Fokus: Irak

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • cwo-kp4
    RESERVEOFFISER
    • 2011
    • 4430

    #91
    Hadi al-Amiri er utnevnt som etterfølger til al-Muhandis som nestkommanderende i PMC (Popular Mobilisation Comitee), som kontrollerer majoriteten av sjia-militsene i Irak. Militsene er en legitim del av de irakiske sikkerhetsstyrkene og for alle praktiske formål sidestilt med Hæren.

    http://www.basnews.com/index.php/en/news/iraq/571530...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

    Kommentér

    • Znuddel
      OF-2 Kaptein

      Sponsor

      * VETERAN *
      * MOD *
      • 2004
      • 16144

      #92
      Peshmergaswe:

      Unconfirmed reports that Shbl Al-Zaidi a high ranking Commander of the Iranian backed militias plus 6 more senior commanders has been taken out by a US airstrike inside Iraq tonight.

      ---
      Innlegget flyttet fra Fokus Iran - Cwo mod...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Last edited by cwo-kp4; DTG 040855 Jan 20, 08:55.
      The dildo of consequences rarely arrives lubed.
      Moderator

      Kommentér

      • Znuddel
        OF-2 Kaptein

        Sponsor

        * VETERAN *
        * MOD *
        • 2004
        • 16144

        #93
        Seks personer er drept i et luftangrep mot kjøretøy med irakisk milits nord for Bagdad, ifølge en irakisk militærkilde.

        https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i..._content=row-1

        Post flyttet fra Fokus - Iran. Cwo - Mod
        ...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Last edited by cwo-kp4; DTG 040848 Jan 20, 08:48.
        The dildo of consequences rarely arrives lubed.
        Moderator

        Kommentér

        • cwo-kp4
          RESERVEOFFISER
          • 2011
          • 4430

          #94
          Det har gått litt hus forbi at USA allerede den 30.12.19 angrep Kata'ib Hezbollah på fem lokasjoner i Irak og Syria, inklusive i den irakiske grensebyen al-Qaim.

          https://www.jpost.com/Middle-East/Re...in-Iraq-612478...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

          Kommentér

          • cwo-kp4
            RESERVEOFFISER
            • 2011
            • 4430

            #95
            Fra VG: AFP og flere nyhetsmedier melder om et rakettangrep mot den «grønne sonen» i Bagdad i Irak lørdag kveld. Blant annet den amerikanske ambassaden ligger i dette området. Ingen skal ha blitt såret eller drept under angrepet.

            I tillegg har to raketter truffet den irakiske basen al-Balad, 80 kilometer nord for Bagdad, hvor amerikanske tropper er stasjonert, melder AFP. Heller ikke i dette angrepet, som skal ha blitt utført med Katyusha-raketter, skal noen ha blitt drept eller såret, melder R...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

            Kommentér

            • MWD
              OR-6 Oversersjant


              * VETERAN *
              • 2005
              • 1754

              #96


              Det Irakiske parlamentet har vedtatt et forslag om å avslutte samarbeidet om Operasjon Inherent Resolve, og kaste ut de internasjonale styrkene. Dette forslaget skal nå behandles av regjeringen....
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

              Kommentér

              • cwo-kp4
                RESERVEOFFISER
                • 2011
                • 4430

                #97
                Samme nyhet, irakisk kilde:
                http://www.basnews.com/index.php/en/news/iraq/571996...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                Kommentér

                • cwo-kp4
                  RESERVEOFFISER
                  • 2011
                  • 4430

                  #98
                  Muqtada al-Sadr kaller i kveld for å kaste ut den amerikanskledede koalisjonen, stengning av USAs ambassade og opprettelsen av flere "motstandsgrupper" (uten av at dette er nærmere spesifisert).
                  Opprinnelig skrevet av Muqtada al-Sadr
                  "Finally, I call specifically on the Iraqi resistance groups and the groups outside Iraq more generally to meet immediately and announce the formation of the International Resistance Legions," he added
                  http://www.basnews.com/index.php/en/news/iraq/572000...
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                  Kommentér

                  • cwo-kp4
                    RESERVEOFFISER
                    • 2011
                    • 4430

                    #99
                    Iran trekker seg fra atomavtalen!

