Norsk basepolitikk

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Din_Laban
    OR-6 Oversersjant

    • 2009
    • 3013

    #31
    Det er mange måter å forsøke å gjøre seg relevant. ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

    Kommentér

    • Feltposten
      OR-6 Skvadronmester
      Presse- og informasjonsbefal


      * VETERAN *
      • 2004
      • 1847

      #32
      Tilleggsavtalen med USA vil styrke Norges sikkerhet

      Tilleggsavtalen om forsvarssamarbeid med USA vil styrke Norges sikkerhet og bidra til en positiv utvikling av vår egen forsvarsevne.

      Les mer......
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati.
      Nyhetsfeed

      Kommentér

      • hvlt
        OF-2 Kaptein
        S-5 (Planoff.)

        Sponsor

        ** MOD **
        • 2006
        • 23983

        #33
        Teksten i tilleggsavtalen (som ennå ikke er ratifisert av Stortinget, men jeg regner med at det nå blir temmelig enkelt nå) er her: TILLEGGSAVTALE MELLOM OG AMERIKAS FORENTE STATERS REGJERING KONGERIKET NORGES REGJERING OM FORSVARSSAMARBEID

        Det er verdt å merke seg at de "Omforente områder" som spesielt skal brukes av amerikanske styrker er disse fire:

        Rygge militære flystas...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
        Moderator

        Kommentér

        • Znuddel
          OF-2 Kaptein

          Sponsor

          * VETERAN *
          * MOD *
          • 2004
          • 16143

          #34
          NRK artikkel om saken. Stortinget skal behandle forslaget "til våren".

          https://www.nrk.no/nordland/usa-onsk...ser-1.15926301...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          The dildo of consequences rarely arrives lubed.
          Moderator

          Kommentér

          • Sofakriger
            OR-8* Kommandérsersjant
            Ass S-1

            Sponsor


            * VETERAN *
            • 2005
            • 26632

            #35
            Stortinget gir bred tilslutning iflg VG:
            Kontroversiell USA-avtale får Stortingets velsignelse

            Et bredt flertall på Stortinget stiller seg bak den kontroversielle nye forsvarsavtalen med USA. I innstillingen fra Stortingets utenriks- og forsvarskomité får forsvarsavtalen støtte fra alle partier unntatt SV og Rødt. Det er i tillegg ventet at MDG, som ikke er representert i komiteen, vil stemme imot når saken kommer til behandling i plenum. Avtalen sikrer Norge et mer forpliktende s...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

            Kommentér

            • Znuddel
              OF-2 Kaptein

              Sponsor

              * VETERAN *
              * MOD *
              • 2004
              • 16143

              #36
              Fredag sa Stortinget ja til at USA skal flytte inn på norske militære baser. Det gir gratis sikkerhet for Norge. Russland hevder at Norge blir et springbrett for amerikansk militær aktivitet.

              Med avtalen blir det enklere for USA å:[LIST][*]Bygge og ha eksklusiv adgang til egne teiger inne på norske baser.[*]Ta med eget utstyr til basene, også våpen, som Norge ikke nødvendigvis får innsyn i.[*]La egne militære og sivile reise sømløst inn og ut av Norge.[*]Selv være politi for egne soldater ...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Last edited by Znuddel; DTG 032234 Jun 22, 22:34.
              The dildo of consequences rarely arrives lubed.
              Moderator

              Kommentér

              • Rittmester
                Trådstarter
                OF-2 Rittmester
                S-1 (Pers.off.)

                Sponsor

                * VETERAN *
                ** MOD **
                • 2006
                • 35344

                #37
                Generalløytnant (p) Dalhaug mener basepolitikken står for fall.

                Click image for larger version

Name:	C69AB310-58DE-4187-A19C-1D83A2F3F040.jpg
Views:	668
Size:	524,2 KB
ID:	1081230...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                Moderator

                Kommentér

                • hvlt
                  OF-2 Kaptein
                  S-5 (Planoff.)

