Fokus: Irak
Collapse
Brukerinfo
Collapse
$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
-
Interessant fyr han Johan Wiktorin Medicx. Regner med han poster en del som også er relevant i Sverige-tråd og NATO- tråder....
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet"Gjør Ret, Frygt Intet"👍 1Kommentér
-
Nytt droneangrep på Ain Al-Asad. Norge har fortsatt soldater fra Hæren der. Force Protection/QRF og en Role 1
Oppdatering om angrepet i Forsvarets Forum
https://www.forsvaretsforum.no/drone...-i-irak/349223...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetLast edited by Medicx; DTG 181331 Oct 23, 13:31.👍 1Kommentér
-
Urovekkende. Denne ble postet for en time siden.
...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
ModeratorKommentér
-
Det høres ikke overmåte dramatisk ut for de på basen:
8. desember 2024 rykket opprørsstyrker inn i hovedstaden Damaskus og styrtet Assad-regimet, etter at Bashar al-Assad hadde vært ved makten i 25 år.
...– Det kom et rakettnedslag rundt 19.30 norsk tid. Det landet omtrent ni kilometer unna, så det er verken personskade eller materielle skader på basen, sier talsperson Jonny Karlsen ved Forsvarets operative hovedkvarter til NTB.
[/QUOTE]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetModerator👍 1Kommentér
-
OSINTdefender får mye tyn for å overdrive og komme med sensasjonelle udokumenterte påstander.
https://understandingwar.org/backgrounder/iran-update-october-18-2023
...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetKommentér
-
Al Asad AB, Iraq is a hub of US activity in the country. It has come under attack by rockets and drones several times in the last few days. Fun Fact: I was stationed at this base 17 years ago. Rocket attacks were rare because you can see a long ways from the perimeter.
(Hmm. tweeten kommer ikke opp?)
Mye angrep mot Al-Asad. Dette er ofte iransk støttede militser. Ser ut som de har skrudd til de siste dagene. Med angrep i dagslys også...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetKommentér
-
-
Det skal lørdag være skutt flere raketter mot luftbasen Ain al-Asad i Irak, der både amerikanske og norske soldater er stasjonert. Det hevder to sikk
Stort angrep på AAAB, alle norske gjort rede for.
...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetKommentér
-
USA har angrepet tre steder som brukes av Kata'ib Hezbollah og andre iranskstøttede grupper i Irak etter angrepet på Ain al-Asad:
...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetModerator👍 1Kommentér
-
https://www.whitehouse.gov/briefing-...-syria-border/
3 amerikanere drept, og 25 skadd i Jordan....
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetKommentér
-
Det skal være en del luftaktivitet over Irak og Syria - vi får se om det blir noen angrep....
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetModeratorKommentér
-
Artikkel fra NRK, med greit kartutsnitt og med kommentar om konflikten av Tormod Heier:
Tre amerikanske soldater ble drept, og en rekke ble skadet, i et droneangrep mot en militærbase i Jordan ved grensen til Syria.– Grupper støttet av Iran står bak, sier president Joe Biden.
Angrepet skal ha kommet fra Syria og over grensen. ...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetMed forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.Kommentér
-
Da er USA i gang med gjengjeldelsesangrep i Syria og Irak – minst 125 mål angrepet med langtrekkende bombefly og droner.
Angrepene er et svar på droneangrepet mot en amerikansk militærleir i Jordan sist uke. Utenriksminister Espen Barth Eide sier han forstår USA.
...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetKommentér
-
Jordans flyvåpen skal ha deltatt i angrepene, som svar på at det angrepet som drepte amerikanerne skjedde i Jordan:
WSJ: U.S. Strikes Iran-Backed Groups in Syria and Iraq
Jordanian aircraft are also slated to join in the operation and have been assigned targets. Jordan’s role is unusual and is intended to demonstrate solidarity with the U.S. following the drone stri...Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetModeratorKommentér
-
Angrepet ble utført med JDAM-bomber sluppet fra B-1 Lancer bombefly som fløy nonstop fra Texas og tilbake, med drivstoffpåfylling underveis.
...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetModerator👍 3Kommentér
-
Det er godt det går an å strekke litt på beina i en B-1B, og at de har påstått verdens dyreste dosete....
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetAt sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
ModeratorKommentér
-
Fra New York Times:
A U.S. strike killed a militia commander
A U.S. Special Operations drone strike in Baghdad killed a senior leader of Kata’ib Hezbollah, a militia that U.S. officials blame for recent attacks against American personnel, the Pentagon said.
A senior Kata’ib Hezbollah official and Iran’s Revolutionary Guards Corps both said that two commanders had been killed in the strike. A spokesman for Iraq’s security services said that the strike “violated Iraqi sovereignty and ri...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
Moderator👍 2Kommentér
-
I 2023 ble nesten 7000 mennesker flyttet ut av leirene for tidligere IS-krigere og IS-kvinner i Irak. De jobber med rettsoppgjør og re-integrasjon inn i lokalsamfunnet. Det er fremdeles 43 000 som gjenstår. I Syria sitter det over 9000 IS-krigere og deres familier i leire. Det er vanskeligere å reintegrere i alle fall de syriske IS-krigerne siden det jo er krig i Syria fremdeles. Men det er folk der fra 26 andre nasjoner.
