Som Znuddel sa så har HV MB. I tillegg kommer "sivile" biler av ulike slag med gule skilt. Leiebiler blir også flittig brukt i øvelser der mye mannskaper er kalt inn. Alt dette varierer også en del fra distrikt til distrikt. Bil parken til HV er nok ikke så veldig mye å skryte av, men om det brenner på dass så kommer vi og rekvirere Jeep`en til faren din også ;-)...
Som Znuddel sa så har HV MB. I tillegg kommer "sivile" biler av ulike slag med gule skilt. Leiebiler blir også flittig brukt i øvelser der mye mannskaper er kalt inn. Alt dette varierer også en del fra distrikt til distrikt. Bil parken til HV er nok ikke så veldig mye å skryte av, men om det brenner på dass så kommer vi og rekvirere Jeep`en til faren din også ;-)
Eller kalblodstravere¨n min ,den er sterk og kan trekke bære mye og kommer frem der motorisert må gi tappt og i...
[/QUOTE]
HV har alltid stort sett vært nesten 100% basert på forhåndsrekvirerte sivile biler (først og fremst lastebiler og varebiler [til dels SUVer]). Dvs. eieren av bilen får hvert år et kort i posten der det står at ved mobilisering eller beredskapsinnkalling av HV skal bilen leveres umiddelbart på et nærmere angitt sted i henhold til Lov om militære rekvisisjoner. Fra og med "kvalitetsreformen" i HV fra 2005, og spesielt med oppbygging av I-s...
MB 240, MB 300 ambulanse og Scania P93 ("den lille") er vel "standarden". Ellers hender det at det lånes inn ymse andre militære kjøretøy, som krokløfter, snøscooter og til nød en BV.
Systemet med sivilrekvirerte kjøretøy er (heldigvis) avviklet....
Nå har jeg vært ute av HV i snart fire år, så det har tydeligvis skjedd svært mye. Men er det virkelig overført nok militære kjøretøyer til å dekke KOP-behovet for hele F- og O-styrken? Da har det gått fortere fremover enn jeg håpet på, i det jeg forsvant ut var det slik at I skulle få dekke hele behovet, kanskje etter hvert F, mens O skulle fortsatt være basert på rekvirering av kjøretøyer fra det sivile samfunnet.
Ellers synes jeg ikke det var noe galt med rekvisisjonssystemet som del av to...
Det er slett ingen overkapasitet når det gjelder biler og det er ikke nok biler til alle samtidig, naturlig nok, men det er nok biler til at det går rundt på treninger o.l.
Noe av problemet med sivilrekvirering er at det var en vanvittig komplisert, uoversiktig og ikke minst ekstremt dyr ordning. Når det gjaldt lastebiler var det umulig å vite om bilen var en tippbil, skapbil, melkebil, betongbil, brøytebil eller hva som helst, og det er jo lite hensiktsmessig å få inn et par betongbiler.. ...
På mindre kjøretøy var det også et problem at det kostet enorme summer å fikse opp igjen småskader som småriper[...] som på en MB feltvogn er et ikke-tema[...]
Nei ka i s.... Viktig å stelle fint med våres gode gamle MB også! Vet om 1x lag som fikk kjørt seg litt ekstra i hinderløypa fordi den ene karen uheldigvis lagde en liten ripe med flammedemperen i bakdøra til MB`en til sjefen :-)...
[/QUOTE]
Det er slett ingen overkapasitet når det gjelder biler og det er ikke nok biler til alle samtidig, naturlig nok, men det er nok biler til at det går rundt på treninger o.l.
Noe av problemet med sivilrekvirering er at det var en vanvittig komplisert, uoversiktig og ikke minst ekstremt dyr ordning. Når det gjaldt lastebiler var det umulig å vite om bilen var en tippbil, skapbil, melkebil, betongbil, brøytebil eller hva som helst, og det er jo lite hensiktsmessig å få inn et par betongb...
Ja, jeg tenkte først og fremst på sivile leiebiler i forbindelse med trening i fredstid. Det er et pengesluk å måtte erstatte unødvendige småskraper på leiebilene på grunn av slurvete bruk. Selvfølgelig hadde privat/firmaeide biler aldri blitt rekvirert i fredstid, da tror jeg det hadde blitt oppstandelse..
Når det gjelder lakkskader på feltvognen er det greit at den ikke ser ut som en dass, men på en vanlig sivil bil blir det jo riper bare av å ta på lakken, det er heldigvis ikke noe tema...
Sivile leiebiler var ett mareritt på øvelser, for få og ikke minst totalt uegnet til bruket.
Laste opp URS i minibuss og ratte rundt var mildt sagt lite praktisk.
Vet ikke hva som var værst av bilene eller sambandet (kontant kort og Motorola tlf!!)
Situasjonen idag er mye bedre, selv om det kunne være ønskelig med 1 MB pr lag spes til O&K og URS
I styrken er vel satt opp med 100% mobilitet, mens F styrken kan i beste fall kalles semi mobil....
Kommentér