Fokus: Jemen

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tusseladd
    OF-1 Løytnant
    S-2 (E-off)


    ** MOD **
    • 2011
    • 18007

    #91
    Et lasteskip ble truffet av en drone - ingen ble skadet:

    USA har truffet 14 utskytningsklare missiler:

    USA har også satt Houthi-militsen på terroristlisten igjen:
    https://www.whitehouse.gov/briefing-...f-the-houthis/...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Moderator

    Kommentér

    • Tusseladd
      OF-1 Løytnant
      S-2 (E-off)


      ** MOD **
      • 2011
      • 18007

      #92
      I tillegg til Tyskland skal Belgia og Hellas sende fregatter til den nye EU-styrken i Rødehavet (#85). Nederlands regjering vurderer også å sen...
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Moderator

      Kommentér

      • Tusseladd
        OF-1 Løytnant
        S-2 (E-off)


        ** MOD **
        • 2011
        • 18007

        #93
        USA bombet et par utskytingsramper til i går ettermiddag, i Sana. Et amerikansk-eid og gresk-drevet tankskip ble angrepet i går kveld, men det ble ikke truffet....
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Moderator

        Kommentér

        • Tusseladd
          OF-1 Løytnant
          S-2 (E-off)


          ** MOD **
          • 2011
          • 18007

          #94
          EU har blitt enige om å opprette den felles EU-styrken for Rødehavet - det er enn så lenge en prinsippavtale.
          https://news.yahoo.com/eu-states-agr...175706736.html...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Moderator

          Kommentér

          • Tusseladd
            OF-1 Løytnant
            S-2 (E-off)


            ** MOD **
            • 2011
            • 18007

            #95
            USA, UK og andre land har gjennomført en ny runde med angrep mot åtte Houthi-mål i Jemen. De traff underjordiske våpenlagre, luftvern og missilsystemer.
            ...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Moderator

            Kommentér

            • Tusseladd
              OF-1 Løytnant
              S-2 (E-off)


              ** MOD **
              • 2011
              • 18007

              #96
              Det kan se ut som at Houthiene har truffet et skip lastet med russisk nafta. Marlin Luanda seiler under Marshalløyenes flagg og eies av selskapet Trafigura som har hovedkontor i Singapore.

              The British government has yet to comment on the claims but commodities group Trafigura said the vessel was operated on its behalf.

              In a statement, the company which has ...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Moderator

              Kommentér

              • Tusseladd
                OF-1 Løytnant
                S-2 (E-off)


                ** MOD **
                • 2011
                • 18007

                #97
                Skipet skal være britiskeid men det drives av Trafigura. Det lastet russisk nafta ved Kypros, fra et annet skip.
                ...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Moderator

                Kommentér

                • Tusseladd
                  OF-1 Løytnant
                  S-2 (E-off)


                  ** MOD **
                  • 2011
                  • 18007

                  #98
                  Den indiske marinen sendte folk ombord for å slukke brannen. Mannskapet er fra India og Bangladesh så vidt jeg forstår.

                  Siden den russiske lasten var kjøpt under pristaket som er satt av EU, så var dette en helt lovlig transport, sier selskapet som chartret skipet:
                  https://gcaptain.com/fire-out-on-mar...issile-strike/
                  [url]https://www.lloydslist.com/LL1148078/Trafigura-operated-tanker-battli...
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Moderator

                  Kommentér

                  • Znuddel
                    OF-2 Kaptein

                    Sponsor

                    * VETERAN *
                    * MOD *
                    • 2004
                    • 16144

                    #99
                    Tidligere i uken ble et houthi missil skutt ned av USS Gravelys CIWS da det kom innenfor 1,6 km fra skipet.

                    Dette ansees som "too close for comfort".

                    Siden oktober 2023 har amerikanske skip skutt ned minst 68 droner og 19 sjømålsmissiler fra houthiene.

