Fokus: Irak

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Navytimes
    OR-6 Skvadronmester

    • 2008
    • 2887

    #61
    Sv: Borgerkrig i Irak?

    Skummel situasjon i disse timer, regjeringen i Baghdad ser ut til å ha blitt trigget til å fremtvinge en endring i Kirkuks status etter den nylige avgjøringen om selvstendighet for irakisk Kurdistan:

    Kurdish fighters say they are preparing to defend their positions against Iraqi forces.



    Kurdish Peshmerga fighters say Iraq's central government has ordered them to surrender key military positions in the disputed city of Kirkuk within hours.
    They were given a deadline of 02:00 on Sunday (23:00 G...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • batteristatus
      RESERVIST
      • 2016
      • 87

      #62
      Sv: Borgerkrig i Irak?

      Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2017-10-14 at 22.06.08.png
Views:	1
Size:	139,4 KB
ID:	868529
      Fra VG i går.
      kilde: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...by/a/24162535/...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Navytimes
        OR-6 Skvadronmester

        • 2008
        • 2887

        #63
        Sv: Borgerkrig i Irak?

        Tidsfrist gått ut, snakk om toppmøte mellom partene:

        Kurdish fighters say they are preparing to defend their positions against Iraqi forces.


        http://www.rudaw.net/english/kurdistan/15102017

        DUKAN, Kurdistan Region – Kurdistan President Masoud Barzani and Iraqi President Fuad Masum are heading a high level meeting of the two main ruling Kurdish parties in Sulaimani’s Dukan resort to discuss the post-referendum crisis between Erbil and Baghdad.

        The Kurdistan Democratic P...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • Navytimes
          OR-6 Skvadronmester

          • 2008
          • 2887

          #64
          Sv: Borgerkrig i Irak?

          Skyting, live oppdatert sak:

          http://www.rudaw.net/english/kurdistan/151020177


          KRG sin Twitter: https://twitter.com/Kurdistan...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • gigafactory
            OR-5+ Sersjant 1.klasse

            • 2017
            • 179

            #65
            Sv: Borgerkrig i Irak?

            Må si jeg trodde amerikanerne hadde mer innflytelse i Bagdad slik at de i det minste kunne utsette denne konflikten....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Pinch
              RESERVEBEFAL
              • 2009
              • 2829

              #66
              Sv: Borgerkrig i Irak?

              Da er norske medier oppdatert; dette kan vel mildt sagt bli en ganske eksplosiv situasjon.

              https://www.nrk.no/urix/kurdiske-kil...kuk-1.13734786...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Kdo_Under
                OR-7 Stabssersjant


                • 2007
                • 11510

                #67
                Sv: Borgerkrig i Irak?

                Journalist. No longer posting on this hell site. On Bluesky: https://t.co/tlInF1gKJC



                Journalist. Reporting from Syria, Libya, Iraq & more. Found secret ISIS docs, mobiles & laptops. Horse rider. Tweets in English & Arabic.



                To meget gode reportere som er i området....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Død ved Kølle!
                Bla bla... Hybrid warfare is easy

                Kommentér

                • Kdo_Under
                  OR-7 Stabssersjant


                  • 2007
                  • 11510

                  #68
                  Sv: Borgerkrig i Irak?

                  Opprinnelig skrevet av gigafactory
                  Må si jeg trodde amerikanerne hadde mer innflytelse i Bagdad slik at de i det minste kunne utsette denne konflikten.
                  Det er lenge siden de hadde spesielt mye å si, de eneste som har effektiv påvirkning er Iran.

                  USA har malt seg opp i ett hjørne med sitt altfor ensidige fokus på IS....
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Død ved Kølle!
                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

                  Kommentér

                  • Navytimes
                    OR-6 Skvadronmester

                    • 2008
                    • 2887

                    #69
                    Sv: Borgerkrig i Irak?

                    Nummen følelse, sliter med å se hvordan ikke dette skal ende katastrofalt.

                    Sent fra min E5823 via Tapatalk...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Navytimes
                      OR-6 Skvadronmester

                      • 2008
                      • 2887

                      #70
                      Sv: Borgerkrig i Irak?

