Fremtiden for Heimvernet?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hvlt
    OF-2 Kaptein
    S-5 (Planoff.)

    Sponsor

    ** MOD **
    • 2006
    • 23983

    #181
    Sv: Historien om: MG-3

    I de hærer vi gjerne sammenligner oss med (dvs. US Army og British Army) har i ganske lang tid geværtroppen vært bygd opp med geværlag som hver har to (eller for US Marines tre) gjenger (fire teams), som hver har en LMG, samt at det (i hvert fall for lett infanteri, dvs. infanteri som ikke forventes å operere i nær tilknytning til SPV) er 2-3 MMG i geværtroppen (i troppsstaben eller i et eget ildstøttelag), eventuelt plassert på kommpaninivået. Så dette er bare å følge ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
    Moderator

    Kommentér

    • <i>Gjest</i>

      #182
      Sv: Historien om: MG-3

      Opprinnelig skrevet av AGR416
      MAG er ikke bare kjøpt inn som kjøretøymontert MG.

      Videre, ny lags- og troppsstruktur betyr at MMG kun finnes i ildstøttelaget, ikke i de tre øvrige lagene, som er oppsatt med Minimi.

      Sist, en troppsjef vil kunne gjøre omfordelinger internt i egen tropp, basert på oppdragsvurderingen for å gruppere våpen der de best egner seg det gitte oppdrag.

      Dagene hvor alle lagene hadde en MMG, og drev ild og bevegelse rundt den er over, og har vært det i fl...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • AGR416
        OR-6 Oversersjant


        • 2013
        • 3841

        #183
        Sv: Historien om: MG-3

        Gjeldende reglement i Hæren er "Håndbok for fotlaget i felt" og "Håndbok for fottroppen i felt" ("Håndbok for Stormtroppen i felt").

        Etter mitt syn så bør ALLE bruke disse reglementene når man driver utdanning på grunnleggende stridsteknikk i lag/troppsrammen. Det inkluderer HV.

        Minimi har aldri vært tiltenkt som "tropps-MG", hva nå enn det er. Ildstøttelaget i troppen skal ha MMG. Om det er en MG-3 eller MAG spiller jo ingen rolle rent praktisk.

        Jeg har ALLTID hatt ...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        It's not about surviving, it's about winning.

        Kommentér

        • <i>Gjest</i>

          #184
          Sv: Historien om: MG-3

          Selvfølgelig burde alle bruke siste nye reglementer, men det skjer bare ikke når det ikke blir lagt opp til det. Så enn så lenge, så fortsetter man å bruke det man kjenner.

          Poenget mitt angående Minimi/MAG som MMG var som følger: MAG skulle i utgangspunktet vært kjøretøy-våpen, MG-3 blir ikke benyttet, Minimi blir heller ikke benyttet (fordi det er uegnet), dermed bruker man MAG, fordi det er bedre egnet enn MG-3.

          En annen ting er at siden Hæren er så liten, så vil en...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • hvlt
            OF-2 Kaptein
            S-5 (Planoff.)

            Sponsor

            ** MOD **
            • 2006
            • 23983

            #185
            Sv: Historien om: MG-3

            Som AGR416 er inne på, dette gjelder de avdelinger som er ment å utkjempe striden helt eller delvis til fots i alle stridsformer (angrep, forsvar og oppholdende strid), dvs. stormeskadroner/mek. inf. kompanier/geværkompanier i manøverbataljonene i Hæren (nok også HMKG og til en viss grad Garnisonen i Porsanger). Andre avdelinger har IKKE den ambisjonen. Taktiske og administrative støtteavdelinger har stort sett som ambisjon når det gjelder fotstrid å kunne nærforsvar av...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
            Moderator

            Kommentér

            • jaffar
              RESERVEBEFAL
              • 2006
              • 12532

              #186
              Sv: Historien om: MG-3

              HV kan ikke "finne på sin egen struktur " sånn etter eget illebefinnende. om HV bruker gamle geværlaget i strid eller det nye, så er fremdeles en MMG en MMG. Her var det mye rot, dobrodan......
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              mathematical analysis does not matter in high risk decision making

              Kommentér

              • jaffar
                RESERVEBEFAL
                • 2006
                • 12532

                #187
                Sv: Historien om: MG-3

                Opprinnelig skrevet av hvlt
                Som AGR416 er inne på, dette gjelder de avdelinger som er ment å utkjempe striden helt eller delvis til fots i alle stridsformer (angrep, forsvar og oppholdende strid), dvs. stormeskadroner/mek. inf. kompanier/geværkompanier i manøverbataljonene i Hæren (nok også HMKG og til en viss grad Garnisonen i Porsanger). Andre avdelinger har IKKE den ambisjonen. Taktiske og administrative støtteavdelinger har stort sett som ambisjon når det gjelder fotstrid å...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                mathematical analysis does not matter in high risk decision making

                Kommentér

                • hvlt
                  OF-2 Kaptein
                  S-5 (Planoff.)

