Støtt Milforum på Vipps #587 879

Fyrte løs mot offiserer med F-16-kanon

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • motoko
    Trådstarter
    PENSJONIST
    • 2006
    • 1549

    Fyrte løs mot offiserer med F-16-kanon

    (VG Nett) Fire personer slapp fra det med skrekken da F-16-piloten pepret skytebanetårnet de oppholdt seg i med jagerflyets kanon.
    (VG Nett) Offiserene slapp fra det med skrekken da F-16-piloten pepret skytebanetårnet de oppholdt seg i med jagerflyets kanon.

    Bra ingen ble skadet, kunne fort gått mye verre....
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • Rittmester
    OF-2 Rittmester
    Pers.off. (S-1)


    Sponsor
    • 2006
    • 31699

    #2
    Dette kunne gått skikkelig ille, ja.
    Med 1,5 km mellom mål og OP er det ikke en bom, men en regulær misforståelse om hva som var målet.

    Mer i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 871502.ece...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
    Moderator

    Kommentér

    • Herr Brun
      RESERVEBEFAL
      • 2008
      • 7337

      #3
      Refs er kanskje på sin plass her? En vernepliktig soldat som gjorde en lignende bommert med f. eks. en leo ville i alle fall blitt refset så det sang, og reglene skal være like for befal og vernepliktige (selv om de i praksis ikke er det). Synes hendelsen blir litt vel uskyldiggjort av Brigader Gutt...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      --

      Kommentér

      • Herr Brun
        RESERVEBEFAL
        • 2008
        • 7337

        #4
        For øvrig, aftenposten skriver "at prosjektilet kunne forårsaket store personskader om noen hadde blitt truffet."
        Er ikke det en mild underdrivelse? Sannsynligheten for å overleve treff fra en 20mm er vel relativt minimal?...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        --

        Kommentér

        • njetnjet
          RESERVEBEFAL
          • 2006
          • 5398

          #5
          Ikke sikkert pilot har gjort noe feil heller, kan hende det har vært noe miss innenfor oppdrag/målkordinat osv.

          Uansett tipper jeg at når forsvaret har brukt så mye penger og ressurser på å lære opp en F-16 pilot, så vil de gjøre alt i sin makt til å ta vare på han på en så god måte som mulig....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • jaffar
            OR-6 Oversersjant

            • 2006
            • 12532

            #6
            Opprinnelig skrevet av Herr Brun
            For øvrig, aftenposten skriver "at prosjektilet kunne forårsaket store personskader om noen hadde blitt truffet."
            Er ikke det en mild underdrivelse? Sannsynligheten for å overleve treff fra en 20mm er vel relativt minimal?
            Er ikke det bare flisespikkeri fra din side? Du f...
            [/QUOTE]
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            mathematical analysis does not matter in high risk decision making

            Kommentér

            • Guest's Avatar

              #7
              Dette er en type hendelse som over en viss tid er uunngåelig, sett i sammenheng med at den aktiviteten vi bedriver i Forsvaret faktisk av risikobetont art. Våpen og ammunisjon, tunge kjøretøyer og jagerfly er de dagligdagse verktøyene våre. Og akkurat som en durkdreven snekker av og til kan slå seg ...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Sneballen
                PENSJONIST
                • 2008
                • 73

                #8
                Virket for et øyeblikk som (ut fra tråd tittel) piloten gjorde dette med vilje. Men det er alså mulig at dette faktisk var et uhell?...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Bestefar
                  OF-2 Rittmester

                  • 2005
                  • 11097

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Sneballen
                  Virket for et øyeblikk som (ut fra tråd tittel) piloten gjorde dette med vilje. Men det er alså mulig at dette faktisk var et uhell?
                  Det går vel ganske klart frem av artikkelen at det ikke var tilsiktet....
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Beidh a lá leo
                  Moderator

                  Kommentér

                  • njetnjet
                    RESERVEBEFAL
                    • 2006
                    • 5398