                    [TWEET]https://twitter.com/Aviation_Intel/status/1751099180154798574?ref_src=twsrc%5 Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm %5E1751099979207520526%7Ctwgr%5Eb6e 8fdda06e49833e4a93858861a8a8ce0042. ..
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                    Moderator

                    Kommentér

                    • Tusseladd
                      OF-1 Løytnant
                      S-2 (E-off)


                      ** MOD **
                      • 2011
                      • 18007

                      #100
                      Amerikanerne og britene har bombet 36 mål i Jemen. Det dreier seg om underjordiske lageranlegg, radarer, missiler kommandosentraler, helikoptre, m.v.
                      ...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Moderator

                      Kommentér

                      • Tusseladd
                        OF-1 Løytnant
                        S-2 (E-off)


                        ** MOD **
                        • 2011
                        • 18007

                        #101
                        Sverige vil være med nye i EU-styrken i Rødehavet og den USA-ledete Prosperity guardian. De har tatt dette opp i nasjonalforsamlingen.
                        Sverige ønsker å delta i to operasjoner i Rødehavet – en ledet av USA og en i regi av EU, opplyser landets forsvarsminister Pål Jonson. Torsdag orienterte han og utenriksminister Tobias Billström Riksdagens forsvars- og utenrikskomité om planene. Den USA-ledede operasjonen er allerede på plass i Rødehavet, mens det ventes en avgjørelse om å igangsette EU-operasjonen, som går under navnet Aspides, på et utenriksministermøte i Brussel 19. februar. Sveriges regjering sier den er åpen for å delta i den pågående USA-ledede innsatsen, kalt Prosperity Guardian. – Begge deler er defensiv innsats. Siden det er et samarbeid her, kan det være interesse for Sverige å være med i begge satsingene, sier utenriksminister Billström. Regjeringen kan på egen hånd vedta å sende stabsoffiserer, men trenger flertall i Riksdagen for å sende en væpnet styrke. Jonson og Billström utelukker imidlertid å sende styrker til Rødehavet dersom opposisjonen sier nei. Socialdemokraterna, det største opposisjonspartiet, er skeptisk til at Sverige skal bidra i operasjonene i Rødehavet. – Amerikanerne har også en offensiv gående mot houthiene i Jemen. Her er det en åpenbar risiko for at den operasjonen og Rødehavet-operasjonen sammenblandes, sier Morgan Johansson, partiets utenrikspolitiske talsperson. (NTB)

                        Regjeringen kan på egen hånd vedta å sende stabsoffiserer, men trenger flertall i Riksdagen for å sende en væpnet styrke. Jonson og Billström utelukker imidlertid å sende styrker til Rødehavet dersom opposisjonen sier nei.
                        ...
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Moderator

                        Kommentér

                        • Tusseladd
                          OF-1 Løytnant
                          S-2 (E-off)


                          ** MOD **
                          • 2011
                          • 18007

                          #102
                          Houthi-militsen angrep i natt "Star Iris" et gresk lasteskip som var på vei fra Brasil til Iran med mais, med to missiler. Skip og mannskap skal være sikre på fortsetter seilingen til Iran.
                          ...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Moderator

                          Kommentér

                          • Tusseladd
                            OF-1 Løytnant
                            S-2 (E-off)


                            ** MOD **
                            • 2011
                            • 18007

                            #103
                            Som en del av gjengjeldelsesangrepet etter det iranske angrepet i Jordan, skal USA ha gjennomført et cyberangrep mot det iranske etteretningsskipet som gir målangivelser om skip i Rødehavet til Houthi-militsen.
                            The operation was intended to inhibit the Iranian ship’s ability to share intelligence with Hout...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Moderator

                            Kommentér

                            • Tusseladd
                              OF-1 Løytnant
                              S-2 (E-off)


                              ** MOD **
                              • 2011
                              • 18007

                              #104
                              Enda et greskeid tankskip har blitt truffet. "M/T Pollux" skal ha blitt påført mindre skader, og ingen mennesker ble skadet. Skipet fraktet olje fra Novorossijsk i Russland til India.
                              https://gcaptain.com/india-bound-tan...ed-sea-attack/...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Moderator