                  Sponsor

                  ** MOD **
                  • 2006
                  • 23983

                  #38
                  Ja, jeg er enig i at basepolitikken bør sies opp, men det behøver ikke bety at det i realiteten kommer til å bli utenlandske baser i Norge. Jeg tviler på at USA er interessert i å betale det det koster å etablere f.eks. en permanent brigade eller luftving i Norge, når de nok mener Norge burde kunne klare slik selv....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                  Moderator

                  Kommentér

                  • Tusseladd
                    OF-1 Løytnant
                    S-2 (E-off)


                    ** MOD **
                    • 2011
                    • 18006

                    #39
                    At svensker og finner øver sammen med nordmenn i Finnmark ville være naturlig, og å ha f.eks. drivstoff og reservedeler for amerikanske fly på Bardufoss og Banak kunne ha vært naturlig, men å faktisk ha permanente amerikanske baser i Norge ser jeg på som uaktuelt. Det ville jo innebære at offiserenes familier skal flytte hit at barna skal gå på skole osv., så en slik permanent base måtte være av en viss størrelse med noen tusen soldater, sivilt ansatte og familer. Ordningen på Værnes der noen US...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Moderator

                    Kommentér

                    • 4312
                      OR-6 Oversersjant

                      • 2012
                      • 3368

                      #40
                      Nå som kanskje Sverige og Finland blir med i NATO så er det ikke sikkert Norge er viktig nokk for å etablere en base selv om vi bygger den og gir dem nøkkelen. Nå som Norden kan sees under et så vil logistikk, strategisk beliggenhet og politisk støtte osv bety mye. Umeå i Sverige er kanskje den beste plassen for en alliert base for hærstyrker i Norden osv. Det jeg mener er at Norsk basepolitikk og generelt forsvars tenkning kommer til å bli annerledes når den nye virkeligheten kommer sigende in...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Trenger bare litt flaks, så går det godt

                      Kommentér

                      • Ingeniør
                        OR-2 Visekorporal


                        TJUTT: Norm
                        • 2022
                        • 21

                        #41
                        Først, godt tema for diskusjon/belysning, norsk basepolitikk.

                        Norge har mye å takke USA for, både under 1. og 2. verdenskrig, og støtte fra USA gjennom Nato-medlemskap.

                        Men med min «begrensede» innsikt skjønner jeg ikke hvorfor det skal være nødvendig å endre norsk basepolitikk, og trur dette er lite klokt på lang sikt (50 år framover). Trusselen fra Russland er vel ikke blitt større det siste årene?
                        [FONT=Calibri]Det beste Norge kan gjøres for avspenni...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Tusseladd
                          OF-1 Løytnant
                          S-2 (E-off)


                          ** MOD **
                          • 2011
                          • 18006

                          #42
                          Avskrekking og beroligelse går hånd-i-hånd. Russerne angriper ikke noen fordi de var sterke - de angriper hvis du viser svakhet. Derfor er det viktig at russerne vet at de det er forbundet med død og ødeleggelse for hele landet deres å gå inn på NATO-territorium, og at vi viser at vi har kapasiteten til å virkeliggjøre denne konsekvensen. Grunnen til at denne kapasiteten ikke er 100% bygget på missil-siloer og strategiske utbåter fra USA, UK og Frankrike, men også er bygget på bruk av strategisk...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Moderator

                          Kommentér

                          • Rittmester
                            Trådstarter
                            OF-2 Rittmester
                            S-1 (Pers.off.)

                            Sponsor

                            * VETERAN *
                            ** MOD **
                            • 2006
                            • 35344

                            #43
                            Hvor har du det fra at det var mulig å forsvare Finnmark under den kalde krigen, Ingeniør? Det var en grunn til at vi hadde fire brigader i Troms og ingen i Finnmark.

                            Men jeg er helt enig i at trusselen fra Russland i dag er en helt annen, og at vi sammen med Sverige og Finland kan tenke helt nytt....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                            Moderator

                            Kommentér

                            • Ingeniør
                              OR-2 Visekorporal


                              TJUTT: Norm
                              • 2022
                              • 21

                              #44
                              Boka «Landforsvarets krigsplaner under den kalde krigen» av Gullow Gjeseth, side 292, 293 og 294.
                              Og utbygde stillingsområder mellom Varangerbotn og Kirkenes, og stillingsområder Porsanger. Totalt etter mobilisering ca 4,5 infanteribataljoner, og heimevern ++.
                              Og skulle tru at det etterhvert var aktuelt å flytte nordøstover en del av de seks norske brigader som kunne være disponible i Troms (side 276).




