Tillitsmenn ønsker imamer inn i Forsvaret!

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • isak
    RESERVEBEFAL
    * VETERAN *
    • 2005
    • 10799

    #91
    Skjønner ikke det med tvang, kan ikke huske at noen av mine medsoldater har blitt tvunget med i kirken. Mulig vi måtte en gang under førstegangstjenesten(julegudstjenes te i Brig N) men husker ikke om noen ble med mot sin vilje. I alle mine kontingenter ute var det ihvertfall ikke noe press for noen til å delta, alle gudstjenester eller markeringer som presten hadde var frivillig....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

    Kommentér

    • bruker123
      PENSJONIST
      * VETERAN *
      • 2004
      • 182

      #92
      Opprinnelig skrevet av isak
      Skjønner ikke det med tvang, kan ikke huske at noen av mine medsoldater har blitt tvunget med i kirken. Mulig vi måtte en gang under førstegangstjenesten(julegudstjenes te i Brig N) men husker ikke om noen ble med mot sin vilje. I alle mine kontingenter ute var det ihvertfall ikke noe press for noen til å delta, alle gudstjenester eller markeringer som presten hadde var frivillig.
      Støtter denne!

      Spesielt aldri i intops, men godt mulig at noen har blitt "tvunget" med i lø...
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • MMB

        RESERVEBEFAL
        * VETERAN *
        • 2005
        • 5777

        #93
        Opprinnelig skrevet av SWATII
        Er ikke da "felt psykologer" å foretrekke, siden disse da kan gå på tværs av religiøse linjer, og støtte opp rundt "psyken" til den enkelte soldat?
        "Feltpsykologer" er heller ikke optimalt og gaar desverre ikke paa tvers av de religioese linjer. Med slike folk saa vil man stoete de stakkars arme scientologene som kanskje finnes i systemet, da disse rett hater psykologi. Og man oensker vel ikke ekskludere eller stoete religioese eller andre minoriteter vil vi vel...? :-P

        ...
        [/QUOTE]
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Elite Som En Trensoldat

        Kommentér

        • isak
          RESERVEBEFAL
          * VETERAN *
          • 2005
          • 10799

          #94
          Hehe nå er vel ikke felt-GPPer noe mangelvare hverken her på forumet eller i forsvaret generelt. Er det noe vi er gode på er det felt-GPP. Så du traff nok den berømte spikeren MMB....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

          Kommentér

          • Guest's Avatar
            Trådstarter

            #95
            Ahh! MMB har løsningen - ansett den mannen som Øverstkommanderende Felt-GPP-offiser med full handlefrihet til å skape sin egen organisasjon med Felt-GPP'ere i alle grener....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • SWATII
              PENSJONIST
              * VETERAN *
              • 2005
              • 3868

              #96
              Siden Psykolog er et noe ladet ord, så kunne man heller ha; "hygge og samtale forstandere. De kunne f.eks. ha noen mnd med utdannelse, med hovedvekt på hygge, samt samtaler med enkeltpersoner og i grupper."

              Fakta er vell: Av alle de misjoner jeg har vært ute på, og hvor saker og ting har skjedd, hvorpå "høyere nett," har sendt inn folk for å sette igang med en slags "kvasi/religiøs gruppeterapi," så har jeg som regel, mentalt eller fysisk meldt meg ut av hele greia. Det har nå blitt sånn i vå...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Guest's Avatar
                Trådstarter

                #97
                Opprinnelig skrevet av Guderian
                Opprinnelig skrevet av Frost
                Der tar du feil, FPen underviser avdelingene om kampmoral og støtter soldatene psykisk under øvelse, har selv sett soldater bli positive og bedre av å ha besøkt FPen, for han/hun støtter soldatene under tjenesten.
                Og jeg har sett soldater bli megaprovosert over at det er sedvane at alle må overvære feltgudstjenester og ha undervisning med prest i garnison. Jeg misliker at det skal være et religiøst bakteppe over den type undervisning fordi det har et "hist...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Guest's Avatar
                  Trådstarter