                              Kommentér

                              • Tusseladd
                                OF-1 Løytnant
                                S-2 (E-off)


                                ** MOD **
                                • 2011
                                • 18007

                                #105
                                Et britiskeid lasteskip, "M/V Rubymar", skal ha blitt truffet. Mannskapet skal ha forlatt skipet og det kan ha sunket.
                                https://www.telegraph.co.uk/world-ne...-rafah-latest/

                                EU har vedtatt å etablere den omtalte EU-operasjonen i Rødehavet, Adenbukta og området rundt; den skal hete EUNAVFOR ASPIDES:
                                https://www.euractiv.com/section/def...outhi-attacks/
                                [...
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Moderator

                                Kommentér

                                • Tusseladd
                                  OF-1 Løytnant
                                  S-2 (E-off)


                                  ** MOD **
                                  • 2011
                                  • 18007

                                  #106
                                  "Rubymar" har tatt inn vann, men har ikke sunket ennå. Det er satt igang en bergingsoperasjon, ifølge Lloyds List, og det skal taues til Djibouti. Det er gode sjanser til å berge skipet siden fire av lasterommene fremdeles er vanntette. Støttespillerne til Houthimilitsen som hadde brukt mye av gårsdagen til å feire at skipet var "senket" vil nok la denne nyheten forbigå i stillhet.
                                  The dry bulker hit by two Houthi missiles on Sunday is listing heavily with a flooded engine room, but the vessel’s Lebanese owners have signed an LOF salvage contract and are trying to tow the ship to Djibouti


                                  Houthimilitsen ang...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Last edited by Tusseladd; DTG 211339 Feb 24, 13:39. Begrunnelse: Info fra CENTCOM
                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  • Tusseladd
                                    OF-1 Løytnant
                                    S-2 (E-off)


                                    ** MOD **
                                    • 2011
                                    • 18007

                                    #107
                                    Dette skal være bilder av "Rubymar" som venter på berging:



                                    [IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"344","width" :"500","src":"https:\/\/i.imgur.com\/jMav...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • Tusseladd
                                      OF-1 Løytnant
                                      S-2 (E-off)


                                      ** MOD **
                                      • 2011
                                      • 18007

                                      #108
                                      Flere kamikazedroner er skutt ned, og et skip er truffet av missiler - en person ble lettere skadet, men skipet fortsatte.
                                      ...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • gamlesatan
                                        OR-5 Sersjant

                                        • 2022
                                        • 208

                                        #109
                                        Houtine har begynt og bruke undvansdroner i tilleg til raketter og overflatefartøy i rødehavet

                                        https://news.usni.org/2024/02/19/hou...eat-to-red-sea...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • Tusseladd
                                          OF-1 Løytnant
                                          S-2 (E-off)


                                          ** MOD **
                                          • 2011
                                          • 18007

                                          #110
                                          Det er bekreftet brudd i en fiberkabel i Rødehavet og mistanke om brudd i fire andre. Det er uvisst om det har noe med sikkerhetssituasjonen å gjøre, men det er jo nærliggende å tenke på det selv om det ikke skulle være det.
                                          https://maritime-executive.com/artic...in-the-red-sea...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          Moderator

                                          Kommentér

                                          • Tusseladd
                                            OF-1 Løytnant
                                            S-2 (E-off)


                                            ** MOD **
                                            • 2011
                                            • 18007

                                            #111
                                            EUs bidrag har fått hjemmeside:
                                            EUNAVFOR ASPIDES is an EU military operation contributing to the protection of freedom of navigation, to safeguarding maritime security, especially for merchant and commercial vessels in the Red Sea, the Indian Ocean and the Gulf under the EU Common Security and Defense Policy (CSDP). The EUNAVFOR ASPIDES within its defensive mandate is to provide maritime situational awareness, accompany vessels, and protect them against possible multi-domain attacks at sea.