                  Sponsor

                  ** MOD **
                  • 2006
                  • 23983

                  #188
                  Sv: Historien om: MG-3

                  Grunnleggende stridsteknikk er grunnleggende stridsteknikk. Men som sagt over: HVs oppdrag går ikke ut på angrep, forsvar og oppholdende strid. De går på objektsikring (vakthold) og overvåking og kontroll (veikontrollpost, synlig kontrollpatrulje (i kjøretøy eller til fots), OP (synlig eller skjult) og til en viss grad oppklaringspatrulje). I HVs utdanningsprogrammer inngår ikke en gang "ta grop". Men organiseringen av geværlag i både objektsikringstropp og O&K-tropp (d...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                  Moderator

                  Kommentér

                  • AGR416
                    OR-6 Oversersjant


                    • 2013
                    • 3841

                    #189
                    Sv: Historien om: MG-3

                    Opprinnelig skrevet av dobrodan
                    Selvfølgelig burde alle bruke siste nye reglementer, men det skjer bare ikke når det ikke blir lagt opp til det. Så enn så lenge, så fortsetter man å bruke det man kjenner.

                    Poenget mitt angående Minimi/MAG som MMG var som følger: MAG skulle i utgangspunktet vært kjøretøy-våpen, MG-3 blir ikke benyttet, Minimi blir heller ikke benyttet (fordi det er uegnet), dermed bruker man MAG, fordi det er bedre egnet enn MG-3.

                    En annen ting er at siden ...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    It's not about surviving, it's about winning.

                    Kommentér

                    • hvlt
                      OF-2 Kaptein
                      S-5 (Planoff.)

                      Sponsor

                      ** MOD **
                      • 2006
                      • 23983

                      #190
                      Sv: Fremtiden for Heimevernet

                      Objektsikring uaktuelt? Ved f.eks. et fiendtlig angrep på Finnmark er det langt fra utenkelig at det samtidig og i ettertid vil bli forsøkt mindre aksjoner i resten av Norge med spesialstyrker, sabotører og femtekolonister, samt selvfølgelig spioner (i tillegg til bruk av flystyrker mot de samme mål, men de har vi Luftforsvaret til å ta seg av). Mål for disse er bl.a. alt som gir norske styresmakter kontroll over hva som foregår i Nord-Norge, dvs. regjeringen sel...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Last edited by Rittmester; DTG 200919 Oct 15, 09:19.
                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                      Moderator

                      Kommentér

                      • 4312
                        OR-6 Oversersjant

                        • 2012
                        • 3368

                        #191
                        Sv: Historien om: MG-3

                        Jeg mener HV sine områder burde kalles kompani, settes opp som et lett infanterikompani, tildeles en teig som de har kontroll på. Batalions leddet kommer tilbake og får sin litt større teig å ha kontroll over. Distriktet/regimentet har støttekompani som BK, SB, SAN og alt det andre batalionene kan trenge av støtte. HV burde stå for den lette infanteriutdanningen og produsere det den trengte, det personellet hæren trengte kunne den få fra HV slik at alle hadde den samme ...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Trenger bare litt flaks, så går det godt

                        Kommentér

                        • <i>Gjest</i>

                          #192
                          Sv: Historien om: MG-3

                          Opprinnelig skrevet av AGR416
                          Poenget ditt ang Minimi/MAG som MMG tok jeg ikke.

                          1) FN MAG er brukt på to kjøretøysplatformer - Leo 2 og IVECO med RWS Protector Light. En eller annen MAG variant vil og bli brukt på fot etterhvert.
                          MG-3 er brukt som coax MG på CV9030N, fot-MG i fottroppen (ildstøttelaget), samt kjøretøysmontert på flere forskjellige kjøretøy (MB240 med ringmontasje, MB290 Multi-Light, M113, P-93 med ringmontasje, SISU osv).
                          Minimi er brukt som LMG i fotlaget og ...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • hvlt
                            OF-2 Kaptein
                            S-5 (Planoff.)