                    En iransk statlig TV-kanal opplyser søndag kveld at Iran ikke lenger vil overholde noen av punktene i atomavtalen fra 2015, ifølge nyhetsbyrået AP. Det ble kjent etter et møte søndag kveld.

                    https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i..._content=row-1...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                    Kommentér

                    • MWD
                      OR-6 Oversersjant


                      * VETERAN *
                      • 2005
                      • 1754

                      #100
                      Rakettangrep mot USAs ambassade i Bagdad....
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                      Kommentér

                      • MWD
                        OR-6 Oversersjant


                        * VETERAN *
                        • 2005
                        • 1754

                        #101
                        Trump truer Irak med sanksjoner hvis amerikanske styrker må forlate landet, han vil også ha betaling for en flybase som de har bygd opp der. Alle verdens mafiosoer nikker anerkjennende skulle man tro.

                        Mr. Trump also vowed to impose sanctions on Iraq if a move to evict American military personnel from the country takes place, a possibility heightened by the Iraqi Parliament’s passage Sunday of a measure to expel foreign troops in response to the killing of General Suleimani. That st...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Last edited by MWD; DTG 060920 Jan 20, 09:20. Begrunnelse: Lagt inn link
                        Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                        Kommentér

                        • cwo-kp4
                          RESERVEOFFISER
                          • 2011
                          • 4430

                          #102
                          CJTF-OIR melder i kveld i et offisielt brev til irakiske militære at forberedelser til uttrekning vil starte og foregå over de kommende dagene og ukene....
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                          Kommentér

                          • cwo-kp4
                            RESERVEOFFISER
                            • 2011
                            • 4430

                            #103
                            Opprinnelig skrevet av cwo-kp4
                            CJTF-OIR melder i kveld i et offisielt brev til irakiske militære at forberedelser til uttrekning vil starte og foregå over de kommende dagene og ukene.
                            http://www.basnews.com/index.php/en/news/iraq/572305

                            Det er fortsatt p.t.litt uklarheter rundt brevet i noen kilder.
                            En relativt kredibel twitterkonto melder at det skal være ekte.

                            Det er verdt notere seg at det ikke fremlegges noen tidslinjal for uttrekning, og at forberedelsene skal foregår nattest...
                            [/QUOTE]
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                            Kommentér

                            • MWD
                              OR-6 Oversersjant


                              * VETERAN *
                              • 2005
                              • 1754

                              #104
                              Så hva har USA oppnådd med dette drapet? Mistet innflytelse i Irak og Europa? Gitt Iran enda større makt i Irak? Ført til at Iran trekker helt ut av atomavtalen? Mistet muligheten til å virke mot IS i like stor grad?

                              ...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                              Kommentér

                              • cwo-kp4
                                RESERVEOFFISER
                                • 2011
                                • 4430

                                #105
                                Hvis man skal lage en alternativ hypotese så er kveldens rapporterte sak et resultat av en meget vellykket cyberoperasjon.

                                Skille
                                USA står potensielt igjen som den store taperen her. Dersom det viser seg å være starten på en tilbaketrekning vi nå ser så minner jeg igjen om at det ikke er fremlagt en faktisk tidslinjal for dette. Samtidig så vil OIR nok fortsette i Syria. Det betyr at styrkene som er stasjonert andre steder i midtøsten blir stående. POTUS har spilt et høyt spill og kommet ut som...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                                Kommentér

                                • 93A
                                  OF-3 Major
                                  NK

                                  Sponsor

                                  *** ADMIN ***
                                  • 2014
                                  • 6186

                                  #106
                                  Sjefssersjanten i Panserbataljonen kommenterer situasjonen for den norske styrken i Irak.

                                  Sjefsersjant i Panserbataljonen: Vi kan takle alle situasjoner som måtte oppstå i Irak
                                  På grunn av sikkerhetssituasjonen er det nå usikkert hva som skjer med de norske styrkene i Irak. Soldatene befinner seg i leiren og avventer om det blir retur til Norge eller om treningen gjenopptas.

                                  [ATTACH=JSON]{"alt":"Click image for larger version Name:\tXXom5-AedssM8n75iYqITQq-ci73rV6B6kRlfdWtkmag.j...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Attached Files
                                  Svolten og tyst, samband fyst
                                  Administrator

                                  Kommentér

                                  • MWD
                                    OR-6 Oversersjant


                                    * VETERAN *
                                    • 2005
                                    • 1754

                                    #107
                                    https://www.aftenposten.no/verden/i/...en-feiltagelse
                                    Pentagon bekrefter at brevet er ekte, men hevder det ble sendt ved en feiltakelse....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                                    Kommentér

                                    • Hulkinator
                                      OR-7* Stabssersjant
                                      Ass S-3 Logistikk

                                      • 2009
                                      • 6398

                                      #108
                                      https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...ter-ut-av-irak
                                      Humor fra en trøtt VG-journalist:

                                      Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

                                      ...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                      Kommentér

                                      • jaffar
                                        RESERVEBEFAL
                                        • 2006
                                        • 12532

                                        #109
                                        USA fremstår nå som skikkelige amatører etter lekkasjen av det brevet. 1. Det skulle ikke ha blitt lekket. 2. Det skulle ikke ha blitt skrevet. 3. Det skulle ikke ha blitt håndtert med å skylde på andre. 4. At stab, militære ledere og andre må gå ut og presisere hva det DT sier på Twitter egentlig betyr burde ikke skje.

