Fokus: Irak

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Medicx
    OR-7* Stabssersjant
    Ass S-4 Sanitet

    • 2012
    • 783

    #151
    ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Sofakriger
      OR-8* Kommandérsersjant
      Ass S-1

      Sponsor


      * VETERAN *
      • 2005
      • 26634

      #152
      Interessant fyr han Johan Wiktorin Medicx. Regner med han poster en del som også er relevant i Sverige-tråd og NATO- tråder....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      "Gjør Ret, Frygt Intet"

      Kommentér

      • Medicx
        OR-7* Stabssersjant
        Ass S-4 Sanitet

        • 2012
        • 783

        #153


        Nytt droneangrep på Ain Al-Asad. Norge har fortsatt soldater fra Hæren der. Force Protection/QRF og en Role 1


        Oppdatering om angrepet i Forsvarets Forum

        https://www.forsvaretsforum.no/drone...-i-irak/349223...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Last edited by Medicx; DTG 181331 Oct 23, 13:31.

        Kommentér

        • Rittmester
          Trådstarter
          OF-2 Rittmester
          S-1 (Pers.off.)

          Sponsor

          * VETERAN *
          ** MOD **
          • 2006
          • 35345

          #154
          Urovekkende. Denne ble postet for en time siden.

          ...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


          Moderator

          Kommentér

          • Tusseladd
            OF-1 Løytnant
            S-2 (E-off)


            ** MOD **
            • 2011
            • 18007

            #155
            Det høres ikke overmåte dramatisk ut for de på basen:
            8. desember 2024 rykket opprørsstyrker inn i hovedstaden Damaskus og styrtet Assad-regimet, etter at Bashar al-Assad hadde vært ved makten i 25 år.

            – Det kom et rakettnedslag rundt 19.30 norsk tid. Det landet omtrent ni kilometer unna, så det er verken personskade eller materielle skader på basen, sier talsperson Jonny Karlsen ved Forsvarets operative hovedkvarter til NTB.
            ...
            [/QUOTE]
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Moderator

            Kommentér

            • Medicx
              OR-7* Stabssersjant
              Ass S-4 Sanitet

              • 2012
              • 783

              #156
              OSINTdefender får mye tyn for å overdrive og komme med sensasjonelle udokumenterte påstander.


              https://understandingwar.org/backgrounder/iran-update-october-18-2023

              Click image for larger version

Name:	Screenshot_20231019_143645_Samsung Internet.jpg
Views:	599
Size:	160,5 KB
ID:	1114924
              ...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Medicx
                OR-7* Stabssersjant
                Ass S-4 Sanitet

                • 2012
                • 783

                #157

                Al Asad AB, Iraq is a hub of US activity in the country. It has come under attack by rockets and drones several times in the last few days. Fun Fact: I was stationed at this base 17 years ago. Rocket attacks were rare because you can see a long ways from the perimeter.



                (Hmm. tweeten kommer ikke opp?)

                Mye angrep mot Al-Asad. Dette er ofte iransk støttede militser. Ser ut som de har skrudd til de siste dagene. Med angrep i dagslys også...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Last edited by Tusseladd; DTG 221359 Oct 23, 13:59. Begrunnelse: Lenke

                Kommentér

                • Medicx
                  OR-7* Stabssersjant
                  Ass S-4 Sanitet

                  • 2012
                  • 783

                  #158


                  ...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Last edited by Tusseladd; DTG 221401 Oct 23, 14:01. Begrunnelse: Fiks lenke

                  Kommentér

                  • Medicx
                    OR-7* Stabssersjant
                    Ass S-4 Sanitet

                    • 2012
                    • 783

                    #159
                    Det skal lørdag være skutt flere raketter mot luftbasen Ain al-Asad i Irak, der både amerikanske og norske soldater er stasjonert. Det hevder to sikk


                    Stort angrep på AAAB, alle norske gjort rede for.
                    ...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Tusseladd
                      OF-1 Løytnant
                      S-2 (E-off)


                      ** MOD **
                      • 2011
                      • 18007

                      #160
                      USA har angrepet tre steder som brukes av Kata'ib Hezbollah og andre iranskstøttede grupper i Irak etter angrepet på Ain al-Asad:
                      ...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Moderator

                      Kommentér

                      • Medicx
                        OR-7* Stabssersjant
                        Ass S-4 Sanitet

                        • 2012
                        • 783

                        #161
                        https://www.whitehouse.gov/briefing-...-syria-border/

                        3 amerikanere drept, og 25 skadd i Jordan....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Tusseladd
                          OF-1 Løytnant
                          S-2 (E-off)


                          ** MOD **
                          • 2011
                          • 18007

                          #162
                          Det skal være en del luftaktivitet over Irak og Syria - vi får se om det blir noen angrep....
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Moderator

                          Kommentér

                          • Hulkinator
                            OR-7* Stabssersjant
                            Ass S-3 Logistikk

                            • 2009
                            • 6398

                            #163
                            Artikkel fra NRK, med greit kartutsnitt og med kommentar om konflikten av Tormod Heier:
                            Tre amerikanske soldater ble drept, og en rekke ble skadet, i et droneangrep mot en militærbase i Jordan ved grensen til Syria.– Grupper støttet av Iran står bak, sier president Joe Biden.