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Guderian
                    Dette er en type hendelse som over en viss tid er uunngåelig, sett i sammenheng med at den aktiviteten vi bedriver i Forsvaret faktisk av risikobetont art. Våpen og ammunisjon, tunge kjøretøyer og jagerfly er de dagligdagse verktøyene våre. Og akkurat som en durkdreven snekker av og ...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • 2C36
                      PENSJONIST
                      • 2004
                      • 200

                      #11
                      Dersom han feks. senker farten i arbeidet sitt nok vil han alltid treffe spikeren rett på hodet, men da vil også produktivitetet gå drastisk ned, noe som ikke er forenelig med snekker yrket. Dermed legger han inn en risiko for seg selv der han arbeider raskere og produserer mye, og er innefor...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • Vannglass
                        RESERVEBEFAL
                        • 2007
                        • 6867

                        #12
                        Var på omvisning på Ørlandet på 90-tallet. Der var det en flyver som sa omtrentlig følgende:

                        [i]Vi går langt for å unngå ulykker, men noen ulykker er umulig å unngå fullstendig, f.eks. birdstrike, menneskelig feil og motorhavari. Fra tid til annen vil denne typen ulykker medføre tap av fly og noe...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        DYT-DYYYYYT-DYT

                        Kommentér

                        • njetnjet
                          RESERVEBEFAL
                          • 2006
                          • 5398

                          #13
                          [quote=2C36]
                          Dersom han feks. senker farten i arbeidet sitt nok vil han alltid treffe spikeren rett på hodet, men da vil også produktivitetet gå drastisk ned, noe som ikke er forenelig med snekker yrket. Dermed legger han inn en risiko for seg selv der han arbeider raskere og produserer mye, o...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • padang
                            RESERVEBEFAL
                            • 2006
                            • 1100

                            #14
                            Dette er nok litt mer enn "en ekstra kruttpose i art. tuben" feil. Kan vel tenke meg at under talk-onen så har det vært en glipp av enten pilot eller FAC om måldata/egen pos. data....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            True Blue Through and Through

                            Kommentér

                            • njetnjet
                              RESERVEBEFAL
                              • 2006
                              • 5398

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Vannglass
                              Var på omvisning på Ørlandet på 90-tallet. Der var det en flyver som sa omtrentlig følgende:

                              [i]Vi går langt for å unngå ulykker, men noen ulykker er umulig å unngå fullstendig, f.eks. birdstrike, menneskelig feil og motorhavari. Fra tid til annen vil denne typen ulykker medføre ta...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • 2C36
                                PENSJONIST
                                • 2004
                                • 200

                                #16
                                Det jeg prøvde å poengtere som du sikkert egentlig skjønnte var at de fleste virksomheter i byggebransjen og forsvaret har regler som tar vare på sikkerheten og i dette tilfellet er det sannsynligvis et eller to brudd ...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • njetnjet
                                  RESERVEBEFAL
                                  • 2006
                                  • 5398

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av 2C36
                                  Det jeg prøvde å poengtere som du sikkert egentlig skjønnte var at de fleste virksomheter i byggebransjen og forsvaret har regler som tar vare på sikkerheten og i dette tilfellet er det sannsynligvis et eller to brudd
                                  Absolutt. En ulykke er som oftest et resultat av svikt i...
                                  [/QUOTE]
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Gnist
                                    OR-6 Oversersjant

                                    • 2005
                                    • 6185

                                    #18
                                    Dette behøver ikke være relevant for denne hendelsen, men i noen sammenhenger står effektivitet over sikkerhet.

                                    For øvrig har Tintin sagt noen ord om flytrygging i Luftforsvaret i dag:

                                    [url="http://webtv.tv2.no/webtv/sumo/?treeId=31&progId=278990"]http://webtv.tv2.no/webtv/sumo/?treeId=31&prog...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • kilgore68
                                      HV-korporal


                                      TJUTT: Norm
                                      • 2005
                                      • 31

                                      #19
                                      Bilde over skytefeltet

                                      http://www.fosna-folket.no/incoming/article1231190.ece...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Outstanding red team, get yourself a case of beer for that one

                                      Kommentér

                                      Googleannonse

                                      Collapse

                                      Forumstruktur

                                      Collapse

                                      Working...