Nå har jeg gått rundt for å prøve å finne data på norsk stridsvognshistorie I perioden 1984-200 og har kommet frem til følgende:
-1984 blir det gjort klart at de norske leopard og m48 stridsvognene er slitte og utdaterte og det trengs oppgraderinger og nyinnkjøp.
-1985: m48 blir oppgradert til A5 standard med 105mm kanon.
-1989: oppgradering av leopard 1 til 1A5NO standard begynner
-1991: nyinnkjøp av brukte tyske Leopard 1A1, noen av dem oppgradert til A5NO standard
-1992 Starter evaluering av CV90
-1994: Endelig bestilling av CV9030 med leveranser begynt i 1996.
-1999: innkjøp av brukte leopard 2A4 fra nederland.
da er mine spørsmål som følger: hva slags planer/tester/evalueringer ble gjort I denne perioden? hva var tankegangen bak? tok innkjøp av leo 2 såpass lang tid grunnet nedleggelsen av mobiliseringshæren? Var andre stridsvognsalternativer vurdert? ble det gjort tester i løpet av perioden?
-1984 blir det gjort klart at de norske leopard og m48 stridsvognene er slitte og utdaterte og det trengs oppgraderinger og nyinnkjøp.
-1985: m48 blir oppgradert til A5 standard med 105mm kanon.
-1989: oppgradering av leopard 1 til 1A5NO standard begynner
-1991: nyinnkjøp av brukte tyske Leopard 1A1, noen av dem oppgradert til A5NO standard
-1992 Starter evaluering av CV90
-1994: Endelig bestilling av CV9030 med leveranser begynt i 1996.
-1999: innkjøp av brukte leopard 2A4 fra nederland.
da er mine spørsmål som følger: hva slags planer/tester/evalueringer ble gjort I denne perioden? hva var tankegangen bak? tok innkjøp av leo 2 såpass lang tid grunnet nedleggelsen av mobiliseringshæren? Var andre stridsvognsalternativer vurdert? ble det gjort tester i løpet av perioden?











Kommentér