Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • SWATII
    PENSJONIST
    * VETERAN *
    • 2005
    • 3868

    #61
    Men de aller fleste klimaforskere mener altså at det er mennesklig aktivitet som er hovedårsaken til oppvarmingen som har foregått de siste tiårene.
    Det er nå atter en gang en sannhet med modifikasjoner. Vi skal ikke lengre tilbake enn til midten på 70 tallet hvor mange av de samme "forskerne" mente konsekvent at vi gikk med "sjumilsstøvler" mot en ny istid. Dette fikk store oppslag i anerkjente tidskrifter, og slike magasiner som Newsweek og Time frontet dette på deres forsider...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Bestefar
      OF-2 Rittmester


      * VETERAN *
      * MOD *
      • 2005
      • 11350

      #62
      Opprinnelig skrevet av SWATII
      Det er nå atter en gang en sannhet med modifikasjoner. Vi skal ikke lengre tilbake enn til midten på 70 tallet hvor mange av de samme "forskerne" mente konsekvent at vi gikk med "sjumilsstøvler" mot en ny istid. Dette fikk store oppslag i anerkjente tidskrifter, og slike magasiner som Newsweek og Time frontet dette på deres forsider.
      Newsweek og Time er ikke vitenskapelige tidsskrifter. American Thinker er heller ikke et vitenskapelig tidsskrift, og mitt inntrykk er også ...
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Beidh a lá leo
      Moderator

      Kommentér

      • SWATII
        PENSJONIST
        * VETERAN *
        • 2005
        • 3868

        #63
        Newsweek og Time er ikke vitenskapelige tidsskrifter. American Thinker er heller ikke et vitenskapelig tidsskrift, og mitt inntrykk er også at det ikke heller er spesielt politisk nøytralt.
        Jeg skrev:
        Dette fikk store oppslag i anerkjente tidskrifter, og slike magasiner som Newsweek og Time frontet dette på deres forsider.
        Dette ble frontet i slike tidskrifter som bl.a. Science magazine, flere rapporter i US National Academy of Sciences/National Researc...
        [/QUOTE]
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • Bestefar
          OF-2 Rittmester


          * VETERAN *
          * MOD *
          • 2005
          • 11350

          #64
          Opprinnelig skrevet av SWATII
          Mange har svelget, "hook, line and sinker" påstandene om menneskeskapt global oppvarming, og har med grunnlag i en rapport ifra FN, lagt "alle sine egg" i en og samme kurv, og lukket sitt "mentale vindu" for all annen informasjon som kontraderer deres "nye åpenbaring," som nesten har tatt form som ett evangelie.
          Sånn kan man jo naturligvis se det. Nå er det slik at alt ikke stammer fra FN's klimapanel, klimaforskere foretar også selvstendig arbeid, og ideen om at mennes...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Beidh a lá leo
          Moderator

          Kommentér

          • SWATII
            PENSJONIST
            * VETERAN *
            • 2005
            • 3868

            #65
            Tror ikke det er det at en side ha rett, og en side feil, som vi sikkert kan enes om så er spørsmålet rundt global oppvarming ett rimelig "svært lerret å bleke," hvor man gradvis forandrer på det forskere finner, iht resultater av forskning og studier som pågår til envær tid.

            Du har nok rett i at påstandene om (menneskeskapt) global oppvarming fremmer sin side på en til dels langt bedre måte, enn hva opposisjonen hittil har greid. Det er mange årsaker til dette, og noen av ho...
            [/QUOTE]
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Sivesind
              PENSJONIST
              * VETERAN *
              • 2005
              • 57

              #66
              Uansett hva man måtte mene om saken så har disse et poeng eller to:

              [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=q71cMRGXx9o[/youtube]


              http://www.break.com/index/tough-to-argue.html...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • SWATII
                PENSJONIST
                * VETERAN *
                • 2005
                • 3868

