Armhevning i bom -En urettferdig øvelse?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rakkeren
    Trådstarter
    PENSJONIST
    * VETERAN *
    • 2005
    • 285

    #1

    Armhevning i bom -En urettferdig øvelse?

    Min påstand er at armhevning i bom med overtak er en feilaktig og urettferdig måte å teste styrke på.

    Jeg veier 107 kg, ikke spesielt atletisk med andre ord, og er 188 cm høy.
    Jeg er helt i begynnelsen av HV sitt treningsprogram, altså relativt utrent.

    Den minste mannen i troppen min veier rundt 60 kg tipper jeg, jeg har med andre ord 47 kg mer enn han som jeg skal løfte med meg opp.
    Jeg mener at etterhvert som jeg kommer i form og når et stadium hvor jeg klarer 3 armhevninger (må ikke f...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • E_S
    PENSJONIST
    • 2006
    • 266

    #2
    I utgangspunktet enig med deg. Selvfølgelig følger muskelmasse til en viss grad kroppsvekt, men det er, blir og vil alltid være mye tyngre for en person som veier mer å ta hangups. En liten tynn fyrstikk tar glatt 8-10 uten å ha trent særlig på det mens det for en som er kraftig bygget vil være betydelig vanskeligere å komme like høyt, selv om vedkommende ikke er feit..

    Selv veier jeg drøyt 90 kg og klarer 6 stykker, og jeg har inntrykk av at det er ganske vanskelig å nå noe særlig høyere med...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • spydx
      PENSJONIST
      * VETERAN *
      • 2005
      • 205

      #3
      Re: Armhevning i bom -En urettferdig øvelse?

      Opprinnelig skrevet av Rakkeren
      Min påstand er at armhevning i bom med overtak er en feilaktig og urettferdig måte å teste styrke på.

      Jeg veier 107 kg, ikke spesielt atletisk med andre ord, og er 188 cm høy.
      Jeg er helt i begynnelsen av HV sitt treningsprogram, altså relativt utrent.

      Den minste mannen i troppen min veier rundt 60 kg tipper jeg, jeg har med andre ord 47 kg mer enn han som jeg skal løfte med meg opp.
      Jeg mener at etterhvert som jeg kommer i form o...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Rakkeren
        Trådstarter
        PENSJONIST
        * VETERAN *
        • 2005
        • 285

        #4
        Re: Armhevning i bom -En urettferdig øvelse?

        [quote=spydx]
        Opprinnelig skrevet av Rakkeren
        Min påstand er at armhevning i bom med overtak er en feilaktig og urettferdig måte å teste styrke på.

        Jeg veier 107 kg, ikke spesielt atletisk med andre ord, og er 188 cm høy.
        Jeg er helt i begynnelsen av HV sitt treningsprogram, altså relativt utrent.

        Den minste mannen i troppen min veier rundt 60 kg tipper jeg, jeg har med andre ord 47 kg mer enn han som jeg skal løfte med meg opp.
        Jeg mener at etterhvert som jeg ko...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • honcho
          PENSJONIST
          * VETERAN *
          • 2005
          • 80

          #5
          Ser poenget ditt, dog, det er ikke nødvendigvis slik at man kun vil måle hvor mange pull-ups/si ups/ push-ups/rygghev etc. den enkelte tar; Dette er vel tester som gjøres for å danne seg et bilde av din totale fysiske form. Og hva mener du da med sterkest? Hvis han tar flere push-ups, pull-ups etc enn deg, så nytter det vel ikke å si at du "egentlig er sterkere, men han er så lett"?

          For å komme til poenget, så er jeg IKKE enig i følgende påstand "Dersom vi skal testes mot hverandre mener jeg...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • TheCripple
            PENSJONIST
            • 2007
            • 440

            #6
            Problemet kommer når spirrevippen på 60kg skal evakuere dine 107kg hvis du blir skadet/trenings scenario.

