Men pansring. Men F34. Men våpenstativ. Men stor hengervekt. Men IED. Men skikkelig terrengeegenskaper. etc etc. I utenlandsmisjoner har det stort sett alltid endt opp med at vi kjøper en del Landcruisere eller lignende til misjonen. Og som oftest for få.
Det blir færre og færre enkle "feltvognlignende" SUV'er å mobilisere. Før SUV'ene kom var det mye varebiler som var mobdisponert, og det kan være en god forsterkning - men nå kjøper mye håndverkere elektriske varebiler (som er veldig praktisk for deres daglige bruk).
Vi må lære av Ukraina. Det trengs kjøretøy. Mye. Vi kan ikke ta bussen til fronten, eller for å hente en del eller forsyninger til ett lag, eller for å flytte to mann. Disse kjøretøyene vil forbrukes i krig. De vil ha havarier, de vil bli truffet av FI ild, de vil stå igjen der veier ikke lenger er tilgjengelige, de vil stå på delemangel.
Så hvor er den enkle, billige og i store mengder feltvognen i det norske Forsvaret?
Eller burde vi heller finne på noe genialt skattemessig så mange sivile holder seg med kjøretøy som er godt egnet for mobilisering?
I det norske Forsvaret har vi nå MB240/290 og noe VW Amarok i HV. Så har vi sikkert en del slengere.
Ofte her hjemme går vi i fella og sier: Ja, vi må ha feltvogn. Men radiorack. Men pansring. Men F34. Men våpenstativ. Men stor hengervekt. Men IED. Men skikkelig terrengeegenskaper. etc etc. I utenlandsmisjoner har det stort sett alltid endt opp med at vi kjøper en del Landcruisere eller lignende til misjonen. Og som oftest for få.
Det blir færre og færre enkle "feltvognlignende" SUV'er å mobilisere. Før SUV'ene kom var det mye varebiler som var mobdisponert, og det kan være en god forsterkning - men nå kjøper mye håndverkere elektriske varebiler (som er veldig praktisk for deres daglige bruk).
Vi må lære av Ukraina. Det trengs kjøretøy. Mye. Vi kan ikke ta bussen til fronten, eller for å hente en del eller forsyninger til ett lag, eller for å flytte to mann. Disse kjøretøyene vil forbrukes i krig. De vil ha havarier, de vil bli truffet av FI ild, de vil stå igjen der veier ikke lenger er tilgjengelige, de vil stå på delemangel.
Så hvor er den enkle, billige og i store mengder feltvognen i det norske Forsvaret?
Eller burde vi heller finne på noe genialt skattemessig så mange sivile holder seg med kjøretøy som er godt egnet for mobilisering?
Kommentér