                                            Det skal være med fire fregatter og en luft-plattform. I tillegg til lokal ledelse på en av fregattene, støttes operasjonen av et hovedkvarter i Hellas.

                                            Sverige sender opptil ti offiserer:
                                            https://www.regeringen.se/pressmedde...ll-roda-havet/...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            Moderator

                                            Kommentér

                                            • Tusseladd
                                              OF-1 Løytnant
                                              S-2 (E-off)


                                              ** MOD **
                                              • 2011
                                              • 18007

                                              #112
                                              Den tyske fregatten Hessen har allerede skutt ned en drone:


                                              Tyskerne har pålagt seg noen ekstra restriksjoner av operasjonsområdet:
                                              https://www.navalnews.com/naval-news...avfor-aspides/
                                              [QUOTE]Notably EUNAVFOR Aspides does not envisage strikes against land-based targets. The mandate for the German contribution approved by the Bundestag with a significant majority [URL="h...
                                              [/QUOTE]
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • Rittmester
                                                OF-2 Rittmester
                                                S-1 (Pers.off.)

                                                Sponsor

                                                * VETERAN *
                                                ** MOD **
                                                • 2006
                                                • 35345

                                                #113
                                                Det er så ufattelig tåpelig å offentliggjøre egne RoE i slike tilfeller. Dette betyr at Houtiene kan stille seg opp i strandkanten og skyte så mange missiler og droner de bare måtte hæle, vel vitende om at ingen EU-land kommer til å skade dem. ...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                Moderator

                                                Kommentér

                                                • Tusseladd
                                                  OF-1 Løytnant
                                                  S-2 (E-off)


                                                  ** MOD **
                                                  • 2011
                                                  • 18007

                                                  #114
                                                  Retten til selvforsvar kan jo utløse at selv disse skipene angriper mål på land, men ellers vil vel EUNAVFOR-styrken heller la Steadfast Defender-styrken, eller enkeltland, ta seg av mål på land.

                                                  Og EU-land som deltar i den USA-ledede operasjonen Prosperity Guardian, som Danmark og Nederland, er jo heller ikke bundet av EUNAVFOR sin ROE for det de driver med enten som del av Prosperity Guardian eller på egenhånd.

                                                  Fordelen...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  Moderator

                                                  Kommentér

                                                  • Tusseladd
                                                    OF-1 Løytnant
                                                    S-2 (E-off)


                                                    ** MOD **
                                                    • 2011
                                                    • 18007

                                                    #115
                                                    Eierne av "Rubymar" sier at de må fikse en drivstofflekkasje før hun kan tas under slep. Den amerikanske marinen har tilbydd hjelp:
                                                    https://news.sky.com/story/uk-ship-s...-help-13082231

                                                    Det kan hende at skipet drar ankeret over bunnen, noe som kan skade undersjøiske kabler.
                                                    ...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Moderator

                                                    Kommentér

                                                    • JoJo
                                                      OR-6 Oversersjant

                                                      • 2021
                                                      • 3028

                                                      #116
                                                      Som det står ovenfor så har den tyske fregatten Hessen skutt ned en drone, og de har nå prøvd seg enda en gang. Heldigvis så feilet begge missilene de sendte av gårde, for det viste seg at de faktisk skjøt etter en amerikansk Reaper-drone.

                                                      Bra for den amerikanske dronen, men ganske tvilsomt at Hessen får feil på 2 luftvern missiler. Det skal ha vært 2x SM-2 (RIM-66) som feilet.