                      Nye snakk om forhandlinger:

                      https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...ad/a/24167550/

                      http://www.rudaw.net/english/kurdistan/191020175

                      ERBIL, Kurdistan Region – The Kurdistan Regional Government (KRG) has welcomed the latest initiative made by Haider al-Abadi, prime minister of Iraqi, for dialogue to resolve disputes between Erbil and Baghdad on the basis of the Iraqi constitution and within the f...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • Pedersen
                        RESERVEBEFAL
                        • 2011
                        • 405

                        #71
                        Sv: Borgerkrig i Irak?

                        Det som bekymrer meg etter å ha lest meg opp på konflikten er hvordan Tyrkia vil agere. Det har vert Tyrkiske luftangrep langt inne på Irakisk/Kurdisk territorium. Angrepene har da vert rettet mot PPK.
                        Tipper også SDF vil få det tøft i Syria fremover nå som ISIL er nedkjempet og konflikten om SDF kontrollerte områder vil bli fokuset til Assad. Alt tyder på at det her blir stygt!! Det gir også fremmedkrigere en bedre mulighet til og slippe unna og forsvinne fr...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Navytimes
                          OR-6 Skvadronmester

                          • 2008
                          • 2887

                          #72
                          Sv: Borgerkrig i Irak?

                          peshmerganor: har jo flere ganger også nevnt splittelser og mulig krig mellom kurdiske fraksjoner, det ville være beyond tragisk

                          Sent fra min E5823 via Tapatalk...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • lukman

                            RESERVEOFFISER
                            * VETERAN *
                            • 2005
                            • 6251

                            #73
                            Sv: Borgerkrig i Irak?

                            Talabani og Barzani har hatt borgerkrig tidligere, kan vel bli det igjen.

                            PKK lager vel en avtale med sine gamle allierte i Damaskus og Moskva.


                            Sent from my iPhone using Tapatalk...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Minsk, det nye Utopia

                            Kommentér

                            • Kdo_Under
                              OR-7 Stabssersjant


                              • 2007
                              • 11510

                              #74
                              Sv: Borgerkrig i Irak?

                              Opprinnelig skrevet av Navytimes
                              peshmerganor: har jo flere ganger også nevnt splittelser og mulig krig mellom kurdiske fraksjoner, det ville være beyond tragisk

                              Sent fra min E5823 via Tapatalk
                              Det er jo det som har skjedd nå, KDP har kjørt sololøp. Hadde ISF klart å holde Shia PMU unna så hadde dette gåt nesten uten jammer....
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Død ved Kølle!
                              Bla bla... Hybrid warfare is easy

                              Kommentér

                              • peshmerganor

                                RESERVEBEFAL
                                • 2015
                                • 625

                                #75
                                Sv: Borgerkrig i Irak?

                                Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
                                Det er jo det som har skjedd nå, KDP har kjørt sololøp. Hadde ISF klart å holde Shia PMU unna så hadde dette gåt nesten uten jammer.
                                Det skal sies ikke alle i PUK er fornøyde med at Kirkuk ble overgitt til Bagdad. Blant annet har en av de mektigste militære lederne i PUK gått hardt imot det han kalte "irakiske okkupasjonsstyrker" i Kirkuk, noe som har ført til at Bagdad utstede en arrestasjonsordre på han i dag.

                                Den som holdes ansvarl...
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • lukman

                                  RESERVEOFFISER
                                  * VETERAN *
                                  • 2005
                                  • 6251

                                  #76
                                  Sv: Borgerkrig i Irak?

                                  peshmerganor: Er det håp om at vi kan se en positiv effekt av det som skjer, ved at det vokser frem noen reelle politiske alternativer til "klan"-politikken?


                                  Sent from my iPhone using Tapatalk...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Minsk, det nye Utopia

                                  Kommentér

                                  • peshmerganor

                                    RESERVEBEFAL
                                    • 2015
                                    • 625

                                    #77
                                    Sv: Borgerkrig i Irak?

                                    Opprinnelig skrevet av lukman
                                    peshmerganor: Er det håp om at vi kan se en positiv effekt av det som skjer, ved at det vokser frem noen reelle politiske alternativer til "klan"-politikken?