            Men ja, øvelsen gir egentlig et dårlig bilde på din styrke. Men som det allerede har blitt sagt; du må kunne klare å løfte deg selv hvis du skal klare deg gjennom villmarkens strabaser...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Rakkeren
              Trådstarter
              PENSJONIST
              * VETERAN *
              • 2005
              • 285

              #7
              Jeg mener selvsagt ikke alvorlig at Forsvaret skal pålegge alle som gj.fører fysiske tester å henge på seg vekter slik at de matcher tyngste mann i gruppa.
              Det jeg mener (spør om) er at skal testpersonene stille med helt like forutsetninger, så er det nettop det man må gjøre....
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Rakkeren
                Trådstarter
                PENSJONIST
                * VETERAN *
                • 2005
                • 285

                #8
                Opprinnelig skrevet av TheCripple
                Problemet kommer når spirrevippen på 60kg skal evakuere dine 107kg hvis du blir skadet/trenings scenario.

                Men ja, øvelsen gir egentlig et dårlig bilde på din styrke. Men som det allerede har blitt sagt; du må kunne klare å løfte deg selv hvis du skal klare deg gjennom villmarkens strabaser
                Skal jeg sette ting på spissen; (og tolk dette med en porsjon humør, da folkens) så burde kameraten min ha strengere fysiske krav enn meg. Det kreves mer av han å løfte 107...
                [/QUOTE]
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Harald10
                  PENSJONIST
                  * VETERAN *
                  • 2006
                  • 1763

                  #9
                  For å snu på det, så kan jo du teoretisk ha 30kg+ mer muskelmasse.

                  Er det "rettferdig"?

                  Håpløst, retorisk spørsmål.

                  Vi er gode på forskjellige ting, og testes på forskjellige ting....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • honcho
                    PENSJONIST
                    * VETERAN *
                    • 2005
                    • 80

                    #10
                    Sitat: "Det kreves mer av han å løfte 107 kg, enn for meg å løfte 60 kg"

                    Men det kreves jo åpenbart mer av deg å løfte 107kg, enn for han å løfte 60? Så da er dere jo på likefot

                    Jeg er ikke enig i at kravene skal være tøffere for de som veier mindre. Man må skille på de som er store, noen er muskelberg, andre har annen ballast. Så lenge muskelmassen står proposjonalt med vekten, er jo saken grei.

                    Folk er så forskjellige, så det er vanskelig å generalisere over temaet, men som sagt ...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • No fear
                      PENSJONIST
                      * VETERAN *
                      • 2004
                      • 2525

                      #11
                      Deres respektive vekt vil medføre både fordeler og ulemper for dere begge og laget.

                      Du spurte om: "Armhevning i bom -En urettferdig øvelse?"

                      Svaret er at du må kvitte deg med ordet urettferdighet i ditt vokabular og tankegang/holdninger, og heller jobbe med deg selv i forhold til kravene som er satt. Du motarbeider deg selv og laget faktisk ved slik negativ tankegang. Slutt å fokusere på andre ved å eksternalisere problemet ellers vil tjenesten og livet bli en eneste stor og lang urettferd...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • krembanan
                        PENSJONIST
                        * VETERAN *
                        • 2004
                        • 150

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av E_S
                        I utgangspunktet enig med deg. Selvfølgelig følger muskelmasse til en viss grad kroppsvekt, men det er, blir og vil alltid være mye tyngre for en person som veier mer å ta hangups. En liten tynn fyrstikk tar glatt 8-10 uten å ha trent særlig på det mens det for en som er kraftig bygget vil være betydelig vanskeligere å komme like høyt, selv om vedkommende ikke er feit..

                        Selv veier jeg drøyt 90 kg og klarer 6 stykker, og jeg har inntrykk av at det er ganske vanskelig å nå noe særlig h...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Grenseland
                          PENSJONIST
                          • 2006
                          • 286

                          #13
                          Disse testene tas i forhold til egen kropsvekt.

                          Det er derfor man tar armhevinger istedenfor benkpress, og pull-ups isteden for nedtrekk.

