Er ikke disse ufattelig daue? Eller er det MBene som er kjent for det?
Var med en kamerat på litt offroading i Østfold. Mener det var en exmil MB som gikk dritsakte på veien men et villdyr i teig. Hadde riktignok større hjul og lavt lufttrykk. Kom seg opp som en drøm! Land Rover'gutta sleit....
Er ikke disse ufattelig daue? Eller er det MBene som er kjent for det?
Var med en kamerat på litt offroading i Østfold. Mener det var en exmil MB som gikk dritsakte på veien men et villdyr i teig. Hadde riktignok større hjul og lavt lufttrykk. Kom seg opp som en drøm! Land Rover'gutta sleit.
De fleste militære feltvogner er ganske motorsvake. (forsvaret kjører jo i tillegg på suppa F35 eller hva det heter, som ikke gjør saken noe bedre).. En ORGINAL norsk...
[/QUOTE]
F-16 kjører også på F34, og den er vel ikke særlig daff? (Jo da, det kalles noe annet, men er F34). Faktisk går alt i Forsvaret på F34 - fra primuser, via lastebiler og stridsvogner til jagerfly. Ryktene sier at Diesen også gjør det....
Mesteparten i det amerikanske forsvaret går visst på F34 også, og er natrulig å tro at alt i NATO går på det også da.
JP-8, or JP8 (for "Jet Propellant 8") is a jet fuel, specified in 1990 by the U.S. government. It is kerosene-based. It is a replacement for the JP-4 fuel; the U.S. Air Force replaced JP-4 with JP-8 completely by the fall of 1996, to use a less flammable, less hazardous fuel for better safety and combat survivability. U.S. Navy uses a similar for...
F-16 kjører også på F34, og den er vel ikke særlig daff?
Hehe.. Kanskje motoren er mer egnet til denne suppa da? Nå er det vel egentlig ikke noen stor problemstilling for ex mil landrovere - som jo har bensinmotorer og ikke diesel.. (MB kjører på F34/Diesel). Poenget mitt var at fordelen med å ha EN type drivstoff for hele flåten er jo ikke til å kimse av - da får heller lavere hastighet på landevei være den det er..
Ehh...Nåja, tror nok fly fuel er litt mer behandlet enn F34 ja..
Tror eller vet?
Nå er jeg ikke noen ekspert på flydrivstoff selv, men i linken over finner vi jo blant annet
JP-8 fuel is used at the Amundsen-Scott South Pole Station, for heating, electrical generation, and melting ice for water. It is used because it will not gel at low temperatures
Ehh...Nåja, tror nok fly fuel er litt mer behandlet enn F34 ja..
F35. Eller Jet A1 som det heter på drivstoff snakk.
Hvis ikke jeg tar helt feil, så er F35 "parafin", som igjen blir til F34 når man tilsetter anti-statisk, anti-freeze og anti-rust.
Du KAN gi F34 til F-16, men all driten i F34 vil mest sannsynlig drepe motorene ette...
[/QUOTE]
Det er jo egentlig ikke rart kjøretøyene går fremover - selv på denne parafinsuppa - orginalt var jo motorene designet for å gå på noe så generisk som peanøtt/vegetabilsk olje - det var først etter Rudolf Diesels død at alle insisterte på å putte petroleumsbaserte oljeprodukter i dem..
Opprinnelig skrevet av lassepdsn
Putter du F35 på kjøretøy (MB, CV osv.) vil ytelsen øke litt. Skal du kjøre "fort", stikk innom en bensin stasjon og kjøp et par liter med diesel.
Jeg hadde en LR feltvogn i en periode. Min hadde fått montert sivil girkasse før den dimmet. Sinnsykt kul bil, savnes med jevne mellomrom. Den ultimate hundebilen hvis du driver med brukshund. Aldri noe problem med å finne parkeringsplass mellom trærne......
Personlig var jeg ikke videre imponert over de vaktbilene av Land Rover som vi hadde i 1BN på 1970 tallet ,jeg var av den generasjon som husket nederlaget i en del av Britisk Bil produksjon og Lucas affæren ....
Mye romklang var det i disse bilene også ,så dem passet vel best til å trille mellom 1BN og setertun og retur ,men en ting skal jeg gi Landroveren ,,særlig SAfariutgaven ,,en fantastisk bil å skru på er på en måte laget for at allt sitter lett til og rep kan gjøres i teig og jungel allt kan skrus opp ,feks hvis kassa må overhales er det bare å skru ut gulvplatene og en har god plass til å åpne og pakke....
Ehh...Nåja, tror nok fly fuel er litt mer behandlet enn F34 ja..
F35. Eller Jet A1 som det heter på drivstoff snakk.
Hvis ikke jeg tar helt feil, så er F35 "parafin", som igjen blir til F34 når man tilsetter anti-statisk, anti-freeze og anti-rust.
Du KAN gi F34 til F-16, men all driten i F34 vil mest sannsynlig drepe ...
Grunnen til at man bruker F34 i jagerfly i staden for parafin, er at F34 ikkje er like eksplosivt.
Dette ordnes med dette olje grumset dei tilsetter.
Og derfor går alt i forsvaret på F34, slik at logistikken blir forenkla.
Sivil luftfart bruker ikkje F34, sida parafin er billigare og meir reint brennande.
Men så rekner ikkje sivil luftfart med å bli skutt på....
I et tilfelle der et Øst-Europeisk land blir angrepet av Russland, finnes det noen "åpne og tilgjengelige" planer for hvilke land og hvilke enheter som trår til hvor? Jeg tenker for eksempel...
Kommentér