                            Angrepet skal ha kommet fra Syria og over grensen. ...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                            Kommentér

                            • JoJo
                              OR-6 Oversersjant

                              • 2021
                              • 3028

                              #164
                              Da er USA i gang med gjengjeldelsesangrep i Syria og Irak – minst 125 mål angrepet med langtrekkende bombefly og droner.

                              Angrepene er et svar på droneangrepet mot en amerikansk militærleir i Jordan sist uke. Utenriksminister Espen Barth Eide sier han forstår USA.


                              ...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • Tusseladd
                                OF-1 Løytnant
                                S-2 (E-off)


                                ** MOD **
                                • 2011
                                • 18007

                                #165
                                Jordans flyvåpen skal ha deltatt i angrepene, som svar på at det angrepet som drepte amerikanerne skjedde i Jordan:
                                WSJ: U.S. Strikes Iran-Backed Groups in Syria and Iraq
                                Jordanian aircraft are also slated to join in the operation and have been assigned targets. Jordan’s role is unusual and is intended to demonstrate solidarity with the U.S. following the drone stri...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Moderator

                                Kommentér

                                • Tusseladd
                                  OF-1 Løytnant
                                  S-2 (E-off)


                                  ** MOD **
                                  • 2011
                                  • 18007

                                  #166
                                  Angrepet ble utført med JDAM-bomber sluppet fra B-1 Lancer bombefly som fløy nonstop fra Texas og tilbake, med drivstoffpåfylling underveis.
                                  ...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  • hvlt
                                    OF-2 Kaptein
                                    S-5 (Planoff.)

                                    Sponsor

                                    ** MOD **
                                    • 2006
                                    • 23984

                                    #167
                                    Det er godt det går an å strekke litt på beina i en B-1B, og at de har påstått verdens dyreste dosete....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • Rittmester
                                      Trådstarter
                                      OF-2 Rittmester
                                      S-1 (Pers.off.)

                                      Sponsor

                                      * VETERAN *
                                      ** MOD **
                                      • 2006
                                      • 35345

                                      #168
                                      Fra New York Times:


                                      A U.S. strike killed a militia commander

                                      A U.S. Special Operations drone strike in Baghdad killed a senior leader of Kata’ib Hezbollah, a militia that U.S. officials blame for recent attacks against American personnel, the Pentagon said.

                                      A senior Kata’ib Hezbollah official and Iran’s Revolutionary Guards Corps both said that two commanders had been killed in the strike. A spokesman for Iraq’s security services said that the strike “violated Iraqi sovereignty and ri...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • Tusseladd
                                        OF-1 Løytnant
                                        S-2 (E-off)


                                        ** MOD **
                                        • 2011
                                        • 18007

                                        #169
                                        I 2023 ble nesten 7000 mennesker flyttet ut av leirene for tidligere IS-krigere og IS-kvinner i Irak. De jobber med rettsoppgjør og re-integrasjon inn i lokalsamfunnet. Det er fremdeles 43 000 som gjenstår. I Syria sitter det over 9000 IS-krigere og deres familier i leire. Det er vanskeligere å reintegrere i alle fall de syriske IS-krigerne siden det jo er krig i Syria fremdeles. Men det er folk der fra 26 andre nasjoner.
                                        ...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Moderator

                                        Kommentér

                                        • Tusseladd
                                          OF-1 Løytnant
                                          S-2 (E-off)


                                          ** MOD **
                                          • 2011
                                          • 18007

                                          #170
                                          Det amerikanske forsvaret bekrefter at al-Asad flybase ble angrepet med to droner den 16. juli. En ble skutt ned og en gjorde små skader, sier de. Det er det første angrepet på amerikanske styrker i området siden 22. april.
                                          ...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          Moderator

                                          Kommentér

                                          • Medicx
                                            OR-7* Stabssersjant
                                            Ass S-4 Sanitet

                                            • 2012
                                            • 783

                                            #171
                                            Flybase i Irak truffet av raketter – nordmenn måtte gå i dekning (vg.no)

                                            Flybase i Irak truffet av raketter – nordmenn måtte gå i dekning

                                            Fire raketter ble avfyrt mot en militærbase med amerikanske og norske styrker i Ain al-Asad i Irak.
                                            Er vel bare et tidsspørsmål før det faktisk ramler ned en rakett eller drone i camp Midgard...
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • Tusseladd
                                              OF-1 Løytnant
                                              S-2 (E-off)


                                              ** MOD **
                                              • 2011
                                              • 18007

                                              #172
                                              USA har utført et flyangrep mot en av basene til den iranskstøttede sjiamilitsen PMF, sør for Baghdad. Irakiske myndigheter sa at minst fire PMF-medlemmer ble drept. USA sa at de angrep folk som planla droneangep på amerikanske styrker i Irak.
                                              https://www.france24.com/en/middle-e...amilitary-base...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • Medicx
                                                OR-7* Stabssersjant
                                                Ass S-4 Sanitet

                                                • 2012
                                                • 783

                                                #173


                                                Meldes om nytt angrep på Ain Al-Asad.