                              ​...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • Eeo
                                OF-1 Løytnant
                                Årets Milforumist 2025


                                * MOD *
                                • 2008
                                • 2905

                                #45
                                Da tror jeg du skal lese grundig det som faktisk står i Gjelseth sin bok på sidene du oppgir.

                                På side 294 står det svart på hvitt, og jeg siterer:[INDENT]"Finnmark var fortsatt et forterreng til forsvaret av Troms, men det skjedde en utvikling mot at dette forterrenget blir delt i to. I Øst-Finnmark var opplegget som tidligere, noe som innebar en konsentrasjon av opprettholdende strid langs E 6. Tana bru var ett av få steder hvor en fiende for en tid kunne oppholdes. Hovedstyrkene i Finnmark b...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Last edited by Eeo; DTG 132200 Nov 22, 22:00. Begrunnelse: Ad fontes - til kildene!
                                Moderator

                                Kommentér

                                • Ingeniør
                                  OR-2 Visekorporal


                                  TJUTT: Norm
                                  • 2022
                                  • 21

                                  #46
                                  Takk for grundig svar. Har ikke muligheter til å levere noe grundig svar før til helga. Men kort, hvis man velger å summere alle problemer med forsvar av Finnmark, både under den kalde krigen og nå, så kan man vel bare overgi seg eller stikke av når første skuddet går av. Slik oppfattet jeg ikke det, både barndom i Kirkenes-området og Porsanger. Og mobilisering i Øst-Finnmark, og ikke minst sivil jobb, hvor deler av den var nær kontakt/befaring med forsvaret. Har fortsatt god tru på muligheter t...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Rittmester
                                    Trådstarter
                                    OF-2 Rittmester
                                    S-1 (Pers.off.)

                                    Sponsor

                                    * VETERAN *
                                    ** MOD **
                                    • 2006
                                    • 35344

                                    #47
                                    Det var vel ikke akkurat slik at man skulle overgi seg når første skuddet falt, men man skulle ikke ta en avgjørende forsvarskamp i Finnmark. Dette vedvarte helt til ca år 2000, da det fortsatt var fire brigader (én selvstendig og tre som inngikk i 6.divisjon) i Troms, og bare grensevakten og en jegerbataljon i Finnmark. (Det fantes planer for ytterligere to jegerbataljoner og en motorisert infanteribataljon, men det ble så vidt jeg vet aldri realisert.) Uansett så sier dette at tyngdepunktet fo...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • orcbuster
                                      OR-6 Oversersjant

                                      • 2013
                                      • 2467

                                      #48
                                      Forsvar av Finnmark under den kalde krigen var ment til å være oppholdende for å kjøpe tid til mobilisering i troms. Det var også et rent selvmordsoppdrag og det visste de, og det hadde ikke gjort noen forskjell om vi hadde to brigader der, det hadde vært tapt kampkraft som vi ikke hadde hatt råd til å miste.

                                      Terrenget i finnmark var generelt mildt sagt ikke i vår favør til å drive forsvarsstrid. Fi har overlegen mobilitet, antall mannskap, ildkraft og støtteelementer. Lendet er generelt flatt ...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Last edited by orcbuster; DTG 150132 Nov 22, 01:32.

                                      Kommentér

                                      • Kdo_Under
                                        OR-7 Stabssersjant


                                        • 2007
                                        • 11510

                                        #49
                                        Opprinnelig skrevet av orcbuster

                                        Terrenget i finnmark var generelt mildt sagt ikke å vår favør til å drive forsvarsstrid. Fi har overlegen mobilitet, antall mannskap, ildkraft og støtteelementer. Lendet er generelt flatt og goldt med lange flate siktelinjer og favoriserer store mekaniserte formasjoner med panser artilleri og luftstøtte og gir lite naturlig dekke for våre infanterister.