                                        USA under DT er nok bra for mange i USA, men utad fremstår de som en skute uten styrmann.

                                        Situasjonen i Irak (og regionen forøvrig) kommer nok til å bli enda mer spent og jeg ...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        mathematical analysis does not matter in high risk decision making

                                        Kommentér

                                        • cwo-kp4
                                          RESERVEOFFISER
                                          • 2011
                                          • 4430

                                          #110
                                          Det rapporteres, blant annet av vg som siterer Washington Post at Ain al-Asad Airbase er blitt beskutt med 6-9 raketter rundt midnatt norsk tid

                                          https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...aerbase-i-irak

                                          Edit
                                          det kommer fra blant annet ABC News at det skal være snakk om ballistiske missiler. Dog enkelte, kredible (lokale) twitterbrukere slår noe tvil om dette og at det skal være fra 7-11 nedslag i tilk...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                                          Kommentér

                                          • Navytimes
                                            OR-6 Skvadronmester

                                            • 2008
                                            • 2887

                                            #111
                                            Veldig uklare rapporter en stund der, men forsvaret bekrefter nå noe:

                                            https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...aerbase-i-irak...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • Hulkinator
                                              OR-7* Stabssersjant
                                              Ass S-3 Logistikk

                                              • 2009
                                              • 6398

                                              #112
                                              Iran avfyrte raketter mot militærbaser med amerikanske soldater i Irak, men varslet også på forhånd om angrepet, ifølge irakiske myndigheter. Irans leder kaller angrepet «et slag i ansiktet» på USA.

                                              "Iransk statlig fjernsyn opplyser, ifølge nyhetsbyrået AP, at landet har flere titall missiler mot al-Asad-basen."

                                              Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

                                              ...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                              Kommentér

                                              • Rittmester
                                                Trådstarter
                                                OF-2 Rittmester
                                                S-1 (Pers.off.)

                                                Sponsor

                                                * VETERAN *
                                                ** MOD **
                                                • 2006
                                                • 35345

                                                #113
                                                Fortsatt uavklart situasjon, men flere kilder melder om inntil 15 raketter mot basen. Ingen vestlige soldater skal være skadd, men irakere skal ha mistet noen.

                                                «Iran's foreign minister says Iran carried out "proportionate measures in self-defense" to target base from which U.S. airstrike was launched, says Iran does not seek escalation or war but will defend itself against any aggression.»

                                                Dette kan tyde på at de ikke ønsker å eskalere situasjonen ytterligere....
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                Moderator

                                                Kommentér

                                                • Rittmester
                                                  Trådstarter
                                                  OF-2 Rittmester
                                                  S-1 (Pers.off.)

                                                  Sponsor

                                                  * VETERAN *
                                                  ** MOD **
                                                  • 2006
                                                  • 35345

                                                  #114
                                                  «Iraqi security officials are now telling CNN there are no casualties among Iraqi security forces following the attacks on the al-Asad airbase in Anbar province and the attacks in Erbil.»

                                                  Det er jo bra. Samtidig hevder visstnok iranske media (jeg har ikle sett det bekreftet) at 80 amerikanske soldater ble drept. Hvis det er det som skal til for at de kan si at de har fått hevnen sin, så ok....
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                  Moderator

                                                  Kommentér

                                                  • jaffar
                                                    RESERVEBEFAL
                                                    • 2006
                                                    • 12532

                                                    #115
                                                    Urix med en grei oppsummering, fri for spekualsjoner og hyperbole:

                                                    https://www.nrk.no/urix/dette-vet-vi...rak-1.14850770...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    mathematical analysis does not matter in high risk decision making

                                                    Kommentér

                                                    • MWD
                                                      OR-6 Oversersjant


                                                      * VETERAN *
                                                      • 2005
                                                      • 1754

                                                      #116
                                                      Armscontrolwonk på Twitter spekulerer i at rakettene er en Iransk Squdversjon ved navn Qiam.
                                                      https://en.wikipedia.org/wiki/Qiam_1
                                                      Distinguished Scholar of Global Security at @middlebury, staff at @fpri & @JamesMartinCNS, host of the @ACWpodcast, member @theNASEM CISAC, ex-ISAB at @StateDep