                                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                                    Det er mange som håper på det nå. Folket er lei korrupsjon og vanstyre, men jeg er ikke så optimist. Klanmentaliteten er altfor rådene til at det vil bli en forandring.


                                    Sent from my iPhone using Tapatalk...
                                    [/QUOTE]
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • Kdo_Under
                                      OR-7 Stabssersjant


                                      • 2007
                                      • 11510

                                      #78
                                      Sv: Borgerkrig i Irak?

                                      Mer kamper i dag mellom ISF+PMU og Peshmerga fra flere grupper.

                                      Blant annet Milan mot Irakisk stridsvogn....
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Død ved Kølle!
                                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                      Kommentér

                                      • Kdo_Under
                                        OR-7 Stabssersjant


                                        • 2007
                                        • 11510

                                        #79
                                        Sv: Borgerkrig i Irak?

                                        Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
                                        Mer kamper i dag mellom ISF+PMU og Peshmerga fra flere grupper.

                                        Blant annet Milan mot Irakisk stridsvogn.


                                        Rettelse Hj 8...
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Død ved Kølle!
                                        Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                        Kommentér

                                        • Navytimes
                                          OR-6 Skvadronmester

                                          • 2008
                                          • 2887

                                          #80
                                          Sv: Borgerkrig i Irak?

                                          BAGHDAD (Reuters) - Iraqi forces and Kurdish Peshmerga fighters reached an agreement on Friday to stop fighting in northern Iraq, the media office of the U.S.-led anti-Islamic State coalition said.

                                          http://www.reuters.com/article/us-mi...-idUSKBN1CW1LG...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • peshmerganor

                                            RESERVEBEFAL
                                            • 2015
                                            • 625

                                            #81
                                            Sv: Borgerkrig i Irak?

                                            Opprinnelig skrevet av Navytimes
                                            BAGHDAD (Reuters) - Iraqi forces and Kurdish Peshmerga fighters reached an agreement on Friday to stop fighting in northern Iraq, the media office of the U.S.-led anti-Islamic State coalition said.

                                            http://www.reuters.com/article/us-mi...-idUSKBN1CW1LG
                                            Tror dessverre ikke dette vil vare. Bagdad har fått blod på tann og vil ...
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • Navytimes
                                              OR-6 Skvadronmester

                                              • 2008
                                              • 2887

                                              #82
                                              Sv: Borgerkrig i Irak?

                                              Opprinnelig skrevet av peshmerganor
                                              Tror dessverre ikke dette vil vare. Bagdad har fått blod på tann og vil nok gjenoppta operasjonene sine om ikke lenge, eller starte en konflikt mellom PUK og PDK, slik Saddam gjorde på 90-tallet.


                                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                                              Det virker vel sett utenfra som om enhet mellom de kurdiske fraksjonene hadde vært helt avgjørende her men det høres ikke så lovende ut akkurat...

                                              Sent fra min E5823 via Tapatalk...
                                              [/QUOTE]
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • lukman

                                                RESERVEOFFISER
                                                * VETERAN *
                                                • 2005
                                                • 6251

                                                #83
                                                Sv: Borgerkrig i Irak?

                                                Barzani har annonsert sin avgang som president i irakiske kurdistan. Bråk rundt parlamentet ikveld, journalister og politikker blir angrepet.


                                                Sent from my iPhone using Tapatalk...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Minsk, det nye Utopia

                                                Kommentér

                                                • Navytimes
                                                  OR-6 Skvadronmester

                                                  • 2008
                                                  • 2887

                                                  #84
                                                  Sv: Borgerkrig i Irak?

                                                  Opprinnelig skrevet av lukman
                                                  Barzani har annonsert sin avgang som president i irakiske kurdistan. Bråk rundt parlamentet ikveld, journalister og politikker blir angrepet.


                                                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                                                  I norske aviser:




                                                  Sent fra min E5823 via Tapatalk...
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • Navytimes
                                                    OR-6 Skvadronmester

                                                    • 2008
                                                    • 2887

                                                    #85
                                                    Sv: Borgerkrig i Irak?





                                                    Sent fra min G8441 via Tapatalk...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                    Kommentér

                                                    • Rittmester
                                                      Trådstarter
                                                      OF-2 Rittmester
                                                      S-1 (Pers.off.)

