Dårlige masker til Ukraina – inhabilitet i Forsvarssektoren?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • essal
    OR-6 Oversersjant


    • 2009
    • 9083

    #121
    Det har vel vært luftet et par ganger om ikke dette kan ha vært hastverk ifb. poltisk mynt opp mot valget å få landet mange store Nansen investeringer. Eventuelt så kan det jo være noe så enkelt (og skummelt) som totalt fravær av kompetanse og forståelse hos ansvarlig myndighet. Som forfatteren er inne på, både ånderettsvern og spesielt CBRN er så stappet av lover, regler, standarder og testing at en skulle tro at hvertfall ett individ hos de som tok avgjørelsen visste dette?
    Spesielt om "prosje...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    - Don't confuse enthusiasm with capability

    Kommentér

    • Einherjar
      OF-2 Rittmester
      S-3 (Ops.off.)

      ** MOD **
      • 2008
      • 2837

      #122
      Post slettet - Warmflake har nevnt i andre tråder.

      SJØL-MODERERING AV MOD...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Last edited by Einherjar; DTG 111409 May 26, 14:09.
      “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
      ― John Steinbeck
      Moderator

      Kommentér

      • Tusseladd
        OF-1 Løytnant
        S-2 (E-off)


        ** MOD **
        • 2011
        • 17996

        #123
        Warmflake-saken har også blitt omtalt #3438 og #3459 ff. og #3472 i tråden om materiell støtte til Ukraina....
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Moderator

        Kommentér

        • Einherjar
          OF-2 Rittmester
          S-3 (Ops.off.)

          ** MOD **
          • 2008
          • 2837

          #124
          Opprinnelig skrevet av Tusseladd
          Warmflake-saken har også blitt omtalt #3438 og #3459 ff. og #3472 i tråden om materiell støtte til Ukraina.
          Misset de, så jeg fjerner mitt totalt overflødige innlegg...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
          ― John Steinbeck
          Moderator

          Kommentér

          • 88charlie
            OR-7* Stabssersjant
            Ass S-5



            * VETERAN *
            • 2006
            • 5204

            #125
            Oberstløytnant jobbet med millionavtaler – sluttet etter intern alarm om dobbeltrolle | DN

            Pågående sak også nevnt i andre media.

            Det jeg kunne tenkt meg en diskusjon på er hvorvidt det er greit å være fulltidsansatt i forsvaret og samtidig opprette et rådgivende selskap rettet inn mot den sektoren man jobber i, eller mot forsvaret generelt. Åpenn...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Artillery is the God of War

            Kommentér

            • skummel
              OR-6 Oversersjant

              • 2012
              • 506

              #126
              Jeg forstår ikke hvorfor man ikke har en non compete i kontraktene/avtalene for offiserer i FD og FMA. Samme med karantene i en stund etter at man slutter. Det er standard prosedyre i det private....
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • essal
                OR-6 Oversersjant


                • 2009
                • 9083

                #127
                Nå er vi kanskje ikke i riktig tråd, men la gå:

                Jeg mener at Forsvaret burde håndheve karantene i mye større grad, ja det vil koste oss penger, men det gjør også at ting ser bedre ut. Ta f.eks. P4038 hvor FMAs prosjektleder gikk over til konsernet/morselskapet som er leverandør på prosjektet, uten noen form for pause. Så har jo den kontrakten gått fra 500 millioner til 2 milliarder. Det ser ikke bra ut, enten det er ugler i mosen eller bare i lufta.
                Jeg har kun hørt om ett tilfelle av karantene...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                - Don't confuse enthusiasm with capability

                Kommentér

                • 88charlie
                  OR-7* Stabssersjant
                  Ass S-5



                  * VETERAN *
                  • 2006
                  • 5204

                  #128
                  Opprinnelig skrevet av skummel
                  Jeg forstår ikke hvorfor man ikke har en non compete i kontraktene/avtalene for offiserer i FD og FMA. Samme med karantene i en stund etter at man slutter. Det er standard prosedyre i det private.
                  Meget godt poeng.

                  Det er litt merkelig at folk tilsynelatende ikke er "redde" for å holde stien rein. Tyder det på at regelverk og etiske retningslinjer er mangelfulle?

