Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sofakriger
    OR-8* Kommandérsersjant
    Ass S-1

    Sponsor


    * VETERAN *
    • 2005
    • 26630

    #511
    Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

    Pakkliste etc vet du like godt som meg bestemmes av oppdrag og på lavt nivå.

    Har GIHV gitt oppdrag om at det enkelte HV-I lag skal kunne operere uten resten av innsatsstyrken de er en del av? Det er ukjent for meg, men har du en kilde på det må det selvsagt med i bildet....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

    Kommentér

    • Pinch
      RESERVEBEFAL
      • 2009
      • 2829

      #512
      Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

      Har bare de PPT presentasjonen fra HVSKS, pluss stående pakkningsplan for distriktet som sier hvor mange dager med mat og drivstoff som skal pakkes ned i sekken.


      Sent from my iPhone using Tapatalk...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Din_Laban
        OR-6 Oversersjant

        • 2009
        • 3013

        #513
        Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

        Opprinnelig skrevet av 88charlie
        Jeg ser veldig forenklet på denne saken. Kanskje er det provoserende for noen men det får så være.

        Vi kjøper snart/kanskje/muligens 24 (+/-) nye artilleriskyts som er latterlig få og samtidig investerer HV i nye feltvogner for helgesoldatene sine. Samme hvor mye jeg liker HV blir det fullstendig feil i mitt hode og det nytter ikke å gjemme seg bak budsjetter og oppdrag når man ser helhetlig på forsvaret. Greit nok at beløpene ...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

        Kommentér

        • Pinch
          RESERVEBEFAL
          • 2009
          • 2829

          #514
          Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

          Er ikke noe vits, ser det er som å gå på skøyter i motbakke å komme til noe for for konklusjon her. :-)

          Den enkelte får mene hva de vill; personlig så kommer jeg til å støtte og bidra med trening av HV-I soldater så lenge kropp og familie tillater det. Gamle infanteri ferdigheter er like aktuell som for 15 år siden og dessverre alt for få spisse avdelinger som gir vernepliktige nok trening på dette. Så får folk dømme meg og min avdeling så mye de bar...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Din_Laban
            OR-6 Oversersjant

            • 2009
            • 3013

            #515
            Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

            Opprinnelig skrevet av 88charlie
            Forklar 1-4 linje for en som ikke har drevet med infting på vældig lenge


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            Okei da..! Siden det er du som spør.

            1. linje – bekledning og utstyr = Kun uniform
            2. linje – bekledning og utstyr = 1.linje + stridsvest og våpen
            3. linje – bekledning og utstyr = 2.linje + stridssekk med relevant utstyr for inntil ett døgn (mat, teltduk, ekstra bekledning osv)
            4. linje &#...
            [/QUOTE]
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

            Kommentér

            • Pinch
              RESERVEBEFAL
              • 2009
              • 2829

              #516
              Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

              Kan nevne at for Kanon lag ender 3 linje fort opp med å være en stridssekk full av granater, skal en overleve en natt ute må 4 linje sekken med.


              Sent from my iPhone using Tapatalk...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • essal
                OR-6 Oversersjant


                • 2009
                • 9086

                #517
                Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                Jeg har gjort matten et par sider tilbake... Det er ikke lovlig, selv uten å regne med masse ting... HVSKS har også gjort matten, og de har også samme resultat....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                - Don't confuse enthusiasm with capability

                Kommentér

                • 88charlie
                  OR-7* Stabssersjant
                  Ass S-5



                  * VETERAN *
                  • 2006
                  • 5205

                  #518
                  Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                  Takk for info.

                  Det jeg sliter med å forstå er hvorfor hvert lag trenger så store og mange kjøretøy at de nærmest blir selvstendige enheter. Det blir litt for SOF wannabe i mitt hode men det er godt mulig jeg tar feil.