                #67
                Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                Opprinnelig skrevet av Bestefar
                Opprinnelig skrevet av SWATII
                Med hensyn til "Climagate." Når man har klare bevis for at en del av "dommedagsprofetene," har "fjottet" med tall og fakta, ja så fremstår de forskerne "på min side," i et noe bedre lys.
                Det er vel en diskusjon som hører hjemme i tråden jeg har linket til i foregående innlegg, men meg bekjent har ikke tvilsspørsmålet i tilfellene du her utvilsomt refererer til handlet om årsaken til global oppvarming - det ha...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Bestefar
                  OF-2 Rittmester


                  * VETERAN *
                  * MOD *
                  • 2005
                  • 11350

                  #68
                  Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                  Det var jo utvilsomt en bunnsolid argumentasjon, og definitivt verdt en "resurrection".

                  [/ironi]
                  Spørsmålet handler om vitenskapelig konsensus om årsaken til global oppvarming. Jeg ser ingenting i innlegget ditt som er i nærheten av å rokke ved konsensusen om at den viktigste årsaken til global oppvarming pr nå er mennesklig aktivitet. Ytterligere kommentar er dermed unødvendig....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Beidh a lá leo
                  Moderator

                  Kommentér

                  • SWATII
                    PENSJONIST
                    * VETERAN *
                    • 2005
                    • 3868

                    #69
                    Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                    Opprinnelig skrevet av Bestefar
                    Det var jo utvilsomt en bunnsolid argumentasjon, og definitivt verdt en "resurrection".

                    [/ironi]
                    Spørsmålet handler om vitenskapelig konsensus om årsaken til global oppvarming. Jeg ser ingenting i innlegget ditt som er i nærheten av å rokke ved konsensusen om at den viktigste årsaken til global oppvarming pr nå er mennesklig aktivitet. Ytterligere kommentar er dermed unødvendig.
                    You got to be kidding me.

                    Hvilke konsensus...
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Bestefar
                      OF-2 Rittmester


                      * VETERAN *
                      * MOD *
                      • 2005
                      • 11350

                      #70
                      Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                      Opprinnelig skrevet av SWATII
                      You got to be kidding me.

                      Hvilke konsensus?
                      Den hele tråden har handlet om frem til nå. Jeg refererer igjen til Oreskes rapport, som du uten å lykkes har forsøkt å kritisere. Faktisk måtte kilden din trekke kritikken sin mot nettopp den rapporten. Den undersøkelsen fant at det blant publiserte, vitenskapelige rapporter knapt var noen rapporter å finne som bestred AGW. Dersom du mener å ha funnet nye argumenter mot noen av k...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Beidh a lá leo
                      Moderator

                      Kommentér

                      • SWATII
                        PENSJONIST
                        * VETERAN *
                        • 2005
                        • 3868

                        #71
                        Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                        Jo det har den, jeg ser ingen annen argumentasjon her som underbygger dine påstander, heller det motsatte.

                        Klart jeg har rett i dette spørsmålet, det er nå stort sett bare raddiser og troll, som enda tror på eventyret om menneskeskapt global oppvarming....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Bestefar
                          OF-2 Rittmester


                          * VETERAN *
                          * MOD *
                          • 2005
                          • 11350

                          #72
                          Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                          Opprinnelig skrevet av SWATII
                          Jo det har den, jeg ser ingen annen argumentasjon her som underbygger dine påstander, heller det motsatte.

                          Klart jeg har rett i dette spørsmålet, det er nå stort sett bare raddiser og troll, som enda tror på eventyret om menneskeskapt global oppvarming.
                          Da gjentar jeg argumentet:

                          Vitenskapelig konsensus handler om hva som er gjengs oppfatning blant SERIØSE forskere på et gitt felt. Seriøse forskere får sine artikler publis...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Beidh a lá leo
                          Moderator

                          Kommentér

                          • SWATII
                            PENSJONIST
                            * VETERAN *
                            • 2005
                            • 3868

                            #73
                            Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                            Veit ikke om du har fådt med deg at hele diskusjonen rundt dette, har fådt en annen, skal vi si, "twang," de siste månedene. Oreske skrev sin rapport i 2004.