                          Hvis man tok benkpress og nedtrekk ville alle ha den samme vekten å jobbe mot, men det er altså ikke grunnen til at man tar disse testene: De skal vise at du klarer å løfte/bevege din egen kropp og alt den innebærer av fett og muskler.
                          Du klarer sikkert mer i benkpress en meg, men det er ikke benkpress man driver med i felt, da bærer man sin egen kropp...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • spider
                            PENSJONIST
                            * VETERAN *
                            • 2004
                            • 324

                            #14
                            Du bør ha evne til å løfte din egen kroppsvekt og det er vel det som er essensen i dette her. Hvorvidt du er istand til å banke spjælingen i håndbak er vel ikke så relevant. En kroppsvekt på 107 kilo tyder enten på at du er kroppsbygger eller veldig utrent. I førstnevnte tilfelle bør styrke ikke være et problem.

                            Jeg er rimelig sterk i magen, men den typen situps man tar i Forsvaret er ikke hofta mi særlig glad i. Den protesterer heftig med krampe som virkemiddel. Det er en treningssak det, o...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • Rasputin
                              RESERVEBEFAL
                              * VETERAN *
                              • 2005
                              • 1396

                              #15
                              Her var det litt ymse svar. Derfor skjemmes jeg ikke av å skrive litt selv, fra et litt mer akademisk ståsted.

                              Når man setter opptakskrav, eller måler prestasjon i enkeltøvelser eller en samling av disse, er det fordi man ønsker å finne et estimat på hvor god fysisk form en person er i. Litt som med IQ - man bruker språk, logikk og matematikk for å estimere hvor "smart" en person er. Testene i seg selv er greie - problemet oppstår når man skal definere hva "smart" er. Eller "god...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Carpe panem

                              Kommentér

                              • Adlertag

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Rasputina
                                Her var det litt ymse svar. Derfor skjemmes jeg ikke av å skrive litt selv, fra et litt mer akademisk ståsted.

                                Kanskje må man også bedrive nærkamp. Disse momentene vil favorisere tyngre personer. En spjæling på 60 kg og 165 cm kan sikkert ta mange kroppshevninger, men han vil ikke vinne nærkamp med en på 100+. Dette tas det ikke hensyn til i Forsvarets styrketester, og kan ihvertfall ikke sies å være rettferdig.
                                Du har rett i en ting, dette er skrevet fra e...
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Rasputin
                                  RESERVEBEFAL
                                  * VETERAN *
                                  • 2005
                                  • 1396

                                  #17
                                  Jeg ser ikke hvordan ditt innlegg motsier det jeg skrev. Rus endrer forutsetningene for debatten.

                                  At du ber meg slanke meg på grunnlag av min BMI, demonstrerer kun hvor lite du kan om fysiologi....
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Carpe panem

                                  Kommentér

                                  • JAJ
                                    PENSJONIST
                                    • 2007
                                    • 471

                                    #18
                                    Her må jeg si meg enig med Rasputina. Fordi om han har en BMI på 28 betyr ikke det at han er overvektig. Det som er, er at BMI'en ikke tar hensyn til om det er fett/muskler. Og vi vet alle at muskler er tyngre enn fett....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • <i>Gjest</i>

                                      #19
                                      Skal man utjevne forskjellene maksimalt, så burde alle øvelsene gjennomføres med stridsutrustning. Dvs. uniform/gru/våpen, og stridssekk der dette er hensiktsmessig (altså ikke på hangups).

                                      Fritthengende hangups burde etter min mening bli erstattet med "jente-hangups". Da dette vil gjøre det mye lettere å få mye progresjon om man går inn for det....
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                      Kommentér

                                      • ifanterist
                                        PENSJONIST
                                        * VETERAN *
                                        • 2005
                                        • 9385

                                        #20
                                        Bare å trene gutta -boys hang ups-push ups samt styrke i seg selv med progresjoner går på vilje disiplin i treninga.Stå på ingen resultater hverken på kondisjon eller styrke kommer bare ved å knipse i fingra .