                  Sent from my iPhone using Tapatalk...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Artillery is the God of War

                  Kommentér

                  • Sivertu
                    RESERVIST
                    • 2014
                    • 19

                    #519
                    Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                    Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                    Har GIHV gitt oppdrag om at det enkelte HV-I lag skal kunne operere uten resten av innsatsstyrken de er en del av? Det er ukjent for meg, men har du en kilde på det må det selvsagt med i bildet.
                    Er jo ikke alltid slik at en I-styrke opererer som en stor enhet. Enkelte deler av styrken, som jeger, rele og skarpskytter opererer ofte adskilt fra store deler. Her er det nok ikke sksk som strever mest med lite plass, men ...
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • 88charlie
                      OR-7* Stabssersjant
                      Ass S-5



                      * VETERAN *
                      • 2006
                      • 5205

                      #520
                      Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                      Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                      Har budsjettposter nødvendigvis noe med hverandre å gjøre? Det er flere sektorer, avdelinger osv. som har behov for penger. Budsjett er setter de økonomiske rammevilkår en virksomhet må handle innenfor, og skal man følge din logikk så må tydeligvis HV vente så lenge som til at Hæren har fått alle behov fylt, noe som neppe vil finne sted ettersom nye behov dukker opp hele tiden. Skal man kutte i antall jagerfly? Kvitte seg med ky...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Artillery is the God of War

                      Kommentér

                      • Din_Laban
                        OR-6 Oversersjant

                        • 2009
                        • 3013

                        #521
                        Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                        Opprinnelig skrevet av 88charlie
                        Takk for info.

                        Det jeg sliter med å forstå er hvorfor hvert lag trenger så store og mange kjøretøy at de nærmest blir selvstendige enheter. Det blir litt for SOF wannabe i mitt hode men det er godt mulig jeg tar feil.


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        Det blir raskt 4. linje før man vet ordet av det. Man tar med det materiellet man trenger for å klare seg på ulike oppdragsporteføljer. Laget mitt opererer ofte selvs...
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                        Kommentér

                        • Pinch
                          RESERVEBEFAL
                          • 2009
                          • 2829

                          #522
                          Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                          Opprinnelig skrevet av 88charlie
                          Takk for info.

                          Det jeg sliter med å forstå er hvorfor hvert lag trenger så store og mange kjøretøy at de nærmest blir selvstendige enheter. Det blir litt for SOF wannabe i mitt hode men det er godt mulig jeg tar feil.


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          Tror du bare sammenligner med feile enheter. Både moterisert infanteri lag på Bv206 og Mekanisert infanteri lag på NM113 & CV90 har mer utstyr ut i felt per lag den ...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • Lille Arne
                            OR-8* Kommandérsersjant
                            Sjefssersjant



                            * VETERAN *
                            *** ADMIN ***
                            • 2005
                            • 12280

                            #523
                            Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                            Hvilke fete feltvogner? Det er snakk om enkle kassebiler eller pick-uper med noen få tilpasninger til militært bruk. Som sannsynligvis vil bli billigere i drift enn arvede, opprustete og nedslitte veteranbiler.

                            Noen fantasiforslag har det vel vært i tråden, men bestillingen fra HV er helt edruelig....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                            - Michael Kofman
                            Administrator

                            Kommentér

                            • Kdo_Under
                              OR-7 Stabssersjant


                              • 2007
                              • 11510

                              #524
                              Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                              Å sammenligne HV med oppklaring blir helt feil, oppklaring skulle dekke noen få kjente steder av landet med ganske mange folk.
                              Disse ble også sett på som begrenset forbruk, dvs. sendes ut og la de klare seg selv.

                              Om du deler kjente tall for HV-I på antall regioner og starter med å se på antallet objekter det kan bli aktuelt å forholde seg til blir det fort tydelig at man er nødt til å ha en lagsvis oppdragsløsning. og evt. kraftsammle når man må ta til...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Død ved Kølle!
                              Bla bla... Hybrid warfare is easy

                              Kommentér

                              • hvlt
                                OF-2 Kaptein
                                S-5 (Planoff.)

                                Sponsor

                                ** MOD **
                                • 2006
                                • 23983

                                #525
                                Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                Litt interessant som bakgrunn: http://m.side3.no/motor/na-kan-du-gj...p/2170329.html...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                Moderator

                                Kommentér

                                • Cardking
                                  OR-6 Oversersjant

                                  • 2013
                                  • 404

                                  #526
                                  Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                  Opprinnelig skrevet av hvlt
                                  Sikkert en del områder i nord som kunne tatt i bruk både skuter og bv'er.

                                  Men er vel viktigere å få inn kapital til FLO ?

                                  Sent fra min HTC One A9 via Tapatalk...
                                  [/QUOTE]
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Rittmester
                                    Trådstarter
                                    OF-2 Rittmester
                                    S-1 (Pers.off.)