                                                      Sponsor

                                                      * VETERAN *
                                                      ** MOD **
                                                      • 2006
                                                      • 35346

                                                      #86
                                                      Sv: Fokus: Irak

                                                      Uro i Irak kan føre til alvorlige konsekvenser: https://worldview.stratfor.com/artic...obs-corruption...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                      Moderator

                                                      Kommentér

                                                      • cwo-kp4
                                                        RESERVEOFFISER
                                                        • 2011
                                                        • 4430

                                                        #87
                                                        Som det er nevnt i nyhetstråden og Fokus: Iran tråden så har Qasim Suleimani og Abu Mahdi al Muhandes blitt drept i et amerikansk droneangrep ivo Baghdad Internasjonale Flyplass sent i går kveld (02.01.20). Det er også ubekreftede rapporter om at Qais Khazali og Hadi al-Ameri også er blitt arrestert: (http://www.basnews.com/index.php/en/news/iraq/571403, [URL="http://www.basnews.com/index.php/en/news/iraq/571442"]http://www.basnew...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                                                        Kommentér

                                                        • Rittmester
                                                          Trådstarter
                                                          OF-2 Rittmester
                                                          S-1 (Pers.off.)

                                                          Sponsor

                                                          * VETERAN *
                                                          ** MOD **
                                                          • 2006
                                                          • 35346

                                                          #88
                                                          https://www.aftenposten.no/article/ap-dO0BdA.html


                                                          USAs ambassade i Bagdad oppfordrer amerikanske statsborgere til umiddelbart å forlate Irak etter droneangrepet som drepte Qasem Soleimani....
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                          Moderator

                                                          Kommentér

                                                          • cwo-kp4
                                                            RESERVEOFFISER
                                                            • 2011
                                                            • 4430

                                                            #89
                                                            Oppdatering - Iraks statsminister fordømmer angrepet mot Suleimani

                                                            Iraqi Prime Minister Adil Abdul Mahdi warned that the killing of Qasem Soleimani, commander of Iran’s Quds Force, by the US will “light the fuse” of a dangerous war.

                                                            Abdul Mahid issued a statement to condemn the US airstrike which killed Soleimani and Abu Mahdi al-Muhandis, deputy commander of pro-Iran Hashd al-Shaabi, in the early hours on Friday on Baghdad airport road. “The assassination of an Iraqi m...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                                                            Kommentér

                                                            • Znuddel
                                                              OF-2 Kaptein

                                                              Sponsor

                                                              * VETERAN *
                                                              * MOD *
                                                              • 2004
                                                              • 16144

                                                              #90
                                                              Forsvaret høyner beredskapen for de rundt sytti norske soldatene som befinner seg i Irak, etter den siste ukens eskalering mellom USA og Iran i landet.

                                                              https://www.dagbladet.no/nyheter/skj...-irak/71986628...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                                              Moderator

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Rittmester, DTG 181327 Dec 22, 13:27
                                                              0 svar
                                                              706 visninger
                                                              4 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Rittmester
                                                              Startet av Feltposten, DTG 090735 Oct 24, 07:35
                                                              0 svar
                                                              85 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Medicx, DTG 201538 Mar 26, 15:38
                                                              0 svar
                                                              43 visninger
                                                              3 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Medicx
                                                              av Medicx

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              afrika (6) aktivister (1) atomvåpen (2) bluffers (2) bombe (1) burkina faso (1) east (1) emirater  (1) eritrea (2) etiopia (1) forces (1) fortress (2) frp (1) glanstid (1) guide (2) hizbollah (1) irak (6) iran (7) iraq (1) islamistisk (2) islamske (1) israel (8) israelske (2) konflikt (2) kongo (3) krigens folkerett (1) libanon (2) mali (2) nrk: (2) operasjon (1) opprør (1) palestina (2) part (2) persiabukten (2) raid (1) revolusjon (1) samarbeid (1) service: (1) soldatar (1) soldater (1) statement (1) styrker (1) svært (1) syria (2) terrorisme (1) tunisia (1) tyrkia (1) usa (2) vender (1) wotr: (1)
                                                              Working...