Støtt Milforum på Vipps #587 879
(Skriv brukernavn slik at du slipper reklame)

Operasjonsassistent vs. Mission support (Luft)

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Marbyz
    Trådstarter
    PENSJONIST
    • 2013
    • 5

    #1

    Operasjonsassistent vs. Mission support (Luft)

    Sitter og ser på ulike muligheter i førstegangstjenesten og synes det er litt uklart hva som er forskjellen mellom operasjonsassistent og mission support? Ser også at man bruker en wing ops-betegnelse? Noen som kan utdype litt?

    Generelt noen med erfaring fra disse to tjenestene? Arbeidsoppgaver? Turnus?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • MMB
    OR-7 Stabssersjant


    • 2005
    • 5777

    #2
    Jeg har kun erfaring fra Hær-verden, og kan kun svare for opsass-delen der - så hva Mission Support dreier seg om der får noen andre eventuelt svare på.

    I grovt, i militære operasjoner så har man gjerne en OPS/KO, altså en operasjonssentral/kommandoplass. Skal man dra en enkel sammenligning med enkelt språk til filmens verden, så er dette altså stedet der "en har mett i dataskjermer og blinkende lys" og flere folk som sitter og koordinerer en operasjon/manøver som foregår, via samband og andr...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Elite Som En Trensoldat

    Kommentér

    • jaffar
      OR-6 Oversersjant

      • 2006
      • 12532

      #3
      Re: Operasjonsassistent vs. Mission support (Luft)



      Hverdagsliv:

      Arbeidstiden er stort sett vanlig dagtid fra mandag til fredag. Under øvelser og eventuelle operasjoner, kan det være jobbing til alle døgnets tider, avhengig av når flyene skal ut på oppdrag. Mission Support-soldaten assisterer flygerne med alt fra flyklareringer til og flyprogram. Det er forskjellige oppgaver på en kampflyskvadron enn i en hel...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Last edited by jaffar; DTG 271749 Jan 13, 17:49.
      mathematical analysis does not matter in high risk decision making

      Kommentér

      • jaffar
        OR-6 Oversersjant

        • 2006
        • 12532

        #4
        Re: Operasjonsassistent vs. Mission support (Luft)

        Ops ass:




        Fagutdanningen:

        Du får utdanning i hvordan du skal assistere den daglige driften av operasjonsrommet. Operasjonsrommet er som et slags sentralbord for både pilotene ute og alle andre på flybasen. Arbeidsoppgavene består blant annet i å snakke med flyene over sambandet, lage værpakker med værmeldinger til flyene og følge flytrafikk...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Last edited by jaffar; DTG 271748 Jan 13, 17:48.
        mathematical analysis does not matter in high risk decision making

        Kommentér

        • jaffar
          OR-6 Oversersjant

          • 2006
          • 12532

          #5
          Re: Operasjonsassistent vs. Mission support (Luft)

          Forøvrig anbefales denne linja:

          http://m.forsvaret.no/utdanning-karr...port-lfbs.aspx...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          mathematical analysis does not matter in high risk decision making

          Kommentér

          • Marbyz
            Trådstarter
            PENSJONIST
            • 2013
            • 5

            #6
            Beklager sent svar; men takk for alle tilbakemeldinger.

            Har nå vært inne til sesjon og skal mest sannsynlig inn ila vinteren 2013/14. Fikk til min store overraskelse et poeng for lite til å legge inn Flyplass ops.ass. som ønske, men er dette noe man ser i mellom fingrene på dersom man kan vise til relevante interesser og fremtidsplaner? Har også generelt gode karakterer fra VGS, i tillegg til lite fravær om det skulle spille noen rolle. Ligger foreløpig inne med Term.ass, PBR og bakkeutstyr so...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Dbrain
              RESERVIST
              • 2011
              • 12

              #7
              I utgangspunktet har vel ikke hva du ønsker på sesjon så veldig mye å si. På Madla skal du fylle ut et skjema med hvilke tjenester du ønsker i rekkefølge, deretter skal du på intervju der du skal begrunne hvorfor du ønsker den stillingen.

              Har tidligere hørt om folk som kom på rekrutten og sa at de hadde fått tildelt stilling allerede, men de fikk beskjed om at sesjonsoffiser ikke har lov til å love vekk stillinger. Dermed måtte de søke som alle andre på rekrutten....
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Sofakriger
                OR-7* Stabssersjant
                Mestersersjant personell

                Sponsor

                • 2005
                • 25459

                #8
                Men testene på sesjonen er viktige, en god del stillinger har nedre krav på disse. Det kan virke litt brutalt, men det et velprøvd og effektivt klassifiseringssystem....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                "Gjør Ret, Frygt Intet"

                Kommentér

                • hvlt
                  OF-2 Kaptein
                  Planoff. (S-5)


                  Sponsor
                  • 2006
                  • 23308

                  #9
                  Forsvaret (Vernepliktsverket) har en kravkatalog for hver eneste tjenestestilling (gitt ved en fagkode) en vernepliktig kan ha i førstegangstjenesten. Dennes setter absolutte krav (må krav) og "bør krav" til den enkeltes "kvalifikasjonsprofil".