                                        Våre væpnede styrker trenger fortsatt kandidater,og kremen av dagens ungdom velger militært frivillig....
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • ifanterist
                                          PENSJONIST
                                          * VETERAN *
                                          • 2005
                                          • 9385

                                          #21
                                          Og til deg Rakkern ,så virker det som du er en av dem i den kategorien av meget bra ungdom ,ønsker deg allt godt og hvis du lurer på noe når det gjelder styrke -konisjonstrening er det bare å spørre ....
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • spider
                                            PENSJONIST
                                            * VETERAN *
                                            • 2004
                                            • 324

                                            #22
                                            Opprinnelig skrevet av Adlertag
                                            Opprinnelig skrevet av Rasputina
                                            Her var det litt ymse svar. Derfor skjemmes jeg ikke av å skrive litt selv, fra et litt mer akademisk ståsted.

                                            Kanskje må man også bedrive nærkamp. Disse momentene vil favorisere tyngre personer. En spjæling på 60 kg og 165 cm kan sikkert ta mange kroppshevninger, men han vil ikke vinne nærkamp med en på 100+. Dette tas det ikke hensyn til i Forsvarets styrketester, og kan ihvertfall ikke sies å være rettferdig.
                                            Du har rett i en ting, dette er...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • folden
                                              PENSJONIST
                                              • 2007
                                              • 720

                                              #23
                                              Jeg opplevde det annerledes. Jeg har en kompis som veier 30kg mer enn meg, han tok bare 2 kroppshevinger mindre enn meg. Stor og sterk kar, som løftet tilsvarende.

                                              Øvelsen bør forbli den samme. Må man løfte seg selv over en mur/hinder, så er det kun sin egen vekt og pakning man må dra på. Krigen stopper ikke fordi noen mener belastningen er urettferdig....
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • Sofakriger
                                                OR-8* Kommandérsersjant
                                                Ass S-1

                                                Sponsor


                                                * VETERAN *
                                                • 2005
                                                • 26625

                                                #24
                                                Men ideen om å ta det med utstyr kjøper jeg. Merutslaget for en lettvekter når de får på seg utstyr er viktig ift evne til feks ta seg inn et vindu.


                                                Det som er frustrerende med denne øvelsen er når du er på 0. Det virker håpløst og du kommer ikke igang. Tips: På de fleste treningssentre har de apparat for å ta hangups med motvekt. Altså at du får løftehjelp slik at du løfter litt mindre enn din egen vekt. Bedre med 5 med 20 kilo hjelp enn ingen med full vekt - både motivasjonsmessig og...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                                Kommentér

                                                • ifanterist
                                                  PENSJONIST
                                                  * VETERAN *
                                                  • 2005
                                                  • 9385

                                                  #25
                                                  Bra inlegg av siste taler i motsettning til fokusering på primitiv handling som slosskamper ,som ofte er ett resultat av at en har gått tom for ord og dertil stupid handling iverksettes....
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • spider
                                                    PENSJONIST
                                                    * VETERAN *
                                                    • 2004
                                                    • 324

                                                    #26
                                                    Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                                    Bra inlegg av siste taler i motsettning til fokusering på primitiv handling som slosskamper ,som ofte er ett resultat av at en har gått tom for ord og dertil stupid handling iverksettes.
                                                    Nå fikk jeg mye på hjertet men det er såpass OT at jeg avstår fra å breie meg ut her. Ord er det ALLTID nok av, i motsetning til handling. Nå har det vært valgkamp så dette vet vi...
                                                    [/QUOTE]
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                    Kommentér

                                                    • Adlertag

                                                      #27
                                                      Opprinnelig skrevet av Rasputina
                                                      Rus endrer forutsetningene for debatten.
                                                      Det er mye her som endre forutsetningene. Hvor i reglementet står det at man skal møte motstanderen en mot en inne i en boksering, og med dommer tilstede ? Det er den sterkeste som vinner uansett om det er rettferdig eller ikke. Om du har overarmer på 60 cm og can curle 100 kg på treningssenteret til SATS betyr ikke en dritt i militær sammenheng. Det som betyr noe er generell fysisk styrke i forhold til kroppsvekt, og vilje t...
                                                      [/QUOTE]
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                      Kommentér