                  Jeg tenker at det er både økonomiske og sikkerhetsmessige forhold som er bekymringsverdige her. M...
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Artillery is the God of War

                  Kommentér

                  • skummel
                    OR-6 Oversersjant

                    • 2012
                    • 506

                    #129
                    essal hvorfor skal ikke Forsvaret kunne mene noe om hva folk gjør på fritiden? Jeg må få godkjent alt av bierverv fra min nærmeste leder på jobb. Nå skal det mye til for at jeg ikke skal få det godkjent. Men begynner jeg f.eks å ta konsulentoppdrag innen det jeg jobber som så vil jeg fort få nei. Jeg hadde forventet det samme i staten. Å betale ut karantene er småpenger i det store løp....
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Armand
                      OR-5+ Sersjant 1.klasse

                      • 2010
                      • 164

                      #130
                      Statens personalhåndbok gir ganske omfattende føringer for hvorvidt ekstraerverv/bierverv tillates – hovedoverskriften er "ja, men..."....
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • essal
                        OR-6 Oversersjant


                        • 2009
                        • 9083

                        #131
                        Det kan se ut som om du har rett, men det virker ikke som har vært praksis på noen måte. Det er jo ingen mangel på folk som har startet firmaer mens de har vært ansatt i Forsvaret. Legger en til HV, som er en gråsone, så er det enda flere.

                        Jeg er ikke enig i at det er småpenger fordi jeg tror det er ganske mange som bør ha karantene, men for Forsvarets del så er det absolutt verdt det for å ha sitt på det rene....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        - Don't confuse enthusiasm with capability

                        Kommentér

                        • skummel
                          OR-6 Oversersjant

                          • 2012
                          • 506

                          #132
                          Småpenger i forhold til at de sitter på innsideinformasjon som kan brukes til å vinne milliardkontrakter. Man utløser jo også bare karantenen om personen faktisk går til et sted de kan bruke den innsideinformasjonen. ...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • Sofakriger
                            OR-8* Kommandérsersjant
                            Ass S-1

                            Sponsor


                            * VETERAN *
                            • 2005
                            • 26623

                            #133
                            Opprinnelig skrevet av skummel
                            Jeg forstår ikke hvorfor man ikke har en non compete i kontraktene/avtalene for offiserer i FD og FMA. Samme med karantene i en stund etter at man slutter. Det er standard prosedyre i det private.
                            Se uthevet. Det var.

                            Det er ikke lovlig lenger. Enkelt og greit kan du ikke sette rammer for folk som ikke jobber hos deg lenger.
                            Men mens de jobber hos deg - så kan det selvsagt avtales. Men arbeidsgiver kan ikke uten videre bestemme det....
                            [/QUOTE]
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            "Gjør Ret, Frygt Intet"

                            Kommentér

                            • Einherjar
                              OF-2 Rittmester
                              S-3 (Ops.off.)

                              ** MOD **
                              • 2008
                              • 2837

                              #134
                              Opprinnelig skrevet av Sofakriger

                              Se uthevet. Det var.

                              Det er ikke lovlig lenger. Enkelt og greit kan du ikke sette rammer for folk som ikke jobber hos deg lenger.
                              Men mens de jobber hos deg - så kan det selvsagt avtales. Men arbeidsgiver kan ikke uten videre bestemme det.
                              Unntaket er vel om man gir etterlønn i karanteneperioden?...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                              ― John Steinbeck
                              Moderator

                              Kommentér

                              • Sofakriger
                                OR-8* Kommandérsersjant
                                Ass S-1

                                Sponsor


                                * VETERAN *
                                • 2005
                                • 26623

                                #135
                                Opprinnelig skrevet av Einherjar
                                Unntaket er vel om man gir etterlønn i karanteneperioden?
                                Tja.
                                Hvis du gir etterlønn uten arbeidsplikt så kan du egentlig ikke regulere hva folk bruker tiden på.
                                Folk har rett på å få jobbe og bruke tiden sin vettugt.


                                I enkelte verv kan det være regulert på forhånd - som feks regjeringen.
                                Men da er vi på helt annet nivå og lovgivning....
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                Kommentér

                                • Bestefar
                                  OF-2 Rittmester


                                  * VETERAN *
                                  * MOD *
                                  • 2005
                                  • 11350

                                  #136
                                  Konkurranseklausuler er regulert i aml kap 14A etter en lovendring i 2015



                                  I korte trekk er hovedtrekkene slik jeg forstår det (kan ikke arbeidsrett) at det kun er adgang til dette i den grad det er nødvendig for å ivareta et særlig behov for beskyttelse mot konkurranse (skal nok en del til), og at det da utløser et krav på kompensasjon for arbeidstakeren....
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Beidh a lá leo
                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  • essal
                                    OR-6 Oversersjant