                  #98
                  I dagens VG er det forøvrig en artikkel om en imam som forkynner på Norsk. Interessant artikkel, som viser en mer moderat tolkning av koranens ord....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • bruker123
                    PENSJONIST
                    * VETERAN *
                    • 2004
                    • 182

                    #99
                    Opprinnelig skrevet av Arctic1
                    I dagens VG er det forøvrig en artikkel om en imam som forkynner på Norsk. Interessant artikkel, som viser en mer moderat tolkning av koranens ord.
                    Vet du om denne artikkelen finnes på nettet også?
                    Hadde vært interessant lesing.

                    For øvrig, bra innlegg to hakk opp....
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Guest's Avatar
                      Trådstarter

                      #100
                      Opprinnelig skrevet av bruker123
                      Opprinnelig skrevet av Arctic1
                      I dagens VG er det forøvrig en artikkel om en imam som forkynner på Norsk. Interessant artikkel, som viser en mer moderat tolkning av koranens ord.
                      Vet du om denne artikkelen finnes på nettet også?
                      Hadde vært interessant lesing.

                      For øvrig, bra innlegg to hakk opp.
                      Prøvde å finne den uten hell.......
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • Guest's Avatar
                        Trådstarter

                        #101
                        Opprinnelig skrevet av Arctic1
                        Et par ting jeg lurer på, ønsker oppklart. Så en motpol til dine erfaringer med prester i Forsvaret.

                        Du sier at du har sett soldater bli mektig provosert over at de må overvære feltgudstjenester, kirkeparader etc. Når ble "frivillighet" en rettighet i Forsvaret egentlig?
                        Når det kommer til religiøs betont tjeneste; dersom den fortsatt skal eksistere i Forsvaret; er det eneste rette at det er frivillig. Helt feil i mine øyne å beordre soldaten til forkynnelsestjeneste.
                        ...
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Guest's Avatar
                          Trådstarter

                          #102
                          Da har du en ufattelig snever tankegang, for å være helt ærlig.....

                          At Islam er et betent tema er helt riktig, men det blir ikke bedre når man utviser en slik holdning du og dine soldater/kollegaer har. Er som regel mye ignoranse som rår.

                          Er kritisk til en del aspekter ved Islam selv, men det meste er kun radikal/ekstrem Islam. Jeg er også kritisk til en del aspekter ved Kristendommen (og dens avarter). Det betyr uansett ikke at jeg kan kategorisere alt og alle som har et eller annet forh...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • Guest's Avatar
                            Trådstarter

                            #103
                            Den beste måten å unngå problematikk og konflikt på, er å unngå å oppsøke den. Ergo er det til Forsvarets beste å vende ryggen til TMO's sjanseløse forslag om imamer i grønt. Lettvint og greitt! ...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • Sofakriger
                              OR-8* Kommandérsersjant
                              Ass S-1

                              Sponsor


                              * VETERAN *
                              • 2005
                              • 26630

                              #104
                              Opprinnelig skrevet av Guderian
                              Den beste måten å unngå problematikk og konflikt på, er å unngå å oppsøke den. Ergo er det til Forsvarets beste å vende ryggen til TMO's sjanseløse forslag om imamer i grønt. Lettvint og greitt!
                              Tja. En god del problemer i verden er jo verd å oppsøke fordi enten det er problem for andre enn seg selv, eller det dreier seg om viktige verdier. Så det å se vekk er vel ikke noe særlig effektivt.

                              Bra med TMO sitt forslag er det at en må ta aktivt stilling til feltima...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

                              Kommentér

                              • 02Surefire
                                RESERVEBEFAL
                                * VETERAN *
                                • 2005
                                • 2104

                                #105
                                Som det ble sagt over her.. Er behovet tilstede så bør man se på muligheten. Helt klart..

                                Nå, religionsfrihet har man selvom man er vernepliktig, befal eller kongen(Ikke politisk korrekt, men poenget er det samme..) Hvis man velger å ta avstand fra religion, og det å delta på feltgudstjenester. Så skal man få lov til det..