...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetModerator👍 1Kommentér
-
Det amerikanske forsvaret bekrefter at al-Asad flybase ble angrepet med to droner den 16. juli. En ble skutt ned og en gjorde små skader, sier de. Det er det første angrepet på amerikanske styrker i området siden 22. april.
...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetModerator👍 1Kommentér
-
Flybase i Irak truffet av raketter – nordmenn måtte gå i dekning (vg.no)
Er vel bare et tidsspørsmål før det faktisk ramler ned en rakett eller drone i camp Midgard...Flybase i Irak truffet av raketter – nordmenn måtte gå i dekning
Fire raketter ble avfyrt mot en militærbase med amerikanske og norske styrker i Ain al-Asad i Irak.
[/QUOTE]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet👍 1Kommentér
-
USA har utført et flyangrep mot en av basene til den iranskstøttede sjiamilitsen PMF, sør for Baghdad. Irakiske myndigheter sa at minst fire PMF-medlemmer ble drept. USA sa at de angrep folk som planla droneangep på amerikanske styrker i Irak.
https://www.france24.com/en/middle-e...amilitary-base...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetModerator👍 1Kommentér
-
Kommentér
-
Påstand om skadde. Alle norske ok melder VG. Er en norsk pansret legeambulanse i bidraget fra Hæren der nede....
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet1
Kommentér
-
Irak bygger havn. Al Faw, og har luftige ambisjoner om å konkurrere med Suez.
Men det er uansett imponerende i seg selv at de får bygget en skikkelig containerhavn.
...he Development Road represents a fully integrated strategic axis with Al Faw Grand Port, extending over a distance of more than 1,200 kilometers, connecting the Arabian Gulf to Europe via Turkey. This road provides faster and more efficient flow of goods between continents,
[/QUOTE]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet"Gjør Ret, Frygt Intet"👍 6Kommentér
-
USA har truet Irak med straffetiltak hvis de velger Nouri al-Maliki til statsminister igjen. Nå ser det ut til at USA får viljen sin - han vil ikke trekke seg, men ser ut til å miste nominasjonen sin, via ISW:
Maliki’s insistence on the premiership will probably force the framework to revoke his nomination. Maliki has continued to affirm his desire for the position, and a member of his coal...Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetModeratorKommentér
-
Store deler av Irak har mistet strømforsyningen. Flere i Irak har dog aggregat, siden strømforsyningen der ikke nødvendigvis er helt pålitelig.
...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetModeratorKommentér
-
Den amerikanske frilansjournalisten Shelly Kittleson, som ble kidnappet i Irak den 31. mars, sannsynlig av Kata'ib Hezbollah, ble sat fri igjen 7. april. Men da amerikanske diplomater skulle frakte henne til flyplassen (Camp Victory) ble denne angrepet med droner. De gjorde vendereis og fløy henne siden til flyplassen til helikopter.
[url]https://www.alarabiya.net/arab-and-world/iraq/2026/04/11/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B5%D9%8A%D9%8 4-%D9%83%D9%85%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%87%D8%AF%D9%8 1-%D8...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetModeratorKommentér
Beslektede emner
Collapse
| Emner | Statistikk | Nyeste innlegg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startet av Rittmester, DTG 181327 Dec 22, 13:27
|
0 svar
706 visninger
4 reaksjoner
|
Nyeste innlegg
av Rittmester
|
||
|
Lukket:
av Feltposten
Startet av Feltposten, DTG 090735 Oct 24, 07:35
|
0 svar
85 visninger
0 reaksjoner
|
Nyeste innlegg
av Feltposten
|
||
|
Startet av Medicx, DTG 201538 Mar 26, 15:38
|
0 svar
43 visninger
3 reaksjoner
|
Nyeste innlegg
av Medicx
|
Forumstruktur
Collapse
Stikkord
Collapse
afrika (6)
atomvåpen (2)
bluffers (2)
boko (1)
britene (1)
ekssoldat (1)
eritrea (2)
forente (1)
formann (1)
fortress (2)
frontlinjen (1)
frp (1)
gazastripen (1)
glanstid (1)
guide (2)
hizbollah (1)
irak (6)
iran (7)
islamistisk (2)
islamske (1)
israel (8)
israelsk (1)
israelske (2)
kogalymavia (1)
konflikt (2)
kongo (3)
krise (1)
libanon (2)
mali (2)
nrk: (2)
omanbukta (1)
palestina (2)
part (2)
persiabukten (2)
rapport (1)
revolusjon (1)
security (1)
sende (1)
soldater (1)
sunni (1)
svært (1)
syria (2)
sørafrika (1)
terrorisme (1)
tsjad (1)
turkey (1)
tyrkia (1)
ubåt (1)
usa (2)
wotr: (1)
GLOBAL AD BOTTOM
Collapse












Kommentér