                  Denne kvalifikasjonsprofilen gis fra sesjon og er gitt ved:

                  a) Medisinsk profil (gitt ved et tall fra 0 til 7, samt 9, der 9 betyr "normal" og lavere tall gir større funksjonsnedsettelse):
                  1. Allmenn fysikk
                  2. Fordøyelse
                  3. Øyne/syn
                  4. Ører/hørsel
                  5...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                  Moderator

                  Kommentér

                  • Marbyz
                    Trådstarter
                    PENSJONIST
                    • 2013
                    • 5

                    #10
                    Takk for alle svar.

                    Dumt at en dårlig dag kan ødelegge så mye mtp muligheter. Kan heller snu litt på spørsmålet; hvilke tjenester sett bort i fra ops.ass. vil dere anbefale for en som har god kunnskap om flyplassdrift, langt over snittet interessert i fly (reist europa rundt for å se på fly), og som godt kunne tenkt seg en fremtid i flybransjen enten som pilot, flygeleder eller lufttrafikktjenestefullmektig. Førstnevnte utdanning i forsvaret er utelukket. Ser ikke på meg selv som spesielt inter...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • hvlt
                      OF-2 Kaptein
                      Planoff. (S-5)


                      Sponsor
                      • 2006
                      • 23308

                      #11
                      Hva med terminalassistent? På den ene siden lasting og lossing av transportfly (inklusive det som følger med, lastebrev, beregning av vekt etc.), på den andre siden bestilling av flybilletter etc. (stort sett reisebyråtjeneste). Så vidt jeg har forstått også kvalifiserende for tjeneste innen movement control (MOVCON) under internasjonale operasjoner....
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                      Moderator

                      Kommentér

                      • Marbyz
                        Trådstarter
                        PENSJONIST
                        • 2013
                        • 5

                        #12
                        Terminalassistent virker interessant. Kan du utdype betydningen av det siste? Turnus er også av interesse.

                        Drifter for øvrig et godt besøkt nettsted innen luftfart, med tilhørende fotografering og artikkelskriving. Hvordan er stillingen som presse- og informasjonsassistent? Får man reist og opplevd mye, eller er det veldig kontorbasert?...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Gnist
                          OR-6 Oversersjant

                          • 2005
                          • 6243

                          #13
                          Hvilket nettsted driver du?...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • hvlt
                            OF-2 Kaptein
                            Planoff. (S-5)


                            Sponsor
                            • 2006
                            • 23308

                            #14
                            Movcon, eller transportkontroll, er avdelinger som driver planlegging, iverksetting, overvåking, ledelse og rapportering av transporttjenesten i militæret, både med fly, skip og på landjorden (bil og jernbane), spesielt når det skal forflyttes store mengder personell og gods. Alle avdelinger i utenlandstjeneste vil ha movcon-enhet som som regel vil operere ved transportknutepunkt (flyplass, havn, jernbanestasjon etc.)....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                            Moderator

                            Kommentér

                            • Simplex
                              OR-6 Oversersjant

                              • 2006
                              • 1125

                              #15
                              På mitt tjenestebevis fra rep.tjeneste står det også operasjonsassistent, men jeg ble nå heller opplært til å utføre kirurgi på mennesker og griser... Så der burde det nok stått kirurgisk operasjonsassistent....
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

                              Kommentér

                              • hvlt
                                OF-2 Kaptein
                                Planoff. (S-5)


                                Sponsor
                                • 2006
                                • 23308

                                #16
                                Jeg regner ellers med at du har lest om førstegangstjeneste som terminalassistent her: Terminalassistent (lenke).

                                Ved litt googling finner du mange som skryter mye av tjenesten. Tjenesten er tydeligvis todelt, og du kan arbeide med en av delene eller begge. Den ene delen går på lasting og lossing og annen handling av transportfly, stort sett på Gardermoens militærdel og på Bardufoss, den andre delen på alt som har...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                Moderator

                                Kommentér

                                • Marbyz
                                  Trådstarter
                                  PENSJONIST
                                  • 2013
                                  • 5

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av hvlt
                                  Jeg regner ellers med at du har lest om førstegangstjeneste som terminalassistent her: Terminalassistent (lenke).

                                  Ved litt googling finner du mange som skryter mye av tjenesten. Tjenesten er tydeligvis todelt, og du kan arbeide med en av delene eller begge. Den ene delen går på lasting og lossing og annen handling av transportfly, stort sett på Gardermoens militærdel og på Bardufoss, den andr...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  Beslektede emner

                                  Collapse

                                  Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                  Startet av Feltposten, DTG 100651 May 23, 06:51
                                  0 svar
                                  52 visninger
                                  0 reaksjoner
                                  Nyeste innlegg Feltposten
                                  Startet av erlendhall, 4 Dager siden
                                  5 svar
                                  214 visninger
                                  10 reaksjoner
                                  Nyeste innlegg erlendhall
                                  Startet av Feltposten, DTG 270733 Jun 23, 07:33
                                  3 svar
                                  157 visninger
                                  0 reaksjoner
                                  Nyeste innlegg Rittmester

                                  Stikkord

                                  Collapse

                                  Working...