                                Noen mener det er røverhistorier alt som blir fortalt, uten at jeg har tatt noen stilling til det.. Men det er viktig at selvom man er i grønt så må man få beholde men...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • mimes
                                  PENSJONIST
                                  • 2008
                                  • 161

                                  #106
                                  Debatten jeg så langt har sett i denne tråden, gjør det enda klarer for meg hvorfor det i min aktive tid hersket en uskreven regel om "politikk og relgion debatteres ikke i uniform".

                                  Selvsagt skulle jeg gjerne sett flere "flokke seg" om mitt forrige forslag, men i mangel på annet enn "lovende ord og stormende jubel", så la meg endre på forslaget og bytte ut "psykiater" med SWATII's "vaffelkoker".

                                  Et par spørsmål om du finner det interressant:

                                  1. Er det uenighet om at "politikk og relgio...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Sofakriger
                                    OR-8* Kommandérsersjant
                                    Ass S-1

                                    Sponsor


                                    * VETERAN *
                                    • 2005
                                    • 26630

                                    #107
                                    Jeg ser ikke noe sammenheng mellom de to spørsmålene. En feltprest/feltimam/feltrabbiner er der ikke for å være ordstyrer i en religiøs diskusjon - eller å passe på at det ikke blir det.

                                    At frykt i krig har en religiøs dimensjon går det ikke an å prate seg vekk fra - og feltxx er der for krigens del. Ikke for å steke vafler i fred....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                    Kommentér

                                    • jaffar
                                      RESERVEBEFAL
                                      • 2006
                                      • 12532

                                      #108
                                      "Har luftet stemninga litt, både blant noen av gutta og noen kollegaer på jobben. Er ikke akkurat spesielt mange som ivrer med tanken på imamer ikledt den norske uniformen. " Guderian.

                                      Hvorfor ikke?

                                      Hva med Sihker som må bære turban? Liker du ikke å se det heller? Om en Imam er norsk statsborger med en teologisk utdanning, ser jeg ikke problemet med at han tar på seg uniform.

                                      Hele debatten har jo snudd fra om hvorvidt dette var en god eller dårlig ide til "vi som ikke liker Islam ford...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      mathematical analysis does not matter in high risk decision making

                                      Kommentér

                                      • SWATII
                                        PENSJONIST
                                        * VETERAN *
                                        • 2005
                                        • 3868

                                        #109
                                        Opprinnelig skrevet av jaffar
                                        Skal man slippe unna gudstjenester, så bør man ha bevis på at man ikke tilhører statskirken. Det holder ikke å si "jeg tror ikke på Gud".
                                        Ikke? Det burde holde!. Tror ikke det fremmer værken feltpresten eller statskirka, om folk med trusler om represalier, mao tvang, blir sendt for å overvære en gudstjeneste.

                                        Jeg hadde i mine spede barneår, og senere opp igjennom tenårene, i utgangspunktet ingenting i mot den Norske Statskirka. Hva som "snudde flisa" for meg var den g...
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • Sofakriger
                                          OR-8* Kommandérsersjant
                                          Ass S-1

                                          Sponsor


                                          * VETERAN *
                                          • 2005
                                          • 26630

                                          #110
                                          Opprinnelig skrevet av jaffar
                                          Alle som er døpt er faktisk medlemmer av statskirken. Alle som er fødtt i en muslimsk famile er muslimer.
                                          Feil. Og feil.

                                          En kan utmerket godt være kristen og døpt og oppvokst i Norge uten å være medlem av statskirken. Diverse frimenigheter, katolikker etc etc.

                                          En kan også konvertere - feks fra muslim til kristen eller motsatt eller ..