                                        .
                                        Jeg mener intensjonen i posten din står seg meget godt. Og er enig.
                                        Men, må pirke på det over.

                                        Store fl...
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Død ved Kølle!
                                        Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                        Kommentér

                                        • orcbuster
                                          OR-6 Oversersjant

                                          • 2013
                                          • 2467

                                          #50
                                          Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
                                          Jeg mener intensjonen i posten din står seg meget godt. Og er enig.
                                          Men, må pirke på det over.

                                          Store flate områder er statistisk det farligste miljøet å drive strid i, flere dør der enn i eksempelvis Urbane operasjoner, spesielt for angriperen.
                                          Men det fordrer at man har tilstrekkelig ildkraft hos forsvareren, noe vi ikke hadde eller har.




                                          Ja vi tenkte likt og redigerte det inn rett før du pekte det ut :P...
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • Eisenhower

                                            Sponsor
                                            RESERVEOFFISER
                                            • 2010
                                            • 3815

                                            #51
                                            Og hvis vi skulle sendt tilstrekkelige styrker for å stoppe Ivan i Finnmark, så er jeg spent på hvem som da hadde vært igjen for å hindre disse å bli falt i ryggen av sjø- og luftlandsettinger i Troms...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            "The whole dissertation is an excellent object-lesson of the dangers incurred by an amateur attempting to discuss from a purely statistical standpoint gunnery matters of which he has no practical acquaintance.”

                                            Kommentér

                                            • Umbragrønn
                                              OR-5 Sersjant

                                              • 2021
                                              • 203

                                              #52
                                              Delvis enig og uenig - Finnmarksteigen har unektelig noen svakheter, spesielt sett via kun kartrek. Så da må vi utnytte fordelen vi har, vi som kjenner teig. Ut i fra et strategisk synspunkt er det meget gode muligheter å drive forsinkelser og forstyrrelser mot en rullende styrke fra øst. Det er ikke uten grunn at veinettet også ligger der det ligger, på tross av de ekstra kilometrene dette utgjør. Distansene er såpass at når alarmen går på GSV så har man noe tid til forberedelser. Planve...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              We’ve been looking for the enemy for some time now. We’ve finally found him. We’re surrounded. That simplifies the problem.

                                              Kommentér

                                              • yamaha
                                                OR-6 Skvadronmester

                                                • 2010
                                                • 22181

                                                #53
                                                Nå skal vi vel heller ikke sammenblande scenarioene her:

                                                En ting er jo hva som var gyldig fram til sovjet falt, at vi ville få minst en forsterket korpsgruppe over grensa, samtidig som hele NATO ble engasjert på tvers av det europeiske kontinent.

                                                I dag ser vel ting vesentlig annerledes ut....
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                I'm a wizard, mind you

                                                Kommentér

                                                • orcbuster
                                                  OR-6 Oversersjant

                                                  • 2013
                                                  • 2467

                                                  #54
                                                  Opprinnelig skrevet av Umbragrønn
                                                  Delvis enig og uenig - Finnmarksteigen har unektelig noen svakheter, spesielt sett via kun kartrek. Så da må vi utnytte fordelen vi har, vi som kjenner teig. Ut i fra et strategisk synspunkt er det meget gode muligheter å drive forsinkelser og forstyrrelser mot en rullende styrke fra øst. Det er ikke uten grunn at veinettet også ligger der det ligger, på tross av de ekstra kilometrene dette utgjør. Distansene er såpass at når alarmen går på GSV så har man noe ti...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • hvlt
                                                    OF-2 Kaptein
                                                    S-5 (Planoff.)