                                                      [url]https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/02/28/195985796/der-spiegel-tysk-marinefartoy-naer-ved-a-skyte-ned...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Last edited by Tusseladd; DTG 282136 Feb 24, 21:36. Begrunnelse: fiks URL

                                                      Kommentér

                                                      • M72
                                                        OF-2 Kaptein
                                                        S-6 (Sboff.)
                                                        Sponsor

                                                        ** MOD **
                                                        • 2010
                                                        • 3775

                                                        #117
                                                        Opprinnelig skrevet av Tusseladd
                                                        Eierne av "Rubymar" sier at de må fikse en drivstofflekkasje før hun kan tas under slep. Den amerikanske marinen har tilbydd hjelp:
                                                        https://news.sky.com/story/uk-ship-s...-help-13082231
                                                        Rubymar skal nå ha gått ned: [url="https://www.reuters.com/world/freighter-rubymar-has-sunk-red-sea-yemen-internationally-recognised-government-2024-03-02/"]Freighter Rubymar has sunk in Red Sea, Yemen int...
                                                        [/QUOTE]
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        All animals are equal, but some animals are more equal than others.
                                                        Moderator

                                                        Kommentér

                                                        • Tusseladd
                                                          OF-1 Løytnant
                                                          S-2 (E-off)


                                                          ** MOD **
                                                          • 2011
                                                          • 18007

                                                          #118
                                                          India slokker en brann ombord et skip:


                                                          Selv on LNG-skipene nå unngår Rødehavet er det fremdeles en god del bulk- og containerfrakt som tar sjansen. Og noen av rederiene som tidligere rutet trafikken utenom har nå begynt å sende trafikk igjennom Rødehavet igjen. Prisene på frakt går ned. Så sjokket på økonomien demper seg.
                                                          [url]https://www.freightwaves.com/news/the-houthis-sank-a-ship-but-their-attacks-may-be-past-peak-disr...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Moderator

                                                          Kommentér

                                                          • Tusseladd
                                                            OF-1 Løytnant
                                                            S-2 (E-off)


                                                            ** MOD **
                                                            • 2011
                                                            • 18007

                                                            #119
                                                            Det Barbados-registrerte lasteskipet "True Confidence" skal være truffet. Fire av mannskapet skal være skadet og tre savnet. De skal ha evakuert fra fartøyet. Skipet var på vei fra Kina til Saudi-Arabia.
                                                            https://www.reuters.com/world/middle...ce-2024-03-06/...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            Last edited by Tusseladd; DTG 061858 Mar 24, 18:58. Begrunnelse: eierskapet er nok uavklart enn så lenge
                                                            Moderator

                                                            Kommentér

                                                            • binders
                                                              OR-6 Oversersjant

                                                              • 2009
                                                              • 1536

                                                              #120
                                                              Opprinnelig skrevet av Rittmester
                                                              Det er så ufattelig tåpelig å offentliggjøre egne RoE i slike tilfeller. Dette betyr at Houtiene kan stille seg opp i strandkanten og skyte så mange missiler og droner de bare måtte hæle, vel vitende om at ingen EU-land kommer til å skade dem.
                                                              Dersom man egentlig ikke ønsker å bruke våpen, men må bidra for syns skyld, så er det jo helt brilliant 👌...
                                                              [/QUOTE]
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              Si vis pacem, para bellum.

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 130735 Apr 24, 07:35
                                                              0 svar
                                                              163 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Feltposten, DTG 032035 Nov 24, 20:35
                                                              0 svar
                                                              103 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Feltposten, DTG 070909 Apr 24, 09:09
                                                              1 response
                                                              241 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Rittmester

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              afrika (6) atomvåpen (2) bluffers (2) boko (1) britene (1) ekssoldat (1) eritrea (2) forente (1) formann (1) fortress (2) frontlinjen (1) frp (1) gazastripen (1) glanstid (1) guide (2) hizbollah (1) irak (6) iran (7) islamistisk (2) islamske (1) israel (8) israelsk (1) israelske (2) kogalymavia (1) konflikt (2) kongo (3) krise (1) libanon (2) mali (2) nrk: (2) omanbukta (1) palestina (2) part (2) persiabukten (2) rapport (1) revolusjon (1) security (1) sende (1) soldater (1) sunni (1) svært (1) syria (2) sørafrika (1) terrorisme (1) tsjad (1) turkey (1) tyrkia (1) ubåt (1) usa (2) wotr: (1)
                                                              Working...