Magirus Deutz med regnr 92 Q

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • De Lutte
    Trådstarter
    PENSJONIST
    • 2014
    • 2

    Magirus Deutz med regnr 92 Q

    I 1978 kjøpte forsvaret en Magirus Deutz som fikk regnummer 92 Q.
    Dette regnummer indikerer i følge forsvarets kjennermerker at bilen skulle brukes av Natos Nordkommando.

    Er det noen som kan tenke seg til hvor den bilen da ble stasjonert. ?


    Bilen gikk der frem til Natos Nordkommando ble lagt ned i 1994 og den ble da overført til en annen avdeling.
    Jeg mistenker at den da ble satt inn på Gardermoen som brøytebil på den nybyggede millitære flyplassen der, men er ikke helt sikker på ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Attached Files
  • Sofakriger
    OR-7* Stabssersjant
    Mestersersjant personell


    Sponsor

    • 2005
    • 25002

    #2
    Det har vel ikke fått regnr 92 Q, men taktisk merke 92Q vil jeg tro?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

    Kommentér

    • hvlt
      OF-2 Kaptein
      Planoff. (S-5)


      Sponsor
      • 2006
      • 23003

      #3
      Magirus Deutz med regnr 92 Q

      Hæren kjøpte på 1970-tallet ca. 50 stk Magirus Deutz som trekkvogner for 155 mm M114 tauede felthaubitser. De hadde ikke tipp, og en hytte på planet for kanonmannskapet. Men jeg regner med at denne ikke er blant disse....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Last edited by hvlt; DTG 081548 Nov 14, 15:48.
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
      Moderator

      Kommentér

      • De Lutte
        Trådstarter
        PENSJONIST
        • 2014
        • 2

        #4
        Hos biltilsynet oppgav jeg chassienummeret og fikk opplyst at den hadde regnr 92 Q i forsvaret. Noe annet visste de ikke.

        Bokstavene forsvant tidlig fra forsvarets regnummer, men Natos nordkommano beholdt dem frem til 1994, da de endret struktur. De brukte bokstaven Q.
        Biltilsynet har dessuten registrert eierskifte på den i 1994, innen forsvaret.

        Jeg har vært i kontakt med forsvarets kjøretøyregister på Kolsås leir i Bærum. Oppgav chassienummer og kjennemerke 92 Q, og de fant bilen i sine ...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • Lille Arne
          OR-8* Kommandérsersjant
          Sjefssersjant



          • 2005
          • 11968

          #5
          I og med at AFNORTH holdt til på Kolsås, er det kanskje det mest sannsynlige stasjoneringsstedet?...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Fas est et ab hoste doceri​”
          Ovid

          Administrator

          Kommentér

          • hvlt
            OF-2 Kaptein
            Planoff. (S-5)


            Sponsor
            • 2006
            • 23003

            #6
            NATOs nordkommando, AFNORTH på Kolsås, ble dessuten nedlagt 30. juni 1994 og erstattet av NATOs nordvestkommando, AFNORTHWEST i High Wycombe i Buckinghamshire i England, der det ble opprettet en underkommando med norsk sjef som dekket Norge, PSC North (Principal Subordinate Command North) på Jåtta. Denne kommandostrukturen ble igjen nedlagt i 2000. Men det er da neppe tvil om at denne lastevognen ble brukt ved AFNORTH på Kolsås fra den ble kjøpt i 1978 til AFNORTH ble nedlagt i 1994....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
            Moderator

            Kommentér

            • hvlt
              OF-2 Kaptein
              Planoff. (S-5)


              Sponsor
              • 2006
              • 23003

              #7
              Magirus Deutz ble forresten brukt i en god del roller i Forsvaret den gangen (før Scania som er 5 tonns) man hadde M621 2 1/2 tonns (altså max last under terrengkjøring 2 1/2 amerikanske tonn = 2268 kg, det dobbelte ved kjøring på vei) lastevogn som standard, der 2 1/2 tonns vogn var for lett. Trekkvogn for 155 mm tauet feltartilleri var et eksempel, et annet eksempel er dette bildet fra Ingeniørvåpenet fra ca. 1980 som jeg fant på nett som viser Magirus Deutz med opplastet bro- og båtmateriell...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
              Moderator

              Kommentér

              • hvlt
                OF-2 Kaptein
                Planoff. (S-5)


                Sponsor
                • 2006
                • 23003

                #8
                Og her fant jeg faktisk bilde av en av Magirus Deutzene som ble utstyrt som trekkvogn for våre 48 stk. M114 tauede 155 mm felthaubitser. Man ser at denne var 4x4 mens de til ingeniørvåpenet var 6x6. Hytta på planet var for kanonmannskapet (mannskapet var på totalt 11 mann) og bak var det rom for ammunisjon. Denne vogna er tydeligvis eid av en entusiast i Setesdal og er anskaffet av Forsvaret i 1973 og er sivilregistrert for første gang i 2003. Det ser ut som om den blir godt tatt vare på!

                Norge...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                Moderator

                Kommentér

                Forumstruktur

                Collapse

                Working...