                            Sponsor

                            ** MOD **
                            • 2006
                            • 23983

                            #193
                            Sv: Historien om: MG-3

                            Jeg minner om at oppdragsporteføljen til Heimevernet ikke bestemmes av hva den enkelte HV-soldat eller -befal synes det er gøy eller tøft å trene. Den bestemmes av hva norske militære og sivile styresmakter på høyt nivå mener er de viktigste trusler som det innenfor de budsjetter og materiell, trening og menneskelig materiell HV innehar eller kan inneha kan brukes fornuftig til.

                            Ellers er det lite skille mellom HV og Hæren på høyt nivå. De ledende stadig tjenestegjøren...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                            Moderator

                            Kommentér

                            • aquila
                              OF-2 Rittmester


                              * MOD *
                              • 2008
                              • 4407

                              #194
                              Sv: Historien om: MG-3

                              Ønskene for HV bunner nok ut i et egentlig ønske om en reservehær, for det kunne vi nok godt ha hatt. HV ble opprettet for å sikre mobiliseringen av hæren, og gikk over i sikring av krigsinnsatsen gjennom sikring av bakre områder og da særskilt objekter av avgjørende betydning for krigsinnsatsen og politiske myndigheters mulighet til å opprettholde kontroll over hele landet.

                              I dag er i praksis mobiliseringshæren borte, dermed også oppdraget om å sikre mobiliseringen. O...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!
                              Moderator

                              Kommentér

                              • hvlt
                                OF-2 Kaptein
                                S-5 (Planoff.)

                                Sponsor

                                ** MOD **
                                • 2006
                                • 23983

                                #195
                                Fremtiden for Heimvernet?

                                Opprinnelig skrevet av aquila
                                Oppdraget som gjenstår da er å sikre krigsinnsatsen gjennom å verne krigsviktig infrastruktur i vid forstand. (Som hvlt skriver, så er f.eks. NRK ikke vitalt for Brigaden, men dog vitalt for Regjeringens totale krigsinnsats som også er politisk.)

                                Til dette har man i hovedsak 3 troppetyper: Objektsikring, Overvåkning og kontroll og noen få uttrykkingstropper. Konseptet er at objektsikringstroppene etablerer vakt og sikring av de utpekte objekter...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                Moderator

                                Kommentér

                                • Pinch
                                  RESERVEBEFAL
                                  • 2009
                                  • 2829

                                  #196
                                  Fremtiden for Heimvernet?

                                  Er ikke det at det ikke er viktig og relevant; koker ned til at vi ikke har mannskap igjen til å både drifte nasjonal objektsikring og strid mot en ytre trussel.


                                  Sent from my iPhone using Tapatalk...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • AGR416
                                    OR-6 Oversersjant


                                    • 2013
                                    • 3841

                                    #197
                                    Sv: Historien om: MG-3

                                    Opprinnelig skrevet av hvlt
                                    Jeg minner om at oppdragsporteføljen til Heimevernet ikke bestemmes av hva den enkelte HV-soldat eller -befal synes det er gøy eller tøft å trene. Den bestemmes av hva norske militære og sivile styresmakter på høyt nivå mener er de viktigste trusler som det innenfor de budsjetter og materiell, trening og menneskelig materiell HV innehar eller kan inneha kan brukes fornuftig til.

                                    Ellers er det lite skille mellom HV og Hæren på høyt nivå. De ledende...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    It's not about surviving, it's about winning.

                                    Kommentér

                                    • Pinch
                                      RESERVEBEFAL
                                      • 2009
                                      • 2829

                                      #198
                                      Sv: Historien om: MG-3

                                      AGR har (ikke overraskende) ett meget valid poeng; og ja jeg gjør mulig en personlig flip flop fra tidligere innlegg her. HV sitt objektsikringsoppdrag ved en høyintensiv konflikt er i en tid med presise langtrekkende missiler/ballistisk skyts ganske utdatert. Hvis fienden sitt mål er å ta ut objektet trenger de ikke å være i samme fylke for å kunne oppnå dette.


                                      Sent from my iPhone using Tapatalk...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                      Kommentér

                                      • hvlt
                                        OF-2 Kaptein
                                        S-5 (Planoff.)

                                        Sponsor

                                        ** MOD **
                                        • 2006
                                        • 23983

                                        #199
                                        Fremtiden for Heimvernet?

