Milforums fagmilitære råd (MFR 2019)

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kdo_Under
    OR-7 Stabssersjant


    • 2007
    • 11510

    #31
    Sv: Milforums fagmilitære råd (MFR 2019)

    Russisk lokal styrkeoverlegenhet innledningsvis I en tenkt konfliktsituasjon, hvor Russland velger et overraskende angrep på Norge, vil Russland innledningsvis kunne ha lokal styrkeoverlegenhet i Finnmark. Både på grunn av daglig fysisk nærhet til grensen av Russiske styrker, og på grunn av den sårbare aksen norske landstyrker har nødt til å

    Halve denne er en dyrere variant enn jeg har skissert i denne tråden.

    Jeg er i stor grad helt enig med vurderingene om Finnmark, fremtidige sensorer, og bakkestrid der.


    Luftmobil brigade tror jeg tilhører budsjettenes fantasiland....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

    Kommentér

    • hvlt
      OF-2 Kaptein
      S-5 (Planoff.)

      Sponsor

      ** MOD **
      • 2006
      • 23982

      #32
      Sv: Milforums fagmilitære råd (MFR 2019)

      På slutten av 1980-tallet ble det gjort en studie i Hæren av muligheten for en luftmobil bataljon, men det ble funnet å være for dyrt. Hva da med en brigade? Svenskene har gjort forsøk med en luftmobil bataljon, 31. Luftburna bataljonen, men de har aldri hatt tilstrekkelig antall helikoptre til å kunne gjennomføre skikkelige "air assault" operasjoner med den (som det står i Wikipedia-art...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
      Moderator

      Kommentér

      • Rittmester
        Trådstarter
        OF-2 Rittmester
        S-1 (Pers.off.)

        Sponsor

        * VETERAN *
        ** MOD **
        • 2006
        • 35337

        #33
        Sv: Milforums fagmilitære råd (MFR 2019)

        Interessant!

        Nå tror jeg at vi må være adskillig mindre ambisiøse, men en lett struktur, enten det er en bataljon eller en brigade, tror jeg primært må settes inn som en strategisk/operasjonell luftdeployert styrke, dvs typisk med C-130 til en flystripe vi eier. Så bør det være en spydspiss, som jeg tenker meg i form av en kompanistridsgruppe, som kan flys inn med taktiske helikoptre.

        Så da er spørsmålet - hvor stor helikopterstyrke trengs for å ...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


        Moderator

        Kommentér

        • hvlt
          OF-2 Kaptein
          S-5 (Planoff.)

          Sponsor

          ** MOD **
          • 2006
          • 23982

          #34
          Sv: Milforums fagmilitære råd (MFR 2019)

          Det er jo helt avhengig av helikoptertype, og så må man huske at en ting er å løfte selve fotstyrken, en annen ting er etterforsyning, spesielt med ammunisjon. Skal man ha med 81 mm BK, må man regne med å bruke ca. 400 granater, eller 2 tonn, pr. døgn. Men det er jo ikke mer enn hva et middelstungt helikopter lett tar i nett som underhengende last. Selv det lille AS350 Ecureuil (mest brulkte helikopter innenlands i Norge, som dessverre falt ned i Alta)...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
          Moderator

          Kommentér

          • Kdo_Under
            OR-7 Stabssersjant


            • 2007
            • 11510

            #35
            Sv: Milforums fagmilitære råd (MFR 2019)

            Før man kan tenke på avdelinger som kan flyttes med helikopter så må man ha en del annet på plass.

            Tilstrekkelig kontroll på luftrommet så ikke en sliten F-16 tar ut et kompani på 5 minutter. Ergo nok luftoverlegenhet i form av tilstrekkelig kampfly med støttestruktur.

            Tilstrekkelig kontroll på bakken under så man ikke fly inn i en strøm av LV kapasiteter. Ergo nok egen befolkning og/ eller bakkestyrker som har kontroll. Noe form for luftovervåkning...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Død ved Kølle!
            Bla bla... Hybrid warfare is easy

            Kommentér

            • Pogo
              RESERVIST
              • 2016
              • 9

              #36
              Sv: Milforums fagmilitære råd (MFR 2019)

              Fordelen med lette styrker er vel først og fremst at det er en viss mulighet for å omdisponere dem etter at morparten her begynt å ødelegge infrastrukturen vår. Har ingen tro på at vi får flytte CV90 og Leopard i ro og mak fra Rena til Finnmark (eller fra Troms til Finnmark for den saks skyld).