                                    Sponsor

                                    * VETERAN *
                                    ** MOD **
                                    • 2006
                                    • 35343

                                    #527
                                    Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                    Jeg reagerer på at noen begrunner oppdragsløsning i lagsforband med antall gubbs delt på antall objekter. Det er å angripe problemet fra feil ende — vi må være fiendefokusert.
                                    Hva er trusselen? Om dette er en eller to sabotører som skal sprenge en kraftstasjon, så kan et enslig HV-lag kanskje være svaret. Er det et spetsnaz-lag, er det feil — da dør HV-laget, og så sprenges kraftstasjonen. Er det en større styrke, f eks en luftlandsatt kompanistridsgru...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • Sofakriger
                                      OR-8* Kommandérsersjant
                                      Ass S-1

                                      Sponsor


                                      * VETERAN *
                                      • 2005
                                      • 26630

                                      #528
                                      Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                      Opprinnelig skrevet av Rittmester
                                      Med unntak av oppklaring og skarpskyttere er jeg svært skeptisk til at noen skal operere i mindre enn troppsforband.
                                      Så langt jeg kjenner til er de fleste offiserer i HV-I av samme oppfatning....
                                      [/QUOTE]
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                      Kommentér

                                      • Pinch
                                        RESERVEBEFAL
                                        • 2009
                                        • 2829

                                        #529
                                        Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                        Tror mye strander på tilgang på sjåfører som kan kjøre de tyngre kjøretøyene. Er også ett tungt regnestykke hvis du skal regne med kostnaden for å gi folk C1 sertifikatet, uten garanti for at personen blir i styrken utover sin 3 måneders oppsigelsen periode. Vet dette har hvert ett problem i ett par områder.


                                        Sent from my iPhone using Tapatalk...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • aquila
                                          OF-2 Rittmester


                                          * MOD *
                                          • 2008
                                          • 4407

                                          #530
                                          Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                          Dersom man leser håndbøkene for de ulike områdetypene i HV som ligger tilgjengelig ugradert på internett, så finner man at det er endel oppdrag som lagene skal kunne løse selvstendig. Innbringelse er f.eks. et oppdrag som det ser ut til kan gis til et enkelt HV-lag. Det er nok da snakk om innbringelse uten forventet motstand. Isolering og innbringelse (altså mot en motstander som kan tenkes å gjøre noe motstand) er troppsoppgave.

                                          Videre skal et objekts...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!
                                          Moderator

                                          Kommentér

                                          • yamaha
                                            OR-6 Skvadronmester

                                            • 2010
                                            • 22180

                                            #531
                                            Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                            Kjapt spørsmål fra sidelinjen; når hv kjøper nye biler, er disse bilene da avgiftsfrie, eller går deler av budsjettet tilbake til staten?...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            I'm a wizard, mind you

                                            Kommentér

                                            • hvlt
                                              OF-2 Kaptein
                                              S-5 (Planoff.)

                                              Sponsor

                                              ** MOD **
                                              • 2006
                                              • 23983

                                              #532
                                              Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                              Opprinnelig skrevet av Rittmester
                                              Jeg reagerer på at noen begrunner oppdragsløsning i lagsforband med antall gubbs delt på antall objekter. Det er å angripe problemet fra feil ende — vi må være fiendefokusert.
                                              Hva er trusselen? Om dette er en eller to sabotører som skal sprenge en kraftstasjon, så kan et enslig HV-lag kanskje være svaret. Er det et spetsnaz-lag, er det feil — da dør HV-laget, og så sprenges kraftstasjonen. Er det en større styrke, ...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • 4312
                                                OR-6 Oversersjant

                                                • 2012
                                                • 3368

                                                #533
                                                Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                HV har blidt så få at fra oppsetning til oppdrag har det gjerne blidt noen mil.

                                                Det med avgifter på kjøp har jeg også lurt en del på, for hvis det ikke er avgifter så burde vi starte å hamstre Ford f250....
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                                Kommentér

                                                • Din_Laban
                                                  OR-6 Oversersjant

                                                  • 2009
                                                  • 3013

                                                  #534
                                                  Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                  Opprinnelig skrevet av Rittmester
                                                  Jeg reagerer på at noen begrunner oppdragsløsning i lagsforband med antall gubbs delt på antall objekter. Det er å angripe problemet fra feil ende — vi må være fiendefokusert.
                                                  Hva er trusselen? Om dette er en eller to sabotører som skal sprenge en kraftstasjon, så kan et enslig HV-lag kanskje være svaret. Er det et spetsnaz-lag, er det feil — da dør HV-laget, og så sprenges kraftstasjonen. Er det en større styrke, ...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                                  Kommentér