                                        Bare delvis enig med Pinch og AGR416. For det første Pinch, HV er ikke alene om å sikre essensiell infrastruktur, HV må sees som en del av det store bildet. Fi har mange forskjellige anslagsmuligheter mot et objekt, vårt mål er å verne mot flest mulige. HVs rolle er å sikre et stort antall objekter mot bakkefremførte anslag av små styrker (enkeltopererende spioner og sabotører, små spesialstyrkegrupper opp til 6-12 mann). Luftforsvarets oppdrag er å sikre Norge (heru...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                        Moderator

                                        Kommentér

                                        • Rittmester
                                          OF-2 Rittmester
                                          S-1 (Pers.off.)

                                          Sponsor

                                          * VETERAN *
                                          ** MOD **
                                          • 2006
                                          • 35338

                                          #200
                                          Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                          Debattinnlegg kopiert fra tråden om MG-3, da de var vel så relevante her. Gi heads-up dersom jeg har glemt å kopiere noen.

                                          Anbefaler at videre diskusjon om HVs fremtid og organisering, og rollefordeling HV/reservehæren tas på denne tråden, mens diskusjoner om maskingevær tas på den andre.

                                          -Mod
                                          ...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                          Moderator

                                          Kommentér

                                          • hvlt
                                            OF-2 Kaptein
                                            S-5 (Planoff.)

                                            Sponsor

                                            ** MOD **
                                            • 2006
                                            • 23983

                                            #201
                                            Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                            Meget interessant i denne diskusjonen: Luftforsvaret «testet» HVs nye objektsikringskurs

                                            Heimevernets skole- og kompetansesenter (HVSKS) har nå fått en egen kursrekke innenfor det som alltid har vært et spesialfelt for HV. «Objektsikringsteknikk med militære avdelinger» som det heter. Målgruppen for de nye kursene er troppsbefal og instruktører i objektsikringstropper og va...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                            Moderator

                                            Kommentér

                                            • Rittmester
                                              OF-2 Rittmester
                                              S-1 (Pers.off.)

                                              Sponsor

                                              * VETERAN *
                                              ** MOD **
                                              • 2006
                                              • 35338

                                              #202
                                              Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                              For øvrig: Fremtidens Heimevern (ugradert versjon) kan finnes her: https://www.dropbox.com/s/0dqirocd7k...0v1.0.pdf?dl=0 . Dette var et innspill til FMR i vår. (Har blitt referert til av hvlt tidligere i denne tråden, men linken var død.)

                                              Jeg gjentar to viktige punkter om oppdragsporteføljen til HV:
                                              HVs oppgaver i fredstid gjennomføres innenfor distriktssjefens lokale territoriel...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Last edited by Rittmester; DTG 191532 Oct 15, 15:32.


                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • 4312
                                                OR-6 Oversersjant

                                                • 2012
                                                • 3368

                                                #203
                                                Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                HV har ikke nok personell til alle oppgavene, å sitte på et objekt krever litt personell, har du to eller tre objekter så blir et området fort oppbrukt. Med 45 000 soldater i HV så blir vi tynt smørt utover landet så derfor mener jeg at mange objekt oppdrag må falle bort å hovedfokuset burde være OK og URS kapasitet. Det er IKKE for at jeg ikke ønsker objekt oppdrag, men for vi greier ikke det på en god nok måte, skal vi greie objekt oppdragene så blir det meget ...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                                Kommentér

                                                • kornmo
                                                  OR-4 Korporal


                                                  TJUTT: Norm
                                                  • 2010
                                                  • 704

                                                  #204
                                                  Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                  Opprinnelig skrevet av 4312
                                                  HV har ikke nok personell til alle oppgavene, å sitte på et objekt krever litt personell, har du to eller tre objekter så blir et området fort oppbrukt. Med 45 000 soldater i HV så blir vi tynt smørt utover landet så derfor mener jeg at mange objekt oppdrag må falle bort å hovedfokuset burde være OK og URS kapasitet. Det er IKKE for at jeg ikke ønsker objekt oppdrag, men for vi greier ikke det på en god nok måte, skal vi greie objekt oppdragen...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

                                                  Kommentér

                                                  • Kdo_Under
                                                    OR-7 Stabssersjant


                                                    • 2007
                                                    • 11510

                                                    #205
                                                    Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                    Opprinnelig skrevet av aquila
                                                    Overfall er nok kun i en krigssituasjon eventuelt når krig truer veldig, da er resten av Forsvaret opptatt med andre ting.


                                                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                                                    Tatt fra Uniformstråden.

                                                    Ikke for å kødde for mye med aquila:, ikke noe galt med deg.