              Altså bør den delen av Hæren som skal slåss der den er settes opp med panser. Den delen av hæren vi tror det kan bli behov for å flytte bør settes opp lett (ev...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • hvlt
                OF-2 Kaptein
                S-5 (Planoff.)

                Sponsor

                ** MOD **
                • 2006
                • 23982

                #37
                Sv: Milforums fagmilitære råd (MFR 2019)

                Jeg tror ikke man skal si større helikopterbårne operasjoner ikke er interessante i høyintensiv krig mot en avansert motstander. Det kommer jo an på hvor gode muligheter man har til å nøytralisere fiendens flyvåpen og luftvernmissiler. Den største helikopterbårne operasjon noensinne, 101st Airborne Divisions operasjon under Desert Storm var en fantastisk suksess (etter at det irakiske luftvernet i stor grad var nøtralisert, men det var også mulig fordi...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                Moderator

                Kommentér

                • yamaha
                  OR-6 Skvadronmester

                  • 2010
                  • 22178

                  #38
                  Sv: Milforums fagmilitære råd (MFR 2019)

                  Jeg ville nok ikke sagt det er ikke er interessant å ha evnen, men enhver vertikal omfatning krever vel at resten av styrkene kan "slå seg igjennom"?

                  101st har vel vært med på både katastrofer og suksesser når det kommer til deres rolle.

                  Vi bør vel først å fremst få opp brigaden til full styrke, samt en ekstra brigade før vi begynner å tenke på ting som er, ja, "kjekt å ha"?...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  I'm a wizard, mind you

                  Kommentér

                  • Rittmester
                    Trådstarter
                    OF-2 Rittmester
                    S-1 (Pers.off.)

                    Sponsor

                    * VETERAN *
                    ** MOD **
                    • 2006
                    • 35337

                    #39
                    Sv: Milforums fagmilitære råd (MFR 2019)

                    Så kan vi vente frem til tirsdag i spenning, for å se om Forsvarssjefen har tatt rådene våre til følge!...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                    Moderator

                    Kommentér

                    • hvlt
                      OF-2 Kaptein
                      S-5 (Planoff.)

                      Sponsor

                      ** MOD **
                      • 2006
                      • 23982

                      #40
                      Sv: Milforums fagmilitære råd (MFR 2019)

                      Hvis vi skal ha nye fregatter, er vel dette en svært interessant mulighet?

                      Opprinnelig skrevet av Eeo
                      Storbritannia velger Arrowhead 140-varianten fra Babcock som den nye Type 31 fregatt-klassen. Type 31 skal være en "low-end" fregatt til £250 millioner (eller ~2.766 milliarder NOK) per skrog som skal kunne gjøre de fleste oppgavene mens "high-end" Type 26 vil fokusere på hangarskipseskorte. Babcock's Arrowhead 140 er for øvrig basert på den danske Iver Hui...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                      Moderator

                      Kommentér

                      • Kdo_Under
                        OR-7 Stabssersjant


                        • 2007
                        • 11510

                        #41
                        Sv: Milforums fagmilitære råd (MFR 2019)

                        Siden disse blir 100 GT drevne så kan Skjold mannskapene gå rett over....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Død ved Kølle!
                        Bla bla... Hybrid warfare is easy

                        Kommentér

                        • hvlt
                          OF-2 Kaptein
                          S-5 (Planoff.)

                          Sponsor

                          ** MOD **
                          • 2006
                          • 23982

                          #42
                          Sv: Milforums fagmilitære råd (MFR 2019)

                          Her er produsentens hjemmeside om fregattypen: https://www.arrowhead140.com/...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                          Moderator

                          Kommentér

                          Beslektede emner

                          Collapse

                          Emner Statistikk Nyeste innlegg
                          Startet av Feltposten, DTG 010817 May 24, 08:17
                          0 svar
                          135 visninger
                          0 reaksjoner
                          Nyeste innlegg Feltposten
                          Startet av Feltposten, DTG 290833 Mar 24, 08:33
                          2 svar
                          233 visninger
                          4 reaksjoner
                          Nyeste innlegg Tusseladd
                          Startet av Feltposten, DTG 312031 Jan 25, 20:31
                          3 svar
                          134 visninger
                          0 reaksjoner
                          Nyeste innlegg Einherjar
                          Working...