                            Jeg skjønner godt at en overvekt av forskere, samt Al Gore, ilag med søte isbjørner som drukner, at vi alle vil brenne om få år, fikk folk, de fleste faktisk til å mene det samme, at global oppvarming ikke bare var et faktum, men at vi, mennesker i stor grad sjøl var skyldig i dette.

                            Siden v...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • Bestefar
                              OF-2 Rittmester


                              * VETERAN *
                              * MOD *
                              • 2005
                              • 11350

                              #74
                              Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                              Oreskes avsluttet ikke sine arbeider etter undersøkelsen i 2004:
                              In 2007, Oreskes expanded her analysis, stating that approximately 20 percent of abstracts explicitly endorsed the consensus on climate change that: "Earth's climate is being affected by human activities". In addition, 55 percent of abstracts "implicitly" endorsed the consensus by engaging in research to characterize the ongoing and/or future impact of climate change (50 perce...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Beidh a lá leo
                              Moderator

                              Kommentér

                              • SWATII
                                PENSJONIST
                                * VETERAN *
                                • 2005
                                • 3868

                                #75
                                Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                                [quote=Bestefar]Oreskes avsluttet ikke sine arbeider etter undersøkelsen i 2004:
                                In 2007, Oreskes expanded her analysis, stating that approximately 20 percent of abstracts explicitly endorsed the consensus on climate change that: "Earth's climate is being affected by human activities". In addition, 55 percent of abstracts "implicitly" endorsed the consensus by engaging in research to characterize the ongoing and/or future impact of climate ...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Bestefar
                                  OF-2 Rittmester


                                  * VETERAN *
                                  * MOD *
                                  • 2005
                                  • 11350

                                  #76
                                  Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                                  Som nevnt i mitt foregående innlegg: Vis meg gjerne den undersøkelsen som fastslår likevekt mellom publiserte pro-AGW-artikler og anti-AGW-artikler...jeg har nemlig ikke sett det hittil. Når det sterkeste argumentet ditt er en mindre enn 3 år gammel dato-stempling på Oreskes, stiller ikke saken din særlig sterkt. Det er ganske mange år siden sist noen skrev en vitenskapelig artikkel som argumenterte for at jorden er rund - kanskje på tide å sjekke ...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Beidh a lá leo
                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  • SWATII
                                    PENSJONIST
                                    * VETERAN *
                                    • 2005
                                    • 3868

                                    #77
                                    Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                                    Likevekt, hvem trenger likevekt, når hele mørja renner ut i mellom fingrene på disse folka. Hele dette fjottpratet om Menneskeskapt Global Oppvarming er i fritt fall. Mange slikker sine sår, og ser seg om etter andre beitemarker for statlige midler de kan kjøre sine "forsker fingre ned i."

                                    Som jeg kom inn på tidligere, så er det da overhodet ikke overaskende at Oreske fant et overveldende flertall av forskere og såkaldte, "eksperter," som mente de...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • Bestefar
                                      OF-2 Rittmester


                                      * VETERAN *
                                      * MOD *
                                      • 2005
                                      • 11350

                                      #78
                                      Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                                      For å skille 2 forskere fra hverandre:

                                      Det er ikke Oreskes som har sagt at et "overveldende flertall" av klimaforskere støtter AGW. Det er det Dr. Peiser - forskeren du har referert til, og som faktisk er motstander av AGW - som sier.

                                      Det Oreskes undersøkelse fra 2004 sier er at INGEN av artiklene i undersøkelsen bestrider AGW-teorien. Stort nærmere konsensus er det vel vanskelig å komme.

                                      Anyway...det er som nevnt ingen som bestrider at det også...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Beidh a lá leo
                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • SWATII
                                        PENSJONIST
                                        * VETERAN *
                                        • 2005
                                        • 3868

                                        #79
                                        Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                                        ...og med det innlegget, så kan jeg si meg enig. Nå er jeg helt udebatert, og ser med lengsel etter et glass med Bourbon og is, som vil smelte, men ikke som følge av global oppvarming.