                                                  • Din_Laban
                                                    OR-6 Oversersjant

                                                    • 2009
                                                    • 3013

                                                    #535
                                                    Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                    Opprinnelig skrevet av hvlt
                                                    Nå er min erfaring fra før og like etter I-styrker ble opprettet, men når det gjelder objektsikring er det helt klart: Objektsikring av ett objekt er oppdrag for en tropp eller større avdeling (område). Det står til og med i den offisielle definisjonen av objektsikring. Overvåking & kontroll-tropp ville operere med enkeltlag eller mindre patruljer, men da ut fra en troppsbase der man kunne ha tyngre PBU man ikke trengte til det enkel...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                                    Kommentér

                                                    • Pinch
                                                      RESERVEBEFAL
                                                      • 2009
                                                      • 2829

                                                      #536
                                                      Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                      Opprinnelig skrevet av hvlt
                                                      Nå er min erfaring fra før og like etter I-styrker ble opprettet, men når det gjelder objektsikring er det helt klart: Objektsikring av ett objekt er oppdrag for en tropp eller større avdeling (område). Det står til og med i den offisielle definisjonen av objektsikring. Overvåking & kontroll-tropp ville operere med enkeltlag eller mindre patruljer, men da ut fra en troppsbase der man kunne ha tyngre PBU man ikke trengte til det enkel...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                      Kommentér

                                                      • 88charlie
                                                        OR-7* Stabssersjant
                                                        Ass S-5



                                                        * VETERAN *
                                                        • 2006
                                                        • 5205

                                                        #537
                                                        Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                        Opprinnelig skrevet av Pinch
                                                        Du tar ikke feil, oftest er det slik du sier. Utfordringen er som sag tidligere ikke at troppen ikke er samlet men heller området sin totale tung transport kapasitet. Det er ikke lov å kjøre utstyr og soldater på samme lasset. Det betyr i praksis at mitt område har kapasitet til å flytte en tropp om gangen på Scania gitt at en ikke leier inn sivile busser. Sivile busser mener jeg ikke er en bra løsning for ett full krise/krig scenario ...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        Artillery is the God of War

                                                        Kommentér

                                                        • SatDan
                                                          OR-6 Oversersjant

                                                          • 2009
                                                          • 648

                                                          #538
                                                          Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                          Klartiden til innsatsstyrken, gjør at sivil rekvirering (og modifisering) blir vanskelig. Det samme gjelder egentlig henting av kjøretøy fra sentralt lager. Så kan sikkert noen finne et scenario der dette går på skinner, men det kan man kan ikke basere seg på det...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                          Kommentér

                                                          • Pinch
                                                            RESERVEBEFAL
                                                            • 2009
                                                            • 2829

                                                            #539
                                                            Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                            88charlie:: Skjeldent hele styrken trener samtidig og de gangene en har gjort ender det med at tropper sitter med fingeren i nesen ett eller annet sted i påvente av den overarbeidede log. støtten skal være ledig.


                                                            Sent from my iPhone using Tapatalk...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                            Kommentér

                                                            • Znuddel
                                                              OF-2 Kaptein

                                                              Sponsor

                                                              * VETERAN *
                                                              * MOD *
                                                              • 2004
                                                              • 16143

                                                              #540
                                                              Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                              GIHV på FB:

                                                              Dessuten har jeg blitt orientert om at gjennomføringsoppdraget for nye kjøretøy til innsatsstyrkene nå er sendt ut fra Forsvarsdepartementet. Det er oppmuntrende at den formelle prosessen nå har kommet så langt at realiseringen av kjøretøyene synes sikret. Type kjøretøy bestemmes etter hvert.
                                                              ...
                                                              [/QUOTE]
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                                              Moderator

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av 93A, DTG 012305 Dec 24, 23:05
                                                              0 svar
                                                              161 visninger
                                                              4 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg 93A
                                                              av 93A
                                                              Startet av Erkjenn!, DTG 051137 Apr 24, 11:37
                                                              8 svar
                                                              727 visninger
                                                              9 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Erkjenn!
                                                              Startet av vtmmtv, DTG 161617 Mar 25, 16:17
                                                              10 svar
                                                              375 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg vtmmtv
                                                              av vtmmtv

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              Working...