                                                      ...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                                                      Kommentér

                                                      • onkel smerte
                                                        OR-6 Oversersjant


                                                        * VETERAN *
                                                        • 2006
                                                        • 2107

                                                        #117
                                                        Opprinnelig skrevet av MWD
                                                        Armscontrolwonk på Twitter spekulerer i at rakettene er en Iransk Squdversjon ved navn Qiam.
                                                        https://en.wikipedia.org/wiki/Qiam_1
                                                        Distinguished Scholar of Global Security at @middlebury, staff at @fpri & @JamesMartinCNS, host of the @ACWpodcast, member @theNASEM CISAC, ex-ISAB at @StateDep
                                                        Det er mulig det er korrekt ja.
                                                        På Twitter så er det melding om to raketter som ikke levde opp til forventningene og styrtet udetonert.

                                                        Two missiles fired from Iran aimed at US-led coalition base near Erbil International airport: one missile fell five kilometer short of the...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        *smerte er midlertidig, ære varer evig*

                                                        Kommentér

                                                        • MWD
                                                          OR-6 Oversersjant


                                                          * VETERAN *
                                                          • 2005
                                                          • 1754

                                                          #118
                                                          Leste på Twitter at stridshodet på Qiam skilles fra bæreraketten før anslag, så dette kan også bare være bærerakettene som har ramlet ned etter å ha gjort jobben sin. Forøvrig melder pentagon at det ble avfyrt 15 missiler, 10 traff AL-Asad, en i Erbil, og fire feilet, så det er mulig at dette er noen av de som feilet.

                                                          Edit: Ser ut til at det kan være endringer i antallet:
                                                          [URL="https://twitter.com/JackDetsch_ALM/status/1214818384493400066"]https://twitter.com/JackDetsch_ALM/s...18384493400066[/...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                                                          Kommentér

                                                          • Kdo_Under
                                                            OR-7 Stabssersjant


                                                            • 2007
                                                            • 11510

                                                            #119

                                                            Dyktig på midtøsten og missiler

                                                            Nuclear supply chains. Open Source Analysis of ballistic missiles, nuclear weapons, BMD, DPRK, & PRC. All opinions my own.

                                                            Teknikeren i ACW Podcasten og flink med missiler.


                                                            Historian of the recent past. My opinions only. Likes=bookmarks. New Book: Wars of Ambition: The United States, Iran, and the Struggle for the Middle East

                                                            Veldig dyktig på Iran og revolusjonsgarden....
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            Død ved Kølle!
                                                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                            Kommentér

                                                            • onkel smerte
                                                              OR-6 Oversersjant


                                                              * VETERAN *
                                                              • 2006
                                                              • 2107

                                                              #120
                                                              Er det noen som vil anta hva som skjer fremover? Ser at det er forskjellige eksperter, "eksperter" og folk som uttaler seg generelt om hva som blir tingenes tilstand i tiden fremover for Iran/Midt-Østen, uten at jeg egentlig blir noe klokere av det. Det eneste de er enige om, er at det er usikkert, så da vet vi jo det sikkert, eller noe slikt...
                                                              Jeg for min del vil tro at USA lar denne passere, gitt at de mest sannsynlig ble varslet på forhånd om angrepet, slik at de fikk gått i shelter.
                                                              [QUOTE...
                                                              [/QUOTE]
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              *smerte er midlertidig, ære varer evig*

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Rittmester, DTG 181327 Dec 22, 13:27
                                                              0 svar
                                                              706 visninger
                                                              4 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Rittmester
                                                              Startet av Feltposten, DTG 090735 Oct 24, 07:35
                                                              0 svar
                                                              85 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Medicx, DTG 201538 Mar 26, 15:38
                                                              0 svar
                                                              43 visninger
                                                              3 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Medicx
                                                              av Medicx

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              afrika (6) atomvåpen (2) bluffers (2) boko (1) britene (1) ekssoldat (1) eritrea (2) forente (1) formann (1) fortress (2) frontlinjen (1) frp (1) gazastripen (1) glanstid (1) guide (2) hizbollah (1) irak (6) iran (7) islamistisk (2) islamske (1) israel (8) israelsk (1) israelske (2) kogalymavia (1) konflikt (2) kongo (3) krise (1) libanon (2) mali (2) nrk: (2) omanbukta (1) palestina (2) part (2) persiabukten (2) rapport (1) revolusjon (1) security (1) sende (1) soldater (1) sunni (1) svært (1) syria (2) sørafrika (1) terrorisme (1) tsjad (1) turkey (1) tyrkia (1) ubåt (1) usa (2) wotr: (1)
                                                              Working...