                                                      • Adlertag

                                                        #28
                                                        Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                                        Bra inlegg av siste taler i motsettning til fokusering på primitiv handling som slosskamper ,som ofte er ett resultat av at en har gått tom for ord og dertil stupid handling iverksettes.
                                                        Vi er soldater, hvis befalet på rekrutten gjorde jobben sin så skal vi nå være opplærte drapsmenn. Jobben vår er organisert vold mot andre mennesker. Mennesker vi ikke kjenner, men som av en eller annen grunn må dø. Hvis du har problemer med dette konseptet, bør du finne en annen job...
                                                        [/QUOTE]
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                        Kommentér

                                                        • Rasputin
                                                          RESERVEBEFAL
                                                          * VETERAN *
                                                          • 2005
                                                          • 1396

                                                          #29
                                                          Opprinnelig skrevet av Adlertag
                                                          (...) Det som betyr noe er generell fysisk styrke i forhold til kroppsvekt, og vilje til å bruke denne fysiske styrken. (...) Militær nærkamp er slik, at først må du finne en fiende du kan sloss mot, og for å finne han må du først marsjere 10 mil med oppakkning, så må du åle deg gjennom et minefelt, så må du ta dekning for artilleri-beskytning, så må du forsere en rekke hindre under mg-bestrykning, før du må løpe som ***** tilbake fordi sjefen gir ordre til retrett. Så må du sitt...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Carpe panem

                                                          Kommentér

                                                          • PF
                                                            RESERVEBEFAL
                                                            * VETERAN *
                                                            • 2005
                                                            • 2084

                                                            #30
                                                            Har ikke lest gjennom det som her er skrevet, men vil svare til spørsmålet som stilles av trådstarter.

                                                            Hvorfor gidde å fundere over det? Slik er reglene, end of story. FSK-HJK, MJV, HV016, etc kommer ikke til å fire på kravene og det nytter ikke å syte over det.
                                                            Man er langt bedre tjent med å ikke irritere seg over det og kaste bort verdifull treningstid enn å bare gå ut og trene og merke fremgangen og vise at vekt er ingen hindring.

                                                            Hilsen en høy og tung....
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            As you wish.

                                                            Kommentér

                                                            Beslektede emner

                                                            Collapse

                                                            Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                            Startet av Feltposten, 4 uker siden
                                                            1 response
                                                            54 visninger
                                                            2 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Rittmester
                                                            Startet av Rittmester, DTG 181327 Dec 22, 13:27
                                                            0 svar
                                                            704 visninger
                                                            4 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Rittmester
                                                            Startet av Feltposten, DTG 122035 Jan 25, 20:35
                                                            0 svar
                                                            111 visninger
                                                            0 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Feltposten

                                                            Stikkord

                                                            Collapse

                                                            artillerijeger (10) bataljon (10) bergen (13) fallskjermjeger (65) feltoperatør (20) forsvaret (53) fos (35) fsk (14) førstegangstjeneste (142) førstegangstjenesten (14) garden (9) gsv (15) heimevernet (9) hjk (16) hmkg (12) hsrf (10) hæren (11) innkalling (8) innrykk (13) januar (10) karriere (9) kjk (16) krav (14) kystjeger (10) kystjegeropptak (10) luftforsvaret (12) m77 (12) marinejeger (22) mjk (30) opprop (19) opptak (113) opptakskrav (11) panserbataljonen (8) rekrutten (12) sekk (12) sesjon (44) sikkerhetsklarering (9) sjøforsvaret (20) sommer (10) spesialjeger (13) tips (16) tjeneste (19) tmbn (18) trene (12) trening (59) treningsdagbok (35) treningslogg (11) treningspartner (25) treningsprogram (9) utdanning (12)
                                                            Working...