                                          Tro er et valg - ikke hvor man er født....
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                          Kommentér

                                          • Kdo_Under
                                            OR-7 Stabssersjant


                                            • 2007
                                            • 11510

                                            #111
                                            Opprinnelig skrevet av SWATII
                                            Opprinnelig skrevet av jaffar
                                            Skal man slippe unna gudstjenester, så bør man ha bevis på at man ikke tilhører statskirken. Det holder ikke å si "jeg tror ikke på Gud".
                                            Ikke? Det burde holde!. Tror ikke det fremmer værken feltpresten eller statskirka, om folk med trusler om represalier, mao tvang, blir sendt for å overvære en gudstjeneste.

                                            Jeg hadde i mine spede barneår, og senere opp igjennom tenårene, i utgangspunktet ingenting i mot den Norske Statskirka. Hva som "snudde flisa" for meg...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            Død ved Kølle!
                                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                            Kommentér

                                            • SWATII
                                              PENSJONIST
                                              * VETERAN *
                                              • 2005
                                              • 3868

                                              #112
                                              Er enig med flere av dine punkt. Ang. HEF, jeg deltok aldri på noen møter, ei heller borgelig konfirmasjon, at de står noe til venstre politisk sett, er heller ingen bombe, du finner ikke mange konservative, meg inklusive som har et heller "labert gudsbilde," iværtfall når det kommer til den tradisjonelle forkynnelse, og alt som følger med.......
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • Frost
                                                RESERVEBEFAL
                                                * VETERAN *
                                                • 2006
                                                • 4227

                                                #113
                                                Opprinnelig skrevet av Guderian

                                                Og jeg har sett soldater bli megaprovosert over at det er sedvane at alle må overvære feltgudstjenester og ha undervisning med prest i garnison.
                                                Da må det ha vært for noen år siden, for alt er frivillig så lenge det er om religion. Men moralundervisning er utrolig viktig idag og er FPens ansvar og jeg vet ikke om noen andre som er mer skikket. Jeg har ikke hørt om noen som har pratet negativt om FPen hittil bortsett fra go ord. Hvorfor? Fordi de ikke blir tvunget ti...
                                                [/QUOTE]
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Iron within

                                                Kommentér

                                                • Staybehind
                                                  RESERVIST
                                                  * VETERAN *
                                                  • 2005
                                                  • 212

                                                  #114
                                                  Tro er et valg - ikke hvor man er født.

                                                  Sant i teorien, ikke i praksis. Det er klart at man tror på de / det man blir fortalt oftest og vet mest om, det er ikke uten grunn at religioner ofte er sterkt bundet til geografiske lokasjoner. Fordi folkene som bor / blir født på disse stedene blir fortalt hva som er riktig og galt. Om jeg sier Roma og Israel så er ikke Islam og Buddhisme det første du tenker på.

                                                  Nettopp, fordi bakgrunnen har så mye å si og mange muslimer ikke blir integre...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

                                                  Kommentér

                                                  • Guest's Avatar
                                                    Trådstarter

                                                    #115
                                                    Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                                    Opprinnelig skrevet av jaffar
                                                    Alle som er døpt er faktisk medlemmer av statskirken. Alle som er fødtt i en muslimsk famile er muslimer.
                                                    Feil. Og feil.

                                                    En kan utmerket godt være kristen og døpt og oppvokst i Norge uten å være medlem av statskirken. Diverse frimenigheter, katolikker etc etc.

                                                    En kan også konvertere - feks fra muslim til kristen eller motsatt eller ..

                                                    Tro er et valg - ikke hvor man er født.
                                                    Så viskes trosbekjennelsen i øret på alle nyfødte muslimske barn ...
                                                    [/QUOTE]
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                    Kommentér

                                                    • mimes
                                                      PENSJONIST
                                                      • 2008
                                                      • 161

                                                      #116
                                                      Opprinnelig skrevet av Staybehind
                                                      Nettopp, fordi bakgrunnen har så mye å si og mange muslimer ikke blir integrert i det vestlige Europa får disse radikale cellene bedre vilkår på å utvikle seg.
                                                      Beklager deltagelsen i å dra tråden langt vekk. Håper noen lager en egen tråd av dette, for flere tråder synes å hinte mot samme problemstillingen.