                                                    Sponsor

                                                    ** MOD **
                                                    • 2006
                                                    • 23983

                                                    #55
                                                    Styrkene som var satt av til Finnmark landforsvar (FLF), etter en fullstendig mobilisering, kan kanskje høres forholdsvis store ut etter dagens mål, men var en svært liten del av (mobiliserings)Hæren på 1980-tallet (la oss si 1985). Stående styrker var GSV som var en sterkt redusert infanteribataljon og GP som var en full infanteribataljon + ett selvdrevent middelstungt feltartilleribatteri + ett lett luftvernbatteri + én stridsvogntropp. En (mobiliserings)infanteribataljon fra IR4 var FUS1, For...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                    Moderator

                                                    Kommentér

                                                    • Ingeniør
                                                      OR-2 Visekorporal


                                                      TJUTT: Norm
                                                      • 2022
                                                      • 21

                                                      #56
                                                      Viser til innlegg fra EEO (post 45) som var svar til mitt innlegg post (41).
                                                      På nytt takk for engasjement. Har fulgt oppfordringen til EEO og har bladd litt mere nøyaktig gjennom boka. Det er vel ca 10 år siden jeg leste den grundig.

                                                      Først vil jeg si at det er feil/en fornærmelse å kalle forsvaret av Øst-Finnmark som forterreng til forsvaret av Troms. Uansett hvem som mener det, inkludert generaler.
                                                      [FONT=Calibri]Det er det samme so...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                      Kommentér

                                                      • Rittmester
                                                        Trådstarter
                                                        OF-2 Rittmester
                                                        S-1 (Pers.off.)

                                                        Sponsor

                                                        * VETERAN *
                                                        ** MOD **
                                                        • 2006
                                                        • 35344

                                                        #57
                                                        Opprinnelig skrevet av hvlt
                                                        Teksten i tilleggsavtalen (som ennå ikke er ratifisert av Stortinget, men jeg regner med at det nå blir temmelig enkelt nå) er her: TILLEGGSAVTALE MELLOM OG AMERIKAS FORENTE STATERS REGJERING KONGERIKET NORGES REGJERING OM FORSVARSSAMARBEID

                                                        Det er verdt å merke seg at de "Omforente områder" som spesielt skal brukes av amerikanske styrker er disse fire:

                                                        R...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                        Moderator

                                                        Kommentér

                                                        • gringo
                                                          OR-6 Oversersjant
                                                          Ass S-2
                                                          Sponsor


                                                          * VETERAN *
                                                          • 2006
                                                          • 1668

                                                          #58
                                                          Det begynte vel å bli litt flaut for norske myndigheter med kun fire omforente områder i og med at både finnene og svenskene gikk for tre ganger så mange omforente områder enn det var hos oss. Om jeg husker riktig, ønsket amerikanerne et høyere antall enn de fikk den gang, men husker ikke antallet i farta. Og nå ble det vel et visst press om at en stor del av virksomheten forsvant østover.

                                                          Det som mangler nå er at myndighetene legger begrepet "basepolitikk" død for alltid. Det har ingen relevan...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          May the force be with you

                                                          Kommentér

                                                          • Znuddel
                                                            OF-2 Kaptein

                                                            Sponsor

                                                            * VETERAN *
                                                            * MOD *
                                                            • 2004
                                                            • 16143

                                                            #59
                                                            Skal vel gjennom Stortinget før det blir endelig?...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                                            Moderator

                                                            Kommentér

                                                            • Tusseladd
                                                              OF-1 Løytnant
                                                              S-2 (E-off)


                                                              ** MOD **
                                                              • 2011
                                                              • 18006

                                                              #60
                                                              Sjef HV-12 sier at det enn så lenge ikke er noen planer for hva som evt. skjer av investeringer i de omforente områdene i Trøndelag.
                                                              https://www.namdalsavisa.no/ny-avtal...l-skje-lokalt/...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              Moderator

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av TNFJ_JMH, DTG 282300 Dec 22, 23:00
                                                              4 svar
                                                              223 visninger
                                                              22 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg TNFJ_JMH
                                                              Startet av TNFJ_JMH, DTG 282300 Dec 22, 23:00
                                                              4 svar
                                                              515 visninger
                                                              22 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg TNFJ_JMH
                                                              Startet av Feltposten, DTG 050823 Nov 24, 08:23
                                                              9 svar
                                                              410 visninger
                                                              3 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg kilgore68
                                                              Working...