Er en gutt på 19 år som har lyst på å bli marinejeger/evt spesialjeger. Har ikke trent på lenge, men er i god form. Litt dårlig på kondis-siden, men ellers er alt som det skal. Problemet er at jeg har takket nei til sesjon 1, men skrevet mail til dem i håp om å få en ny sjanse til å komme inn på sesjon 2.
Er det sånn at hvis man består sesjon 2, så kan jeg søke marinejeger? Er det vanskelig å komme inn? Og hvordan ser deres hverdag ut i forsvaret?...
Nå er det blitt slik at du må ha fullført førstegangstjenesten for å kunne søke både marinejeger og spesialjeger. Det betyr at du må ha sesjon 2 i orden, og tjenestegjøre ett år i en annen avdeling før du kan søke MJK eller FSK.
Et hett tips for deg vil være å søke fallskjermjeger hos FSK i førstegangstjenesten og så søke videre som spesialjeger i samme avdeling (eller MJK) etterpå.
Som MJK sier på sine egne sider - Det er hardt å bli marinejeger.
Man må være i god for...
Nå er det blitt slik at du må ha fullført førstegangstjenesten for å kunne søke både marinejeger og spesialjeger. Det betyr at du må ha sesjon 2 i orden, og tjenestegjøre ett år i en annen avdeling før du kan søke MJK eller FSK.
Et hett tips for deg vil være å søke fallskjermjeger hos FSK i førstegangstjenesten og så søke videre som spesialjeger i samme avdeling (eller MJK) etterpå.
Som MJK sier på sine egne sider - Det er hardt å bli marinejeger.
Man...
Er det disse som blir satt inn om det skulle være terror i Norge(antiterrorstyrkene) sett bortifra Delta-troppene?
Det største usikkerhetsmomentet med disse spesialjegerne er jo at man ofte er borte. De profesjonelle marinesoldatene har vel såvidt familie? Er vanskelig å kombinere soldatlivet med familie-livet, har jeg hørt. Så det er derfor jeg tenker å heller komme innpå Delta, og være "hjemme".[/QUOTE...
Både MJK og FSK står nå på beredskap for å bistå Politiet om det trengs, ja.
Både marinejegere og spesialjegere er nok en del borte, men mange av disse soldatene er gift og har familie. Så det er fullt mulig, men det krever nok litt av dem som er hjemme og venter.
Høres bra ut det.
Men da skal jeg prøve å fikse sesjon 2. Også hva anbefaler du meg i førstegangstjenesten? Ser mange på min alder går garden f.eks. Men jeg vil som sagt bruke gæver....
[/QUOTE]
Kommentér