                                                      Inntrykket mitt er at blant muslimer som kommer til Europa, synes det å være en langt større tjangs for at det blir utviklet radikale celler, enn blant dem som ...
                                                      [/QUOTE]
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                      Kommentér

                                                      • Vannglass
                                                        RESERVEBEFAL
                                                        • 2007
                                                        • 6867

                                                        #117
                                                        Atheist soldier sues Army for 'unconstitutional' discrimination (CNN)
                                                        He served two tours of duty in Iraq and has a near perfect record. But somewhere between the tours, something changed. Hall, now 23, said he no longer believes in God, fate, luck or anything supernatural.
                                                        ...
                                                        [i]His sudden lack of faith, he said, cost him his military career and put his life at risk. Hall said his life was threatened by other ...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        DYT-DYYYYYT-DYT

                                                        Kommentér

                                                        • SWATII
                                                          PENSJONIST
                                                          * VETERAN *
                                                          • 2005
                                                          • 3868

                                                          #118
                                                          Fra en annen artikkel om samme person.

                                                          It eventually came out in Iraq in 2007, when he was in a firefight. Hall was a gunner on a Humvee, which took several bullets in its protective shield. Afterward, his commander asked whether he believed in God, Hall said.

                                                          "I said, 'No, but I believe in Plexiglas,"(Konge!)

                                                          Ellers en trist sak, og som understreker at religion har lite å gjøre i organiserte former, i militæret....
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                          Kommentér

                                                          • Staybehind
                                                            RESERVIST
                                                            * VETERAN *
                                                            • 2005
                                                            • 212

                                                            #119
                                                            mimes:
                                                            Inntrykket mitt er at blant muslimer som kommer til Europa, synes det å være en langt større tjangs for at det blir utviklet radikale celler, enn blant dem som kommer til USA. Er det måten vi som mennesker behandler disse nyinnflytterene til daglig som eventuelt er årsaken? Er det samfunnssystemene? Har muligens de fleste muslimer som havner i USA en annen innstilling til å integrere seg, enn de som havner i Europa? Eller er kanskje inntrykket på feil jorde?

                                                            Jeg tror sva...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

                                                            Kommentér

                                                            • SWATII
                                                              PENSJONIST
                                                              * VETERAN *
                                                              • 2005
                                                              • 3868

                                                              #120
                                                              Amerika er stort ja, men vi har også her enklaver, noen til dels store, hvor etniske grupper jobber og bor. Alle har hørt om China Town, Little Italy, Korea Town, Little Havana, osv, osv.

                                                              Men hva som i stor grad ikke har skjedd her, er hva som har skjedd i de fleste byer i Europa. Disse enklavene i USA (Gethoer om man vil.) er i stor grad fulle av liv, det er restauranter og butikker, og folk av alle slag farter til disse bydelene, svært mange av disse er igjen etnisk hvite. Dette er noe man ...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 282035 Dec 24, 20:35
                                                              0 svar
                                                              62 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Rittmester, DTG 042123 Sep 20, 21:23
                                                              7 svar
                                                              197 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Rittmester
                                                              Startet av Feltposten, DTG 071204 Aug 22, 12:04
                                                              12 svar
                                                              507 visninger
                                                              4 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Sofakriger

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              afghanistan (16) aktuelt: (12) bare (7) bergen (4) drept (5) droner (4) etterretning (4) faremo (4) ffi (4) fikk (4) forsvar (10) forsvaret (43) garden (4) general (4) hæren (6) høring (4) irak (7) iran (6) israel (4) kald krig (4) kina (4) krig (10) media (6) militære (4) nato (8) no: (4) norge (24) norske (6) nrk (4) nrk: (10) nyhetslink: (15) offiserer (9) oslo (5) politiet (5) russland (22) sabotasje (6) sivile (7) skip (5) soldat (6) soldater (25) stratagem (17) sv (4) sverige (6) taliban (5) tjeneste (4) ukraina (12) usa (11) vg (4) vg: (6) år (6)
                                                              Working...