                                    • 2009
                                    • 9083

                                    #137
                                    Jeg finner da ikke dette? Alt jeg finner rundt karantener er at det er lov, i maks 1 år med full lønn opp til 8G (70% opp til 12G). Det må eksistere et særskilt behov for å gjennomføre karantenen....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    - Don't confuse enthusiasm with capability

                                    Kommentér

                                    • Bestefar
                                      OF-2 Rittmester


                                      * VETERAN *
                                      * MOD *
                                      • 2005
                                      • 11350

                                      #138
                                      Opprinnelig skrevet av essal
                                      Jeg finner da ikke dette? Alt jeg finner rundt karantener er at det er lov, i maks 1 år med full lønn opp til 8G (70% opp til 12G). Det må eksistere et særskilt behov for å gjennomføre karantenen.
                                      Finner ikke hva?...
                                      [/QUOTE]
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Beidh a lá leo
                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • AGR416
                                        OR-6 Oversersjant


                                        • 2013
                                        • 3840

                                        #139
                                        Det er retningslinjer for dette:

                                        Pkt. 2-2. Varsomhet overfor leverandører med tilsatt personell fra forsvarssektoren (1) Det skal utvises særlig aktsomhet overfor leverandører som har tilsatt personell som i løpet av de siste to år har vært ansatt i forsvarssektoren. Personell som har vært ansatt i forsvarssektoren de siste to år, skal som hovedregel ikke benyttes i direkte kontakt med forsvarssektoren i en anskaffelsesprosess (forberedelse til og tildeling av kontrakt el. tilsv.). Samme...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        It's not about surviving, it's about winning.

                                        Kommentér

                                        • Sofakriger
                                          OR-8* Kommandérsersjant
                                          Ass S-1

                                          Sponsor


                                          * VETERAN *
                                          • 2005
                                          • 26623

                                          #140
                                          Retningslinjene AGR416 siterer regulerer forholdet mellom kunde og leverandør.

                                          Det er ingen "retningslinjer" som kan regulere hva personen som er sluttet i Forsvaret gjør. Men personen har selvsagt begrenset verdi for de som vil være leverandører direkte til samme miljø som vedkommende jobbet i, siden de må forholde seg til retningslinjene ved levering av anbud og signering av kontrakter....
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                          Kommentér

                                          • Einherjar
                                            OF-2 Rittmester
                                            S-3 (Ops.off.)

                                            ** MOD **
                                            • 2008
                                            • 2837

                                            #141
                                            Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                            Retningslinjene AGR416 siterer regulerer forholdet mellom kunde og leverandør.

                                            Det er ingen "retningslinjer" som kan regulere hva personen som er sluttet i Forsvaret gjør. Men personen har selvsagt begrenset verdi for de som vil være leverandører direkte til samme miljø som vedkommende jobbet i, siden de må forholde seg til retningslinjene ved levering av anbud og signering av kontrakter.
                                            Nestor Norge ...
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                                            ― John Steinbeck
                                            Moderator

                                            Kommentér

                                            • AGR416
                                              OR-6 Oversersjant


                                              • 2013
                                              • 3840

                                              #142
                                              Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                              Retningslinjene AGR416 siterer regulerer forholdet mellom kunde og leverandør.

                                              Det er ingen "retningslinjer" som kan regulere hva personen som er sluttet i Forsvaret gjør. Men personen har selvsagt begrenset verdi for de som vil være leverandører direkte til samme miljø som vedkommende jobbet i, siden de må forholde seg til retningslinjene ved levering av anbud og signering av kontrakter.
                                              Det har jo da en direkte effekt for vedkommende, d...
                                              [/QUOTE]
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              It's not about surviving, it's about winning.

                                              Kommentér

                                              • 9echo
                                                OF-1 Løytnant
                                                S-4 (Log.off)
                                                Sponsor

                                                ** MOD **
                                                • 2011
                                                • 1837

                                                #143

                                                Et annet aspekt ved dette temaet er etter min mening kunnskaper og evne, og anledning til å nyttiggjøre seg dette i nåværende arbeidsforhold i eksempelvis Forsvaret. Ref. skytekurs (selv om det virker å være nyanser der som kanskje ikke gjør dette så svart-hvitt/gjeldende som jeg tar utgangspunkt i): Jeg mener at det i mange av disse tilfellene burde gjøres en vurdering av integritet og profesjonalitet. Jeg hadde stilt store spørsmål til mine ansatte om de hadde hatt kunnskaper og evne til å le...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Moderator

                                                Kommentér

                                                • Znuddel
                                                  OF-2 Kaptein

                                                  Sponsor

                                                  * VETERAN *
                                                  * MOD *
                                                  • 2004
                                                  • 16142

                                                  #144
                                                  VG skriver at en ansatt i FD varslet internt om mangelfull kvalitetssikring av Watchbird- og Warmflake sakene før de ble offentlig kjent. En ansatt stilte blant annet spørsmål ved anbefalingsbrev og kontrollrutiner. FD hevder at bekymringene ikke ble oversett.