                                        Cheers!...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • Gehenna
                                          OR-6 Oversersjant


                                          * VETERAN *
                                          • 2005
                                          • 17491

                                          #80
                                          Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                                          Når vi nå engang kjører det meste av energi i verden på fossilt brensel, hvorfor ikke benytte fortjenesten på de reserver som gjenstår på å finne en fornuftig erstatter ?

                                          Jeg liker hydrogenbil-idéen og som jeg ser det får man da båtmotorer, snøscootermotorer og agregatmoroter som en ren konsekvens av utviklinga av førstnevnte.

                                          Utbygging av veinettet vårt - med stagnasjonen vi idag har står bilene i stampe minst to perioder i døgnet og spyr ut ple...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          -Må vi ha hjelm?

                                          Kommentér

                                          • hvlt
                                            OF-2 Kaptein
                                            S-5 (Planoff.)

                                            Sponsor

                                            ** MOD **
                                            • 2006
                                            • 23978

                                            #81
                                            Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                                            Hydrogen er i praksis ikke en energikilde, men en energibærer. Vi har ikke fritt hydrogen som må utvinnes. Vi bruke en energikilde et sted til å produsere hydrogenet, så kan vi transportere det til stedet energien skal brukes, for så å igjen brenne hydrogenet for å nytte energien (med noe tap) der. I prinsippet ikke så forskjellig fra elektrisk strøm som produseres i et kraftverk et sted og fraktes over ledningsnettet til stedet der energien skal b...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                            Moderator

                                            Kommentér

                                            • <i>Gjest</i>

                                              #82
                                              Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                                              Nå er jo det et problem at jordens kjente oljereserver er begynt å minke.

                                              Så i stedet på å finne opp slikt tull som "den norske månelandingen", som faktisk bare evner å forbruke mye mer energi, så burde kreftene og pengene bli brukt på forskning på nye energikilder og energibærere som minsker presset på verdens olje- og gassreserver, og kan forsyne oss med tilstrekkelig energi i overskuelig fremtid....
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • Gehenna
                                                OR-6 Oversersjant


                                                * VETERAN *
                                                • 2005
                                                • 17491

                                                #83
                                                Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                                                I en to tonns bil, hva koster mest ?

                                                Å frakte hydrogen 800 km til 1200 km eller å frakte batteripakke(r) 800 til 1200 km pr fylling/lading ?...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                -Må vi ha hjelm?

                                                Kommentér

                                                • hvlt
                                                  OF-2 Kaptein
                                                  S-5 (Planoff.)

                                                  Sponsor

                                                  ** MOD **
                                                  • 2006
                                                  • 23978

                                                  #84
                                                  Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                                                  Problemet med hydrogen er som sagt lagringen. En metallklump som kan frakte hydrogen med samme energiinnhold som bensinen på en bensintank har altså omtrent samme volum som bensintanken, men veier mye mer (metallegering i stedet for bensin), noen hundre kilo. Men det gjør også et batteri med like stor kapasitet, og det er sannsynligvis mye dyrere i fremstilling. Og det skjer svært mye forskning på lette og billige materialer som kan brukes til å la...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                  Moderator

                                                  Kommentér

                                                  • Gehenna
                                                    OR-6 Oversersjant


                                                    * VETERAN *
                                                    • 2005
                                                    • 17491

                                                    #85
                                                    Re: Miljøbevegelse - Politikk eller prinsipp

                                                    Well, there we go....
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    -Må vi ha hjelm?

                                                    Kommentér

                                                    Beslektede emner

                                                    Collapse

                                                    Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                    Startet av Rittmester, DTG 061826 Apr 26, 18:26
                                                    0 svar
                                                    44 visninger
                                                    0 reaksjoner
                                                    Nyeste innlegg Rittmester
                                                    Startet av Einherjar, DTG 020913 Feb 26, 09:13
                                                    91 svar
                                                    2.563 visninger
                                                    0 reaksjoner
                                                    Nyeste innlegg Tusseladd
                                                    Startet av Feltposten, DTG 251950 May 24, 19:50
                                                    0 svar
                                                    101 visninger
                                                    0 reaksjoner
                                                    Nyeste innlegg Feltposten
                                                    Working...