                                                ...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                Kommentér

                                                • Medicx
                                                  OR-7* Stabssersjant
                                                  Ass S-4 Sanitet

                                                  • 2012
                                                  • 783

                                                  #174


                                                  Påstand om skadde. Alle norske ok melder VG. Er en norsk pansret legeambulanse i bidraget fra Hæren der nede....
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • Sofakriger
                                                    OR-8* Kommandérsersjant
                                                    Ass S-1

                                                    Sponsor


                                                    * VETERAN *
                                                    • 2005
                                                    • 26634

                                                    #175
                                                    Irak bygger havn. Al Faw, og har luftige ambisjoner om å konkurrere med Suez.
                                                    Men det er uansett imponerende i seg selv at de får bygget en skikkelig containerhavn.



                                                    he Development Road represents a fully integrated strategic axis with Al Faw Grand Port, extending over a distance of more than 1,200 kilometers, connecting the Arabian Gulf to Europe via Turkey. This road provides faster and more efficient flow of goods between continents,
                                                    ...
                                                    [/QUOTE]
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                                    Kommentér

                                                    • Tusseladd
                                                      OF-1 Løytnant
                                                      S-2 (E-off)


                                                      ** MOD **
                                                      • 2011
                                                      • 18007

                                                      #176
                                                      USA har truet Irak med straffetiltak hvis de velger Nouri al-Maliki til statsminister igjen. Nå ser det ut til at USA får viljen sin - han vil ikke trekke seg, men ser ut til å miste nominasjonen sin, via ISW:
                                                      Maliki’s insistence on the premiership will probably force the framework to revoke his nomination. Maliki has continued to affirm his desire for the position, and a member of his coal...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Moderator

                                                      Kommentér

                                                      • Tusseladd
                                                        OF-1 Løytnant
                                                        S-2 (E-off)


                                                        ** MOD **
                                                        • 2011
                                                        • 18007

                                                        #177
                                                        Store deler av Irak har mistet strømforsyningen. Flere i Irak har dog aggregat, siden strømforsyningen der ikke nødvendigvis er helt pålitelig.
                                                        ...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        Moderator

                                                        Kommentér

                                                        • Tusseladd
                                                          OF-1 Løytnant
                                                          S-2 (E-off)


                                                          ** MOD **
                                                          • 2011
                                                          • 18007

                                                          #178
                                                          Den amerikanske frilansjournalisten Shelly Kittleson, som ble kidnappet i Irak den 31. mars, sannsynlig av Kata'ib Hezbollah, ble sat fri igjen 7. april. Men da amerikanske diplomater skulle frakte henne til flyplassen (Camp Victory) ble denne angrepet med droner. De gjorde vendereis og fløy henne siden til flyplassen til helikopter.
                                                          [url]https://www.alarabiya.net/arab-and-world/iraq/2026/04/11/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B5%D9%8A%D9%8 4-%D9%83%D9%85%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%87%D8%AF%D9%8 1-%D8...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Moderator

                                                          Kommentér

                                                          Beslektede emner

                                                          Collapse

                                                          Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                          Startet av Rittmester, DTG 181327 Dec 22, 13:27
                                                          0 svar
                                                          706 visninger
                                                          4 reaksjoner
                                                          Nyeste innlegg Rittmester
                                                          Startet av Feltposten, DTG 090735 Oct 24, 07:35
                                                          0 svar
                                                          85 visninger
                                                          0 reaksjoner
                                                          Nyeste innlegg Feltposten
                                                          Startet av Medicx, DTG 201538 Mar 26, 15:38
                                                          0 svar
                                                          43 visninger
                                                          3 reaksjoner
                                                          Nyeste innlegg Medicx
                                                          av Medicx

                                                          Stikkord

                                                          Collapse

                                                          afrika (6) atomvåpen (2) bluffers (2) boko (1) britene (1) ekssoldat (1) eritrea (2) forente (1) formann (1) fortress (2) frontlinjen (1) frp (1) gazastripen (1) glanstid (1) guide (2) hizbollah (1) irak (6) iran (7) islamistisk (2) islamske (1) israel (8) israelsk (1) israelske (2) kogalymavia (1) konflikt (2) kongo (3) krise (1) libanon (2) mali (2) nrk: (2) omanbukta (1) palestina (2) part (2) persiabukten (2) rapport (1) revolusjon (1) security (1) sende (1) soldater (1) sunni (1) svært (1) syria (2) sørafrika (1) terrorisme (1) tsjad (1) turkey (1) tyrkia (1) ubåt (1) usa (2) wotr: (1)
                                                          Working...