                                                  https://www.vg.no/nyheter/i/gkLBO9/h...-fra-watchbird...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                                  Moderator

                                                  Kommentér

                                                  • essal
                                                    OR-6 Oversersjant


                                                    • 2009
                                                    • 9083

                                                    #145
                                                    No shit. Jeg har vel kanskje påpekt at ansvaret her ligger hos FD/Forsvaret primært, og ikke hos et privat selskap. Det er FD som har tatt avgjørelser her, ikke WB, WarmFlake eller andre i Nansen.

                                                    Nå er jeg ikke spesielt overrasket over at noen har sendt tekst-maler til Ukraina. Med mindre det er forfalsket signaturer, så skriver jo personen under på at de står ved innholdet i teksten. Dette må da være vanlig i de fleste sammenhenger? Jeg er hvertfall av den oppfattelsen at det er helt normalt,...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    - Don't confuse enthusiasm with capability

                                                    Kommentér

                                                    • 88charlie
                                                      OR-7* Stabssersjant
                                                      Ass S-5



                                                      * VETERAN *
                                                      • 2006
                                                      • 5204

                                                      #146
                                                      Opprinnelig skrevet av essal
                                                      Nå er jeg ikke spesielt overrasket over at noen har sendt tekst-maler til Ukraina. Med mindre det er forfalsket signaturer, så skriver jo personen under på at de står ved innholdet i teksten. Dette må da være vanlig i de fleste sammenhenger? Jeg er hvertfall av den oppfattelsen at det er helt normalt, såpass normalt at jeg har skrevet flere anbefaling og referanser for meg selv, som diverse sjefer har signert gjerne uten endring; både militært og privat i Norge og privat i ...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Artillery is the God of War

                                                      Kommentér

                                                      • essal
                                                        OR-6 Oversersjant


                                                        • 2009
                                                        • 9083

                                                        #147
                                                        Det er da ingenting ulovlig eller umoralsk å rette sitt firma mot der det finnes midler eller programmer som gir tilgang eller midler? Enten en starter opp firmaet fordi det finnes et program en kanskje kan få tilgang til, eller at det er et eksisterende firma som en retter mot et program. Det er jo uansett ikke firmaene som selv tar avgjørelsen om å gi seg tilgang eller midler- det er de som er ansvarlige for programmet/midlene i disse tilfellene. De statlige og statlig-støtta programmene har j...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        - Don't confuse enthusiasm with capability

                                                        Kommentér

                                                        Beslektede emner

                                                        Collapse

                                                        Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                        Startet av Feltposten, DTG 192031 Feb 26, 20:31
                                                        0 svar
                                                        52 visninger
                                                        0 reaksjoner
                                                        Nyeste innlegg Feltposten
                                                        Startet av Feltposten, DTG 080845 Jun 23, 08:45
                                                        1 response
                                                        191 visninger
                                                        6 reaksjoner
                                                        Nyeste innlegg Rittmester
                                                        Startet av Feltposten, DTG 210735 Oct 23, 07:35
                                                        2 svar
                                                        215 visninger
                                                        1 reaksjon
                                                        Nyeste innlegg Sofakriger

                                                        Stikkord

                                                        Collapse

                                                        afghanistan (16) aktuelt: (12) bare (7) bergen (4) drept (5) droner (4) etterretning (4) faremo (4) ffi (4) fikk (4) forsvar (10) forsvaret (43) garden (4) general (4) hæren (6) høring (4) irak (7) iran (6) israel (4) kald krig (4) kina (4) krig (10) media (6) militære (4) nato (8) no: (4) norge (24) norske (6) nrk (4) nrk: (10) nyhetslink: (15) offiserer (9) oslo (5) politiet (5) russland (22) sabotasje (6) sivile (7) skip (5) soldat (6) soldater (25) stratagem (17) sv (4) sverige (6) taliban (5) tjeneste (4) ukraina (12) usa (11) vg (4) vg: (6) år (6)
                                                        Working...