Jeg har kjørt littegrann rundt i pansret 290, av gamletypen uten skyteskår. Den bærer sterkt preg av at drivverk og hjuloppheng ikke er dimensjonert for all den ekstra vekta. Treg og gynger skummelt på krøtterstiene som går for bygdeveier i Bosnia. Hengslene går i stykker om dørene blir stående for lenge oppe, de tåler ikke vekta. Veldig trang innvendig og med en seteløsning som gjør det vanskelig å utnytte plassen godt. Lite vinduer gir deg dårlig oversikt over hva som foregår rundt. Vanskelig ...
De pansrede 290 som er i Afg har jeg stort sett kjørt siden de ble tatt ned til bruk av CIMIC, og jeg var i siste kontingent CIMIC der nede. AC fungerte til slutt på alle, men det tok tid. De ristet fullstending istykker på afghanske veier. Siden jeg er enig for foregående innlegg og de har null minebeskyttelse (og faktisk er farligere enn upansrede når de treffer miner) er de etter min mening fullstendig uegnet til tjeneste i Afg. En motor som overhodet ikke står i stil til bilen hjelper ikke. ...
Litt utenfor debatten men er i ESK1 nå på skjold og vi skal bli oppsatt på MB Ultra Light (ja, 240 med grillrister foran vinduene og MG3 på taket). Ikke akkurat noe å føle seg særlig trygg i, i og med at det er pressening over alt og kun MG skytter som ser nogenlunde hva som skjer. I tillegg var de gamle og fæle, forsvarssjefen spurte om de hadde gått 300.000 km (gått rundt 30.000) da han satt på og etter 5 min tur besluttet de å bruke sivil biler resten av dagen....yihaa...
Norge er vel eneste land representert i Afg idag som ikke har et seriøst program igang for å kjøpe inn skikkelige pansrede biler. Både Danmark og Sverige er i full gang. Andre har eller vil snarlig kjøpe inn. Norge ser ikke ut til å gjøre noe.
På en eller annen kjøreskole oppe i nord ble et pansret kjøretøy ved navnet Dingo testet. Kanskje det skjer noe likevel, men sånn vi kjenner Forsvaret tar det vel x-antall generasjoner før det skjer noe...
Norge er vel eneste land representert i Afg idag som ikke har et seriøst program igang for å kjøpe inn skikkelige pansrede biler. Både Danmark og Sverige er i full gang. Andre har eller vil snarlig kjøpe inn. Norge ser ikke ut til å gjøre noe.
På en eller annen kjøreskole oppe i nord ble et pansret kjøretøy ved navnet Dingo testet. Kanskje det skjer noe likevel, men sånn vi kjenner Forsvaret tar det vel x-antall generasjoner før det skjer noe...
Dingo'en er nice. Tyskerne bruker den mye i Afghanistan.
Den har til og med ordentlige recaro-seter til skytteren som styrer MG'en med en spak inne i vogna....
Dingo er STOR, og en helt annen klasse enn pansret 290. De fleste land innfører nå nye kjt i samme klasse som 290en, og nå jobbes det også med det i Norge. Får håpe de endelig velger noe som tåler roadside IED og også trykk underifra. Pansret 290 er en dødsfelle ved eksplosjon under bilen....
Det skal inngås én kjøpsavtale med én leverandør for levering av fire pansrede biler type SUV med pansring VR7 i 2021. I tillegg skal oppdragsgiver ha opsjon på ytterligere kjøp av inntil to pansrede biler type SUV med pansring VR7, som eventuelt kan leveres i 2021 eller 2022. Bilene skal ha 4-hjulsdrift, automatgear, dieselmotor, 5 dører og tilpasset høyrekjøring. Se forøvrig Bilag 1-Kravspesifikasjonen....
Politiets Fellestjenester vil inngå parallelle rammeavtaler med flere leverandører for anskaffelse av Spesielle kjøretøy med spesifikasjoner med skjermingsbehov. Leverandører skal være spesialisert i produksjon av spesialkjøretøy som pansrede løsninger eller kjøretøy med teknologisk utstyr og / eller annen teknisk evne enn vanlige politipatruljebiler. For hvert nye behov vil avrop ha form av en mini-konk...
Kommentér