                                                    Er det slik at vi har en del av forsvaret ,HV, som ikke har fokuset rettet mot krig?

                                                    Er det riktig at man skal ha soldater som trener på fredstids-scenarioer?...
                                                    [/QUOTE]
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Død ved Kølle!
                                                    Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                    Kommentér

                                                    • Sofakriger
                                                      OR-8* Kommandérsersjant
                                                      Ass S-1

                                                      Sponsor


                                                      * VETERAN *
                                                      • 2005
                                                      • 26627

                                                      #206
                                                      Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                      Tydeligvis. Iflg Forsvaret.no er:

                                                      Hovedoppgavene er vakthold og sikring av viktige militære og sivile objekter, nasjonal krisehåndtering, bistand til politiet og øvrig støtte til det sivile samfunn....
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                                      Kommentér

                                                      • Pinch
                                                        RESERVEBEFAL
                                                        • 2009
                                                        • 2829

                                                        #207
                                                        Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                        Stemmer ikke helt. Er jo ett komma mellom vakthold og sikring og nasjonal krisehåndtering.

                                                        Den fulle teksten som står på HV.forsvaret.no er jo denne:

                                                        "HEIMEVERNETS OPPGAVER
                                                        Heimevernet fungerer som en hurtig mobiliseringsstyrke for Forsvaret, og er med sin lokale tilknytning et viktig bindeledd til det sivile samfunn og en rekke beredskapsaktører.

                                                        Heimevernet innehar det lokale, territorielle ansvaret på vegne av sjef for Forsvarets operative hovedkvarter.

                                                        ...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                        Kommentér

                                                        • Lille Arne
                                                          OR-8* Kommandérsersjant
                                                          Sjefssersjant



                                                          * VETERAN *
                                                          *** ADMIN ***
                                                          • 2005
                                                          • 12280

                                                          #208
                                                          Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                          Opprinnelig skrevet av Kdo_Under

                                                          Er det slik at vi har en del av forsvaret ,HV, som ikke har fokuset rettet mot krig?

                                                          Er det riktig at man skal ha soldater som trener på fredstids-scenarioer?
                                                          Vi har i hvert fall to deler av Forsvaret som har hovedfokus på fredstidsoppgaver: Kystvakten og helikopterredningstjenesten.

                                                          HV har litt mer splittet personlighet, men min opplevelse er at krigsfokuset aldri har vært helt borte, og er kommet stadig sterkere de siste år...
                                                          [/QUOTE]
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                                          - Michael Kofman
                                                          Administrator

                                                          Kommentér

                                                          • Ulvefører
                                                            RESERVIST
                                                            • 2013
                                                            • 51

                                                            #209
                                                            Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                            Opprinnelig skrevet av MMB
                                                            Folk som skal håndtere bulk sprengstoff og tennere, både rigge og anvende stridsteknisk, skal jaggu meg ha riktig kursing og utdannelse til grunn - eller bli ledet med de aller spisseste øynene og knivhender av noen med rett kursing og erfaring - før dem i det hele tatt får røre noe slikt. Altså ikke noe sånn der en-økts "kompisopplæring" eller "vi er HV og hakke tid til et fullt sprengningskurs" nei. Ellers ender man f.eks. opp med en slik ute...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                            Kommentér

                                                            • 84mm
                                                              OR-6 Oversersjant


                                                              * VETERAN *
                                                              • 2004
                                                              • 8248

                                                              #210
                                                              Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                              Publikasjon vedrørende styrking av Heimevernet..
                                                              Et landsdekkende og kampklart HV for fremtiden
                                                              Hvorfor samfunnet bør investere mer i Heimevernets rimelige sivil-militære kapasiteter Denne utredningen avgis til Utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget. Utredningen er produktet av snart ett års debatt i den uavhengige prosjektgruppen Styrk Heimevernet!, hvor mer enn 12.500 medlemmer med til dels bred sivil-militær kompetanse og erfaring er samlet – o...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              Last edited by 84mm; DTG 111412 Aug 16, 14:12. Begrunnelse: Korrigert link..
                                                              What happens in the garage, stays in the garage

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 051935 Aug 24, 19:35
                                                              0 svar
                                                              106 visninger
                                                              8 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Erkjenn!, DTG 051137 Apr 24, 11:37
                                                              8 svar
                                                              727 visninger
                                                              9 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Erkjenn!
                                                              Startet av Feltposten, DTG 020835 Dec 23, 08:35
                                                              2 svar
                                                              286 visninger
                                                              4 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Sofakriger
                                                              Working...